Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam. Po latach przerwy planuje powrót do akwarystyki. Poniżej zamieszczam mój pomysł na baniak wraz z osprzętem. Proszę o ocenę i konstrukrywną krytykę.  Szafka pod akwarium to samoróbka. Konstrukcja stalowa z profilu 40x40 pomalowana podkładem i czarną farbą. Szafka obita płytą osb z drzwiczkami na zawiasach.

 https://www.fotosik.pl/zdjecie/043572cfcd782300  

https://www.fotosik.pl/zdjecie/d0bfb8bc14c74110

https://www.fotosik.pl/zdjecie/b3eb8b3094e6c597

 Na płytę osb przyjdą styropianowe panele pomalowane pod kolor kamieni ze ściany(bo kamienie byly by za ciezkie na szawke lepić)

 https://www.fotosik.pl/zdjecie/db26e0a3a43e2245

Zamysł jest taki aby tłem akwarium była kamienna ściana za akwarium a szafka wyglądała jak kamienny postument. Wymiary akwarium 150 x40 x60 wysokości. Szkło float. Pokrywa z 3 kawałków dociętej 3mm pleksi o wymiarach 40xm50. Oświetlenie to belka led 150 cm.  https://allegro.pl/oferta/belka-oswietlenie-led-38w-150cm-144-170cm-plant-7640377503 

Filtracja. Tutaj z uwagi na negatywne opinie o nowych ultramaxach i dobrych wspomnieniach z unimaxami 250, wybór padł na kubełek unimax 700 w całości zasypany biologią (tutaj proszę o pomoc w wyborze mediów bo kubełek pomieści ok 8 kg we wszystkich koszach a matrix jest strasznie drogi- jakie wkłady biologiczne kupić?) Do kubełka zakupiłem 2 prefiltry lw 603 wypełnione 3 rodzajami gąbki i kilkoma biobalami z zestawu.  Czy w kubełku zostawić przynajmniej 1 koszyk z oryginalną gąbką (na samej górze) czy nawet ten zapelnic w calosci biologią skoro mam prefiltry?  Ponizej fotka filtracji. 

https://www.fotosik.pl/zdjecie/db61a3ed10033b4a

Za filtracje mechaniczną odpowiadał by wewnętrzny filtr aquael circulator 2000 (mam taki z 2 koszykiemi na media) tj. Czarna gruba gąbka, potem w 1 pojemniku srednia i na samej górze wata do polerowania. Była by  to filtracja mechaniczna.  Do tego całego zestawu kupił bym grzałkę przepływową https://allegro.pl/oferta/sunsun-eh-500-grzalka-zewnetrzna-przeplywowa-500w-9400967264  poniżej killa fotek jak to obecnie wygląda.  Proszę o porady i opinie. 

b3eb8b3094e6c597gen.jpg

d0bfb8bc14c74110gen.jpg

db26e0a3a43e2245gen.jpg

Screenshot (2).png

20201124_224503.jpg

Edytowane przez raffaello1987@o2.pl
Opublikowano

Dziękuję Ci bardzo. Dodawalem z telefonu i nie do konca jeszcze ogarniam jak tu wrzucać na forum prosto foty. Dzieki!  Aha i dodam jeszcze 1 sprawe, że oczywiście kolanka na górze akwarium zakupię od ultramaxa bo ktoś mądry na tym forum polecił taki patent na zwiększenie przepływu w porównaniu do oryginalnych unimaxowych  spowalniających przepływ. 

Opublikowano (edytowane)


Co do osprzętu to filtr unimax 700 ma bardzo dobre opinie więc jak najbardziej się sprawdzi zresztą Aquael Circulator 2000 też jest ok. W takim litrażu może nawet sam unimax ogarnie temat filtracji, zawsze możesz się pobawić i np potestować z włączonym i z  wyłączonym Circulatorem jak będzie ok można go wyciągnąć z akwarium. Nie ma sensu wydawać tyle kasy an 8 litrów matrixa jak zaleca producent,, Zaleca się stosowanie 500ml produktu na każde 200 litrów wody w akwarium.,, W twoim przypadku wody w akwarium będzie nie więcej jak 250-280 litrów (oczywiście w zależności od wystroju, zwłaszcza ilości kamieni i podłoża) czyli na dobrą sprawę nawet z zapasem 1l matrixa powinien wystarczyć. Oczywiście możesz dać trochę więcej, ale 8 litrów to gruba przesada szkoda kasy. 

Prefiltry ok tylko oczywiście podłącz je równolegle nie szeregowo. 

Moim zdaniem masz 2 wyjścia albo kupienie większej ilości jakiejś tańszej ceramiki. Albo kupienie matrixa i zastosowanie innych wkładów choćby oryginalnych. 

Jak zoszczedzisz na matrixie lepiej dołóż do grzałki ta która chcesz ma ponoć kilka wad. Są testy na YT, główne to bardzo duży pobór prądu i czujnik temperatury umieszczony tak że grzałka załącza się przy spadku temperatury na zewnątrz nie w akwarium. Np przy wietrzeniu pomieszczenia spada temperatura powietrza i mimo prawidłowej temp w akwarium grzałka załącza się. 

Test np tutaj:

Nie używałem tej grzałki więc może wypowiedzą się inni którzy jeje używali moja wiedza tu jest tylko teoretyczna, ale takie załączanie to spora wada zostawiasz okno otwarte na dłużej i w skrajnych sytuacjach możesz nawet ugotować ryby.

Edytowane przez aro600
Opublikowano

Bardzo Ci dziękuje za informacje. W szczególności o tej grzałce. Widzialem filmiki z ta grzałką, gdzie ją sobie cenili ale tego z wadą nie widziałem. W takim razie grzałke zakupię aquaela 300 w. Ta będzie ok? Piszą o niej same dobre opinie i o jej zabezpieczeniach.   A co do wkładów to kupilem filtr unimax 700 uzywke od znajomego, gdzie pracowal tylko rok. Mam do niego tylko 1 kosz z org. Gąbką. Czyli od góry np. 1 kosz z gąbką grubą. Poznej 1 kosz z matrix. Ok 1l. A dół pozostałe 3 kosze zasypie najtańszą ceramiką  ile tam wejdzie xd.  Prefiltry podłącze po 1 na 1 wlot. I tautaj słusznie zauważyłeś z eksperymentowaniem. Spróbuje do prefiltrów oprócz 3 gąbek dać wate do polerowania i zobacze jak szybko się zabije. Nie chce dawać waty do kubła bo tego bydlaka otwierać co chwile mi się nie uśmiecha. Jeśli wata w prefiltrach będzie się szybciej zabijać niz 7 dni to wrzuce ją circulatora. Chociarz wolał bym nie mieć w środku szpecącego dodatkowego filtra.  Czy umieszczenie po 1 stronie np. Lewej akwarium obydwu wlotów a po przeciwnej stronie obydwu wylotów będzie okej? Czy lepiej wyloty i wloty dać po 1 stronie akwarium. Np. Wloty po lewej najnizej jak się da aby zasysalo syf z dna. A wyloty na górze np. Deszczownice skierowaną w prawo wzdłuznie i 2 wylot. Np. Zwęzka zwiekszajaca cisnienie i ruch wody kierowac w prawo na górze i woda wracala by dolem w lewo. Czyli taką wirówke lewa góra prawa góra prawy dół do lewego dolu gdzie wloty z unimaxa będą. Zamysł jest tego taki, ze przy 150cm akwarium, gdzie filtr pod szafką bd. Z lewej strony węze do wlotów i wylotów będą krótsze i przeplyw większy niz ciągnąć po przekątnej dlugie 1,5m Weze. No chyba, ze to nie ma duzej róznicy przy takim filtrze a ja po prostu niepotrzebnie kombinuje?

Opublikowano

Rzeczywiście uciekło mi że 700 ma po dwa zasysu i wyloty. Najlepiej zrobić zasysu pod wylotem tam jest najmniejszy ruch wody, czyli tam brudy będą się zbierać. Co do zwężki na wylot nie dawj nic one znacznie zmniejszają przepływ, fakt strumień/ciśnienie wydaje się większy, ale w rzeczywistości ilość pompowanej wody jest mniejsza. Jeżeli rurki będą dłuższe o kilkadziesiąt cm czy nawet metr ale nie będzie na nich zweżeń czy załamań to różnica w przepływie będzie znikoma. 

Opublikowano (edytowane)

Okej. Czyli bez kombinowania  4 rurki z jednej strony akwarium np. Lewej i pod nimi filtr, zasys na dole a na górze wyloty , jedyny patent to te rurki z ultramaxa 2000. A używa ktoś tej grzałki przepływowej od aquaela ?? Warto kupić? Bo z tego co widze ro 300w ma cene 2x2cxhińczyk :) wole spytać zanim kupie. Zastanawiałem się też nad innymi ale są podobne w wyglądzie do tych z chin. 

Edytowane przez raffaello1987@o2.pl
Opublikowano

Mam jeszcze 1 pytanie. Jak wyczyscic zakupiony uzywany filtr kubełkowy z pozostałosci biologicznych. Fizycznie jest czysty, ale np. Chciał bym go podlaczyc do wiadra z wodą na stole na np. Tydzien i zostawić włączonego z grzałką w wodzie na np. 28 stopni. (Lepuej jak zacznie teraz wyciekać i wyleje wiadro na podłoge niż przy starrcie zbiornika całe 300l w nocy). Czy mogę w tym czasie dosypać czegoś do wody?? Np. Troche plynu do mycia naczyń? Soli? Octu?  Czym go po prostu wysterylizować? W filtrze były by tylko 4 puste kosze i 1 z oryginalną gąbką??? Btw. Po zakupie filtra troche kapało z zaworów i uszczelek ale jak go podłączyłem pod wiaderko z grzałką na 30 stopni i dolałem pare kropel ludwika to uszczelki zmiękły i z środka głowicy sterującej musialo rozpuścić troche stwardniałego syfu, który wysechł jak filtr stał nieuzywany przez 2 miesiące co powodowało wycieki. Teraz już nic nie cieknie ale pozostał problem stwrylizaci tego filtra i circulatora oraz innego osprzętu, który już mam do akwarium. Wolał bym nie wprowadzać niespodzianek z starego baniaka. 

Opublikowano

Witam ja do sterylizacji używam Chemipro OXI. Mam to do sterylizacji butelek do produkcji piwa. Musza być odkażone bo jak coś zostanie to będzie kwitło w butelkach. 

Opublikowano
9 godzin temu, raffaello1987@o2.pl napisał:

Mam jeszcze 1 pytanie. Jak wyczyscic zakupiony uzywany filtr kubełkowy z pozostałosci biologicznych. Fizycznie jest czysty, ale np. Chciał bym go podlaczyc do wiadra z wodą na stole na np. Tydzien i zostawić włączonego z grzałką w wodzie na np. 28 stopni. (Lepuej jak zacznie teraz wyciekać i wyleje wiadro na podłoge niż przy starrcie zbiornika całe 300l w nocy). Czy mogę w tym czasie dosypać czegoś do wody?? Np. Troche plynu do mycia naczyń? Soli? Octu?  Czym go po prostu wysterylizować? W filtrze były by tylko 4 puste kosze i 1 z oryginalną gąbką??? Btw. Po zakupie filtra troche kapało z zaworów i uszczelek ale jak go podłączyłem pod wiaderko z grzałką na 30 stopni i dolałem pare kropel ludwika to uszczelki zmiękły i z środka głowicy sterującej musialo rozpuścić troche stwardniałego syfu, który wysechł jak filtr stał nieuzywany przez 2 miesiące co powodowało wycieki. Teraz już nic nie cieknie ale pozostał problem stwrylizaci tego filtra i circulatora oraz innego osprzętu, który już mam do akwarium. Wolał bym nie wprowadzać niespodzianek z starego baniaka. 

do dezynfekcji zrób 10% solankę. Powinno wystarczyć

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.