Skocz do zawartości

160-200L o podstawie 100x40 cm - pytania przyszłego akwarysty


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałbym zacząć przygodę z akwarystyką, wcześniej kompletnie się tym nie interesowałem... 

Zapoznałem się z FAQ (skróconym i dłuższym), a także z poradnikiem na zaradni.pl o Malawi. Ale informacje jakie tam są zapisane są bardzo ogólne i nie uzyskałem tam odpowiedzi na swoje pytania.

Zamierzam zakupić zbiornik 160-200l o podstawie dna 100x40 cm - wg informacji z internetu jest to minimalny "zalecany" wymiar zbiornika dla nich, ale na większy nie mogę sobie pozwolić. Ogranicza mnie miejsce i trochę finanse. Obsadą byłaby gromadka pyszczaków saulosi 3+7 (chciałbym najbardziej kolorowo w akwarium, ale przy tym rozmiarze na nic innego i w większej liczbie raczej nie mogę sobie pozwolić).

No i tu się zaczynają moje pierwsze pytania.

Chciałbym by osprzęt miał parametry zbilansowane do potrzeb zbiornika 160-200l, nie był za drogi i przy tym nie generował nadmiernego zużycia energii :).


1) Jakiego minimalnego przepływu powinien być filtr zewnętrzny dla akwarium 160-200L zakładając, że wyposażyłbym zbiornik w filtr wewnętrzny (1000 lub 1500 l/h)?

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?
 

Dzięki za pomoc. Nie chciałbym popełnić zbyt dużo błędów już na samym początku.

Opublikowano (edytowane)

Witaj. 

Ad. 1/ Jeśli w planach masz zastosowanie zewnętrznego filtra jako biologa, a wewnętrznego jako mechanika, to przepływ w tym pierwszym nie jest kluczowy. Istotna może być powierzchnia filtracyjna, jako siedlisko dla bakterii nitryfikacyjnych. Masz dużo filtrów kubełkowych i tam masz podany litraż, do jakiego są przeznaczone. Masz tam podane widełki. Przy zastosowaniu takiego filtra  tylko jako biologa, możesz brać pod uwagę górną granicę zastosowania. 

Wewnętrzny filtr mechaniczny, przy takim litrażu, powinien mieć 1000-1500l/h przepływu. 

Ad. 2/ Moc i rodzaj światła nie ma znaczenia dla ryb. To jest Twój wybór. Jednak czas świecenia może mieć znaczenie. Światło ma wpływ na organizmy żywe, na nas też, więc sztuczne ograniczanie, bo nikt nie patrzy, może mieć negatywny wpływ na zachowania, zdrowie...ogólnie na życie ryb. Świeć tak długo, jak to ma miejsce w naturalnym środowisku, czyli ok.10-12 godz. Dodatkowo rodzaj i moc oświetlenia może mieć wpływ na rozwój glonów. To jest naturalny pokarm większości ryb z grupy mbuna, więc warto zadbać o to, żeby było ich jak najwięcej. Można obserwować, jak ryby się nimi odżywiają. 

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 5
Opublikowano

Jestem przeciwnikiem zabierania miejsca rybom przez takie urządzenia jak filtry, zwłaszcza przy zbiorniku 100x40.

Jeżeli planujesz jakiś kubeł to podepnij do niego mechanika, jeden czy dwa (równolegle). Miejsca Ci wiele nie zajmą a i z wymianą wkładu mniej problemu.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

@Nath_147 Tak jak @miron.dmt Też jestem przeciwnikiem sprzętu w akwarium. U mnie w akwarium jest tylko cyrkulator, zasys wystający z dna i wylot 2cm po powierzchnią. Całość filtracji odbywa się w szafce. Skoro i tak chcesz kupić sobie kubełek dobierz sobie taki na 300-500L w górnej granicy jego wydajności i podłącz prefiltr na zasysie od eheim, lub np SunSun w połączeniu z kubłem, poniżej zdjęcie poglądowe z mojej instalacji:

IMG_20200105_093617.thumb.jpg.77cc6da389a504b8ace8638d51115c21.jpg

Przy zastosowaniu odpowiednich połączeń w każdym momencie odcinasz wodę odpinasz potrzebne ci medium i czyścisz. W takim połączeniu prefiltr czyszczę obecnie raz na miesiąc, kubeł chodzi już 3 miesiące i nie zauważyłem spowolnienia przepływu.

Edytowane przez Sprinciu
  • Lubię to 2
Opublikowano

Ze sprzętem racja, że przy małym akwarium szkoda zabierać miejsce rybom.
Jeśli chodzi o świecenie to do tego co @pozner napisał dodam tylko że, jeśli nie przyzwyczaisz ryb do sztucznego oświetlenia i pewnego rytmu to możesz nie cieszyć się z ich obserwacji, jak sporadyczne będziesz włączał światło. Ryby mogą się płoszyć i nie pokażą w pełni barw i zachowań. Jeśli będziesz miał jakiś sterownik to czasowo (np.10-15) możesz zmniejszyć intensywność oświetlenia.
 

  • Lubię to 1
Opublikowano

jeżeli jest to możliwe w takim akwarium to byłoby mi to na rękę, wewnętrzny filtr nie byłby żadną atrakcją ;)

czy do takiego zbiornika wystarczyłby AQUA NOVA NCF-1500 Filtr zewnętrzny 1500l/h? czy słabsza pompka w prefiltrze  (500l/h) nie będzie stawiała oporu przepływowi wody w  samym filtrze ?

Opublikowano

Nie korzystałem z tego filtru, ale wydajność jeśłi będzie jak w innych filtrach napakowanych do pełna na poziomie 60% to będzie ok, jedyne co to sprawdź jaką będziesz miał różnicę poziomów między fitrem a górną krawędzią akwa, bo podnosznenie wody jest na 1,5m , prefiltr bez pompki podłączasz.

W samym filtrze sama biologiia, a w przefiltrze biobale plastikowe na wstępie a potem 3 gradiacje gąbek, w większości sunsun masz już te media dodane.

Opublikowano (edytowane)

Nie kupuj prefiltra z pompką bo to się nie sprawdza. Kup wersje bez pomki. O ile się nie myle to ten prefiltr bez pompki jest HW602A i HW603A. Różnią się pojemnością. Brałbym  ten większy HW603A.

Ta Aqua nova o której piszesz plus prefiltr wystarczy.

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano

@SlavekG Osobiście uważam że wersja LW jest dużo lepsza czyli ta przeźroczysta. Filtry i tak w większości wypadków są zamknięte w szafkach więc światło im nie zagraża, a jest dużo łatwiej kontrolować stopień zabrudzenia, ta jak na moim zdjęciu to widać.

Dodatkowa różnica to taka że te pompki sunsun mają średnicę wewnętrzną taką samą przy wężach 16/22 i przy 12/16 więc dodatkowy argument aby tej pompki nie stosować.

Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Nath_147 napisał:

Chciałbym by osprzęt miał parametry zbilansowane do potrzeb zbiornika 160-200l, nie był za drogi i przy tym nie generował nadmiernego zużycia energii :).


1) Jakiego minimalnego przepływu powinien być filtr zewnętrzny dla akwarium 160-200L zakładając, że wyposażyłbym zbiornik w filtr wewnętrzny (1000 lub 1500 l/h)?

Witaj!

Nie wiem jaki masz budżet na zakup filtracji,ale na Twoim miejscu pomyślałbym o zakupie jednego mocnego kubełka(np.Ikola 1200maxx) + do tego falownik i sprawę filtracji mechanicznej/biologicznej masz załatwioną. Jeśli nie chcesz co kilka miesięcy czyścić tego kubełka,to możesz przed nim zamontować jako prefiltr mechaniczny korpus narurowy.

Sam posiadam zbiornik o wymiarach 100x40x50 i gdybym miał cofnąć czas ,jeśli chodzi o zakup filtracji,to zdecydowałbym się na taki właśnie zestaw.Wtedy nie ma potrzeby dodawać filtra wewnętrznego.

Aktualnie w tym zbiorniku mam dwa kubełki - Midikani 800(biolog) + Ikola 600maxx(mechanik) + falownik Jebao/Jecod RW4 i powiem że jest na styk jeśli chodzi o filtrację mechaniczną. 

13 godzin temu, Nath_147 napisał:

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?

Zerknij do tych dwóch tematów.

 

11 godzin temu, pozner napisał:

Wewnętrzny filtr mechaniczny, przy takim litrażu, powinien mieć 1000-1500l/h przepływu. 

Krzysztofie filtr wewnętrzny do zbiornika o długości 100cm o przepływie 1000l/h będzie zdecydowanie za słaby. No chyba że kolega będzie miał jeden kamień w zbiorniku :) 

Jeśli już to minimum 1500l/h.

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.