Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam użytkowników klubu po prawie 2 latach przerwy do malawi. Niestety malawi to choroba i z tego nie da się wyleczyć, było roślinne ale nie pykło, teraz są dyskowce ale brakuje tego czegoś.

Więc wracam do malawi ale teraz będzie non mbuma.

A więc tak nadszedł czas w końcu zmienić to małe  240l na coś nieco większego 😜. Po wstępnych pomiarach i usiłowania wcisnąć mebli w każdy kąt udało się wydzielić skromne 2 metry długości.

Ogólne założenie było takie aby akwarium stało na dotychczasowym miejscu 240stki, ale jako iż w tym miejscu wejdzie tylko 170cm długości i 60cm głębokości postanowiłem troszkę przemeblować pokój i  udało mi się uzyskać miejsce na 200x80x70h. Niestety  plan stawiania akwarium skończył się tak szybko jak zaczął, okazało się że podłoga jest w tak kiepskim stanie że nie wytrzyma takiego zbiornika. 

Niestety mój dom jest z lat 70 i podłogę ma z drewna, która już się powoli kończy. 

No tak ale czego się nie robi dla pasji, kilka dni zbierania informacji o kosztach wykonania i zaczynam robić wylewkę.

Niestety wylewka będzie dopiero w maju lub później , szkoda ale czasu nie marnuje i już zbieram informacje co i jak zrobić w zbiorniku. 

 

Ogólnie akwarium będzie stało na stelażu o wysokości 50cm. 

-I teraz mam pytanie do was jakie profile zastosować pod taki zbiornik? Jak rozwiązać system zawieszenia narurowca? 

Myślałem nad 3-4 porzeczkami niżej blatu i na tym położyć płytę osb do której dokręcę uchwyty pod rury.

-Druga sprawa chcę front zrobić na magnesy, jak to najlepiej wykonać? Jak wykonać centrowanie płyt, aby każda zawsze była ustawiona tak jak powinna być.

-Jakiej grubości zastosować blat? 2cm sklejki wodoodpornej starczy?

Filtracja:

Tak jak pisałem wcześniej będzie narurowiec, mam go w obecnym 240l i sprawuje się świetnie. Łatwość czyszczenia i jego niezawodność najlepiej mi pasuje.

Chce wykonać go na dwóch pompach  wilo stratos pico 25/1-6, tak wiem że można zakupić tańsze ibo lub lfp. Ale ibo mam teraz i po tym czasie mam małe problemy z wyświetlaczem i przyciskiem biegów. Niestety w wyświetlaczu wypaliły się dwie diody od wskazywania który mamy bieg a przycisk zaczyna wpadać do środka. Może to nie jakieś wielkie problemy ale z racji takiej że mam możliwość zakupu pomp wilo po cenach hurtowych to grzech nie skorzystać. A owe pompy maja płynną regulacje mocy/podnoszenia słupa wody , wiec mogę na obu ustawić identyczny pobór mocy.

Mam tylko dylemat na jakich rurach wykonać narurowca? Myślałem nad wykorzystaniem tego ze pompy maja przyłącze 1i1/2" i dać rury 1" z tym że gdzie czytałem ze nie do końca rury 1" dają większy przepływ od 3/4, ale tak na logikę 1' da mniejszy opór a wiec i większy przepływ no chyba że moje logiczne myślenie mnie zawodzi 😜

Idąc dalej będą korpusy 10" na gwintach 1" w ilości, no właśnie w jakiej ilości? Ile dać korpusów na każdy narurowiec?  Na pewno muszę zastosować coś do zbijania no3 bo w kranie mam około 30-40

Czy zawory dawać na każdym korpusie? Czy dać tylko na biologie dwa i na mechanikę dwa? 

Jeśli ktoś ma projekt nowego dobrego narurowaca po wszelkich możliwych ulepszeniach do wyboru to proszę tutaj zapodać zdjęcie.

Chciałbym też zmniejszyć jak najbardziej opory i myślałem nad wykorzystaniem łuków zamiast kolanek 90 stopni z tym że nie wiem jak z miejsce pod akwarium czy na rurach 1" i takich łukach da się to w jakiś sensowny sposób ułożyć?Widziałem gdzieś projekt kolegi z forum który zastosował dwa zasysy, czy to ma sens? 

Z działu filtracji chyba już wszystko co mi chodzi po głowie wiec przejdę teraz do pokrywy i oświetlenia.

Właśnie co do pokrywy to nie wiem na co się zdecydować, pierw chodziło mi po głowie spienione pcv ale dzisiaj przeglądając facebooka Stana zauważyłem że ma on pokrywę chyba z aluminium, nie wiem czy dobrze zauważyłem ale nie jest to jego stara pokrywa a na forum nic o tym nie pisał. Może ktoś z kolegów wie co Stan zrobił na pokrywę z czego ona jest?

Oświetlenie

Tutaj sprawa prosta bo chyba nic lepszego od modułów samsunga i sterowniku palabras nikt nie wymyślił? Czy mam racje czy cos już jest lepszego? Bardziej trwałego na wilgoć?

Chciałbym uzyskać tylko niepodświetlenie kamieni, moim zdaniem świecąc w 100% mocą ryby nie wyglądają tak ładnie  jak w świetle słabszym.

Czy stosując jeden pasek 6500k i po miedzy nimi rgb osiągnę zamierzony efekt? 

 

Za wszelkie informacje dziękuję.

 

 

 

 

 

 

Opublikowano

Na szybko narysowałem projekt narurowca, czy ten układ jest spoko do takiego litrażu? Czy wystarczy 7 korpusów na każda pompę czyli razem 14?

Czy zawory montować tak jak na rysunku (czerwone krzyżyki)?

Jeszcze chciałbym zastosować grzałki przepływowe, czytają temat kolegi  młody czub chcę uniknąć takiego poboru  prądu.

Ale w którym miejscu  zamontować grzałki? Czy 2 sztuki wystarczą? 

 

narurowiec.png

Opublikowano

Układ jest w porządku, zawory również. Koniecznie dołóż jeszcze zawór przed chemią, bo nie będziesz miał możliwości zregenerowania, na przykład purolite, bez zatrzymania całego narurowca, a regeneracja nie trwa 5 min. Rób na rurach 1" (32mm)

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Słuszna uwaga, bez tego zaworu byłby mały problem.

A jeśli chodzi o grzałki przepływowe, czy montować je na głównej nitce? Czy zrobić baypasy?

Się tak zastanawiam czy te grzałki ogarną te około 1000l przy temp pokoju około 20-21 stopni.

 

Ps: Czy jeden korpus na purolite lub węgiel starczy? Czy dać na wszelki 2 równolegle na osobnych zaworach?

Opublikowano (edytowane)

 

 

9 godzin temu, VarIIaT napisał:

 Ps: Czy jeden korpus na purolite lub węgiel starczy? Czy dać na wszelki 2 równolegle na osobnych zaworach?

Skoro chcesz zrobić dwa niezależne narurowce, to myślę, że po jednym korpusie puro na każdy narurowiec będzie ok. Jeśli chodzi o grzałki, to dwie po 300W dadzą radę. Możesz je zamontować bez bypasów, według pomysłu kolegi @Waclaw (jeśli się nie mylę) na rurze wylotowej 40mm, za grzałką redukujesz z powrotem na 32mm, ja właśnie tak będę montował u siebie.

d0f81be88e5d30ada21bfc05686aae6b.jpg

 

 

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

 

Edytowane przez Bartek_De
Opublikowano (edytowane)

ok , a jeśli chodzi o temp na tych grzałkach. Maja one precyzyjna regulacje? Czy trzeba sobie je w wiaderku ustawić?

Jeszcze jedno pytanie, bo widzę że sporo osób ma bajpas równolegle do biologi. Czy poprawia to filtracje jeśli zmniejszymy ilość przepływającej wody przez złoże? 

 

 

Ps: Czy coś się zmieniło w chemii do usuwania no3? Nie było mnie na forum około 2 lata i ktoś coś tam pisał że na purolite potrafi wywalić sinice.

 

Edytowane przez VarIIaT

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.