Skocz do zawartości

Projekt akwarium 280x60x60; pokrywa, filtr, szafka.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź. Właśnie zastanawiałem się nad zakupem żywicy i widzę, że różnica w cenie faktycznie jest znacząca. Czy regeneruje się ją równie łatwo? 

Opublikowano

@Vrzechu Nie mam porównania, ale zakładam, że PA202 i a502e działają i regenerują się tak samo.

Po 18 dniach od włożenia nowej żywic:

azotany 2 ppm,

fosforany 0,7 ppm.

  • Lubię to 1
Opublikowano

"Jakie wymiary gąbki i ppi ? Ile i jakich mediów filtracyjnych ? U mnie przy takiej ilości mediów powinien być efekt samoczyszczenia... chyba że zarośnie pierwsza gąbka. Trzeba poczekać i zobaczyć :) 10 mc byłoby ok :)"

Gąbka 50x50x5 30ppi. Tyle że potem woda leci do FX6 i Ultramax 2000 a tam też gąbki i chyba z 5 różnych ceramik. Zastanawiam się nad kaseciakiem - wg aquariumscience.org wychodzi mi najlepsza filtracja to taka bez mechanicznej gdzie jedno złoże ogarnia wszystko, im więcej "syfu" tym lepiej. Ile gąbki musiałby mieć kaseciak?

Jak wygląda ten szklny filtr u Ciebie - od razu zrobiony razem z akwa? Jest doklejony czy wisi zaczepiony? W latach 90 miałem coś takiego - możesz pokazać foto?

Opublikowano

25 dni od włożenia żywic. Azotany 2 ppm.

@Rafał80 Filtr: powstał w trakcie klejenia akwarium. Boczna szyba niższa o kilka cm i doklejony zbiornik o podstawie 40x20 cm. Fotka jest w poscie #42.

2 litry gąbki 30 ppi na 1 g karmy dziennie powinno dać czystą wodę, a przy 10 litrach na 1g powinno być już na max/samoczyszczenie. 

 

Opublikowano

Wiesz zawsze myślałem że bakaterii będzie tyle na ile starczy im żarcia. Więc zwiększanie powierzchni będzie skuteczne do czasu, bo gdy braknie żarcia po prostu nie skolonizują. Pytanie jak się to ma do kaseciaka gdzie mamy kawałem gąbki ?

Opublikowano

Dokładnie tak jest. Kolonia rośnie coraz wolniej dążąc do maximum limitowane ilością pokarmu (energii). Chyba, że jest limitowana ilością miejsca. Jeśli brakuje powierzchni, biofilm robi się coraz grubszy, mniej wydajny (najbardziej efektywna jest zewnętrzna, najlepiej odżywiona warstwa) i medium się zapycha. Nitryfikacja daje mniej energii niż utlenianie związków organicznych.  Z danych eksperymentalnych aquariumscience.org wynika, że potrzebna do nitryfikacji powierzchnia jest wielokrotnie mniejsza, niż ta potrzebna do uzyskania wody krystalicznie czystej wody. Aby dojść do punktu, gdzie nie ma ograniczenia powierzchni - potrzeba jeszcze kilka razy więcej.

Kaseciak  np. 50*20*5 to 5 litrów gąbki. Wystarczy na jakieś 3 g dziennie karmy dla super czystej wody, ale trzeba czyścić. Dodatkowo żywice wiążą część materii organicznej, klarując wodę - zwiększając możliwe karmienie. Z mojego punktu widzenia, kaseciak zajmuje dużą objętość całkowitą w stosunku do objętości gąbki. Lepiej to wygląda w modelu z 2021 - duża gąbka, ale nadal stosunek słaby. W moim panelu praktycznie cała objętość jest wykorzystana na media filtracyjne. Czyścić nie trzeba ;) 

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

Dobrze tu prawicie. Zauważyłem to u siebie jak otworzyłem kubły po ponad półtora roku, jakoś tak. Już się zgubiłem. 

Miałem napędzany kubeł z fx4 ifx6 pompą, do tego prefiltr z hw-603. A drugi kubeł aktywny to jble1502 +dwa prefiltry hw603. Zlikwidowałem JBL z prefiltrami. Było w nim trochę bagna, zauważyłem że albo mocno wychwytuje tej filtr wszystko co się da albo bakterie lubią w nim mieszkać. Może odpowiedni przepływ? 

Za to fx4 kubeł który zaraz za prefiltrem wszystko łapie był prawie czysty, jakoś niechętnie tam ktoś mieszkał. Były oczywiście gąbki i różne bzdurne wkłady, które kiedyś kupiłem to wrzuciłem. Dziwne, że tak na oko mało tam było bakterii, szlamu. Za to pełno piasku który gdzieś dostawał się przez prefiltr. 

A z tego kubła dalej woda idzie do fx6 i tam normalnie bagienko, widać że coś żyje, że coś mieszka. Brudu że szok. A nawet miałem tam na samym dnie wrzucone takie coś jak JBL bio nitratex i to pierwszy raz od lat kiedy coś zjadło te kulki. Dziwne ale w drugim z szeregu kuble powstały warunki do bardzo intensywnego życia. 

Sorry jeśli nie na temat. Ale zmierzam do tego że rzeczywiście w naszych filtrach bakterie mnożą się w ilości dostosowanej do tego ile mamy ryb, jak je karmimy. Zapewne jakie są podmiany wody etc. Widać że jedne warunki pasują im bardziej a inne mniej. Niektóre ceramiki powinny być chociaż brudne a tam nic , zero jakiegoś śluzu, a niektóre elementy a przede wszystkim gąbki sprzyjały zdecydowanie powstawaniu bagienka. 

Gąbki wygrywają i to o różnej gradacji, ale najdziwniejsze jest to, że bakterie mają nawet swoje preferencje co do kubełka 😋

Także że jeśli rzeczywiście zbudujemy np kaseciaka ogromnego to w jakimś procencie będzie zamieszkany ale jednocześnie będzie na tyle wydajny że łatwo się nie zapcha glutami. 

Próbuję te swoje kubły jakoś odnieść do kaseciaka bo nie ukrywam, że bardzo interesuje mnie taka forma filtracji. 

@triamond masz rzeczywiście fajną, wielką powierzchnię czynną, duża przestrzeń i to daje czadu. 

Boje się że jak zrobię za małego kaseciaka to bajzel się zrobi z wodą. 

Edytowane przez Pikczer
  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)

W sumie u siebie nigdy nie widziałem w mojej ocenie brudnej ceramiki, co najwyżej "osad" między ceramiką ale ona sama wydawała się czysta. Nie wiem jak ma wyglądać biofilm na ceramice, nawet w dotyku nie jest śliska. Z kolei gąbka np. w FX6 wygląda jak by ją wyciągnął z błota. Stan na 07.10.2023 - poprzednie czyszczenie 22.01.2023, bez prefiltra. Drugi Ultramax 2000 z prefiltrem może chodzić latami bez otwierania. (foto ceramiki pod niebieskim wkładem to musza byc bakterie w wodzie między ceramiką - 99,99% syfu wyłapały wczęsniej gąbki i ten gęsty niebieski wkład Fluval max-clean) Triamond czyli na ok 6g potrzebuje 50x40x5  albo 50x20x10? Też uważam że traci się sporo miejsca w kaseciaku więc będę chciał dać ppi 30 i za nią ppi45 w sumie 10cm i starać się czyścic naprzemiennie - myślisz  że to dobry pomysł?  Pikczer mi też trudno rozstać się z kubełkami niemniej u wielu kaseciak świetnie się spisuje, wątpię jednak by robotę robiło tam 5 kulek maxspecta ;]. Popatrz jednemu akwa ogarnia kaseciak z kawałkiem gąbki i kilkoma kulkami maxspecta a inny ma sump z dziesiątkami kilogramów ceramiki...

IMG_20231007_185250.jpg

IMG_20231007_190031.jpg

IMG_20231007_190758.jpg

IMG_20231007_190839.jpg

IMG_20231007_193130.jpg

Edytowane przez Rafał80
  • Lubię to 2
Opublikowano

@PikczerOpis porduktu jbl bio nitratex z netu (spadek poziomu tlenu aż do denitryfikacji)- jest 'nieprawdziwy'. Z tego co piszesz (znikanie) , to jakiś biopolimer, który się rozkłada i jest żródłem węgla (energii) dla bakterii. W akwarium brakuje węgla by bakterie mogły zbudować więcej biomasy i tym samym związać azotany i fosforany. Niestety, więcej węgla w wodzie to to też więcej bakterii w i potrzeba większa powierzchnia filtracyjna by wszystko rozłożyć. Myślę, że to jest źródłem 'bagienka' i preferencji co do kubła o którym piszesz. Rozwiązanie problemu (azotany) gorsze od samego problemu (czystość wody, bakterie, konieczność czyszczenia).

@Pikczer @Rafał80

Przez ceramiki woda płynie 'na około'. Jest niewiele wolnej przestrzeni między kawałkami w porównaniu do gąbki. Stąd prędkość przepływu przy powierzchni medium  jest znacznie większa niż przy przepływie przez gąbkę (lekka, dużo przestrzeni). Myślę, że to może tłumaczyć małe ilości biofilmu.
Dodatkowo, budowa filtra wpływa na szybkość przepływu. W FX przepływ przez gąbki jest dodatkowo zwolniony, ponieważ mają kilka razy większą powierzchnię zewnętrzną (prostopadłą do kierunku przepływu) (na zewnątrz, przepływ do środka) niż ceramika (w środku, przepływ z góry do dołu).
W ultramaxie przepływ przez gąbkę jest szybszy - mniejsza powierzchnia czołowa. W moim filtrze prędkość przepływu powyżej 1,25 cm/s.

@Rafał80 Im więcej tym lepiej ale  powyżej 10l gąbki na 1g karmy bez dodatkowych korzyści. Kaseciak opierał się na nieprawdziwym założeniu, że 'wystarczy trochę ceramiki i już biologia jest wystarczająca'. Biologię robi tu gąbka i żywica. Ceramika marnuje miejsce...

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.