Skocz do zawartości

Malawi 200L - czy się uda?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przepraszam za post pod postem.

Castorama i LM u mnie w mieście nie ma takich rzeczy, nawet o plexi jest ciężko. Znalazłem na allegro coś takiego - https://allegro.pl/oferta/pcw-pcv-spienione-kolor-3mm-500x1000mm-6911936013

Myślę, że będzie dobre ew. podskoczę w jedno miejsce gdzie mogą mieć skrawki plexi lub PCV.

 

Na wcześniejsze pytanie, co do umiejscowienia obudowy odpowiedziałem sobie sam :) Musiałem otworzyć zdjęcia na kompie, bo na telefonie słabo było to widać :)

Wracając do tematu hamburga. Skoro ten turbofilter 1000 nie pociągnie, to jaki cyrkulator, lub pompę zastosować?  

Gąbka ma mieć 20-25 PPI - https://allegro.pl/oferta/wklad-filtracyjny-gąbka-35x30x5-20ppi-czarna-9634339928 czy lepiej 30-35 PPI? Z tego co czytałem lepiej dać 20 PPI, aby był lepszy przepływ wody, a do środka 30-35 PPI w kawałkach. Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

Hydroponika jeszcze nie wystartowała, bo w dalszym ciągu czekam na rośliny :)

Opublikowano (edytowane)
31 minut temu, Bartek_De napisał:

Tu sobie zamów http://plyty.fabertec.pl/ rozrysuj sobie jak to ma wyglądać, pomierz i zamów formatki. Elegancko Ci to wytną, tylko sobie skleisz.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Problem w tym, że sam nie wiem jaka powinna być wielkość HMF'a do mojego akwa :D 

Skoro bok akwarium ma 40cm, to najlepiej by było zrobić boki o długość 15/20 cm, aby wszystko pomieścić. Temu chciałem kupić większy arkusz, aby w razie pomyłki móc coś poprawić.

 

Jeżeli chodzi o falownik, to taki byłby dobry? https://allegro.pl/oferta/pompa-falownik-jvp-102-pompa-cyrkulacyjna-5000l-h-7380911304

Edytowane przez nsp
Opublikowano
12 godzin temu, Tom74 napisał:

 Falownik 2000 l/h. 

Przeglądam allegro i mam mętlik w głowie. Falowniki o tej wydajności kosztują po 50zł. Z doświadczenia wiem, że cena z jakością ma niewiele wspólnego. Np. takie coś https://allegro.pl/oferta/falownik-jvp-110-2000l-h-pompa-cyrkulacyjna-8122886812 to ma prawo działać za takie pieniądze? I kolejna rzecz, jak do takiego czegoś zrobić wylot? 

Opublikowano

Ten który podałeś wczesniej jest tej samej firmy .  Możesz kupić tunze 6018 lub 6020 150 - 200 zł. Jest jeszcze klon tunze  np  sunsun jvp 130. 

Mocowanie - nacinasz gąbkę i go wciskasz.  Z tylu falownika możesz dać, gąbkę,  żeby sztywniej siedział.  

 

Opublikowano

Wezmę póki co tego klona SunSun jvp-130. Jakby było coś z nim nie tak, to filtr Aquaela chce puścić dalej w ludzi, póki jest mało używany, wtedy dołożę i kupię coś konkretnego.

Opublikowano

Już widzę jaki błąd zrobiłem z HMF. Zamówiłem formatki na szybko i bez pomyślunku. Boki mają rozmiar 15x15, gąbka ma 5cm grubości, czyli zostaje mi 10x10cm miejsca operacyjnego. Grzałka i falownik się zmieszczą, nie wiem czy zmieści się Pat Mini, który ma zasilać hydroponikę. Ew. zamontuje tak jak jest, a między czasie zamówię formatki o szerokości 20x20cm, lub 20x15cm. HMF umiejscowiony będzie po prawej stronie akwarium. Do falownika dorobiłem przedłużkę z rury pvc fi 32, ale nie wiem na jakiej wysokości, umiejscowić falownik i w którym kierunku ma dmuchać. Na chwilę obecną wygląda to tak...

20200907_202841.thumb.jpg.396e543be2e6fc4e79b81f90887f7200.jpg

20200907_210302.thumb.jpg.a2bf7823f9a63a1c042770a66937e310.jpg

Pomijając kwestie sprzętu. W akwarium chyba dobiega końca cykl azotowy. Pojawił się brązowy nalot na piasku, kamieniach, filtrze tymczasowym i szybach. Testy kropelkowe pokazują taki stan. Przy pierwszych pomiarach, nie zrobiłem wszystkich testów, bo musiałem wyjść z domu, a jak wróciłem było już ciemno. Sprawa wygląda tak:

19.08.2020 - start akwarium, brak przeprowadzonych testów

26.08.2020 - podmianka 20% wody, w sumie nie wiem po co, chyba głupie przyzwyczajenie, że tydzień mija, brak przeprowadzonych testów

01.09.2020 - zrobione pierwsze testy, które wyglądają tak:

pH JBL 3.0--10 = 8.5--9 (ciężko mi było wstrzelić się w jakikolwiek kolor)

NO2 JBL = 0.2

NH4 JBL = <0.05

07.09.2020 - drugie testy wody, dokupiony bardziej szczegółowy test do pH z Zoolek (nie pomyślałem aby dokupić w necie test 7.4-10):

pH JBL 3.0--10 = 8--8.5 (teraz kolor był lepiej widoczny)

pH Zoolek 6--8 = 8<

pH Zoolek 4.5--9 = 8.5

KH JBL = 10--11 (ręka drgnęła i poleciały dwie krople, więc nie wiem kiedy test zrobił się żółty)

NO2 JBL = 0.05

NO3 JBL = <0.5

NH4 JBL = <0.05

Opublikowano

Falownik  bez mocowania magnetycznego ma z  5cm? , czyli miejsca jest ok. Tą drugą pompę mozesz dac  niżej. Po co Tobie taka armata?   Wciśnięcie go w gąbkę powinno go utrzymać. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 minut temu, Tom74 napisał:

Falownik  bez mocowania magnetycznego ma z  5cm? , czyli miejsca jest ok. Tą drugą pompę mozesz dac  niżej. Po co Tobie taka armata?   Wciśnięcie go w gąbkę powinno go utrzymać. 

Sam falownik bez uchwytu ma 7.5cm

20200907_222232.thumb.jpg.6eb26f468eeeb8f52b2716a81856983f.jpg

Z uchwytem 11.5cm

20200907_222127.thumb.jpg.565f576196501c81643c1cdf886664e3.jpg

 

Ta armata będzie do przycięcia :D Uchwyt chciałbym zostawić, bo dzięki niemu cały korpus HMF byłby trzymany magnesem do szyby, i nie-musiałbym bawić się w przyssawki. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.