Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Podpowiedzcie proszę w jakiej minimalnej odległości powinny być zamontowane od siebie 3W diody Power LED,  żeby 16 cm. profil, nie grzał się za bardzo?

Dodam, że w  koronie chcę zamontować dwa wentylatory które mają osuszaczć i chłodzić.

Opublikowano

Odpowiem za pomocą informacji zawartej na stronie mn-tech.pl  która jest ciekawym zbiorem rozwiązań i wiedzy... Wiedza częściowo pokrywa się z innymi informacjami na intranetach :)...  Większość określa, że przyjmuje się powierzchnię: (tutaj są rozbieżności - co źródło to ciut inne) 

1W = od 25 do 35cm2 powierzchni na profilu aluminiowym bez chłodzenia...

Cytat

Przykład dla profilu o długości 50cm i chłodzenia pasywnego (bez wentylatorów itp)
– wide (3,2cm szerokości)  – około 5-6W
– 10cm szerokości – około 18W
– 16cm szerokości – około 28W
– radiator o szerokości 16,5cm, 17 żebrach o wysokości 3cm każde – około 80W
Oczywiście wybierając odpowiedni profil od razu trzeba brać pod uwagę ilość diod, mocowanie i wiele czynników. Jedno jest powiązane z drugim i trzeba te zagadnienia rozważać niemal równolegle.

 

Jeżeli jest gdzieś błąd to dajcie znać, bo sam często głupieje przy budowie lampy LED...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Plan jest taki: 10x  WFS 3W, 5x Deep Red 3W, 5x Royal Blue 3W, 4x Cyjan 3W. daje to łącznie 24 x 3W = 72W

Wszystko zamontowane na profilu aluminiowym 16 cm, zasilacz 24V 5A, sterowanie LedDimmer V4. To tak z grubsza, oczywiście zdam relację z budowy lampy.

Opublikowano
19 minut temu, Wojtek.C napisał:

Plan jest taki: 10x  WFS 3W, 5x Deep Red 3W, 5x Royal Blue 3W, 4x Cyjan 3W. daje to łącznie 24 x 3W = 72W

Wszystko zamontowane na profilu aluminiowym 16 cm, zasilacz 24V 5A, sterowanie LedDimmer V4. To tak z grubsza, oczywiście zdam relację z budowy lampy.

Zapowiada się ciekawie, ale mi brakuje informacji jakie drivery chcesz zastosować, jak ułożyć kolory, czy i jakie kolimatory (ile st.)...

Co do 3W WFS (White Full Spectrum) oraz 3W RoyalBlue (Niebieskie) to rozumiem użycie, czerwone zapewne dla podbicia koloru ryb, ale w jakim celu chcesz użyć 3W Cyjan???

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Morganelo napisał:

...ale w jakim celu chcesz użyć 3W Cyjan???

Ja się domyślam. U mnie cyjan spowodował powstawanie zielenic. Po testach wiem, że zawsze jak zaczynam go używać, wtedy sypią się zielenice, inaczej mam brunatnice.

Być może tylko z uwagi na przyrost mocy, ale tego nie wiem, bo nie mam alternatywnie innych, by zapalić w zamian. Cyjany wyglądają mdło w zbiorniku, ale na dzień jak sięsiedzi w pracy można zapalać, a być może faktycznie to one powodują zielenice. 

Cytat

 

Plan jest taki: 10x  WFS 3W, 5x Deep Red 3W, 5x Royal Blue 3W, 4x Cyjan 3W. daje to łącznie 24 x 3W = 72W

Wszystko zamontowane na profilu aluminiowym 16 cm, zasilacz 24V 5A, sterowanie LedDimmer V4. To tak z grubsza, oczywiście zdam relację z budowy lampy.

 

 

Tutaj lepiej dołóż sobie ledów tak, by mieć 22V na każdym driverze - najkorzystniej wychodzi pod kątem zużycia. Ledy zależnie od koloru zasilane są 2.4 - 3.6V, więc podziel 22/V i zaokrąglij w dół. Przeważnie to będzie 6-7 ledów na driver.
 
Edytowane przez Falcowski
Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, Falcowski napisał:

Ja się domyślam. U mnie cyjan spowodował powstawanie zielenic. Po testach wiem, że zawsze jak zaczynam go używać, wtedy sypią się zielenice, inaczej mam brunatnice.

Być może tylko z uwagi na przyrost mocy, ale tego nie wiem, bo nie mam alternatywnie innych, by zapalić w zamian. Cyjany wyglądają mdło w zbiorniku, ale na dzień jak się siedzi w pracy można zapalać, a być może faktycznie to one powodują zielenice.

Twoją opinię już znałem i podejrzewałem takowe użycie, ale cały czas szukam potwierdzenia w tym. Wiesz jak to jest jedno źródło powiedziało, to ja mówię sprawdzam i szukam :)...

W każdym schemacie, projekcie oświetlenia DIY z użyciem Power LED 1W / 3W / 10W itd brakuje w sumie informacji a to o zastosowanych elementach, a to w jakim celu użyte, dlaczego takie a nie inne ledy... A szczerze nie znalazłem w czeluściach internetów żadnej wzmianki o LED Cyan i wpływie /  wzroście glonów dzięki nim... W sumie to brakuje  informacji jaki kolor co umożliwia / daje w czasie użycia...

 

Wracając do głównego pytania tego tematu to tak:

  • ZASILACZ - najlepszy wybór to wersja 24V, co do jego mocy to najlepiej dopasować go zawsze pod dany projekt, czyli w tym przypadku mając wiedzę, że lampa będzie miała około 72W należy dodać do tej wartości 20-30% aby zasilacz nie był za mocno obciążony. Daje nam to 72+30% = 93,6W. Wybór zasilacza jest w tym przypadku taki: 24V 100W 4,2A (przykład na szybko - https://allegro.pl/oferta/zasilacz-led-24v-100w-4-2a-5952lv-7865975178 )
  • DRIVER - jak dla mnie najciekawsze rozwiązanie to zastosowanie w powyższym przypadku P4115H z możliwością podpięcia PWM i za jego pomocą sterowanie ledami. (przykład na szybko - https://allegro.pl/oferta/driver-p4115h-led-140ma-320ma-510ma-680ma-pwm-lin-7411814238 )
  • Power LED - tutaj to już wolna amerykanka, co osoba to woli inne światło, jedna zasada w naszych biotopach, to nie potrzeba nie wiadomo jakiej mocy w Lumanech, bo u nas brak roślinności. Na chwile obecną zamiast brać led 6500K - polecane są LED WFS (White Full Spectrum) - pełne widmo światła dla glonów i roślin. Dodatkowo kolejne kolory dobierane już dla uzyskania odpowiedniego efektu, podbicia jakiegoś koloru czy jeszcze inne jego funkcje.
  • RADIATOR / PROFIL - dobierać zawsze pod ilość mocy jaką chce się osiągnąć - pamiętać należy o zasadzie 1W - na 25 - 35cm2 danego profilu aluminiowego, w przypadku radiatorów owy przelicznik maleje i można na tej samej powierzchni umieścić większą ilość. Ile dokładnie tego sam już nie wiem...
  • OKABLOWANIE - tutaj najlepiej wybrać średnicę 0,75mm2
Edytowane przez Morganelo
Dopisek o zasiaczu i driver-ach
Opublikowano

Jeszcze dodam, że kupując Cyjan jeszcze nie wiedziałem, że rosną od niego glony. Było to po prostu uzupełnienie widma, ponieważ WFS akurat tej jednej długości widma nie posiada.

Może do roślinniaków specjalnie je wycinają, żeby glony nie rosły. Rośliny rosną na czerwonym 650 i niebieskim 440, oczywiście z tolerancją.

Kupując ledy trzeba patrzeć, bo niektóre o tej samej mocy i widmie emitują różne ilości lumenów i różnice czasem są nawet dwukrotne. Niektóre ledy mają podwójne diody w sobie, biorąc tyle samo mocy i dając dużo więcej lumenów. Często są to Royal Blue i WFS.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Widmo światła ma duże znaczenie dla wzrostu roślin dlatego obecnie stosuje się ledy WFS ze względu na duże pasmo. 

Na powyższych WFS rośnie u mnie hydroponika z dużym powodzeniem, ale dla niej przeznaczyłem 10W COB. Przy nowym projekcie będą rozbudowane o dodatkowe widmo czerwone i niebieskie. 

Co do braku widma cyjan w ledach WFS to nie wiedziałem i trzeba to nadrobić.

Masz jakieś przemyślenia ile Cyjanów należało by umieścić w oświetleniu akwarium? Można przyjąć że 6 sztuk wystarczy? Czy raczej im więcej tym lepiej?

Opublikowano

Ja mam 6x3W, akurat pod 1 driver. Jak to włączam, to wtedy zaczynają się zielenice.

Dla roślin jeszcze lepsze jest Full Spectrum, ale jest różowe i składa się praktycznie tylko z niebieskiego i czerwonego.

White Full Spectrum jest pełniejsze właśnie po to, by wyglądać bardziej naturalnie, ale z tej samej mocy za to  przypada mniej czerwonego  i niebieskiego, ale niewiele mniej.

Opublikowano (edytowane)

Czyli można przyjąć jak w moim przypadku, że dla 150x55x50 (412,5L) DIY lampa LED (2 osobne zestawy) - sterowanie TC420 składające się z łącznie:

  • 12szt. - 3W White Full Spectrum (po 6 na stronę)
  • 6szt. - 3W RoyalBlue (po 3 na stronę)
  • 6szt. - 3W Cyan (po 3 na stronę)
  • 4szt. - Driver P4115H (każdy do obsługi 6LED)
  • Zasilanie 24V

Powinno wystarczyć na burzę zielonych glonów - max 72W :). Biorąc to za podstawę można dodając lub ujmując kolejnych LED  składać DIY lampy pod dany litraż....

Edytowane przez Morganelo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To, że są różne sprawdzone metody filtracji to wiem bo kilka z nich przerobiłem. To, że jak kupię i po roku używania będę miał odpowiedź to też wiem 😉 Temat założyłem po to, że być może ktoś miał z podobnym rozwiązaniem styczność choćby w basenie lub ma jakieś konkretne spostrzeżenia, które wykluczają lub potwierdzają zasadność użycia takiego filtra w akwarium...
    • Jak dla mnie temat rzeka do rozważań. Tylko po co? Akwa, o którym piszesz, to w sumie kropelka. Sprawdzonych systemów sporo, jak masz duszę eksperymentatora, to śmiało próbuj 10 l gąbki 20 PPI zrobi robotę i po co się męczyć. Ale do odważnych świat należy. Eksperymentuj, bo rozwiązanie nietuzinkowe, chętnie poczytamy relację  po roku używania.      
    • Wyprowadźcie mnie z błędu zanim zrobię nietrafiony zakup 😁  Ostatnio zacząłem mocno zastanawiać się nad ciśnieniowym filtrem piaskowym do mojego akwa 150x60x60. Wiele zoo czy dużych akwariów używa tego typu filtracji tylko oczywiscie w innej skali. Od FBF różni się to tym, że piasek nie jest w ruchu tylko woda jest przez niego przeciskana pod ciśnieniem. Piasek jak wiadomo jest jednym z lepszych mediów do osiedlania biologii oraz super medium mechanicznym. Czyści się to bajecznie bo po prostu zmienia się kierunek przepływu wody i zebrany syf jest przy podmianie spuszczany do kanalizy. Aquael robi takie filtry do basenów i wyglądają solidnie. Mają wielkość dużego kubła akwarystycznego i złoże na 10kg piachu.  Widzicie jakieś wady dla wykorzystania tego w akwarium?  https://allegro.pl/oferta/filtr-basenowy-aquael-klarjet-6000-6000l-h-29-w-13557937799
    • Cześć,  Co do pakowania "poddbijaczy" pH do filtrów, w podłoże czy nawet budowanie aranżacji z określonych skał, to ja bym sobie odpuścił. Działa chyba głównie na naszą psychikę😜. Kiedyś walczyłem o pH 8, teraz pyski pływają w 7,2 -7,5 i nic z tym nie robię. Lałem chemię, wariowałem przy każdej podmianie i teraz nie wiem po co. Parę osób hodujących z rozmachem popukało się w czoło, jak im powiedziałem jak wydziwiam. Przestałem i rybom jakby z tego powodu wszystko jedno. Pływają, rosną, mnożą się i nie narzekają nawet w wigilię jak z nimi gadam 😜
    • Cześć. Norma w nowym zbiorniku. Najpierw jasnozielono, potem okrzemki. Z czasem doczekasz się zieleni, nieco ciemniejszej, ale zdecydowanie okrzemki się cofną. Jak chcesz zielonej skały, to trzymaj NO3 pod 20-25 nawet 30. Inaczej będzie słabo z glonami. I kombinuj ze światłem, czasem sobie mocno świecę w miejsca, gdzie chce mieć łąki do wypasu mbuniakow. Super akwaryna. Powodzenia. 
    • Tak samo podchodzę do tematu, dlatego ładuję potłuczone muszle do filtrów - bo działają powolutku ale cały czas.  @triamond przy wylocie z filtrów woda dobrze faluje, wymiana gazowa działa jak trzeba.  
    • Jedne są z włókien syntetycznych a drugie z naturalnych . Syntetyczne nie 'pylą".  Tak samo jest z watą akwarystyczną. Dlatego zawsze stosowałem watę JBL bo jest w 100% syntetyczna. Inna często "pyliła".
    • To właśnie ten sam dostawca u którego zakupiłem teraz i rzeczywiście jest wszystko ok
    • Od lat biorę tę i nie ma żadnych problemów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.