Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Jestem nowy na forum, wiec proszę o wyrozumiałość :)

Aktualnie posiadam akwarium 112l (80x35x40). W akwarium misz masz. (gupik, neon, molinezja, mieczyk ...)
Zdecydowałem się na zmianę biotopu, strikte ma malawi z obsadą (chindongo saulosi) Pseudotropheus saulosi

Poczytałem trochę, większość twierdzi że obsada 1 samiec + 2 - 3 samice będzie optymalny. Rozmyślałem również na zwiększeniem obsady 2x(4-6), ale to do przemyślenia. Chamiałbym aby w akwa coś się działo, obawiam się ze 3 - 4 sztuki będzie trochę pusto.

Aktualnie posiadam: 

  1. Baniak:
    1. Akwa 112L
    2. Pokrywa: DIY ze spienionego PCV płyty 8mm i 3mm + 3
    3. Oświetlenie: Taśmy led (60cm, 40cm 40cm). Diody 5050, barwa Biały zimny 6000-6500K
  2. Filtry
    1. Aquael Multikani 800 (3 kubełki) docelowo chciałbym wykorzystać go jako filtr biologiczny (z tego co udało mi się już wyczytać, bardziej doświadczeniu sugerują aby zasypać filtr bioceramiką)
    2. Aquael VERSAMAX fzn 3 ten chciałbym wykorzystać jako filtr mechaniczny
  3. Grzałka: Aquael Comfort Zone Fix 75W
  4. Napowietrzacz: Aqua Nova NA-200 + kurtyna 75cm (rozważam wymianę tego na kamienie napowietrzające)
  5. Podłoże:
    1. Biały Piasek Kwarcowy 0.5 - 1.2mm 20KG
    2. Kamień NERO Skała Czarna Łupek 30KG
  6. Testy JBL 7w1 paskowe pH gH kH NO2 NO3 CL2 CO2
  7. Chemia
    1. SEACHEM STABILITY
    2. TROPICAL BACTOSAN
    3. TROPICAL ALGIN
    4. SEACHEM PRIME
  8. Wszelkie rzeczy potrzebne do czyszczenia

Pytanie ode mnie: 

  1. Czy w obsadzie malawi uwzględniamy ekipę sprzątającą ?
  2. Czy sprzęt wymieniony w opisie da radę przy tej obsadzie ?
  3. Czy ktoś z kolegów posiadał kiedyś raki z gatunku Cherax lub Cpo Orange. (bardzo podobają mi się raki i chciałbym posiadać). Jeżeli jest to niemożliwe to proszę o info.

Chciałbym unikać kłótni pod postem :) tak jak to bywa w niektórych postach o podobnym temacie.

Bardzo chętnie przyjmę tez wszelkie materiały / linki do artykułów na temat jak zacząć aby nie popełnić błędów. Bardzo chciałbym uniknąć problemów przy starcie i pierwszych miesiącach funkcjonowania.

Jeżeli pojawią się pytania, bardzo chętnie odpowiem.

 

Bardzo dziękuje za wszelką pomoc.

Edytowane przez Artur Drelich
Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, Artur Drelich napisał:

malawi z obsadą Pseudotropheus saulosi. 

Dla ścisłości ..teraz to chindongo saulosi. Tamta nazwa od kilku lat nie obowiązuje.  A przede wszystkim witam na naszym forum.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano

Witaj Arturze na naszym forum.

Ad1 Zbiornik mały troszkę ale na kilka sztuk Saulosi wystarczy

Ad2 Filtry mogą być tak jak piszesz, z tym że do biologa daj tylko 250g ceramiki czy też Seachem Matrix. Więcej nie jest potrzebne.

Ad3 Grzałka ok

Ad4 Napowietrzacz i kurtyna nie potrzebne. Natlenianie wody uzyskuje się przez ruch tafli wody wywołany wylotem z filtra lub przy pomocy falownika

Ad5 Piasek 0.5 może być ciut za drobny i będzie pylił, zazwyczaj polecamy nie mniej niż 0.8 w zwyż

Ad6 Testy tylko i wyłącznie kropelkowe, to co Ci potrzebne to NO2, NO3 i PH o zakresie pomiarowym 7.4-9.0 Polecamy Salifert, JBL, Zoolek. Przy zoolek należy zwrócić uwagę żeby test no2 miał zakres pomiarowy 0-1, nie 0-10

Ad7 Z tej chemii przyda Ci się Seachem Stability i Prime, no i może ten Bactosan

Jeśli chodzi o pytania to

Ad1 Nie ma ekip sprzątających, od tego jest filtracja mechaniczna

Ad2 Sprzęt który masz powinien być ok

Ad3 Pod względem parametrów wody mógłby być ale temperatura wody w naszych zbiornikach może być za wysoka dla tego żyjątka. Dodatkowo pochodzi ono z Południowej Ameryki a my tutaj nie polecamy mieszać stworzeń z różnych biotopów. Ja odradzam.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Witaj,

wszystko ładnie wypisałeś, wypunktowałeś, napisane jasno i przejrzyście ale główny problem jest taki że akwarium 112l nie nadaje się na malawi. Jeśli chcesz mieć ładne malawi to pomyśl nad większym zbiornikiem, im większe tym lepsze a nie pożałujesz. Co do raków to niby można trzymać z pyszczakami bo w jeziorze są kraby a to podobne stworzenia do raków, jednak tak jak SławekG napisał raki to inny biotop - lepiej nie mieszać ich z pyszczakami a jeśli już to 112l z pyszczakami i rakami to jest bardzo duża przesada - zwierzętom będzie mega ciasno i niewygodnie.

Opublikowano

Jeżeli chodzi o wielkość zbiornika, to zdaję sobie sprawę że nie jest on ogromy. Czytałem już posty związane z tym litrażem stąd też podałem tak małą obsadę. Niestety nie mam miejsca na większe akwa a druga sprawa do żona :) Z pewnością jeżeli wszystko wypali, przyjdzie taki dzień że zostanie zakupiony większy zbiornik, ale niestety jeszcze nie teraz.

SlavekG - czy możesz mi wytłumaczyć, dlaczego 250g ceramiki lub Seachem Matrix wystarczy ? Na forach jest wiele informacji że im więcej ceramiki tym lepiej, bo więcej bakterii. 

Co do raka, to trudno.

Opublikowano
1 minutę temu, Artur Drelich napisał:

SlavekG - czy możesz mi wytłumaczyć, dlaczego 250g ceramiki lub Seachem Matrix wystarczy ? Na forach jest wiele informacji że im więcej ceramiki tym lepiej, bo więcej bakterii. 

Co do raka, to trudno.

Na forach może pisać każdy i nikt tego nie kontroluje co kto pisze. 250g matrixa do 112L to i tak za dużo względem tego co zaleca producent. Ja w zbiorniku 680L ma 1L matrixa. Większa ilość nie poprawi biologi zbiornika a tylko spowolni przepływ wody, choć w przypadku typowego biologa nie ma to znaczenia. Bakterie osiedlają się nie tylko w ceramice, są w gąbkach, w podłożu, na kamieniach.

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

Dzięki bardzo.

W takim razie kolejne moje pytanie.

Zakładam że 250g ceramiki lub matrixa zmieści się w jeden moduł do Multikani 800. Każdy moduł ma pojemność 1L. 

Czy w takim razie w dwa pozostałe mogę wrzucić gąbki lub watę filtracją aby ta filtracja mechaniczna była lepsza ? Jeżeli tak, to jaka kolejność mediów była by najlepsza ?

Edytowane przez Artur Drelich
Opublikowano

W pierwszym poście napisałeś że za mechanikę będzie odpowiadał jakiś wewnętrzny filtr. Jeśli tak to do multikani możesz dać w każdy kosz cienką gąbkę a ceramikę rozłożyć na dwa kosze. Na zasys multikani daj też jakąś gąbkę (taki prefiltr) którą będziesz czyścił raz w tygodniu. W ten sposób do środka nie będą się dostawać zanieczyszczenia.

Opublikowano

Jak najbardziej wszystko się zgadza. Jeden filtr (fzn3 - kaskada) będzie jako mechaniczny, natomiast zewnętrzny będzie jako biolog + gąbka na zasys w formie prefiltru.

Dzięki bardzo za odpowiedzi i pomoc. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.