Skocz do zawartości

Pierwsze akwarium ok 450l z obsadą non-mbuna.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć.

Padła decyzja, że zagości w moim domu akwarium. Uznajmy, że będzie to pierwsze akwarium. Same pyszczaki od zawsze mi się podobały więc wybór biotopu nie był problematyczny. Tematy na forum z podstawami, poradniki już przeczytane i jakiś obraz w głowie mam. Jednak niestety jestem człowiekiem, który jak coś już robi to stara się to zrobić jak najlepiej, a nie dla samego zrobienia. Sama obsada oraz warunki, którym trzeba sprostać są dość wymagające, dlatego prosiłbym o jakąś pomoc, a raczej radę czy już na samym początku nie popełniłam błędu.

Jednak zacznijmy od naświetlania "problemu":

Dno akwarium niestety będzie miało 142.8 X 48 i nie da rady większego, jednak w samej wysokości nie ma problemu zrobić 60, 70 albo i więcej jeśli jest w tym sens. W którymś poradniku wyczytałem, że  przy non-mbuna 60 cm wysokości to absolutny minimum, a w następnym dość czytelnie zostało opisane dobieranie obsady do akwarium 150-160cm (wtedy byłem jeszcze pewny, że 150 będzie napewno) wybór padł na 142.8X48X70 i rybki non-mbuna.

Obsada, którą wstępnie planowałem:

- (A3) Placidochromis phenochilus Mdoka white lips 2+3

- (B2) Otopharynx orange black dorsal 1+3

- (C3) Aulonocara jacobfreibergi Otter Point 3+5

Osprzęt akwarium: 

- JBL CristalProfi Greenline e1502 jako bio

- Aquael Circulator 2000 jako mechanik

- JBL ProTemp e500

- ew falownik JVP-102

Nad oświetleniem pomyśle w późniejszym etepie, zanim wykonają mi stelaż i samo akwarium chwila czasu upłynie więc spokojnie. 

Co o tym sądzicie? O samej obsadzie, wyposażeniu? czy wystarczy? i o samym akwarium? Wyjdzie około 450l przy szybie 10mm. Czy przy samym zamawianiu akwarium na coś zwrócić uwagę? (Znajomi polecają zamówić w Diskus zoo w Warszawie) Czy szkło 10mm wystarczy? Zgoda małżonki, w koncu jest, aktualna oferta z Tan-Mal jest na mailu więc nie ma sensu dłużej tego przesuwać w czasie. 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi.

Edytowane przez MarcinJ
  • MarcinJ zmienił(a) tytuł na Pierwsze akwarium ok 450l z obsadą non-mbuna.
Opublikowano

Przy wysokości 70cm sugeruję szkło 12mm. Co do filtracji, jest wiele lepszych rozwiązań niż AC2000, no chyba że lubisz widzieć graty w akwarium. Jedną z najtańszych i za razem bardzo wydajnych jest filtracja HMF, tak zwany Hamburg, na forum znajdziesz sporo tematów. Jedyne w co inwestujesz to pompa, do Twojego zbiornika powinna wystarczyć 4000-5000l/h, jej koszt to 1/3 ceny porządnego kubełka. Możesz użyć pompy cyrkulacyjnej, albo obiegowej. Do HMF'a włożysz ceramikę, grzałkę itd... Co najważniejsze, filtracja jest bezobsługowa i nie widzisz sprzętu w akwarium. To tylko przykład, decyzję i tak musisz podjąć sam.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 5
Opublikowano
9 godzin temu, MarcinJ napisał:

Osprzęt akwarium: 

- JBL CristalProfi Greenline e1502 jako bio

- Aquael Circulator 2000 jako mechanik

- JBL ProTemp e500

- ew falownik JVP-102

Nie szedłbym tą drogą jak chce kubełek to ok, ale ja szukałbym czegoś mocniejszego i zrezygnowała z filtra wewnętrznego, przy i tak nie za dużym akwarium nie wsadzał bym do środka sprzętu. 

Dałbym mocny kubełek i ew falownik, ale tu moim zdaniem taki z regulacją siły dmuchania bo jak będziesz miał za słaby albo za mocny falownik to nie dojdziesz końca z cyrkulacją. Ja jednak próbowałbym bez falownika zawsze Możesz go dołożyć później. Przy non mbuna nie potrzebujesz gruzowiska więc z cyrkulacją jest teoretycznie łatwiej. 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Akwarium wraz ze stelażem powinno sięgać do twojej pachy, ułatwi ci to prace przy akwarium. Wyższe akwarium wygląda lepiej, musisz jednak pomyśleć o obniżeniu stelaża. Obsada ok, filtr powinien dać radę choć jestem za im większy tym lepszy.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dzięki za komentarze. Rozumiem z nich że ewentualnie dobrze by było wziąć model wyższy tego kubełka i zrezygnować z mechanika i powinno być już ok, najwyżej potem dołożyć falownik z regulacją. Nie chcę iść w Hamburga bo to w sumie dokładnie to samo co z wewnętrznym, i tak zajmie miejsce w akwarium jeżeli dobrze rozumiem idee. 

Odnośnie stelaża, po 11 wraca okoliczny spawacz z urlopu i jestem z nim umówiony wstępnie na stelaż wysokości 70cm. Blat z akwarium dodadzą 73cm, co da mi od krawędzi do pachy ok 10cm zapas. 

Nie wiem ile "zapasu" potrzebuję kubełek. Ten e1502 ma 45cm wysokości i tu 25 wydawało mi się pewniakiem że wystarczy, model wyższy 57, jeżeli w świetle szafki dalej będzie miał 13cm zapasu to starczy mu na wszystkie podłączenia? 

W poprzednim akwarium miałem grzałke zwykłą wewnętrzną, a z racji ograniczonego miejsca w wewnątrz jak w/w myślę o zewnętrznej przepływowej. Jak to się sprawdza i czy daje radę? 

Opublikowano

Jeśli ma to być jeden konkretny kubeł to ja zaproponuję Fluval FX4. Powinien ogarnąć Twój baniak. Jego wysokość to 45cm, także na luzie wejdzie i jeszcze kupa miejsca zostanie. Tu obecnie mają najlepszą cenę https://zoo-aquos.pl/pl/p/HAGEN-FLUVAL-FX-4-FX-4-FX4-Filtr-Kubelkowy-do-1000L-2650Lh-/4399

Na wejściu zrobisz sobie prefiltr z narurowca, co by kubła za często nie otwierać, i będzie miodzio.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka



  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
22 godziny temu, MarcinJ napisał:

wybór padł na 142.8X48X70 i rybki non-mbuna.

Obsada, którą wstępnie planowałem:

- (A3) Placidochromis phenochilus Mdoka white lips 2+3

- (B2) Otopharynx orange black dorsal 1+3

- (C3) Aulonocara jacobfreibergi Otter Point 3+5

Moim zdaniem - za dużo niemałych ryb na powierzchni dna 142x48cm. Przejrzyj ostatni post w wątku o wyborze obsady non-mbuna do akwa 150 i 160cm. B2 okazała się rybą sztuczną, również jej docelowy wygląd zwłaszcza samic jest dość nieprzewidywalny. Powierzchnia dna jest maława dla A3. Max co bym wstępnie wpuścił (mówimy o rybach o wielkości handlowej) to po 10 sztuk A3 i C3. Późniejsze redukcje wg zachowania ryb, Twoich preferencji oraz tego który gatunek będzie bardziej skłonny wykorzystywać 70cm wysokości zbiornika (najprawdopodobniej będą to mdoki o słabszej pozycji w grupie). Podejrzewam że docelowo wyjdzie np. A3 w układzie 3+4 i C3 w układzie 1+2, albo coś trochę innego. W sumie, to nie mamy pewności co będzie jutro na obiad.

Przy szerokości 48cm nie ma miejsca na tło strukturalne. Przy wysokości 70cm przydałby się dla ryb jakiś "punkt zaczepienia" w górnych partiach. Nie będzie tła, to może jakiś moduł albo (wiem, że jestem nietypowy) filtr wewnętrzny albo wysoki kamień (ale to może ładniej wygląda ale mniej daje). Na szczęście możesz wszystkie te elementy dodać w funkcjonującym zbiorniku (ale wtedy moduł bez funkcji filtracyjnych, bo nie wkleisz go nisko schodzącego w pobliże dna (dla sensownego zasysu))

22 godziny temu, MarcinJ napisał:

Czy przy samym zamawianiu akwarium na coś zwrócić uwagę? (Znajomi polecają zamówić w Diskus zoo w Warszawie) 

Oba swoje podstawowe akwaria (200 i 160cm) zamawiałem w tym miejscu (na Radzymińskiej) jako komplety (szkła, tła strukturalne, moduły, pokrywy, oświetlenie, montaż całości w domu na meblu). Powiedziałem co chcę, by mi to sprowadzili i złożyli do kupy. Nie miałem problemów typu tymczasowe usunięcie wzmocnienia poprzecznego zbiornika dla zamontowania tła itp.). Byłem zadowolony. Ale nie wiem jak jest teraz.

Bym zapomniał - wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia🙂

Edytowane przez tom77

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.