Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wracam tutaj po 10 latach. Przez ten czas miałem Malawi 375l. Teraz przyszła pora na nowe - będzie 460l o wymiarach 163x53x53. I mam takie 2 pytania dotyczące szafki:

1. Szafka będzie z podwójnej płyty czyli 36mm - podstawa, blat i 4 poprzeczki. Czy uważacie, że plecy też powinienem zrobić z 36mm? Czy wystarczy 18mm?

2. Planuje zastosować grubą okleine PCV 2mm na obrzeżach. I teraz pytanie - czy blat powinienem mieć 163cm plus okleina obrzeż z dwóch stron czyli będzie 163,4cm czy lepiej zrobić 163cm już z okleiną. Wtedy 2mm bocznych szyb będzie nad okleiną (lekko w powietrzu). 

Co myślicie?

Opublikowano

Plecy szafki z płyty 18mm wystarczą w zupełności, 4 płyty w pionie to solidna podpora a te 2mm to już jak chcesz, nie przejmuj się tym. Bardziej się martw żeby wszystko stało idealnie wypoziomowane!

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano
43 minuty temu, mirsto napisał:

2. Planuje zastosować grubą okleine PCV 2mm na obrzeżach. I teraz pytanie - czy blat powinienem mieć 163cm plus okleina obrzeż z dwóch stron czyli będzie 163,4cm czy lepiej zrobić 163cm już z okleiną. Wtedy 2mm bocznych szyb będzie nad okleiną (lekko w powietrzu). 

Co myślicie?

Lepiej sobie zrobić blat o takich wymiarach jak akwarium a potem dodać okleinę.  Jeszcze kwestia kto będzie wykonywał szafkę. Jak sam będziesz robił to się na wymiarach nie pomylisz a jak będzie to robił ,,monter mebli" to jest ryzyko że się pomyli.  Piszę to ponieważ mi ktoś taki wykonywał mebel pod akwarium i na długości było aż 4mm za krótko. Teraz mi zwisają szyby po 2mm z każdej strony ale tym faktem się nie przejmuje. Najważniejsze żeby płyta szklana dobrze siedziała. 

Opublikowano

1. Wystarczy, że wszystko oprócz blatu dasz z 18, blat 36.

2. Lepiej niech wystaje okleina. Może na dole będziesz chciał okleić też akwarium, żeby przykryć część piasku, silikon, podkład itp.

Opublikowano (edytowane)

To jeszcze pytanie na czym postawić tą podstawę szafki? Gościu proponuje takie plastikowe ślizgacze o wysokości 3mm. Akwarium będzie stało na kafelkach o wym 30x30. Poziom niby jest ale drobne nierówności na rogach kafelek są. Przykładowa mała szafka lekko się buja bo ma tylko 2 pkt podparcia. Czy dobrym pomysłem byłoby zastosowanie samych podkładek z filcu? Jaka będzie optymalna wysokość szafki?

Edytowane przez mirsto
Opublikowano

A co myślicie o zastosowaniu zamiast nóżek pod szafkę typowej maty z pianki polietylenowej 10mm o wysokiej gęstości? Wydaje mi się, że bardziej równomiernie rozłoży się cały ciężar i dodatkowo wyeliminuje drobne nierówności na łączeniu kafelek podłogi. Taka samą chciałbym zastosować na szafkę pod akwarium. Czy to dobry pomysł?

Opublikowano

Im sztywniej pod szafką, tym lepiej, żadnych filców czy pianek, bo jak ci nierówno siądzie, to stracisz poziom.

Niektórzy robią na regulowanych nóżkach, ja docinałem płytę MDF pod istniejące nierówności i bezpośrednio stawiałem, możesz dac cokół z MDF, jak masz poziom to możesz postawić na tych ślizgaczach.

Wysokość szafki równa się twoja wysokość do pachy minus wysokość akwarium z koroną.

Opublikowano

Dla zobrazowania sytuacji wrzucam zdjęcie jak to wygląda: panele wycięte i położone kafelki o wym. 30x30. Każda pojedyncza kafelka raczej trzyma poziom (fachowiec był uprzedzony, że musi być równo bo to pod akwarium). Kładąc natomiast 1,5m poziomicę widać drobne nierówności pomiędzy łączeniem kafelek. Postawiona dla próby mała szafka na 4 nóżkach ma luzy i chwieje się lekko. Stąd pytanie co najlepiej dać pod tą szafkę. Przemek Wieczorek proponuje podkładki z filcu. Co myślicie?    

20200213_060220_resized.jpg

20200213_060250_resized.jpg

Opublikowano
1 godzinę temu, mirsto napisał:

Przemek Wieczorek proponuje podkładki z filcu. Co myślicie? 

Filc jest elastyczny, więc może być ciężko go dopasować. Ja bym dał np. podkładki pod śruby. Masz różnej wielkości i grubości, więc jakąś dopasujesz. Jeśli to jest minimalna nierówność, to jedna powinna wystarczyć. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.