Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam Taki problem. Od jakiegoś czasu moje pyszczaki zaczęły się mnie bać. Parametry wody ok, ciągle jakaś samiczka inkubuje więc chyba jest im dobrze a rybki zaczęły uciekać jak podchodzę do akwarium. Nawet jak je karmię to nieśmiało wypływają z kryjówek których jest u mnie bardzo dużo. Pomyślałem że może to przez cotygodniowe podmianki i czyszczenie szyb ręką od środka ale nie ja pierwszy to robię a nie słyszałem żeby u kogoś to wystraszyło pysie. zmiana która nastąpiła w moim akwarium ostatnimi czasy to wymiana falownika na filtr turbo 1000 w którym dodałem węgiel. Jedno jest pewne że jest teraz mniejszy nurt niż z falownikiem, ale czy to może być powód? Będę wdzięczny za jakiekolwiek podpowiedzi.

Pozdrawiam

Opublikowano

akwarium około 150-160l 65x50x50

obsada 10 saulosi

sporo kamieni około 40-45kg

dużo kryjówek

foto robione jakiś czas temu jak jeszcze pięknie pływały po całym akwariumIMG_20200724_225942.thumb.jpg.66789aed6751a69b683925514a571a66.jpg

Opublikowano

Najprawdopodobniej akwarium zlokalizowane jest w niewłaściwym miejscu np. przy wejściu. Gwałtowne wejście do pokoju często powoduje takie zachowania. Także cienie od osób wchodzących też potrafią wystraszyć pyszczaki. Wcześniej było dobrze, ale teraz się chowają. Pora roku i promienie słoneczne padające pod innym kątem niż pół roku temu i cienie mają tu znaczenie. Dokonaj analizy w tym kierunku i wyciągnij wnioski. Tak niestety się dzieje i czasami trudno wskazać jednoznacznie przyczynę przy prawidłowych parametrach wody itd. Czasami jedna ryba ucieka a inne łapią momentalnie cykora i też uciekają. Przerabiałem, to u siebie. Obrócenie zbiornika o 90 stopni względem okna rozwiązało problem.

Pozdrawiam.

  • Lubię to 2
Opublikowano
4 minuty temu, Falcowski napisał:

Może być też zbyt silne światło, zbyt słabe światło, zmiany w pokoju.

To prędzej. U mnie akwarium stoi w przejściu i nie ważne kto przechodzi to wszystkie rybki zbierają się przy przedniej szybie.

Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, Falcowski napisał:

Może być też zbyt silne światło, zbyt słabe światło, zmiany w pokoju.

W większości zbiorników na forum i nie tylko oświetlenie jest usytuowane pod pokrywą i oddziałuje bezpośrednio na taflę wody. U mnie jest oświetlenie potem szyba i dopiero tafla wody. Teraz na szybie którą jest przykryte akwarium jest dużo skroplin i w połączeniu z falującą wodą na dnie widać cienie które się tworzą od tego. Bardzo żadko zdarza się żeby wypływały do tafli wody. Pokarm jedzą dopiero jak opadnie do dołu.  Jeszcze ciekawa jest sprawa falownika bo jakoś zbiegło się to w czasie.

Edytowane przez wojtek2287
Opublikowano

Moje dalsze obserwacje:

Przeszukałem forum odnośnie dziwnego zachowania pyszczaków i znalazłem temat o wysokim NO3. Moje akwarium jest już stabilne i robię podmianki raz na tydzień więc myślałem że mnie to nie dotyczy, stąd moje przekonanie w opisie problemu że parametry wody są ok. Okazało się że pomimo niedzielnej podmianki około 20% wody moje NO3 to 15-30 ze wskazaniem raczej na 30. Wiem że są forumowicze którzy twierdzą że nawet te 30 to akceptowalny parametr ale moje rybki są jeszcze młode i do tej pory miały zawsze wszystko bliskie zeru. Wyczytałem też że stosując sam filtr biologiczny bez prefiltra może się okazać że w filtrze jest bagienko co może też zachwiać biologię.

Wczoraj zrobiłem podmiankę około 20%, w odlanej wodzie przepłukałem wszystkie gąbki i ceramikę. zlałem wszystko z przestrzeni filtra biologicznego. Dodałem na wszelki wypadek bakterie. Z filtra mechanika który postawiłem ze dwa tygodnie temu wywaliłem węgiel i zostawiłem samą gąbkę.

Dzisiaj rano rybki były jeszcze trochę płochliwe ale po podaniu pokarmu pod taflą wody aż się "gotuje". Dzisiaj wieczorem zrobię test NO3 i mam nadzieję że będzie ok. Ewentualnie wykonam jutro jeszcze raz podmianę.

Co sądzicie? Możliwa jest taka przyczyna?

pozdrawiam

 

 

Opublikowano
39 minut temu, wojtek2287 napisał:

Okazało się że pomimo niedzielnej podmianki około 20% wody moje NO3 to 15-30 ze wskazaniem raczej na 30. Wiem że są forumowicze którzy twierdzą że nawet te 30 to akceptowalny parametr ale moje rybki są jeszcze młode i do tej pory miały zawsze wszystko bliskie zeru

Dobrze przeczytałeś post na forum ja mam koło 30 NO3 i to rybom nie przeszkadza wcale ,dla mnie takie zbijanie parametrów jest bzdurą największą w akwarystyce .

Jeszcze masz młode ryby daj im czas przyzwyczajenia do nowego otoczenia mogą im przeszkadzać  np ... oświetlenie w akwarium za jasne ,cień padający jak podchodzi się pod akwarium.Daj im czasu na przyswojenie się.... 

  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.