Skocz do zawartości

Dosłownie pierwsze kroki...


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam, jestem nowy na forum, to ma być moje pierwsze akwarium.
Bardzo podoba mi się akwarium typu malawi, jak czytałem zbliżone do rafy , taki trochę morski klimat, piasek, kamyki bez roślin lub kilka sztuk, lecz w sumie nie wiem czy nie ładniej bez roślin.
Postanowiłem, zadać Wam doświadczonym osobom kilka pytań bo jest to jeszcze dla mnie zbyt chaotyczne, w sensie za dużo informacji na raz i nie umiem jeszcze tego uporządkować, najważniejsze dla mnie które muszę wiedzieć i czytałem w FAQ są wymienione niżej. Oczywiście wszystkie inne też są ważne!.
Jeszcze myślę czy mbuna czy non-mbuna. Tutaj też myślę mi pomożecie ;)

1. Oświetlenie - Spośród rodzajów oświetlenia wykorzystywanego w akwarium z pyszczkami są świetlówki, diody LED i halogeny.
2. Temperatura w jeziorze Malawi oscyluje miedzy 24 – 30 stopni Celsjusza. W akwarystyce przyjęto średnią wartość około 26 - 27 stopni.
3. Wystrój
 a. Gatunki z grupy mbuna żyją w rumowisku skalnym.
 b. Gatunki z grupy non-mbuna żyją w strefie piaszczystej, lub przejściowej, dlatego nie potrzebują dużej ilości kamieni. Wystarczy dosłownie kilka.
 c. Rośliny z non-mumba to ryptocoryne aponogetifolia, Vallisneria spiralis, lub gigantea, Anubiasy i Microsorium.
4. Podstawą powinien być piasek kwarcowy o gradacji 0,8-1,2mm.
5. Woda. Testy kropelkowe firmy JBL. Wystarczą te mierzące poziom NH3, NO2, NO3 i PH (w zakresie 7.4-9)


Akwarium co prawda kupiłem używane z solidną szafką za 400zł akwarium 375L 150x50x50, więc się nie zastanawiałem.
Filtr jaki na chwilę obecną posiadam to Aquael Fun 2 oraz grzałkę Aquael Gold 200w

1. Wiem , że muszę kupić filtr zewnętrzny, tutaj proszę o pomoc w wyborze, dobry z zapasem ewentualnych części, wydajny ale też w normalnych pieniążkach.
2. Jakiej firmy kupić piasek ( polecany ) chcę bardzo biały, czy bardzo drobny odpada ? taki plażowy ?
3. Wybór rybek, wiem, że gatunek jest z natury ryjący, lecz który jest najmniej inwazyjny w  wystrój ?.
 Czytałem, że takie ryby potrafią nawet przewrócić solidne kamienie, oraz je przestawić, czyli robią zadymę w akwarium, to prawa ? jeżeli tak jak tego uniknąć? jakoś przykleić kamienie do np płytki ceramicznej i przysypać pisakiem ?
Wiem, że trzeba wybrać między dwoma gatunkami mbuna lub non-mbuna, tutaj mam pytanie, chcę zrobić mix kolorów, niebieskie, żółte, zebrowane itp. Jest jakaś rozpiska jakie można z sobą trzymać ?
Ważne tez pytanie, non-mbuna ma mieć akwarium, nie mniej jak 60cm wysokości , czy 50cm przejdzie czy odpada ?
4. Jaką mate zastosować na dno akwarium ? by uniknąć bezpośredniego kontaktu ciężkich kamieni z szkłem ? no i na matę oczywiście piasek ;)


Woda w domu niestety chlorowana... już tutaj czytałem co i jak, oczywiście zanim kupię rybki, zrobię wszelakie testy oraz się zaopatrzę w odpowiedni filtr, z jedzeniem już też czytam co i jak , oraz wiem , ze jest podział jeżeli chodzi o jedzenie rybek, roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne ;) mam nadzieję, że tutaj uda mi się dobrać wszystko jak trzeba i nie zaszkodzić rybkom, no i najważniejsze nie zniechęcić się.

Jeżeli coś napisałem chaotycznie to przepraszam, późna godzina, człowiek narajany to nie myśli jak trzeba 😜 na pewno o czymś zapomniałem więc będę pytać, wszelakie sugestie oraz krytyka mile widziana,
Dziękuje za odpowiedzi :)

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano (edytowane)

1. Filtr Aquel Fun 2 jako mechanik będzie za słaby, chyba że dodasz falownik, ale lepiej poszukać innych rozwiązań. Koledzy pewnie zaproponują takie rozwiązania. Jeśli chodzi o filtr zewnętrzny, to od lat korzystam z filtrów firmy Tetra i bardzo sobie je chwalę. Jeśli nie będzie Ci przeszkadzać filtr wewnętrzny, to możesz jako mechanika zastosować Atmana 203 i do tego jako biologa Tetrę EX1200. Chociaż myślę, że jako biolog wystarczyłyby w zupełności EX800. 

2. Jeśli chcesz biały piasek, to możesz go użyć. To kwestia estetyczna, ale po pewnym czasie może Cię drażnić. Nienaturalnie wygląda i wali po oczach. Zbyt drobny piasek unoszony jest przez nurt i trafia do filtrów. 

3. Jeśli kamienie położysz bezpośrednio na podkładzie, to żaden pyszczak ich nie ruszy. Tu też ważna jest gradacja piasku. Jeśli wymieszasz piach ze żwirem i drobnymi kamieniami, pyszczaki nie będą zbyt inwazyjne. 

Propozycje obsad znajdziesz w dziale "Obsady". Mniejsze gatunki non-mbuny też możesz trzymać w tym akwarium. 50cm. wusokości wystarczy. Pamiętaj tylko przy wyborze gatunków, żeby zwracać uwagę na wygląd samic. Dymorfizm płciowy u pyszaków jest u większości gatunków bardzo wyraźny. 

4. Podkładem może być podkład pod panele, spienione PCV lub styropian. Na podkład najpierw stawiasz kamienie, a potem sypiesz piasek. Nie odwrotnie, bo wtedy faktycznie pyszczaki podkopując kamienie, mogą je przestawiać. 

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, pozner napisał:

1. Filtr Aquel Fun 2 jako mechanik będzie za słaby, chyba że dodasz falownik, ale lepiej poszukać innych rozwiązań. Koledzy pewnie zaproponują takie rozwiązania. Jeśli chodzi o filtr zewnętrzny, to od lat korzystam z filtrów firmy Tetra i bardzo sobie je chwalę. Jeśli nie będzie Ci przeszkadzać filtr wewnętrzny, to możesz jako mechanika zastosować Atmana 203 i do tego jako biologa Tetrę EX1200. Chociaż myślę, że jako biolog wystarczyłyby w zupełności EX800. 

2. Jeśli chcesz biały piasek, to możesz go użyć. To kwestia estetyczna, ale po pewnym czasie może Cię drażnić. Nienaturalnie wygląda i wali po oczach. Zbyt drobny piasek unoszony jest przez nurt i trafia do filtrów. 

3. Jeśli kamienie położysz bezpośrednio na podkładzie, to żaden pyszczak ich nie ruszy. Tu też ważna jest gradacja piasku. Jeśli wymieszasz piach ze żwirem i drobnymi kamieniami, pyszczaki nie będą zbyt inwazyjne. 

Propozycje obsad znajdziesz w dziale "Obsady". Mniejsze gatunki non-mbuny też możesz trzymać w tym akwarium. 50cm. wusokości wystarczy. Pamiętaj tylko przy wyborze gatunków, żeby zwracać uwagę na wygląd samic. Dymorfizm płciowy u pyszaków jest u większości gatunków bardzo wyraźny. 

4. Podkładem może być podkład pod panele, spienione PCV lub styropian. Na podkład najpierw stawiasz kamienie, a potem sypiesz piasek. Nie odwrotnie, bo wtedy faktycznie pyszczaki podkopując kamienie, mogą je przestawiać. 

Dziękuję za odpowiedź.  zastanowiło mnie w Pana odpowiedzi jedno, mianowicie filtr wewnętrzny, jest jakiś zewnętrzny żeby go zastąpił, tzn wolę mieć jeden, a konkretny na zewnątrz o ile to możliwe. 

Podkład taki zwykły z rulonu piankowy?  Pod panele?. Czy bardziej coś jak depron? 

Edytowane przez Diduś
Opublikowano
Dziękuję za odpowiedź.  zadtanowilo mnie w Pana odpowiedzi jedno, mianowicie filtr wewnętrzny, jest jakiś zewnętrzny zwby go zastąpić,tzn wolę mieć jeden, a konkretny za zewnątrz o ile to możliwe. 
Fluwal FX-6

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Cześć!

Bardzo fajnie, że wszystko poczytałeś, zanim zadajesz pytania. Mało kto tak robi :)

Oświetlenie - najlepiej LED. Może być na modułach Samsunga (najłatwiej), power ledach 3W, COB. Sterowniki to TC420, TC421, LedDimmer. 

Na piasku super białym jak zaczną rosnąć glony, to już nie będzie taki super. Zwykły z rzeki/żwirowni/plaży/piaskownicy, przy dobrym świetle będzie wyglądał równie fajnie - tylko wybierz w miarę jasny. Przy lampie 12000K-16000K będzie jaśniutki. Każda gradacja 0.8-4.0 się nadaje.

Temperatura wody w aqua 23-30 stopni jest ok, oczywiście optymalna jak wspomniałeś.

Mbuna jest bardziej kolorowa, więc jak chcesz paski i inne cuda, to raczej tu. Jest też bardziej zadziorna, więc jak chcesz spokojniej, to non-mbuna. No i jeszcze odpowiedni wystrój. Mbuna to tak, żeby dorosłe ryby miały szczeliny na kryjówki.

Jeden filtr zewnętrzny może być, ale mniej roboty będzie z czyszczeniem, jak dasz prefiltr np. eheima na zasysie i jakiś cyrkulator do zamiatania (ale ten możesz później dokupić).

Na dno kładziesz byle jaką matę (najlepiej w kolorze piasku), min. 4mm, na to kamienie i potem wlewasz 5 cm wody i sypiesz piasek, wypłukany dokładnie wcześniej w wiadrze. Kamieni nie kleisz, ustawiasz by było stabilnie i tyle.

Jak coś nie wiesz, to pytaj śmiało.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Witaj, widać że dobrze odrobiłeś pracę domową przed zadawaniem pytań. Koledzy powiedzieli już prawie wszystko o ile nie wszystko. Ja od siebie dodam coś w kwestii filtracji. Jeśli się zdecydujesz na fx-6 to bardzo polecam zrobić do niego prefiltr z korpusu narurowego.  Wkład wymieniasz/czyścisz co tydzień i jest super. 

Inna opcja którą bym wybrał to filtracja oparta na korpusach narurowych i pompie obiegowej. Taka filtracja jest opisana tu na forum w artykułach pod tytułem ''Wydajna filtracja mechaniczna z wykorzystaniem korpusu narurowego''. Musiałbyś ja tylko zmodyfikować lekko do swojego zbiornika  ale to nie problem. Zawsze możesz zapytać i pomożemy.

Edytowane przez SlavekG
  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki wszystkim za odpowiedź.  Jestem od rana w pracy nie mam jak przeczytać wszystkiego na spokojnie oraz poszczególnie Wam odpisać, co do filtracji poczytam, jednak jak zobaczyłem cenę tego fx6 to zrobiłem dosłownie " karpia " 750zł spoooro, pewnie jest bardzo dobry i warto go kupić lecz tutaj nie wiem czy dostanę " zielone światło " druga połowa będzie ostro gadać jak nie bić ;-).  Moim zdaniem warto przeczytać zawsze najważniejsze informacje, trzeba stwierdzić czy nam to odpowiada,  oraz czy podołamy zadaniu. 

Pytanie mam jeszcze takie, czy jest gdzieś jakaś tabela, gdzie będzie rozpisane jakiej wielkości są dane pyszczaki danego gatunku oraz jakie można razem trzymać non-mbuna oraz mbuna, taki poradnik 

Np. Non można trzymać: xxx + xxy + xzy  + abc oraz def . Wszystkie osiągają wielkość od 7 do 10cm. 

Byłoby to dla mnie naprawdę mega ułatwienie. 

Na pewno będę dopytać, wolę pomarud z ic jak noe jwsgem pewny jak zaszkodzić rybom.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A ja chciałbym natomiast zwrócić uwagę na filtrację - czy jest ona dobra i wydajna to sprawdzi się dopiero w praniu 🙂  Po pierwsze filtr UV na starcie nie jest zalecany - niepotrzebnie wydłuży czas dojrzewania zbiornika. Po drugie podwodna deszczownica (tak jak każda inna) tylko spowalnia przepływ wody z filtra, tak samo jak każde kolanko - zdejmij deszczownie, kolanko z wylotu filtra wewnętrznego wtedy uzyskasz dużo lepszą cyrkulację. A jeżeli już o cyrkulacji mowa to zmorą białego piasku będą widoczne odchody, które albo będą zalegać (przy niewłaściwej cyrkulacji), albo będą widoczne w czasie ich przemieszczania się wraz z nurtem wody. Z kolie białe kamienie szybko obrosną glonami (zielonymi albo jak to zwykle zaraz po starcie brązowymi) - ryby to lubią, ale będzie wyglądało to słabo na białym tle - takie uroki Malawi 🙂 
    • @Tomash Wpisz w SZUKAJ słowo ŚMIERDZĄCA , zaznacz WSZĘDZIE . Z najdziesz parę tematów z podobnym problemem. Może tam znajdziesz podpowiedz.  Masz link do strony na wszelki wypadek:  https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=śmierdząca&quick=1  
    • Hej. Dobrze, że wrzuciłeś zdjęcie bo podpowiem Ci w innej kwestii niż pytasz. Nie o parametrach ale też o komforcie dla ryb. Śnieżno biały piasek plus białe kamienie to nie najlepszy pomysł. Każdemu podoba się coś innego, wiadomo gusta są różne ale niestety rybą to się na pewno nie spodoba. Takie kolory będą odbijały mocno światło co wywoła stres u ryb. Nie będą się wybarwiać i na pewno nie będą się czuły dobrze w takiej aranżacji. Kolejna  ważną kwestią jest ułożenie skał. Masz ich za mało i są ułożone zbyt płasko Ryby z grupy mbuna żyją pośród skał, w grotach i na dużych powierzchniach skalnych. Pooglądaj naszą galerię, może będzie dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś co będzie dla Ciebie ładne a dla ryb funkcjonalne i chociaż trochę będzie przypominać naturę w której żyją. Trzymam kciuki👍
    • Dzięki za odpowiedź, wstawiam zdjęcie dla lepszego oglądu sytuacji.   Jeżeli chodzi o parametry to NO2  i NO3 niewykrywalne w testach, GH*d około 14, KH*d około 10, ph bliżej 7,6 niż 7,8 i CL2 zero.   Jeżeli chodzi o dojrzewanie to cykl biologiczny raczej się zaczął, bo to o czym nie wspomniałem to na początku wrzuciłem dwa sumiki tymczasowo aby produkowały minimalne odchody i też były bakterie w płynie na początku. BTW sumiki się mają dobrze, ale wiadomo suma nic nie zajedzie i nie jest miarodajny.   Kamieni nie chciałbym usuwać raz, że mi się podobają, dwa że dojechałem do końca budżetu. Więc jeżeli nie będę pewien, że są toksyczne to wolałbym ich nie usuwać.   W sobotę jestem umówiony z hodowcą na odbiór gromadki saulosi. Jak oceniacie ryzyko, jeżeli mierzalne parametry wody są ok, węgiel aktywny zainstalowany w filtrze wewnętrznym działa i sumy wyglądają normalnie? Z góry dzięki za pomoc!        
    • Wieczorową porą: Od zalania zbiornika minęło niecałe 2 m-ce. Ryby pływają już miesiąc, nawet nie wiem kiedy to minęło...😉 Podopieczni rosną w oczach. Są żarłoczni jak piranie. Mam wrażenie, że zjadły by ile bym im nie dał... Ładnie się wybarwiają, pojawiają się już dominujące samce które zaczynają się stroszyć między sobą i samicami. Na chwilę obecną wszystko hula bez problemu🙂 jak widać na zdjęciach udało się wychodować zielony dywan z którego ryby są zachwycone🙂 mam nadzieję, że pokryje większą powierzchnię modułów, wtedy efekt będzie super. Oczywiście nie wszystko zawsze musi być kolorowo... Po zarybieniu i nauce karmienia, różnych próbach, lepszych i gorszych zdarzało się, że część karmy spływała do komina. Kilka razy i w różnych ilościach😕. Skutkiem czego niestety pojawiło się zachwianie parametrów. Testy Kropelkowe JBL. (wzrost NO2 do wartość ok. 0,3). Na szczęście sprawdzałem wyniki codziennie i szybko zareagowałem podkręceniem stałej podmiany wody. Potem wlałem bakterie Prodibio. Zwiększenie podmiany wody niestety spowodowało spadek temp. w zbiorniku do niecałych 20°C. Zasilanie mam bezpośrednio z sieci i w zimie ma ok 8°C. Nie chcąc już obniżać temperatury wody w akwarium, przy stanie N02 na poziomie 0,2 zastosowałem trzymane w pogotowiu Sachem Prime. N02 wróciło do niewykrywalnego poziomu (<0,01) Także, było stresu przez dwa dni ale udało się obyć bez żadnych strat w rybach.  Jeszcze jedną, rzeczą z którą się borykam to ocieranie się ryb. Po przeczytaniu kilku wątków i zastosowaniu chyba już wszystkiego.  Zmiana pokarmu, mocne ograniczenie karmienia, w końcu głodówka, zastosowanie soli akwarystycznej, miałem też preparat Preis Carely Coly-podejrzewajać pasożyty. Nic nie pomogło i ocierały się wszystkie gatunki. Co dziwne nie było to od razu po wpuszczeniu do zbiornika (do nowych parametrów wody) lecz po jakimś czasie. Już teraz nie pamiętam ale pewnie zbiegło się to z wahaniem N02, obniżeniem temp i prawdopodobnie mogło to wywołać u nich stres i rozwój pasożytów. Nie chciałem od razu wlewać lekarstw, więc próbowałem wszystkie lżejszego co tylko wyczytałem w innych wątkach. Jednak pomimo poprawnych odchodów ryb, idąc w stronę pasożytów kończę leczenie Capisolem/Protosolem podawanym w karmie naprzemiennie rano/wieczór. Z tego co obserwuje to pomogło. Odbieranie występuje już rzadziej i nie z taką "natarczywość" jak wcześniej.  Oprócz w/w problemów wszystko śmiga, żyje, rośnie i ma się dobrze. Gratuluję dotarcia do końca lektury😉
    • Cześć kupiłem rybki pod tą nazwą z hodowli od Pana z czech jest ktoś mi wstanie powiedzieć czy jest to rzeczywiście ten gatunek ? Wiem że zdjęcie nie jest najlepsze spróbuję wieczorem przy innym świetle zrobić lepsze. Kupiłem 15 maluchów z myślą o redukcji ale teraz się zastanawiam czy to w ogóle będzie to 😅
    • Czyli jeszcze start biologiczny mógł się nie zacząć. Co to znaczy w normie? Podaj konkretne wyniki bo samo pH akurat jest OK.  Błąd. W trakcie dojrzewania wody w akwarium nie rób podmian. Może faktycznie te kamienie są przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Kamienie gipsowe faktycznie podnoszą pH  wody. Sprawdź pH wody w kranie.  Trudno mi to ocenić .  Może jednak warto dać inne kamienie  ? Choćby serpentynit ? Lub otoczaki?
    • Witam! Jestem w trakcie zakładania nowego malawi 100x40x40. Będzie tam dziesięć saulosi. Akwarium zalałem 2 tygodnie temu, wrzuciłem bakterie, mam dobrą filtrację (1400l/h kubełek z lampą UV, filtr kaskadowy jako mechaniczny + filtr wewnętrzny z węglem jako biolog). Chciałem za tydzień jechać po rybki, ale woda mimo, że kryształ to ma dosyć nieprzyjemny zapach. Podstawowe parametry NO2, NO3 w normie, pH 7,8. Zacząłem mieć podejrzenia co do kamieni czy to nie są one przypadkiem źródłem zapachu. Kamloty przywiozłem kiedyś z plaży z Chorwacji, są prawie białe. Może to głupie pytanie, ale czy kamienie mogą być źródłm zanieczyszczeń i czy mogą być groźne dla rybek? Zapach trochę przypomina gips. Kamienie przed włożeniem do baniaka wymyłem i odmoczyłem 24h. Wodę zmieniłem dwa razy po 30%. Proszę o radę bo nie chciał być wrzucić rybek w jakieś g...   Z góry dzięki za pomoc!!!
    • Dokładnie chodzi mi o ten  https://www.akwarystyczny24.pl/produkt/tlo-slim-line-50a-river-l-50-x-h-45-cm  Ale znalazłem mniej więcej bo w szarościach podobny tylko że w całości 200x50 to może w tym kierunku pójde , zobaczymy 👍💪
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.