Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie.

Zabieram się za uruchomienie zbiornika 185x40x65.

Filtracja za pomocą narurowca z 4 zbiornikamia mechanicznymi i 3 biologami, 2x chemia. Szkic układu jak na zdjęciu.

Mam do tego układu pompę IBO 25-40.

Pytanie do bardziej doświadczonych kolegów czy ta pompa wystarczy, czy powinienem wymienić na 25-60? 

NIe będę ukrywał, że wybranie 25-40 było podyktowane zużyciem energii ale czy wystarczy dla prawidłowej filtracji??

W rozmowach z innymi akwarystami padła propozycja, żeby 4 zbiorniki mechanika umiejscowione szeregowo zamienić na 3 równolegle.

Co będzie lepsze?

Będę wdzieczny za wszelkie uwagi bardziej doświadczonej braci :).

 

11111.jpg

Opublikowano

Tak patrzę na to i nie do końca wiem co się dzieje, coś za bardzo to skomplikowałeś. Poczytaj temat Bartka, link zamieszczam niżej. Co do pompy to większość osób używa pomp 25-60 ale może pomyślisz o pompie DCP-5000 lub odpowiednik Aqua-nova? No i pomyśl o tym żeby pompę dać przed wszystkimi korpusami. Mechaniki jak najbardziej daj 3 równolegle.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, SlavekG napisał:

ale może pomyślisz o pompie DCP-5000 lub odpowiednik Aqua-nova?

Sławku pompy tego typu raczej nie sprawdzą się w narurowcu, za dużo kombinowania żeby je wpiąć w instalację.

Osobiście sugeruję pompę 25-60 jej zużycie energii na poszczególnych biegach to: I - 8W II - 36W III - 45W, ale jak już masz pompę 25-40 to też sobie poradzi, zawsze można ją później bez problemu wymienić. Rozważ też montaż pompy przed korpusami mechanicznymi, co całkowicie eliminuje problem z odpowietrzaniem instalacji, kranik spustowy polecam dać za pompą. Bypas ok, ale trochę to skomplikowałeś, wepnij go za raz za zaworem przed biologią, po linii prostej. Korpusy mechaniczne wystarczą 3 równolegle, tak jak masz biologię.

EDIT

Poprawka, teraz tak na to patrzę i źle narysowałem. Bypas wepnij przed zaworem na biologii, da Ci to możliwość wymiany/czyszczenia ceramiki bez konieczności zatrzymywania całej filtracji. W sumie to tak jak pierwotnie narysowałeś z tym, że po linii prostej, po co to komplikować kolanem;)

11111.jpg.6a6b80af079fa7d398e9acd0bca34de0.thumb.jpg.73b3efadf976e7b60e0743044f89acbb.jpg

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano

Bartek_De - dzięki za porady.

Mój szkic rzeczywiście był trochęniefortunny ale wykonanie będzie w linii prostej - nie będzie przekombinowane.

Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie pompy.

W większości projektowanych układów jakie widziałem pompa znajduje się po środku między zbiornikami. Ostatnio natrafiłem też na układ gdzie pompa zamontowana jest przed wszystkimi zbiornikami na wejściu.

Czy jest jakaś znacząca różnica w umiejscowieniu pompy / wpływ na działanie filtracji ?

CZy montaż za mechanikiem to tylko żabezpieczenie żeby brud nie szedł przez pompę?  

Opublikowano

Pewnie trafiłeś na mój temat, bo tak właśnie mam to zamontowane. Moim zdaniem takie umiejscowienie pompy powoduje to, że ma ona zawsze jednakowe (niczym nie stłumione) ciśnienie po stronie napływu wody. Jeśli pompa jest umiejscowiona za korpusami to w miarę zapychania się wkładów ciśnienie to maleje, co ma wpływ na sprawność całego układu. Pompy c.o. nie mają za zadanie ssać tylko pchać. Druga zauważalna zaleta takiego układu, to brak problemu z odpowietrzeniem instalacji. Wystarczy odpowietrzyć samą pompę za pomocą kranika spustowego umieszczonego za nią i dalej już sobie poradzi z zalegającym powietrzem w całym układzie. Polecam takie rozwiązanie. Duży wkład w to, że zdecydowałem się na taki układ miał kolega @miron.dmt może jeszcze doda coś od siebie.

Opublikowano

Nie rozumiem po co 4 filtry mechaniczne w dodatku w dziwnym układzie. Mechamiki daj tylko i wyłącznie równolegle i tak częściej niż raz na 2 tygodnie nie będziesz ich wymieniał. 

Co do pozostałej części nie wypowiadam się. Zrób rysunek tak by nie było wątpliwości co Twojej koncepcji. 

Opublikowano

Witajcie.

Pierwszy mój problem rozwiazałem :) udało się wymienić IBO 25-40 na 25-60.

Pojawił się drugi problem - nie mieszcze się w szafce z całym układem :( (pietrszy planowany rozkład poniżej)20200426_101407a.thumb.jpg.e0b9eed5c5982659ee1ab01e3ec83b38.jpg

- szerokość całego układu która wynika w dużej części z zaplanowanego rozmieszczenia części, skręcanych zaworów oraz zastosowania rur 32 w sytemie zgrzewanym.

- błędnie rozrysowałem wejscie i wyjście po jednej stronie - finalnie ma być po przeciwnych stronach i zaznaczę, że nie chę ciągnąć rur w koło

- potrzebuje trochęwięcej miejsca w szafie pod akwarium aby trzymać tam wszystkie bambetle. 

 

Po analizie wewnetrznej :) i przeczytaniu posta Bartka_De rozrysowałem drugi układ który pozwoli mi zaoszczędzić miejsce w szafie.

Zastanawiam sięteż nad zastosowaniem przy biologu na wejściu czwórnika  gdzie woda będzie pchana w prosto na środkowy zbiornik zamiast dwóch trójników. Zakłądam, że przepłym będzie na tyle "stłumiony" odwróconym przepływme zbiornika że bez problemu woda rozejdzie się na boki.

Pytanie jest podstawowe - czy cały układ zadziała poprawnie i nie bedzie w przyszłości problemów?

Będę wdzieczny za wasze spostrzerzenia, sugestie i uwagi.

Jestem początkujący w tych tematach więc i otwarty na wszelkie uwagi :)

Planowany nowy układ poniżej:

20200426_101421a.thumb.jpg.5ef85d90405219a2964a18fc4a836cf0.jpg

Opublikowano

Po co Ci dwa bypasy na biologię? Jeśli chcesz dać pompę z przodu to kran musisz dać za pompą. Czwórniki spoko, ale mozna to też zrobić na trojnikach i kolanach. Ja widziałbym to tak

49ea245acac694f53b42a2f4c4abc18f.jpg

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
2 hours ago, Bartek_De said:

Po co Ci dwa bypasy na biologię? Jeśli chcesz dać pompę z przodu to kran musisz dać za pompą. Czwórniki spoko, ale mozna to też zrobić na trojnikach i kolanach. Ja widziałbym to tak

49ea245acac694f53b42a2f4c4abc18f.jpg

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
 

Bartek_De dzięki za uwagi - kranik przełoże dzięki.

Co do Biologii i dwóch bypasów to jak na to patrzyłem:

- zawór czerwony jest bypasem dla Biologii i steruje przepływem - pytanie czy w tej postaci jest potrzebny czy sterować tylko niebieskim? Jak tak się przyjrzałem głębiej to masz rację i oba spełniają to samo zadanie.

- zawory zielone w całości odcinają biologię i wtedy otwieram niebieski zawór nie zatrzymując pracy całego układu.

- dodałeś w swoim układzie zawór za pompą - u mnie chciałem zamyknąć zawory pomarańczowe, zielony i niebieski odcinając pompę i całość mechaniczną.

Dodajać do tego kranik za pompą pozwoli to na spuszczenie wody z pompy i jeżeli będzie trzeba to jej wymianę.

Zawór pod grzałkąma sterować przepływem przez grzałkę aby np woecej wody było dogrzewane.

 

Czy zastosowane przeze mnie rozwiazanie będzie OK i sprawdzi się?

20200426_101421aV1.thumb.jpg.fb2605a7f7a2fd96aa58da2c75a650b0.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wody mniej ponieważ tło swoje zajmuje ale powiem tylko jedno słowo - Pięknie 🤩
    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.