Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Godzinę temu, Bezprym napisał:

W Pokrzywnej koledze świeżo zakupiony pseudotropheus williamsi zatłukł Mdoki, więc nie wiem czy to taki spokojny gatunek

Bo Mdoki nie powinny być trzymane z mbuną.

Opublikowano

Spokojność lub niespokojność zależy głównie od wielkości akwa i ilości ryb. Nawet najspokojniejszy mbuna yellow może wytłuc własny gatunek w małym akwa czego doświadczył Bezprym u siebie w akwa. Generalnie im większe akwa tym łagodniejsze/spokojniejsze ryby.

Można by rzec że niema spokojnej mbuny gdyż zawsze znajdzie się ktoś kto stwierdzi że u niego taki a taki gatunek się wytłukł i jest kilerem. U jednego ten sam gatunek jest spokojnym barankiem, u drugiego agresorem rozstawiającym inne ryby po kątach a u trzeciego kilerem wycinającym obsadę.

W związku z powyższym proponuję zrezygnować z określenia spokojna mbuna gdyż każda ryba może okazać się wyjątkowo agresywna i przyjąć że w związku z tym że akwa ma dość słuszne wymiary ( 280x60x60) to większość gatunków w takim litrażu będzie powiedzmy średnio spokojna.

Na taki litraż wziąłbym np:

metriaclima msobo magunga

metriaclima fainzilberi maison reef

pseudotropheus acei

cynotilapia aurifrons lub coś labeotropheus, możliwości jest mnóstwo.

  • Lubię to 2
Opublikowano
5 godzin temu, Tomasz78 napisał:

Na taki litraż wziąłbym np:

metriaclima msobo magunga

metriaclima fainzilberi maison reef

pseudotropheus acei

cynotilapia aurifrons lub coś labeotropheus, możliwości jest mnóstwo.

Tylko że kolega jak widać woli mniejsze gatunki. 

Opublikowano (edytowane)
8 godzin temu, Bezprym napisał:

Tylko że kolega jak widać woli mniejsze gatunki. 

Mogą być mniejsze i te "spokojniejsze" ;) :

Labidochromis caeruleus

Metriaclima estherae

Pseudotropheus cyaneorhabdos maingano

Cynotilapia zebroides 'Likoma Island' red top lub Cynotilapia aurifrons.

Generalnie taki litraż nadaje się dla każdej mbuny, a jeśli chodzi o mniejsze gatunki to nie koniecznie te małe są spokojne (np. demasoni, polit) a yellow i estherki to już jest średniej wielkości mbuna.

W ogóle przy takim litrażu to bym się nie ograniczał jakimiś pierdołami typu "małe spokojne" tylko brał co mi się podoba a wybór jest ogromny.

 

Edytowane przez Tomasz78
  • Lubię to 5
Opublikowano
17 godzin temu, Tomasz78 napisał:

Nawet najspokojniejszy mbuna yellow może wytłuc własny gatunek w małym akwa czego doświadczył Bezprym u siebie w akwa.

No akurat w moim przypadku było tak że został sprzedany z innym samcem do sporo większego i tam też go zatlukl, więc rozmiar akwarium nie miał tu znaczenia, raczej charakter. 

Opublikowano

Dziękuję za odzew i pomoc… trochę mi zajmie studiowanie wspominanych w wątku gatunków…. Już nawet wiem co to są demony i kulfony ;)
Ale widzę, że sporo propozycji jest większych niż planowałem…
Akwarium będzie duże, nie dlatego, że chce mieć duże ryby, tylko dlatego, że większe już być nie może ;) A że to pierwsze Malawi i po przerwie z akwarystyką…. wolałbym nie wyciągać trucheł i leczyć ran… Podsumowując kryteria: małe kolorowe ryby z ładnymi samicami, względnie spokojne (wiem, że z pielęgnicami i tak nie będzie nudno),  możliwie nie tracące ubarwienia niżej w hierarchii, no i nie krzyżujące się zbyt łatwo… Rozumiem, że nie ma tutaj sztywnych reguł… 😕 No i jeszcze żeby były podstawowe kolory w miarę równych proporcjach ... ;)

Czytam, że Etherae może dorosnąć do 15 cm 😕 no i agresywny bywa, a że samice trochę podobne (przynajmniej na filmach) do rdzawego…to może lepiej inna Metriaclima:

Metriaclima Elongatus Goldbar Chizumulu (10 cm) https://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=2193 … mniejszy i ładne samice…. W paski… ?

lub ewentualnie Metriaclima sp. "elongatus usisya" (10cm) https://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=2207 (ale nie znalazłem zdjęć samic)

Gephyrochromis lawsi pasuje rozmiarowo, choć samice mało urodziwe… musi mieć piasek ?

Plan roboczy: (ale zbiornik będzie za 3 mc… a niektóre gatunki widziałem tylko w Fishmagic 😕 … więc mogą być modyfikacje….)

1. 15x Iodotropheus sprengerae makokola red (10 cm) 
2. 15x Labidochromis caeruleus Kakusa  (12 cm)
3. 15x Pseudotropheus cyaneorhabdos Maingano  (10 cm) 
4. 15x Cynotilapia Aurifrons Nkhata Bay (9 cm)   
lub nic (bo samice podobne trochę kolorystycznie do Acei...)
5. 15x Metriaclima Elongatus Goldbar Chizumulu (10 cm)
lub  
   15x Metriaclima estherae *
lub
  15x Chindongo demasoni (10 cm) *
lub
 15x Tropheops Elongatus Mbako Maingano (10 cm) *
6. 10x Pseudotropheus Acei Luwala (15 cm)
7. 15x Labidochromis chisumulae
lub nic
* potencjalnie kłopotliwe…

Nie ma tutaj gdzieś pewnego przepisu na porażkę ?

 

Opublikowano
1 minutę temu, triamond napisał:

Gephyrochromis lawsi pasuje rozmiarowo, choć samice mało urodziwe… musi mieć piasek ?

Tak, bo to mbuna bardzo nietypowa - nie z rejonu skał tylko piasków. Ad Konings w swoim artykule nazwał je "przesiewaczami". W akwa 280cm pewnie znalazłby się kawałek plaży. 🙂

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
5 godzin temu, Bezprym napisał:

rozmiar akwarium nie miał tu znaczenia

Ja się z tym nie zgodzę, rozmiar akwa ma znaczenie i to duże, tylko mowa o dużej różnicy wielkości/pojemności a nie z 240l do np 450l.

Opublikowano
5 godzin temu, Tomasz78 napisał:

Ja się z tym nie zgodzę, rozmiar akwa ma znaczenie i to duże, tylko mowa o dużej różnicy wielkości/pojemności a nie z 240l do np 450l.

No tamto było sporo większe. 

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Dojrzało... 280x60x60.

IMG_20211007_192824__01.thumb.jpg.2f5061bf84676f692dd4e81bf2adb5a4.jpg

Jutro chcę zamówić....

20x Chindongo saulosi F2
15x Iodotropheus sprengerae makokola red
15x Pseudotropheus acei Luwala
15x Pseudotropheus Cyaneorhabdos Maingano F2

Wystarczy ?

  • Lubię to 4

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.