Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie mam kilka pytań w związku że zakładam malawi 100x50x50 czyli 250l.

Filtracje wybrałem Eheim 2213 bo taki miałem, teraz mam pytanie co do wkładów, ma pracować jako biolog. Mój pomysł na wkłady to od dołu: biobale, gąbka orginalna, ceramika, gąbka, węgiel aktywny wymiana co miesiąc albo dwa, i włóknina filtracyja. Czy taki układ będzie dobry?

Dodatkowy jako filtr mechaniczy już w zbiorniku aquael turbo 2000, od dołu gąbka, w pojemniku ceramika pomieszana z biobalami i od góry włóknina.

Grzałka 250wat

Co do oświelenia zastanawiam się nad taką belką https://allegro.pl/oferta/belka-oswietlenie-led-90-100cm-akwarium-terrarium-8430708637     plus w przyszłości dorobię sterowanie jasnościa światła. Nie powiem chciał bym akurat póki co na oświetleniu zaoszczędzić.

Co do podłoża myślę czy piasek 1mm kwarcowy z castoramy, czy całkiem biały piaseczek 0.5mm około z pobliskiej piaskowni, bardziej mnie przekonuje ten drugi z racji że będzie dość jasny.

W baniaku chciał bym roślinkę anubiasa w celu zasłonięcia grzałki czy ktoś ma i może wypowiedzieć się na temat jak to wygląda w takim baniaku, wiadomo kulki GT pod korzenie.

Jako pokrywa była by tafla szkła położona na wspornikach krawędziowych, nie przekonują mnie osobiście plastikowe pokrywy.

Teraz pytanie bo z racji że w innym baniaku mam tylko jeden filtr kubełkowy jako biolog i mechanik to wlot i wylot mam ustawione po przeciwnych stronach, a tutaj myślałem o tym żeby w jednym roku umieścić tego turbasa, na środku baniaka deszczownice z kubła, i po przeciwnej stronie od turbo wlot do kubełka czy tak będzie dobrze?

Co do obsady chciał bym jak najbardziej kolorowo myślałem o pyśkach saulosi około 15sztuk w stosunku 11:4. Czy to dobry wybór i czy ewentualnie mógłby ktoś podać jakiś inny przykład obsady.

Co do kamieni będe pytał poźniej bo musze się zorientować jakie gatunki mają w składzie nie daleko mnie.

Za odpowiedzi dziękuję i pozdrawiam ;)

Opublikowano

Witaj. W kubełku węgiel nie będzie potrzebny, co do mechanika to zamiast pojemnika z mediami załóż samą gąbke lub dokup jakiś prefiltr. Z deszczownicy też bym zrezygnował 😉 Co do ryb to jeżeli idziesz w jeden gatunek to możesz spokojne kupić nawet 20 maluchów saulosi 

Opublikowano (edytowane)

Witaj na forum.

W kubełku zrezygnował bym z węgla i biobali, Aquael turbo ogarnie Tobie mechanikę ale wstawił bym tam prefiltr eheima z watą JBL Symec w miejsce oryginalnej gąbki i pojemnika.

Piasku nie wybieraj białego, zobaczysz że będzie Cię denerwował, weź piach zmieszany ze żwirkiem różnej gradacji - będzie to wyglądało znaczniej naturalnie. 

Pokrywa- szyby nakrywowe jak najbardziej, ale jeśli chciał byś pokrywę a drażnią Cię plastkiowe to polecam zrobić sobie ze spienionego pcv( znajdziesz na forum tematy o tym).

Grzałka oki, choć może się okazać że nawet nie będzie potrzebna.

Oświetlenie możesz też po taniości zrobić sobie na modułach led i później dołożyć do tego sterownik 😉

Deszczownicę odpuść, wylot filtra ustawiamy na taflę wody tak żeby mocno nią ruszał (natlenienie wody + cyrkulacja).

Jednogatunkowe akwarium to dobry wybór w tym litrażu 👍 Saulosi się nadadzą i jak najbardziej w układzie wielosamcowym o którym pisałeś, tylko na początku będzie Ci trudno dostać taki konkretny układ, musisz kupić więcej maluchów żeby później wyklarować porządany układ. Mała uwaga: piszemy 4+11 (4 samce+11 samic) a nie 11+4, no chyba że celujesz w 11 samców na 4 samice 😋

Aha ubiegnę trochę naszego moderatora 😉 Rozpisałem się trochę tak z grubsza na każde pytanie, ale na przyszłość zakładaj tematy pytając o konkretne rzeczy w działach do tego przeznaczonych - obsady z dziale obsady, oświetlenie w dziale oświetlenia itp...

Powodzenia z zakładaniu bańki i w hodowli!! 😉

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 2
Opublikowano
5 godzin temu, szymx1 napisał:

W baniaku chciał bym roślinkę anubiasa w celu zasłonięcia grzałki czy ktoś ma i może wypowiedzieć się na temat jak to wygląda w takim baniaku, wiadomo kulki GT pod korzenie.

Anubiasów się nie sadzi w ziemi tylko mocuje np. na kamieniu, w związku z tym nie stosuje się pod nie żadnych kulek. Ale anubiasy dają radę w malawi.

  • Lubię to 1
Opublikowano

@szymx1Przedewszystkim witam Ciebie na naszym forum. 

Temat Twój przeniosłem do właściwego działu czyli do PODSTAW bo w dziale START  opisujemy proces startu ale w kontekście biologii. Jeżeli chodzi o Twoje pytania dotyczące , aranżu , obsady , filtracji, oświetlenia to zadawaj pytanie w tematycznie do tego przeznaczonych działach zakładając tam swoje tematy a na pewno koledzy Ci pomogą.

 

Opublikowano

Co do piasku to bym wybrał o większej gradacji. U siebie błąd zrobiłem na starcie i dałem piach 0.3- 0.5 i przy większej cyrkulacji wszystko pływało. Teraz mam 1 - 2mm  i zmieszany z większymi kamieniami i jest super

Opublikowano
2 godziny temu, suricade napisał:
8 godzin temu, szymx1 napisał:

W baniaku chciał bym roślinkę anubiasa w celu zasłonięcia grzałki czy ktoś ma i może wypowiedzieć się na temat jak to wygląda w takim baniaku, wiadomo kulki GT pod korzenie.

Anubiasów się nie sadzi w ziemi tylko mocuje np. na kamieniu, w związku z tym nie stosuje się pod nie żadnych kulek. Ale anubiasy dają radę w malawi.

Miałem i ryby nie interesowały się nimi. Trzymałem je właśnie tak, jak opisała @suricade. Dodam tylko, że mocowanie możesz usunąć po pewnym czasie. Kożenie anubiasa przyklejają się do podłoża i trzymają się bardzo mocno. 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Koledzy już dużo napisali, dodam tylko że jeśli chodzi o media z kubelku to odpuść sobie te biobale, zostaw tylko 0.5L ceramiki ( tyle wystarcza) w górnym koszu. W wolne możesz dać gąbki i to wszystko. Co do wewnętrznego, też polecam prefiltr Eheim. Oczywiście pojemnik z ceramiką wywal. 

  • Lubię to 2
Opublikowano
13 godzin temu, szymx1 napisał:

Witajcie mam kilka pytań w związku że zakładam malawi 100x50x50 czyli 250l.

Filtracje wybrałem Eheim 2213 bo taki miałem, teraz mam pytanie co do wkładów, ma pracować jako biolog. Mój pomysł na wkłady to od dołu: biobale, gąbka orginalna, ceramika, gąbka, węgiel aktywny wymiana co miesiąc albo dwa, i włóknina filtracyja. Czy taki układ będzie dobry?

Witaj

Proponowałbym zostawić tylko ceramikę + gąbki + ewentualnie watę filtracyjną.Na zasys biologa dałbym prefiltr w postaci gąbki.

13 godzin temu, szymx1 napisał:

Dodatkowy jako filtr mechaniczy już w zbiorniku aquael turbo 2000, od dołu gąbka, w pojemniku ceramika pomieszana z biobalami i od góry włóknina.

Skoro to mechanik,to po co ceramika?

Sama gąbka wystarczy,a do pojemnika możesz wrzucić watę,która jeszcze dokładniej oczyści zabrudzenia mechaniczne niż gąbka.

13 godzin temu, szymx1 napisał:

Grzałka 250wat

Spokojnie wystarczy.

13 godzin temu, szymx1 napisał:

Co do oświelenia zastanawiam się nad taką belką https://allegro.pl/oferta/belka-oswietlenie-led-90-100cm-akwarium-terrarium-8430708637     plus w przyszłości dorobię sterowanie jasnościa światła. Nie powiem chciał bym akurat póki co na oświetleniu zaoszczędzić.

 

13 godzin temu, szymx1 napisał:

Co do podłoża myślę czy piasek 1mm kwarcowy z castoramy, czy całkiem biały piaseczek 0.5mm około z pobliskiej piaskowni, bardziej mnie przekonuje ten drugi z racji że będzie dość jasny.

Podjedź do pobliskiej żwirowni i tam zakup piach mieszanej gradacji.

Ja mam np. taki  piach.

46510649_404869776719108_6148308867487891456_n.thumb.jpg.d6f9168fe3fae7cf2105b55228665540.jpg20706307_1399743686787673_1482674410_o.thumb.jpg.38bd8b32e504d2df59173b388b83f6fb.jpg

13 godzin temu, szymx1 napisał:

W baniaku chciał bym roślinkę anubiasa w celu zasłonięcia grzałki czy ktoś ma i może wypowiedzieć się na temat jak to wygląda w takim baniaku, wiadomo kulki GT pod korzenie.

Anubiasa przyczepia się do kamienia,lub korzenia,bo jego korzenie nie mogą być zakopane w piasku.

Kulki GT zbędne.

Osobiście nie jestem zwolennikiem roślinności w Malawi,więc równie dobrze filtrację,rurki,grzałkę możesz zakryć wysokim kamieniem,lub zakupić maskownicę,o ile będzie miała podobną fakturę co użyte kamienie w aranżacji.

13 godzin temu, szymx1 napisał:

Co do obsady chciał bym jak najbardziej kolorowo myślałem o pyśkach saulosi około 15sztuk w stosunku 11:4. Czy to dobry wybór i czy ewentualnie mógłby ktoś podać jakiś inny przykład obsady.

Wprawdzie to temat na inny dział,ale Chindongo saulosi to dobry wybór :) 

Jeśli chciałbyś jedno gatunkowo co osobiście polecam,to na początek zakup Sobie 15-20szt maluchów,aby mieć większe szanse na uzyskanie większej ilości samic.Ryby i tak hierarchię ustalą między sobą ,bo trudno powiedzieć że dany układ haremowy zda egzamin na 100%. Ty musisz zadbać o dostateczną ilość kryjówek dla dorosłych ryb,inkubujących samic,oraz gnębionych słabszych osobników,bo w przeciwnym razie się zrazisz i będziesz wyławiał trupy,lub mocno poturbowane ryby.

Zerknij tutaj,bo wprawdzie litrażowo masz większy zbiornik,ale jego długość jest 100cm,więc w Twoim przypadku można spróbować z drugim gatunkiem,ale zapewniam,że przy obsadzie jednogatunkowej(w tym przypadku Chindongo saulosi) będziesz zadowolony z obserwacji ryb.  - 

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
19 minut temu, egon44 napisał:

Wprawdzie to temat na inny dział,ale Chindongo saulosi to dobry wybór :) 

Jeśli chciałbyś jedno gatunkowo co osobiście polecam,to na początek zakup Sobie 15-20szt maluchów,aby mieć większe szanse na uzyskanie większej ilości samic.Ryby i tak hierarchię ustalą między sobą ,bo trudno powiedzieć że dany układ haremowy zda egzamin na 100%. Ty musisz zadbać o dostateczną ilość kryjówek dla dorosłych ryb,inkubujących samic,oraz gnębionych słabszych osobników,bo w przeciwnym razie się zrazisz i będziesz wyławiał trupy,lub mocno poturbowane ryby.

Zerknij tutaj,bo wprawdzie litrażowo masz większy zbiornik,ale jego długość jest 100cm,więc w Twoim przypadku można spróbować z drugim gatunkiem,ale zapewniam,że przy obsadzie jednogatunkowej(w tym przypadku Chindongo saulosi) będziesz zadowolony z obserwacji ryb.  -

Skoro wiesz że to temat na inny dział to czemu świadomie piszesz nie na temat w tym dziale? Trzymajmy się regulaminu działów.

Edytowane przez SlavekG
  • Haha 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.