Skocz do zawartości

Obsada do akwarium 300L z opcja lekkiego przerybienia


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Drodzy Forumowicze,

W weekend wreszcie udało mi się wystartować z moim nowym baniaczkiem o pojemności 300L o wymiarach 100x55x65H.

W baniaczku za filtracje odpowiada prefiltr Sunsun LW-603, Filtr Eheim professional 4+ 350, Cyrkulacja Jebao SOW-8.

Akwarium wystrojone skałkami Scenery + piach kwarcowo wapienny biały 0,5-1mm z przewagą na stronę 1mm.

Teraz czas na dobór obsady. Najważniejsze to ma być kolorowo!!! Szukając po różnych tutejszych tematach, sklepach, opiniach, opisach,zdjęciach moje oko zawiesiło się na poniższych gatunkach:

  1. Chindongo Saulosi/ Pseudotropheus Saulosi
  2. Iodotropheus sprengerae (Makokola Reef)
  3. Labidochromis Caeruleus Kakusa
  4. Melanochromis cyaneorhabdos
  5. Melanochromis auratus

Do baniaczka planuje na początek kupić 30-40 rybek. po 8-10szt z pozycji 1-3 i 8-10 z pozycji 4 lub 5.

Co sądzicie o takim doborze obsady?

Poniżej poglądowe zdjęcie obecnie umeblowanego i zalanego baniaczka.

 

akwa.jpg

Opublikowano (edytowane)

Ja ci mogę zaproponować 2 gatunki tylko ,za dużo byś miał żółtego w akwarium , jak byś dodał 2 gatunki następne z listy twojej.

Po jakimś czasie dojdziesz do tego ze 2 gatunki jest ok , za dużo ryb w akwarium nie może być, będzie tłoczno jak na PKP w czasie pielgrzymki :) 

Trochę w aranżacji dodaj więcej kamieni ,bo krajówki będą potrzebną dla słabszych ryb .

2 godziny temu, Sprinciu napisał:

Chindongo Saulosi/ Pseudotropheus Saulosi

 

2 godziny temu, Sprinciu napisał:

Iodotropheus sprengerae (Makokola Reef)

 

Edytowane przez TOMEKSIEDLCE
  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

Witaj. Jak dla mbuny to masz za dużo piasku i zdecydowanie za mało skał. Niema tam praktycznie żadnych kryjówek dla ryb.

Natomiast jeśli chodzi o obsadę polecam pozycję 1 i 2. Pozostałe rosną za duże do tego baniaka. Jeśli już się upierasz przy większej ilości gatunków to zaproponuje  jako trzeci gatunek Labidochromis sp. Perlmut.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 3
Opublikowano

To akwarium, z tym wystrojem, to co najwyżej jeden gatunek (pewnie tradycyjnie saulosi) 

4 godziny temu, Sprinciu napisał:

Szukając po różnych tutejszych tematach, sklepach, opiniach, opisach,zdjęciach

A czy poczytałeś na temat wystroju akwarium z pyszczakami? Czy poczytałeś na temat ich zachowań?...potrzeb życiowych? Wrzuciłeś 4 luźne kamienie i już masz Malawi? Poczytaj trochę więcej, bo na razie zaspokoiłeś swoje odczucia estetyczne. K..wa, do czego to wszystko zmierza. Gościu nie wytrząsnął tej aranżacji przecież z rękawa. To jakaś porażka. 

  • Lubię to 3
Opublikowano
1 hour ago, Robson79 said:

Witaj. Jak dla mbuny to masz za dużo piasku i zdecydowanie za mało skał. Niema tam praktycznie żadnych kryjówek dla ryb.

Natomiast jeśli chodzi o obsadę polecam pozycję 1 i 2. Pozostałe rosną za duże do tego baniaka. Jeśli już się upierasz przy większej ilości gatunków to zaproponuje  jako trzeci gatunek Labidochromis sp. Perlmut.

Szanuje wypowiedź jak najbardziej, lecz zastanawia mnie na jakiej podstawie stwierdzasz że pozycje 3-5 będą za duże. rozbuduje moją listę o parametry wielkościowe jakie znajdują się na stronie https://rybyakwariowe.eu

  1. Chindongo Saulosi/ Pseudotropheus Saulosi  8cm
  2. Iodotropheus sprengerae (Makokola Reef)  8cm
  3. Labidochromis Caeruleus Kakusa  10cm
  4. Melanochromis cyaneorhabdos   10cm
  5. Melanochromis auratus  11cm
16 minutes ago, pozner said:

To akwarium, z tym wystrojem, to co najwyżej jeden gatunek (pewnie tradycyjnie saulosi) 

A czy poczytałeś na temat wystroju akwarium z pyszczakami? Czy poczytałeś na temat ich zachowań?...potrzeb życiowych? Wrzuciłeś 4 luźne kamienie i już masz Malawi? Poczytaj trochę więcej, bo na razie zaspokoiłeś swoje odczucia estetyczne. K..wa, do czego to wszystko zmierza. Gościu nie wytrząsnął tej aranżacji przecież z rękawa. To jakaś porażka. 

Aranżacja jest całkowicie moim pomysłem nikt mi w tym nie doradził, ani z forum, ani ze sklepu więc nie wiem po co takie wjazdy robisz? Szukasz dowartościowania? Akwarium ma podobać się mi. Można mieć gruzowisko które dla mnie wygląda jak kupa kamieni bez ładu i składu i z zerową dozą estetyki. a można mieć ładną górzystą kompozycję jak w moim przypadku gdzie nie wszystkie norki widać na pierwszy rzut oka. kryjówką dodatkowo nie zawsze musi być dziura miedzy kamieniami wystarczy że ryba ma się gdzie schować za kamieniami. Dla m nie osobiście ważniejsza jest ryba pływająca w toni niż chowająca się w kamieniach. Dodatkowo w temacie napisałem o obsadzie z zamiarem przerybienia aby ryby swobodnie pływały po całym zbiorniku bo nie chce patrzeć jak sobie śmigają między kamieniami. Chciałbym mieć ryby których nie widzę to bym sobie oczko wodne zrobił....

Opublikowano (edytowane)
11 minut temu, Sprinciu napisał:

Akwarium ma podobać się mi. Można mieć gruzowisko które dla mnie wygląda jak kupa kamieni bez ładu i składu i z zerową dozą estetyki. a można mieć ładną górzystą kompozycję jak w moim przypadku gdzie nie wszystkie norki widać na pierwszy rzut oka. kryjówką dodatkowo nie zawsze musi być dziura miedzy kamieniami wystarczy że ryba ma się gdzie schować za kamieniami.

Życzę powodzenia. Daj do tego 3 gatunki i będziesz szczęśliwy. Tylko czy one, a nawet jeden będą szczęśliwe? 

11 minut temu, Sprinciu napisał:

Dla m nie osobiście ważniejsza jest ryba pływająca w toni niż chowająca się w kamieniach.

No to ewidentnie musisz celować w non mbunę. Ale...masz za małe akwarium😪 Muszę Cię zasmucić, mbuna chowa się w kamieniach. 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano (edytowane)
16 minut temu, Sprinciu napisał:

Dodatkowo w temacie napisałem o obsadzie z zamiarem przerybienia aby ryby swobodnie pływały po całym zbiorniku bo nie chce patrzeć jak sobie śmigają między kamieniami. Chciałbym mieć ryby których nie widzę to bym sobie oczko wodne zrobił....

 Z tym oczkiem to chyba najlepszy pomysł. Tam pyszczaki może znalazły by swoje miejsce. 

Edytowane przez pozner
Opublikowano
4 minuty temu, Sprinciu napisał:

Szanuje wypowiedź jak najbardziej, lecz zastanawia mnie na jakiej podstawie stwierdzasz że pozycje 3-5 będą za duże. rozbuduje moją listę o parametry wielkościowe jakie znajdują się na stronie https://rybyakwariowe.eu

  1. Chindongo Saulosi/ Pseudotropheus Saulosi  8cm
  2. Iodotropheus sprengerae (Makokola Reef)  8cm
  3. Labidochromis Caeruleus Kakusa  10cm
  4. Melanochromis cyaneorhabdos   10cm
  5. Melanochromis auratus  11cm

@Sprinciu przychodzisz tutaj po poradę to warto by było jakbyś posłuchał skoro takie otrzymujesz.

Samo 300L  nie ma znaczenia, tu główną rolę gra długość zbiornika i więcej niż 2 gatunki to za dużo, pewnie te 2 to też za dużo. Ryby do zbiornika dobiera się pod względem kilku czynników gdzie jednym z nich jest zachowanie/charakter ryb, i tak na tej podstawie koledzy słusznie odradzają ryby z pozycji 3-5.

8 minut temu, Sprinciu napisał:

Aranżacja jest całkowicie moim pomysłem nikt mi w tym nie doradził, ani z forum, ani ze sklepu więc nie wiem po co takie wjazdy robisz? Szukasz dowartościowania? Akwarium ma podobać się mi. Można mieć gruzowisko które dla mnie wygląda jak kupa kamieni bez ładu i składu i z zerową dozą estetyki. a można mieć ładną górzystą kompozycję jak w moim przypadku gdzie nie wszystkie norki widać na pierwszy rzut oka.

Ten aranż to tylko kwestia gustu. Jednak zakładając akwarium z rybami Malawi - mbuna w pierwszej kolejności pod uwagę trzeba wziąźć potrzeby ryb a nie swoje widzi mi się. Jak chcesz ryby pływające w toni to załóż większy zbiornik z non-mbuną. W przpadku mbuny, gruzowisko jest konieczne żeby dać rybom małą namiastkę natury.

Twoja wypowiedź sugeruje że wszystko wiesz lepiej, więc zastanawiam się po co pytasz nas o pomoc skoro masz to gdzieś. Czyżbyś chciał potwierdzenia i zgody na co sobie wymyśliłeś? Sorry ale nic takiego tu nie otrzymasz.

  • Lubię to 8
Opublikowano (edytowane)

@SlavekG Szukam merytorycznej i popartej wiedzą wypowiedzi. A takie strzelanie na oślep że pyk ta ryba jest za duża z 5 pozycji gdzie wszystkie są prawie tych samych rozmiarów jest dla mnie co najmniej słabe.

Drugi aspekt to agresywność ryb, na innej znanej stronie https://fishmagic.pl/kategoria-produktu/ryby/mbuna/ agresywność ryb jest oceniona w skali 1-6 i wszystkie mają oceną 2 gdzie 1 to mało agresywna, więc albo hodowca daje ciała albo przedmówcy...

Inna kwestią jest to że w sklepach akwarystycznych gdzie zbiorniki są przerybione nie ma zazwyczaj żadnych aranżacji i ryby żyją, pływają, nie biją się...image.thumb.png.f3477957cdc03952ab48ff655ecb75c4.png

Takie zdjęcie poglądowe i ryby żyją i mają się bardzo dobrze...

Edytowane przez Sprinciu
dodatkowe informacje
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.