Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Koledzy,

przeczytałem chyba większość tematów na temat kaseciaka, a ponieważ potrzebuję dobrej filtracji mechanicznej zaprojektowałem swój filtr na bazie pompy AQUA NOVA N-RMC 7000 o przepływie 7200l/h.  Bardzo proszę o ocenę i ewentualne uwagi.

 

Baniak 180 x 50 x 60 cm

Filtr zewnętrzny Eheim 2180 + 2 prefiltry HW 602

cyrkulator Sobo WP 400M

 

Założenie jest takie, że kubeł zostaje jako biolog, kaseciak ma być tylko mechanikiem. Jako wkłady filtracyjne będą: gąbka 20 ppi, gąbka 45 ppi i Sera Crystal Clear.

Chcę zlikwidować prefiltry HW i zasysy filtra włożyć do komory z pompą (widać to na schemacie) tak, żeby kubeł pobierał już czystą wodę.

 

Jako moja drobna innowacja zasysy wody chcę dać nie w formie szczelin, tylko wyciętych otworów o średnicy 15 mm - z moimi "zdolnościami" łatwiej mi będzie to zrobić aniżeli wyciąć proste szczeliny. Nie mam pojęcia, ile tych otworów mam dać... Czy taka ilość jak na schemacie nie będzie za duża/za mała?  W pierwszej, pustej komorze planuję dać wsuwaną formatkę, którą mogę regulować siłę zasysu, a po ustawieniu odpowiedniej przyciąć ją do odpowiedniej wielkości i zamontować na stałe, czy to dobry pomysł?

Całość będzie miała wymiary 41 x 13 x 45 cm(wys) i wykonana ze spienionego lub twardego PCV o grubości 5mm. Kleić będę klejem COSMOFEN PLUS.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i uwagi, szczególnie liczę na @deccorativo, bo chyba on jest głównym specem w temacie kaseciaków ;)  

 

projekt kaseciaka II.jpg

Edytowane przez calderaro
Opublikowano

Witaj takie kaseciaki już funkcjonują i się bardzo dobrze sprawdzają. Moja sugestia jest taka żeby kaseciak wymiarów przód 25cm szeroki, bok koło 20 i wysokość taka żeby kaseciak był 5-10 cm nad powierzchnią piasku. Zasys do kasety zrób tylko od dołu 3cm szeroki na całej długości przedniej ścianki. Wtedy do tej komory zmieści Ci się grzałka. Gąbkę sugeruję dać 45ppi, 5cm grubą, a jak do komory pompy dasz 1L matrixa to zrezygnujesz z kubła. Ogólnie kaseta będzie mieć wymiary 25przód x 20bok x 45wysokość. Oczywiście są to wymiary przybliżone. Musisz je dostosować swojej pompy.

Deccorativo już się nie udziela na naszym forum.

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

Ja bym jednak zrezygnował z tego Sera Crystal Clear, bo jak się zapcha, to będzie mocno spadał poziom wody w filtrze. Możesz przeoczyć moment w którym to się stanie i kubełek albo pompa mogą się zapowietrzyć.

Jak będzies zmiał wsadzać jednak złoże biologiczne do kaseciaka, to zamiast Matrixa kup Maxspecta Bio-Sphere. Ma 3,5 raza większą powierzchnię dla bakterii w tym samym litrażu co Matrix.

https://allegro.pl/oferta/maxspect-nano-tech-bio-media-biosphere-1kg-ch-7365903753

 

Edytowane przez Loobo
  • Lubię to 1
Opublikowano

Dobry pomysł z tą żadszą gąbką na początku choć ja bym dał 10 ppi. Pompę bym obrócił o 90 st przez to zwiększy się ten wymiar 13 cm do 20 cm i będziesz mógł zamontować gąbki o szerokości 20cm. Da ci to większą powierzchnię filtracyjna a to jest ważne bo te 13 cm może się szybko zapychać. Zasysy rób tylko na dole, choć lepsza jest przegroda z regulacją światła przepływu. No i z kubelka zrezygnuj. Daj tylko worek z matrixem pod pompę. Chyba że kubełek ma służyć do czegos jeszcze innego. Przegrode przed pompa dałbym nie perforowaną tak aby woda mogła dołem przepływac przez Matrixa. 

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, SlavekG napisał:

Moja sugestia jest taka żeby kaseciak wymiarów przód 25cm szeroki, bok koło 20 i wysokość taka żeby kaseciak był 5-10 cm nad powierzchnią piasku. Zasys do kasety zrób tylko od dołu 3cm szeroki na całej długości przedniej ścianki. Wtedy do tej komory zmieści Ci się grzałka. Gąbkę sugeruję dać 45ppi, 5cm grubą, a jak do komory pompy dasz 1L matrixa to zrezygnujesz z kubła. Ogólnie kaseta będzie mieć wymiary 25przód x 20bok x 45wysokość. Oczywiście są to wymiary przybliżone. Musisz je dostosować swojej pompy.

Co do zmiany układu kasety, to nie bardzo... Chcę, żeby była ona mniej widoczna, a jak będzie gruba na te 20 cm, to biorąc pod uwagę załamanie światła w wodzie, to będzie się wydawało, że jest bardzo blisko przedniej szyby :( Pierwotnie też tak właśnie chciałem zrobić, ale testowałem to sobie na żywo i zdecydowanie bardziej mi się podoba węższa kaseta z tyłu akwarium.

 

3 godziny temu, Loobo napisał:

Ja bym jednak zrezygnował z tego Sera Crystal Clear, bo jak się zapcha, to będzie mocno spadał poziom wody w filtrze. Możesz przeoczyć moment w którym to się stanie i kubełek albo pompa mogą się zapowietrzyć.

Ta sera chyba zdecydowanie mniej się zapycha niż gąbki ;) Mam ją teraz w kuble i bardzo mi odpowiada jej skuteczność. :)

3 godziny temu, iquitos68 napisał:

Pompę bym obrócił o 90 st przez to zwiększy się ten wymiar 13 cm do 20 cm i będziesz mógł zamontować gąbki o szerokości 20cm. Da ci to większą powierzchnię filtracyjna a to jest ważne bo te 13 cm może się szybko zapychać. Zasysy rób tylko na dole, choć lepsza jest przegroda z regulacją światła przepływu. 

Co do wymiarów, to jak wyżej :( Poza tym uważasz, że gąbka o powierzchni prawie 500 cm2 tak szybko będzie się zatykać? wydaje mi się, że to dosyć duża powierzchnia...

Natomiast proponujecie zasysy tylko z dołu, czy nie będzie przez to zbyt duża siła ssania? Tam będzie powierzchnia 24 cm2 przy pompie 7200l/h ... Poza tym, czy nie bedzie mi wciągało piasku i mniejszych rybek? Może dla bezpieczeństwa ryb wkleić tam jakąś siatkę z oczkiem powiedzmy 5x5 mm?

Na projekcie mam przegrodę z regulacją światła przepływu, teoretycznie przy tym, co zaprojektowałem, pole powierzchni zasysu może być ustawione pomiędzy ok. 8 cm2 a 39 cm2. Chciałem tak zrobić, że jak już sobie ustalę jaki będzie najlepszy przepływ, to tę przegrodę wkleję sobie na stałe.

 

Chciałbym jeszcze wyciąć sobie skimmer, tylko kompletnie nie wiem w którym miejscu... Na logikę powinien być wycięty tam, gdzie poziom wody w filtrze jest poniżej lustra wody w akwarium, ale to jest komora pompy, w której woda już się nie filtruje... Czy dobrze rozumuję? Co poradzicie?

Kolejna rzecz, która się rodzi, to kwestia wylotu. Chyba wszyscy mają wylot filtra wychodzący na górę, więc mniemam, że jest temu jakiś powód. Ja myślałem o tym, żeby w bocznej ściance kasety wyprowadzić parę cm pod lustrem wody wylot z zamontowaną regulowaną dyszą, tak, żebym mógł kierować strumieniem wody to raz, a dwa, żeby nie było słychać chlupotu wody w przypadku, kiedy wylot byłby nad wodą...

 

Pogladowo wrzucam na szybko robione telefonem zdjęcie mojego baniaczka

akwa.jpg

Edytowane przez calderaro
Opublikowano

Powiem tak, gąbka 45ppi o wymiarach 25x50 5cm grupa przy pompie DCP 5000 pracującej na pół mocy zapycha się w tydzień góra dwa. Pomysł teraz co będzie u Ciebie na powierzchni o połowę mniejszej. Sam gąbka 45ppi daje wodę kryształ, a to Twój wybór jeśli chcesz jeszcze coś. 

Od dołu jak najbardziej należy wkleić siatkę jak sam wspomniałeś. Jeśli kasetę dasz 10cm nad piaskiem to nie będzie go zasysać.  

Opublikowano (edytowane)

Co do gąbki mam zestaw 10, 20 45 ppi o powierzchni 12.5x40 cm i co tydzień, dwa jest przypchana, jeśli nie chodzi mechanik. Jak mam z mechanikiem, to miesiąc trzyma. Testowałem samą 45ppi lub kolejności 20,10,45 i wypadało gorzej. Najlepiej jak stopniowo się zagęszcza.

Co do plexi to otwory w twardym się wierci masakrycznie i łatwo pęka, więc tylko spieniony. Twardy najwyżej na fronty/prowadnice.

Jako medium polecam NEO MEDIA pure lub podnoszący Ph. Ma bardzo dużą gęstość i bardzo niską cenę.

Jeśli już chcesz z rurkami do kubła, to daj je prawie do dna, ale przy kasecie to już zbędne zużycie prądu i niepotrzebne rury dodatkowe.

Gąbki daj równo z lustrem wody lub 1 mm niżej, to w razie niewydolności, to sobie górą przeleci i się pompa nie zapowietrzy.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano
51 minut temu, SlavekG napisał:

Powiem tak, gąbka 45ppi o wymiarach 25x50 5cm grupa przy pompie DCP 5000 pracującej na pół mocy zapycha się w tydzień góra dwa. Pomysł teraz co będzie u Ciebie na powierzchni o połowę mniejszej. Sam gąbka 45ppi daje wodę kryształ, a to Twój wybór jeśli chcesz jeszcze coś. 

Od dołu jak najbardziej należy wkleić siatkę jak sam wspomniałeś. Jeśli kasetę dasz 10cm nad piaskiem to nie będzie go zasysać.  

 

39 minut temu, Falcowski napisał:

Co do gąbki mam zestaw 10, 20 45 ppi o powierzchni 12.5x40 cm i co tydzień, dwa jest przypchana, jeśli nie chodzi mechanik. Jak mam z mechanikiem, to miesiąc trzyma. Testowałem samą 45ppi lub kolejności 20,10,45 i wypadało gorzej. Najlepiej jak stopniowo się zagęszcza.

Co do plexi to otwory w twardym się wierci masakrycznie i łatwo pęka, więc tylko spieniony. Twardy najwyżej na fronty/prowadnice.

Jako medium polecam NEO MEDIA pure lub podnoszący Ph. Ma bardzo dużą gęstość i bardzo niską cenę.

Jeśli już chcesz z rurkami do kubła, to daj je prawie do dna, ale przy kasecie to już zbędne zużycie prądu i niepotrzebne rury dodatkowe.

Gąbki daj równo z lustrem wody lub 1 mm niżej, to w razie niewydolności, to sobie górą przeleci i się pompa nie zapowietrzy.

To powiem Wam, że mnie zaskoczyliście z tempem zapychania tych gąbek... To może dam 10ppi, 20ppi i tę Serę? Sera na pewno tak szybko się nie zapycha jak gąbka, a dodatkowo dostawałaby wodę wstępnie oczyszczoną przez te 10 i 20ppi? Ew. jak się to nie sprawdzi, to dam gąbki 20 i 45 ppi a Serę wywalę i włożę tam w razie potrzeby coś innego (np w razie potrzeby węgiel)

Z tą twarda pleksi to cenna informacja, dziękuję :) Zrobię ze spienionego, a prowadnice wkleję z takich plastikowych profili L.

Biologii nie chcę wsadzać do  kasety, szkoda mi się pozbywać eheima, za którego dałem kupę kasy a działa już trzy lata i nie miał najmniejszej awarii. Ew. jak się zepsuje, to wtedy zrezygnuję z niego i biologie przeniosę do kasety.

Ogólnie to miałem zamiar dać gąbki równo z poziomem wody, :)

 

A jak z tym wylotem z kasety? Mogę dać z boku pod powierzchnią wody?  I ciekawy jestem ,czy przy pompie 7000l/h i akwarium długości 180 cm w dalszym ciągu będę potrzebował falownik?

I jeszcze jakiej wielkości zrobić skimmer? Bo na pewno musi być w komorze pompy... 

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, calderaro napisał:

Chciałbym jeszcze wyciąć sobie skimmer, tylko kompletnie nie wiem w którym miejscu... Na logikę powinien być wycięty tam, gdzie poziom wody w filtrze jest poniżej lustra wody w akwarium, ale to jest komora pompy, w której woda już się nie filtruje... Czy dobrze rozumuję? Co poradzicie?

Może byc w komorze pompy. Ja tak miałem, nacięcie miało 1cm szerokości i 3 lub 4 do dołu. Zbudowałem do tego takie korytko z pvc w którym była mała gąbka, która filtrowała wpadajacą tam wodę, przy okazji wygłuszając chlupot wody wpadającej przez skimmer do komory pompy.

Tak to wyglądało:

20190815_214216.thumb.jpg.93e4430a44eee19a1e3bbf1a3a134cb2.jpg.05aff4ec79bc6fb063e279ede381c0cb.jpg

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 2
Opublikowano

Do 180cm dałbym pompę 4000L/h, a i tak nie będzie chodzić na pełnej mocy i falownik będzie nie potrzebny. Zrobisz jak uważasz ale robienie kaseciaka i kubeł trochę mija się z celem. 

  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.