Skocz do zawartości

Malawi 200L - czy się uda?


nsp

Rekomendowane odpowiedzi

Zrobiłem kolejne testy, z pominięciem pH i KH. Mam dziwne wrażenie, że testy na NH4 (ostatnio na forum było parę wzmianek na temat tego testu od JBL) i NO3 są popsute. Tak po za tym jakiś czas temu dorzuciłem  parę krewetek RC, aby coś zaczęło syfić w akwarium i HMF trochę ruszył. Pomiary wyglądają tak

16.09.2020 -  3 test - w dalszym ciągu woda nie podmieniona, przy zmianie aranżacji będzie zapewne podmianka.

NH4 JBL - <0.05 (w dalszym ciągu odczynnik żółty, czyli brak skali do porównania)

NO2 JBL - 0.025 / 0.05

NO3 JBL - <0.5

IMG_20200916_181351.thumb.jpg.6be44edcfee8fe9136d931ce6f278867.jpg

IMG_20200916_181401.thumb.jpg.8bcea4f5e2ce0ed3c356a24032f6e03a.jpg

IMG_20200916_190643.thumb.jpg.c8959221124664153132ed589b6356e1.jpg

 

19.09.2020 minie miesiąc od zalania. Jestem cierpliwy, mało grzebie w zbiorniku, prócz ostatniego włożenia filtra HMF i wyjęciu po tygodniu starego, przerzuceniu z niego trochę ceramiki do obecnego filtra. Po za tym wywaliłem też kryptokorynę. 

Coś robię źle, że zbiornik tak wolno dojrzewa? Jakie dodatkowe kroki mam poczynić, aby zbliżyć się do zakupu i wpuszczenia ryb do akwarium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od ostatniego wpisu, zrobiłem małe przemeblowanie w akwarium. Dołożyłem kamieni, wyciągnąłem kryptokorynę i filtr Aquaela. Ceramika z Aquaela trafiła na dno HMF'a (jej część, nie wszystko).

Było

20200820_002234.thumb.jpg.994c742d68ad108173e558291c75e58e.jpg

Jest

IMG_20200920_014726.thumb.jpg.11ae5a8cd96fb2151f2b853f5ea6bd1e.jpg

 

16.09.2020 - po zrobieniu testów, które są w poprzednim poście, rozdłubałem całe akwarium. Piach ściągnięty do 2 wiader ok. 16l, wody zlałem coś ok. 100-110l. Kamienie umyte wodą pod ciśnieniem, plus sparzone wrzątkiem. Ułożyłem takie gruzowisko, pod gruzowisko dodałem 3 maty po 2mm grubości, zasypałem piachem, dolałem "dojrzałą" wodę. Resztę wody uzupełniłem kranówą, przepuszczoną przez ustrojstwo. No i krewetki trafiły z powrotem do swojej kostki.

17.09.2020 - zakupiłem 3 ampułki Prodibio Biodigest, bo bałem się, że bakterie z piachu i filtra, mogły zginąć przez czas pobytu po za akwarium bez ruchomej wody i natleniania. Przed dodaniem bakterii zrobiłem testy. Utwierdziło mnie to w przekonaniu, że cykl azotowy w ogóle nie ruszył przez ten miesiąc. Testy wyglądały tak:

pH Zoo 4.5-9 - 8

NH4 JBL - <0.05

NO2 JBL - 0.05 / 0.1

NO3 JBL - <0.5

Po zrobieniu testów wlałem 2 ampułki Prodiobio, sypnąłem tylko 2-3 szczypty, standardowego pokarmu z Tropicala.

19.09.2020 - doczytałem, że te dwie szczypty jedzenia to może być za mało jako pożywka dla bakterii, więc wsypałem czubatą łyżeczkę (mała łyżeczka) tej ogólnej karmy Tropicala. Po paru godzinach, było czuć że coś w akwarium się ruszyło. W pokoju unosił się dość dziwny zapach, którego nie mogę określić.

20.09.2020 - zrobiłem kolejne testy, bardziej z ciekawości przez ten zapach, który minął rano. Testy wyglądają tak

ph JBL 3-10 - 8

pH Zoo 6-8 - 8<

pH Zoo 4.5-9 - 7.5 / 8

KH JBL - 9

NH4 JBL - <0.05

NO2 - 0.2 / 0.3

NO3 - <0.5 / 1

Chyba dopiero cokolwiek ruszyło. Myślę, że podmiana wody tydzień po starcie akwarium, zatrzymała cykl azotowy. I tak to sobie stało w miejscu tyle czasu. Teraz testy będę robił codziennie aby wiedzieć na czym stoje.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za ten monolog, który ciągnę w tym temacie :D

Teraz już jestem w 100% pewien, że podmiana wody tydzień po starcie i dodaniu bakterii, zatrzymała cały proces dojrzewania akwarium. Nie wiem jak to się stało, ale się stało. Wczoraj zrobiłem kolejne testy i dopiero NO2 i NO3 ruszyło. Sprawa wygląda tak

23.09.2020 - szybkie testy na NH4, NO2, NO3, dolanie jednej ampułki Prodibio po testach, zwiększenie temp. z 25*C na 27*C

NH4 JBL - <0.05 (kolor trochę jaśniejszy niż przy poprzednich testach)

NO2 JBL - 0.6 / 0.8

NO3 JBL - 5 / 10

 

Pytanie teraz, czy dalej lać bakterie? Czy podniesienie temp. coś pomoże skoro parametry wreszcie ruszyły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok później...

Cześć. Długo nie aktualizowałem tego wątku. W sumie trochę przez ten czas się działo :)

Z 10 szt. Saulosi, po roku czasu zostało 5 szt. Wystarczyło, że jeden "trochę" agresywny samiec powolutku likwidował resztę swoich sąsiadów. Z tej całej piątki wybarwiło mi się 3 samców i dwie samice.

Pod koniec 2021 roku (albo początek 2022, już nie pamiętam) zrobiłem mały restart, poukładałem trochę inaczej kamienie, zmieniłem gąbkę w HMF na 10 ppi i po jakimś czasie po ustabilizowaniu się parametrów, pojechałem dokupić parę sztuk samic Saulosi. Rybki kupiłem z tej samej hodowli, ale już od nowego właściciela. 

Przez te dwa lata ciągle planuje zmianę akwarium na większe, ale niestety za każdym razem coś wypada i fundusze na nowe akwarium przeznaczane są na inne bardziej potrzebne rzeczy.

 

Akwarium na ten czas wygląda tak. Zdjęcia słabej jakości, bo nie umiem fotografować akwarium, do tego woda delikatnie zmącona po czyszczeniu szyb i podmianie wody :)

 

1657007055069.jpg

1657007077602.jpg

  • Lubię to 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.