Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@suricadeUznałem że Purolite nie jest zbyt tani i szukałem tańszej opcji.

Co do czytania o wodzie to w sumie dobrze że o tym wspomniałeś bo natknąłem się na psota jednego z naszych moderatorów odnośnie "Ustrojstwa do nalewania kranówy" i zamierzam się za to wziąć bo straszyło mnie odstawianie wody w wannie ;) Tak więc na jutrzejszą listę zamówień dołożę jeszcze zestaw uzdatniania :)

A wracając do tematu wpływu prefiltra na obieg wody. Zamierzam wykonać testy jak tylko mój filierek Sunsun do mnie przyjedzie i sprawdzimy czy i jak bardzo przepływ zmniejszy się przy dodatkowym spowalniaczu i w tym wypadku uwzględnię w nim również media filtracyjne.

Opublikowano

Odnośnie tematu. Jakoś z czas temu robiłem testy przepływu na JBJ e901. 

 producent podaje 900L/H

U mnie na Max wypełniony kubeł pokazał tylko 500L/H 

A z prefiltrem LW 602 pokazało 450L/H. 

Wnioski: wpływ prefiltra na przepływ pompy z filtra zależą chyba tylko od tego jaki to filter i jakie wkłady.  

Na JBL e901 50L/H różnicy

A na eheim 4+ 600 to 350L/H różnicy z prefiltrem A bez niego

 

Opublikowano

Dziwne że aż tak dużo... Zobaczymy jak będzie się sprawa miała do wydajności pustego Eheim 4+ 350 do czasu z Sunsun 603 bez i z gąbkami. Jak tylko przyjdzie kubełek od razu biorę się do pomiarów :)

Opublikowano
10 godzin temu, Sprinciu napisał:

@suricadeUznałem że Purolite nie jest zbyt tani i szukałem tańszej opcji.

 

Chyba pomyliłeś żywice. Purigen 0,5 l to około 180 zł, purolite a529e  0,5 l- 35 zł, PA202 1 l - 43 zł. Ceny z allegro.

10 godzin temu, Sprinciu napisał:

Co do czytania o wodzie to w sumie dobrze że o tym wspomniałeś bo natknąłem się na psota jednego z naszych moderatorów odnośnie "Ustrojstwa do nalewania kranówy" i zamierzam się za to wziąć bo straszyło mnie odstawianie wody w wannie ;) Tak więc na jutrzejszą listę zamówień dołożę jeszcze zestaw uzdatniania :)

Przed zamówieniem części do ustrojstwa sprawdź NO3 w kranie, żywica może być potrzebna już na etapie nalewania wody.

Ja już kończę OT.

Opublikowano

Moi drodzy,

Wczoraj przyjechał wreszcie zamówiony prefiltr. Jednak zamówiłem wersję LW a nie HW model 603.

Ku mojemu zdziwieniu średnica wewnętrzna zaworów w moim prefiltrze jest 14mm, a nie jak u kolegi @rafalniskiktóry wspominał że u niego jest to 12mm. Nie wiem z czego wynika różnica, może jakis nowszy model??

W każdym razie optymistycznie podszedłem do testów. Dla przypomnienia poprzednie wyniki poniżej:

1. Test filtra z podłączonymi wężami 16/22 do głowicy bez żadnego osprzętu,  wewnętrzna średnica zaworów głowicy to 13mm - Czas napełnienia 59sek

2. Test filtra w konfiguracji z pkt 1 dodatkowo dołożona zwężka która będzie zaraz za zasysem, średnica wewnętrzna 9mm - Czas napełnienia 59,6sek

3. Test filtra w konfiguracji z pkt 2 dodatkowo dołożony cały zestaw komina z zestawu akwariowego (taki kratkowany grzybek) - czas napełnienia 59,4sek

4. Test filtra w konfiguracji z pkt 3 dodatkowo dołożona przejściówka z węża na gwint do deszczownicy - czas napełniania 59,6sek

Do konfiguracji z pkt 4 dołożyłem prefiltr. Czas jaki osignłem przy napełnieniu tego samego wiaderka wyniósł 1min 4 sek. Nie da się zaprzeczyć że jest to wynik który ewidentnie ukazuje wyraźny wpływ prefiltra na wydajność.

Na szczęście w międzyczasie przyjechał też do mnie cyrkulator w wersji Jebao SOW-8. Oraz zawory podwójne Eheim 16/22 I Eheim Dymer Day & Night do moich dwóch belek power led. Akwarium już ma wyściółkę ze spienionego PCV 6mm i ułożone 80kg Scenery Stone, a w kolejce czeka już biały piaseczek. Dodatkowo jak wspominałem nie do końca ufam tym plastikowym zaworkom, a że mam upust denny w akwarium to w sklepie hydraulicznym nabyłem zawór metalowy kulowy nakręcony bezpośrednio na spust a na niego fabryczna zwężka do węża. Dzięki temu zaworkowi mogę całkowicie odcić jednym zaworem calutk filtrację i w razie czego wymienić wszystko od A do Z bez spuszczania wody. :)

Dziś z rana nabyłem ostatnia niezbędna rzecz do rozpoczęcia zalewania baniaka tj. Cały zestaw ustrojstwa do nalewania wody wg wzoru @deccorativo ale troszeczke zmieniajac konstrukcję wlotowa gdyż waż od prysznica będzie podłaczony bezpośrednio do korpusu bez posrednictwa dodatkowych rurek i przelotek.

Plan na najbliższe godziny-dni:

Dokończyć podłaczanie filtrów, zabezpieczenie wszystkiego cybantami tam gdzie się da, płukanie piachu, zalewanie akwarium i wrzucenie piachu oraz podłczenie Dimera i cyrkulatora.

Pytanie czy mimo stosowania filtra węglowego do napełnienia baniaka użyć jakiś środków na chlor i chloramine? Na podorędziu posiadam Tonic Ikoli.

 

Opublikowano
47 minut temu, Sprinciu napisał:

Pytanie czy mimo stosowania filtra węglowego do napełnienia baniaka użyć jakiś środków na chlor i chloramine? Na podorędziu posiadam Tonic Ikoli.

Wystarczy sama filtracja przez węgiel. Przy starcie zbiornika nie powinno się używać preparatów ingerujących w związki azotu, a takie działania sugeruje opis tego specyfiku. Użyjesz a później będziesz pisał w innym dziale, że masz problemy ze startem cyklu azotowego. Żadnej chemii, żadnych żywic, zeolitów i innych cudów, wystarczy filtracja przez węgiel, porządne bakterie i dobra pożywka dla nich.

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)

Udało się podłączyć całą aparaturę. Jedynego czego nie mogę ogarnąć to sterownik Power Led Eheim, Eheim dimmer day & night...

Poniżej zdjęcia z zalanego akwarium kolejno 1h po zalaniu, 4h po i 24 po (2 ostatnie)

Czas na dobranie obsady :)

 

 

1h od zalania.jpg

4h od zalania.jpg

24h po zalaniu.jpg

24h po zalaniu (2).jpg

Edytowane przez Sprinciu
  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.