Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie

Mam na imię Paweł i dopiero zaczynam z malawi. Dotychczas nie miałem do czynienia z akwarium gatunkowym, więc mam już kilka pytań.

Zdecydowaliśmy się z żoną na zakup akwarium narożnego o wymiarach 72x72x50h 156l. Filtr najprawdopodobniej fluval 305 + deszczownia. Grzałka - 150W. Oświetlenie na razie standardowe, ale jak dostanę akwarium, to przerobię oświetlenie na pasujące do przyszłej obsady.

Oczywiście pojawił się problem z obsadą zbiornika. Mamy jeszcze czas, ponieważ (korzystając z rad na forum) chcemy najpierw wybrać obsadę. Chcielibyśmy, żeby to były pyszczaki... tylko nie wiemy jakie.

Podłoże - pierwszy plan jasny piasek, dalej czarno-biały drobny żwirek.

Kamienie - płaskie ciemniejsze od podłoża raczej wapień i Serpentynit.

Rośliny - Anubias barteri, Cryptocoryne wendtii oraz Microsorum pteropus.

Tło - ciemne.

Oświetlenie - dobiorę jak napisałem wcześniej.

W żwirku i piasku świderki. Jedna rybka - 15cm zbrojnik niebieski. No i teraz obsada pyszczaków.

Żona chciałaby kolorowe pyszczaki, tj. żółte, fioletowe, czarne. Ja jestem hodowcą żółwia błotnego, więc malawi jest dla mnie nowością. Nie chcielibyśmy przerybić zbiornika, albo sprawić rybką fatalnych warunków.

Z tego co wyczytałem, pyszczaki lubią zjadać rośliny oraz mniejsze ryby. Z drugiej strony (jak wyczytałem) rośliny u pyszczaków występują sporadycznie. Moja prośba do Was jest taka, abyście pomogli mi wybrać rybki, którę będą pasować do zarysu tego akwa, oraz ilość rybek.

Rozumiem, że najlepiej jeden gatunek i jeden samiec, bo zbiornik mimo litrażu, nie jest dobry. Więc chciałbym znaleźć kompromis z rybkami i akwarium. Dzięki i pozdrawiam!

Opublikowano

Witamy w gronie :D

Osobiście polecam baniaczek jednogatunkowy. Z racji niewielkich rozmiarów sugerowałbym np.saulosi( żółte samice i niebieskie samce) w układzie 2+5 (dwa samce 5 samic).

Zadbaj tylko o właściwe parametry wody a pokażą ci swój urok :wink:

Opublikowano

Pseudotropheus saulosi - żółty, niebieski, czarny, choć nie lepiej kupić od razu większe akwa ? Jak zamierzasz dobrać jednego samca ? Kupisz dorosłe ryby ? Najlepiej to uzbieraj więcej kasy i kup akwa standard 240l a do niego jakieś 2-3 ładne gat. pyszczaków i wszyscy będą zadowoleni.

Opublikowano

Witaj na forum :wink:


Co do Twojego posta. Pierwsze, co zrobię, to odradzę zbiornik narożny :twisted: takie akwa nie najlepiej pasuje do pyszczaków, lepsze jest prostokątne. Jeśli możesz, to chociaż zamień na prostokątne 160l (100x40x40), a w ogóle najlepiej kupić największe, jakie tylko może być :twisted: prostokątne.


Jakie by akwa nie było, musisz mieć filtrację mechaniczną i biologiczną, więc sam fluval nie wystarczy, musi być coś wewnątrz akwa. Przy litrażu do 160l najlepiej coś podchodzące pod 1000l/h. więcej nie piszę, bo nie ten dział :wink:


Nie polecam mieszać piasku i żwirku. Jak byś nie ułożył, ryby to wymieszają, co ładnie nie wygląda. Jedno albo drugie. A że pyszczaki wolą piasek, to sprawa załatwiona :D


No i dochodząc do punktu najważniejszego, czyli obsady:


dla początkującego w takim litrażu proponuję Saulosi, jako jedyny gatunek do zbiornika, z dwoma samcami, a może i z trzema, ale tu lepiej, żeby wypowiedział się np czester lub Hari :cry: 2 na pewno dadzą radę.


P.S. Pamiętaj, prostokątne :twisted:

Opublikowano
2+5 (dwa samce 5 samic).

Zadbaj tylko o właściwe parametry wody a pokażą ci swój urok :wink:



Sławku tu Cię skrytykuję, do takiego akwarium nie polecał bym takiej obsady, 2 samce to nie powinny być polecane i do większych akwarii, polecaj już albo jednego albo trzy samce, natomiast do takiego akwarium nie wkładaj wogóle pyszczaków bo to nie akwarium do tego biotopu, akwarium takie może wyglądać ładnie z neonkami i tej wielkości rybkami, niestety pyszczaki potrzebują znacznie więcej niż tą powierzchnię którą chcesz im zaoferować.

Opublikowano

nie jest to najszczęścliwsze rozwiazanie - tzn akwa trójkątne - ponieważ w takim akwa możemy mieć praktycznie jeden rewir centralny bo w narożnikach zwłaszcza bocznych i tak rewir się nie zmieści

Przy tych wymiarach co podałeś to przednia szyba będzie miała ledwo ponad metr wiec bym nie wykluczał tego akwa jako uniemożliwiającego trzymania pyszcaków ale z powodu trójkatnego układu czyli problemów powierzchniowych to powyżej jednego samca i jednego gatunku w tym akwa i to naszych ulubionych saulosi bym tez nie wychodził wiec marzenia twojej żony raczej sią nie do zrealizowania na dłuższa mete.

Opublikowano

Wtrącę się z pytaniem o zbrojniki w Malawi. W galerii widać, że niektórzy je trzymają z pyszczakami. A to przecież inny biotop. To bardzo odporne rybki i dlatego dają sobie radę, ale czy muszą tam być? Z roślinkami to już inna sprawa. Są duże plusy, ale... :wink: Z nimi to rzecz gustu.

Opublikowano

Wg mnie to akwarium nie nadaje się na pyszczaki. Z przodu może troche ponad meter i się zwęża. HAremik saulosi dałby rade ale to tyle co mógłbym polecić i wziąść przy tym za to odpowiedzialność.

Zastanów się nad jakimś prostokątnym choćby 200l, a najlepiej 240l

Opublikowano

no wydaje mi sie,ze jesli ktos robi narozne, to nie z wlasnego widzi mi sie, tylko dlatego ze tylko takie akwa moze sobie zainstalowac w wybranym przez siebie miejscu. Trudno jest mi sie wypowiadac, bo sam dopiero zaczynam. Moze i to akwa byloby lepsze dla ksiezniczek (to juz inny biotop), ale znajomy mial narozne z pyszczakami ( 80 na 80cm) i przez 3 lata souluski mu sie dorbrze trzymaly. Byly ladnie wybarwione, cos tam mu sie nawet rozmnozylo, a czy byly szczesliwe, tego nie wiem, bo ryby mowic nie potrafia.

Opublikowano

Ja tak jak Sision odradziłbym tylko mieszanie piasku i żwirku. POpełniłem ten sam błąd i ostatnio skrupulatnie przez jakieś 4 godziny przesiewałem piasek... Teraz przy każdym czyszczeniu też przesiewam bo pyski wykopują mi ten czarny żwirek zgromadzony w tylnej części. Także naprawdę radzę odpuścić mieszanie.


Zdaję sobie sprawę, że róg to pewnie najlepsze miejsce w Waszym układzie na akwa, ale akwa narożne nie jest optymalne dla pyśków. Dlatego, tak jak radzą koledzy pokombinuj, czy nie da się wstawić prostokątnego. Alternatywą mogłoby być panoramiczne 120cm długości - kobietom się to podoba (wiem po sobie 8) ) i jest to pewien kompromis pomiędzy długością a nowoczesnym wyglądem akwa i jego funkcjonalnością. Argumenttem za mogłaby być możliwość trzymania do 3 gat. w takim akwa, co daje już duże możliwości doboru kolorowych gatunków.


Powodzenia!

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.