Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, iquitos68 napisał:

...20% zapasu. Czyli jak wyjdzie z obliczeń że ledy biorą maksymalnie 100 wat to zasilacz powinien mieć minimum 120 wat.

Jeżeli sprawność zasilacza jest 80%, to 120W*0,8=96W. Nie dokładamy 20% do ledów, tylko odejmujemy 20% od zasilacza. To tak gwoli ścisłości.

Ponadto rzadko który zasilacz ma 80% sprawności. Często te tańsze to nawet 60%, średnie 70-80%, a tylko te z górnej półki, których nikt nie kupuje, bo są kilka x droższe, do 90%. Z wiekiem sprawność zasilacza też spada.

Godzinę temu, aro600 napisał:

Tutaj mam spory zapas na zasilaczu, modułów mam łącznie 102 W. Czyli licząc 102 + 20% daj nam to 122,4 W, a zasilacz 150W więc jest ok. 

Nom, dobrze, że masz te 50W zapasu, bo inaczej to lipa. Czyli masz obciążenie 68%, to tak w sam raz bym powiedział. Ani jednego ledzika bym nie dołożył.

Edytowane przez Falcowski
  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, Falcowski napisał:

Nom, dobrze, że masz te 50W zapasu, bo inaczej to lipa. Czyli masz obciążenie 68%, to tak w sam raz bym powiedział. Ani jednego ledzika bym nie dołożył.

Osobiście mi doradzałeś kupienie silniejszego zasilacza i dziękuję Ci raz jeszcze za to. Miałem już zamówiony 102W i po twojej podpowiedzi w tym wątku post numer 68 🙂wymieniłem zasilacz na 150 W i całe szczęście bo teraz byłaby przysłowiową ,,Lipa,, 

Edytowane przez aro600
  • Lubię to 1
Opublikowano
6 godzin temu, Falcowski napisał:

Jeżeli sprawność zasilacza jest 80%, to 120W*0,8=96W. Nie dokładamy 20% do ledów, tylko odejmujemy 20% od zasilacza. To tak gwoli ścisłości.

 

Pozwolę sobie się nie zgodzić z tym wyjaśnieniem.

Jeżeli producent podaje moc zasilacza którą widzimy np. w symbolu zasilacza lub tabelce znamionowej to w 99,9% przypadków jest to moc oddawana , nie pobierana przez zasilacz z gniazdka. Czyli na tyle teoretycznie moglibyśmy go obciążyć.     Problemem jest to że nie ma standardu czyli  sposobu w jaki producent zasilacza zobowiązany jest podawać informacje na temat parametrów zasilacza. Najczęściej nie wiemy czy podane liczby są wartościami maksymalnymi, chwilowymi czy też ciągłymi. A nawet gdy jest to podane i tak nie wiemy w jaki sposób producent definiuje pojęcie mocy ciągłej czy maksymalnej. Dla jednego moc maksymalna to jest moc chwilowa np. przez 30 sekund, podczas gdy dla innego może oznaczać maksymalną moc ciągłą. W podawaniu parametrów „z sufitu” przodują producenci „no name”  czyli najczęściej Chińczycy. Dlatego przyjęło się że m.in. dla bezpieczeństwa sprzętu nie powinno się obciążać ponad 80% podanej wartości mocy a najlepiej jeszcze mniej. Pod uwagę możemy też wziąć  ewentualny zapas na „przyszłość”.                                                                                                                Oczywiście jest jeszcze inny powód, związany ze sprawnością, dla którego nie powinniśmy na maksa obciążać zasilacza. Po prostu typowe zasilacze impulsowe, które obecnie są najczęściej produkowane, osiągają najlepszą sprawność  przy ok. 50% mocy,  która to  następnie obniża się mniej więcej po 80%( oczywiście +/-, zależnie od producenta). Czyli inaczej mówiąc , w przedziale 20-80% obciążenia, najmniej mocy „wypuszczamy w powietrze”.

Opublikowano (edytowane)

@amad Czyli to wyjaśnienie pokrywa się z moim, tylko bardziej jest rozwinięte. Moc liczymy 80% od zasilacza (czyli odejmujemy 20), a nie plus 20 do ledów.

Edytowane przez Falcowski

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.