Skocz do zawartości

Przymiarki do 370L, ale .....


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
4 godziny temu, Falcowski napisał:

To jeszcze łatwiej - zrób filtr hamburski. Na forum jest instrukcja.

 No i już mnie naprowadziłeś, dzięki.

Poczytałem, jeżeli faktycznie się sprawdza to już wiem jaka będzie filtracja gdyby nie udało mi się zrobić tego sztucznego kamienia 🙂

  • Lubię to 1
Opublikowano

Fajny temat, życzę powodzenia i czekam na jakieś aktualizacje. A tak od siebie dodam, że olałbym ten komputer stacjonarny i kupił laptopa, a akwarium zamówił na całą długość szafki :D

  • Lubię to 1
Opublikowano
1 godzinę temu, Mbunabucket napisał:

Fajny temat, życzę powodzenia i czekam na jakieś aktualizacje. A tak od siebie dodam, że olałbym ten komputer stacjonarny i kupił laptopa, a akwarium zamówił na całą długość szafki :D

Ha, pewnie, ale akwarium to nie cały świat 😉

A tu nie chodzi o stacjonarny, bo pewnie kiedyś wymienię na laptopa, miejsce jest potrzebne na serwer, drukarkę i monitor który choć troszkę potrafi oddać kolory a nie tak jak matryca w laptopie.
To jest po prostu jakiś kompromis.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Troszkę odświeżę, oraz napiszę jaki dalszy plan, jak będzie coś nie tak to pewnie znajdą się dobrzy ludzie którzy wyprostują moje pomysły 😉

Akwarium już postanowione, 140x50x50, na szafce z podparciem idealnie na bocznych  ściankach, oraz idealnie na środku jego długości. Plecy szafki z płyty 18mm. Szafka już zamówiona 😃

Ze względu, że z pokoju wyjadą stare meble a wjadą dwie nowe szafki, a dokładniej komody, zdecydowaliśmy się że za ciosem pójdzie wymiana paneli podłogowych - później mogło by to być problematyczne.
Pod komodą na której będzie stało akwarium, mam plan położyć płytki, to będzie raptem 1m2. Przy płytkach 30x30, trzeba będzie ich położyć "aż" 14 sztuk, w układzie 7x2. Zastanawiam się tylko czy pod takie obciążenie muszę zastosować jakiś inny klej, bardziej lub mniej elastyczny, tego jeszcze nie wiem. Płytki położę sam, robiłem już kuchnię i łazienkę, więc nie powinno być problemu - trzymają się już kilka lat 😁

Co do akwarium:

1. Na spód spienione PCV, w kolorze szarym. Wiem, wiem, większość opinii jest za czarnym, ale ja chcę dać na spód ten piasek https://www.castorama.pl/piasek-do-zastosowan-budowlanych-kreisel-25-kg-id-8270.html
podobno jest bardzo jasny, więc gdy zostanie odkopany przez lokatorów, nie będzie tak mocno kontrastował na tym szarym podkładzie. Zastanawiam się tylko czy nie za drobny - może ktoś coś zasugeruje.
Kamieni jeszcze nie wybrałem, ale pewnie pójdę w stronę otoczaków, lub coś w podobnym stylu. Nie przekonują mnie te mroczne scenerie z czarnym łupkiem, tzn. bardzo fajnie to wygląda na zdjęciach w Waszych galeriach, i w pierwszej chwili miałem też podobny plan, ale przypuszczam że w pokoju na żywo nie bardzo by mi podeszło - ja chcę zrobić bardziej na jasno.

2. Tło - na chwilę obecną będzie błękitne, lub granatowe spienione PCV. Tu jeszcze muszę podjechać i zobaczyć  te kolory na żywo. Płytę przykleję punktowo do tylnej szyby, żeby nie odstawało i nie wypływało, takim specyfikiem https://www.castorama.pl/klej-uszczelniacz-soudal-fix-all-classic-290-ml-bialy-id-15551.html.

3. Filtracja - zdecydowałem się na Hamburga. Pomysł jest żeby wykleić sześcian z gąbki 5cm 20ppi, lub 30ppi, o wymiarach podstawy 25x16(20)cm. Do środka pójdzie Atman AT-306, lub jakaś pompa cyrkulacyjna.
Filtr planuję pokleić sylikonem akwarystycznym bezbarwnym.
Do kompletu, pewnie już w trakcie jak będziemy oczekiwać na ustabilizowanie się zbiornika, planuje dodać Hydroponikę - standardowo doniczka nad akwarium.

4. Na górę mam plan zrobić pokrywę ze spienionego PCV, w kolorze szarym. Prawdopodobnie będzie to takie wykonanie jak tutaj

Proste, szybkie i cena powinna być również zadowalająca. Zmienię tylko sylikon na klej do PCV.
Dodam również pokrywę na samą górę, dzieloną w 1/3 szerokości akwarium. 1/3 na stałe, a 2,3 uchylane. Nad stałą częścią będzie zawieszona Hydroponika.

5. Oświetlenie, na chwilę obecną padło na moduły LED na diodach OSRAM GW CSSRM2 białe 5500K (lub 5700K) CRI >95, do kompletu z nimi Osram BLUE oraz Osram RED, w stosunku 2-1-1. Gdyby było za ciepło to dołożę jeszcze jakieś białe w zimniejszej temperaturze - tutaj mogę sobie poszaleć, bo siedzę w temacie projektowania modułów LED do oświetlenia ulicznego, architektonicznego oraz wnętrzowego. Coś tam zawsze będę mógł pozmieniać 😄
Co prawda będzie to wymagało zrobienia we własnym zakresie obudowy do tego, ale dzisiaj w dobie dostępności do materiału, maszyn CNC, różnego rodzaju kleju nie powinno być problemu. Może nie będzie estetyczne ale najważniejsze żeby było szczelne i spełniało swoją rolę, a i tak będzie zamknięte wewnątrz pod pokrywą.
Sterownik do oświetlenia będzie chyba takie coś https://nano-reef.pl/forums/topic/88904-a-qualed-sterownik-led-termometry-lcd-nextion/ mam w szufladach troszkę tego złomu Arduino więc będzie bez kosztów, jedynie wyświetlacz muszę zakupić.

6. O grzałce, wentylacji pod pokrywą nie wspominam bo to standard.

7. Hmmm..... coś jeszcze, a tak obsada. To akurat bardziej typował syn, bo muszę się przyznać że to On był zapalnikiem do postawienia akwarium. Chwilę się zastanawialiśmy i z racji że zaczynamy to nie będziemy szaleć i padło na taki bardziej polecany skład:
- Chindongo Saulosi, wiadomo jak u większości na początku. Chcielibyśmy harem 2+8
- Pseudotropheus Elongatus Neon Spot, podobna ilość jak wyżej
- Cynotilapia Hara Galireya Reef, ilość jak wyżej
Łącznie ok. 30 sztuk, czy takie coś się sprawdzi w 350L, czy nie namieszaliśmy za bardzo?

Troszkę się tego nazbierało, plan chyba realny, czasowo nawet się nie zastanawiam jak to wyjdzie, choć syn co raz się dopytuje: kiedy, za ile, coś jeszcze musimy poszukać 🤣 

To chyba tyle, jak o czymś zapomniałem lub nie wziąłem pod uwagę to proszę o info w komentarzach.

Pozdrawiam!

 

 

  • Lubię to 3
Opublikowano

Kilka podpowiedzi na zadane pytania.

  1. Co do układania płytek pod szafkę akwarium to dobry pomysł, jedyne o czym musisz pamiętać, to aby klej był na całej powierzchni płytki bez żadnych pustych przestrzeni. Jakiegoś specjalnego kleju też nie masz co szukać.
  2. Piasek - tutaj zalecał bym jednak poświęcić troszkę czasu i poszukać piasku rzecznego lub tzw. wiślany. Czemu, bo jest znacznie bardziej estetyczny i naturalny, od tego szarego i jednorodnego Kreisel 1mm (mówię to z własnego doświadczenia - jest brzydki, szary i nijaki)
  3. Pozostałe informacje to już Twoja indywidualna decyzja, choć zmieniłbym filtrację na element z modułem imitującym kamień, ukryjesz w ten sposób gąbkę i grzałkę...

 

Opublikowano
8 minut temu, artjur napisał:

1. Na spód spienione PCV, w kolorze szarym. Wiem, wiem, większość opinii jest za czarnym,

Bardzo bobry wybór i jego uzasadnienie. Potwierdzam i popieram.

9 minut temu, artjur napisał:

3. Filtracja - zdecydowałem się na Hamburga.

Bardzo dobry pomysł.

9 minut temu, artjur napisał:

Pomysł jest żeby wykleić sześcian z gąbki 5cm 20ppi, lub 30ppi, o wymiarach podstawy 25x16(20)cm.

Na temat klejenia gąbek może wypowie się koleżanka @suricade.

11 minut temu, artjur napisał:

. Zastanawiam się tylko czy nie za drobny - może ktoś coś zasugeruje.

Tę dolną gradacje ( 0,5) zmieniłbym na 0.8. Czyli 0.8 1-2. Mam taki i jest OK.  Lepiej dać ciut większą jak mniejszą .  Pamiętaj tylko o tym , że ten piasek trzeba bardzo dobrze wypłukać.

Masz super podejście ...wszystko przemyślane i wiesz czego chcesz. Osobiście wg mojego gustu tło proponowałbym jednak czarne zamiast niebieskiego. Ale to Twój wybór. Uzasadnię tylko tym , że jest bardziej kontrastowe i wg mojej oceny po prostu ryby inaczej się prezentują jak na tle niebieskim. Oczywiście jest bardzo sugestywna opinia:)

Życzę powodzenia ..widać , że masz serce do tego co robisz.

 

Opublikowano
9 minut temu, Morganelo napisał:

Kilka podpowiedzi na zadane pytania.

  1. Co do układania płytek pod szafkę akwarium to dobry pomysł, jedyne o czym musisz pamiętać, to aby klej był na całej powierzchni płytki bez żadnych pustych przestrzeni. Jakiegoś specjalnego kleju też nie masz co szukać.
  2. Piasek - tutaj zalecał bym jednak poświęcić troszkę czasu i poszukać piasku rzecznego lub tzw. wiślany. Czemu, bo jest znacznie bardziej estetyczny i naturalny, od tego szarego i jednorodnego Kreisel 1mm (mówię to z własnego doświadczenia - jest brzydki, szary i nijaki)
  3. Pozostałe informacje to już Twoja indywidualna decyzja, choć zmieniłbym filtrację na element z modułem imitującym kamień, ukryjesz w ten sposób gąbkę i grzałkę...

 

Dziękuję za odpowiedź,

Ad.1. Tak przypuszczałem, prosty fakt, nikt w łazience pod wanną nie układa jakichś wynalazków, a też punktowo jest tam spory nacisk.
Ad.2. Gdzieś już tą opinie słyszałem, że nie każdemu przypadł do gustu. Był jakiś wpis na forum z ładnym piaskiem i linkiem do allegro, ale nie mogę go namierzyć. No nic jest jeszcze czas poszukam.
Ad.3. Taki pomysł był na początku, ale nie dam rady ogarnąć tego czasowo i organizacyjnie, przynajmniej na razie. Może kiedyś temat wróci i wtedy zmienimy to PCV.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.