Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie

Coraz bliżej do startu akwarium. Szkło w eRybce już się skleiło, stelaż się zespawał a remont też zbliża się ku końcowi więc powoli zabieram się za kompletowanie sprzętu.

Docelowo ma to być konstrukcja w stylu jak niżej. Zaś samo akwarium zautomatyzowane ale w granicach rozsądku - do odmulania dna nie będę robił automatu :D

image.png.e6ae9f0ec7c6e3f054f7291a1af1ed53.png

Akwarium to standardowe 450l - 150x50x60, front i widoczny bok to szkło opti white, druga szyba boczna, tylna oraz komin to będzie czarne szkło. Wzmocnienia wzdłużne i jedno poprzeczne żebym spał spokojniej. W kominie standardowo 3 otwory, 2x pod hydraulikę 32mm i 1x pod 25mm.

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Pompy a feed pause. Zakładam, że w sumpie będzie coś w stylu Jebao Dcp-8000 i do tego jakiś cyrkulator w samym akwa. Chcę zrobić feed pause która zadziała w ten sposób: wciskam przycisk i pompy zatrzymują się na x minut. Po upływie tego czasu pompy wracają do stanu sprzed zatrzymania. Jak teraz policzyć sumpa aby po wystartowaniu pompa obiegowa nie pracowała na sucho? Przecież p[oziom wody w sumpie przez zastosowaną rewizję będzie stały niezależnie od tego ile wody zleci z akwa.  Może jakiś miękki start dla pompy obiegowej? W kolejnych etapach będę pewnie chciał zintegrować automatyczny karmik z opcją feed pause.

Oświetlenie na początek to pewnie będzie profil z modułami Samsunga albo lampka Vivagrow plus naświetlacze sterowane przez TC420 albo chihiros commander 4 - wschody, zachody i jakieś zabawy z barwą światła. Docelowo w wolnej chwili zbuduję coś na power ledach albo LED COB.

 

Wystrój to piasek Retne czy inny Kreisel. Kamienie chętnie dałbym jakieś lżejsze, np lawa czerwona/czarna tylko pytanie czy to będzie dobrze wyglądać. Jak nie lawa to serpentynit i grubsza sklejka pomiędzy akwa i stelaż. Aranżacja raczej z dużą ilością kamienia pod Mbunę.

 

W dalszej części wątku mogę prezentować postępy prac aczkolwiek uprzedzam, że rozciągnie się to w czasie. 

W trakcie prac pojawi się też pewnie masa pytań. Czy pod każdy wątek (woda/filtracja/światło/aranżacja/itp) zakładacie oddzielny temat? 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
21 minut temu, Sarar napisał:

W trakcie prac pojawi się też pewnie masa pytań. Czy pod każdy wątek (woda/filtracja/światło/aranżacja/itp) zakładacie oddzielny temat? 

Przede wszystkim witam na naszym forum i miło wiedzieć , że masz wiedzę co wnioskuję po Twoim pierwszym wpisie. Z pewnością uzyskasz tutaj pomoc merytoryczną w tematach , które Ciebie interesują z tego względu , że wielu kolegów  stosuje  rozwiązania leżące w kręgu  tego o co będziesz pytać.

Wracając do pytania zawartego w cytacie: jeżeli to będą Twoje rozważania to mogą być w tym temacie. Ale jeżeli mają to być konkretne pytania i rady to wtedy robimy to w tematycznie przeznaczonym dziale. i tak jest wygodniej bo potem będzie Ci ciężko w natłoku poprzeplatanych postów znaleźć to co Ciebie interesuje. Będzie po prostu bałagan. Jeżeli np. będziesz chciał opisać życie w swoim akwa  czyli zachowania ryb , co zmieniłeś , co zrobiłeś itp. wtedy na Twoja prośbę temat może zostać przeniesiony do działu ŻYCIE W MOIM AKWA  i tam możesz wszystko opisywać w jednym temacie. Ale teraz polecam  zadawać pytania tematycznie w działach do tego przeznaczonych.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Sarar napisał:

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Witaj Sarar. Twój projekt jest bardzo bliski mojej koncepcji,  która powoli, ale zaczyna wychodzić na światło dzienne. Co prawda filtrację oparłem na narurowcu, ale stała podmiana wody od początku była priorytetem. 

W ten sposób rozwiązałem  regulację wielkości podmiany- od lewej zasilanie z sieci wodociągowej, dalej filtr mechaniczny, korpus z węglem / popularne ustrojstwo/, na wyjściu reduktor ciśnienia. Dalej mała kombinacja, która pozwala błyskawicznie zmienić szybkość podmiany, np z 0,01 l/min do np 3 l/min. Realizuje to zawór trójdrożny, przełączając strumień na dwa rożne zawory iglicowe ustawione na inne przepływy. Właśnie na tych zaworach ustalam szybkość podmiany. Z wyjścia woda / w moim przypadku/ wchodzi do narurowca, ale można ją tez skierować do zbiornika czy sumpa.  Nadmiar wody przelewem spływa do kanalizacji. 

Pomiar przepływu mierzę zamykając zawór na odpływie , a otwierając zawór ze spływem do kubka pomiarowego. Docelowo bedzie przepływomierz. 

 

hhhhhh.jpg

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Opublikowano
7 godzin temu, Waclaw napisał:

W ten sposób rozwiązałem  regulację wielkości podmiany- od lewej zasilanie z sieci wodociągowej, dalej filtr mechaniczny, korpus z węglem / popularne ustrojstwo/, na wyjściu reduktor ciśnienia. Dalej mała kombinacja, która pozwala błyskawicznie zmienić szybkość podmiany, np z 0,01 l/min do np 3 l/min. Realizuje to zawór trójdrożny, przełączając strumień na dwa rożne zawory iglicowe ustawione na inne przepływy. Właśnie na tych zaworach ustalam szybkość podmiany. Z wyjścia woda / w moim przypadku/ wchodzi do narurowca, ale można ją tez skierować do zbiornika czy sumpa.  Nadmiar wody przelewem spływa do kanalizacji. 

Pomiar przepływu mierzę zamykając zawór na odpływie , a otwierając zawór ze spływem do kubka pomiarowego. Docelowo bedzie przepływomierz. 

 

hhhhhh.jpg

Świetna robota! Na pewno będę się na tym wzorował. Myślisz, że wystarczą korpusy 5 cali? Będę miał ograniczone miejsce w szafce z sumpem. Jaką szerokość zajmuje ta konstrukcja?

Nie mogę namierzyć zaworów iglicowych, gdzie je kupiłeś?

Czym uszczelniales połączenia? Z jakiego materiału jest hydraulika?

Opublikowano
14 godzin temu, Sarar napisał:

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Projekt jakby mój :)

Mój kawałek Malawi dojrzewa. Założę osobny wątek by opisać całość. Ale ciągle na to mało czasu.

W moim przypadku to ~300l brutto. Widoczne jak na zdjęciu przód i bok. Ławeczka z prawej też jest. Zabudowa góra karton-gips, spód osb, klapa ze sklejki. Wszystko pokryte kilka razy folią w płynie, a potem od środka farbą typu kuchnia-łazienka, z zewnątrz beton dekoracyjny. Akwarium przykryte pcv, które położyłem na wzmocnieniach. Ok 10cm jest odkryte. Nad akwarium czuć ciepło, wilgoć nie specjalnie. Wentylacja dodatkowa jest u mnie możliwa ale nie wykorzystywana (w ścianie mam kanał wentylacyjny). Na razie jest wszytko OK i mam nadzieję, że tak zostanie :)

Filtracja narurowa + ustrojstwo do nalewania z węglem. Na sumpa się nie zdecydowałem, bo nie mam swobodnego dojścia od spodu akwarium. Nie zakręciłbym śrubunków. 

 

Opublikowano
15 godzin temu, Sarar napisał:

Witajcie

Coraz bliżej do startu akwarium. Szkło w eRybce już się skleiło, stelaż się zespawał a remont też zbliża się ku końcowi więc powoli zabieram się za kompletowanie sprzętu.

Docelowo ma to być konstrukcja w stylu jak niżej. Zaś samo akwarium zautomatyzowane ale w granicach rozsądku - do odmulania dna nie będę robił automatu :D

Odpowiednia cyrkulacja jak cyrkulator 8000l/h i nie masz co odmulać.

15 godzin temu, Sarar napisał:

 

Akwarium to standardowe 450l - 150x50x60, front i widoczny bok to szkło opti white, druga szyba boczna, tylna oraz komin to będzie czarne szkło. Wzmocnienia wzdłużne i jedno poprzeczne żebym spał spokojniej. W kominie standardowo 3 otwory, 2x pod hydraulikę 32mm i 1x pod 25mm.

Zrób lepiej 3x32. Miejsca praktycznie tyle samo, a nie tłumisz pompy.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Pokrywa wystarczy. Może to być plexy czy cokolwiek. Mam sumpa przykrytego plexy w szafce i nic nie paruje.

Mój sump tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=s6QBX99aeh4&t=60s

15 godzin temu, Sarar napisał:

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Idealnie jest, jak woda wpada do komory od góry, wypływa dołem, wtedy dociska ci media. Ja tak nie mam i musiałem kamieniami dociskać. Czyli podwójne bariery, druga w kształcie 1, żeby woda spływała ciszej. Spietrzenia na komorach dochodzą nawet do 5 cm, jeśli media się przypchają. Musisz mieć zapas objętości SUMPa.

Lampa UV zbędna, chyba że nie chcesz glonów (zwykle je chcemy). Skoro ma być bezobsługowe, to może faktycznie lepiej bez glonów, czyli słabe światło i ew. UV lub ślimaki Helmet.

Tu masz strukturę optymalną:

15 godzin temu, Sarar napisał:

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Woda musi przejść co najmniej przez węgiel. U mnie przez 3 korpusy idzie: 5mikronów, wegiel, 1 mikron. Dla ciebie wydajność 1 litr na godzinę akurat będzie, czyli 25% tygodniowo. Moze być jakimś zaworem doprowadzane.

teraz pytanie, czy w sumpie się dobrze robi stałą podmiankę? Kiepsko, bo nie ma stałego poziomu. Lepiej dać kaseciaka, zwłascza że jedną ze ścianek bocznych masz przylegającą. To zdecydowanie uprości ci sprawę. Zamów akwarium nawet ze 20 cm dłuzsze i odgrodź sobie kasetę, a wszystko pomieścisz i będzie dużo łatwiejsze i dużo bardzije ciche, bez cudowania. Spływ do kanalizy pod kątem daj, to nie będzie plumkać.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Pompy a feed pause. Zakładam, że w sumpie będzie coś w stylu Jebao Dcp-8000 i do tego jakiś cyrkulator w samym akwa. Chcę zrobić feed pause która zadziała w ten sposób: wciskam przycisk i pompy zatrzymują się na x minut. Po upływie tego czasu pompy wracają do stanu sprzed zatrzymania.

DCP mają swój własny sterownik z przyciskiem FEED, na 10 minut. Wystarczy ci pompa nawet 3000 plus falownik 8000, jak zrobisz kaseciaka. Oszczędność prądu niesamowita.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Jak teraz policzyć sumpa aby po wystartowaniu pompa obiegowa nie pracowała na sucho? Przecież poziom wody w sumpie przez zastosowaną rewizję będzie stały niezależnie od tego ile wody zleci z akwa.  Może jakiś miękki start dla pompy obiegowej?

Mówiąc o wariancie z sumpem, pompa by musiała mieć dodatkowy stycznik, żeby pracować tylko na mokro. Ogólnie ma zabezpieczenia, ale działają z opóźnieniem i na dłuższa metę się nie sprawdzi. 

Czyli włączasz karmienie, woda z sumpa spływa w kanał, rusza pompa to co chwilę się załącza  iwyłącza, aż zapełni system. trochę słabe.

Inne rozwiązanie, to zamykanie zaworu spustowego przed naciśnieciem FEED, ale też trzeba zautomatyzować.

15 godzin temu, Sarar napisał:

W kolejnych etapach będę pewnie chciał zintegrować automatyczny karmik z opcją feed pause.

Czyli wszystko pod jeden guzik jak wyżej w drugiej opcji - jeden guzik lub czasomierz karmika załącza zawór, zatrzymuje pompę, po minucie karmi ryby. To już robota dla automatyka,ale da się to zrobić.

Dużo łatwiej będzie wrócić do panelu filtracyjnego, jak wspominałem.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Oświetlenie na początek to pewnie będzie profil z modułami Samsunga albo lampka Vivagrow plus naświetlacze sterowane przez TC420 albo chihiros commander 4 - wschody, zachody i jakieś zabawy z barwą światła. Docelowo w wolnej chwili zbuduję coś na power ledach albo LED COB.

Jak będziesz miał Samsungi na TC420, to styknie i bym się nie bawił w Power Led. Dużo więcej roboty, a nie odczujesz istotnie różnicy. Co innego COB. Dałbym 2 COB po 10W plus ewentualnie uzupełnił niebieskimi samsungami i styka. 

15 godzin temu, Sarar napisał:

 

Wystrój to piasek Retne czy inny Kreisel. Kamienie chętnie dałbym jakieś lżejsze, np lawa czerwona/czarna tylko pytanie czy to będzie dobrze wyglądać. Jak nie lawa to serpentynit i grubsza sklejka pomiędzy akwa i stelaż. Aranżacja raczej z dużą ilością kamienia pod Mbunę.

Serpentynit to klasyk - dobrze wygląda. Lawa kaleczy ryby.

 

Opublikowano
11 godzin temu, Sarar napisał:

Świetna robota! Na pewno będę się na tym wzorował. Myślisz, że wystarczą korpusy 5 cali? Będę miał ograniczone miejsce w szafce z sumpem. Jaką szerokość zajmuje ta konstrukcja?

Nie mogę namierzyć zaworów iglicowych, gdzie je kupiłeś?

Czym uszczelniales połączenia? Z jakiego materiału jest hydraulika?

Korpusy 5” bedą raczej za małe. Nie wiem czy dostępne są wkłady węglowe tej wielkości, ale jeśli nawet tak, to dwukrotnie maleje aktywna powierzchnia węgla. Szerokość zestawu na zdjęciu  to około 55 cm, ale sądzę ze uda się zrobić węziej, przenosząc zestaw zaworów poniżej korpusów. Instalacja zrobiona w systemie zgrzewanym 20 mm.  Połączenia gwintowane najlepiej jest doszczelniać nicią hydrauliczną. 

66A287F0-4C51-4389-B6CE-DA4467BBE8B9.thumb.png.28d74b27d7218a941906c21f4c792e3f.pngZastosowałem zawory iglicowe 1/2”- jak wyżej. 

Całość instalacji stałej podmiany jest nieco bardziej rozbudowana- przedstawiłem jej zasadniczy fragment.  Ale nie chcę koledze zaśmiecać wątku, wiec  zastosowane rozwiązania przedstawię w dedykowanym wątku. 

Opublikowano (edytowane)
W dniu 14.10.2019 o 17:31, Sarar napisał:

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Witaj !

Koledzy już ci wszystko wyjaśnili, lub wkrótce to uczynią. Ja natomiast chciałbym dodać coś w sprawie skarpet do sumpa, o których wspomniałeś. Otóż chyba jako jeden z nielicznych tu  testowałem ten temat jakieś 1,5 roku temu, kiedy wymieniałem narurowca na sumpa . Zakupiłem po 3 komplect skarpet różnej gradacji , tak aby nie musieć co ciągle płukać tych samych .  Skarpety wytrzymywały  na samym początku ponad tydzień, woda kryształ. jednak w miarę upływu czasu, po kolejnych płukaniach/praniach zaczęły się  jakby  "kundlić" jak stary sweterek, a ich przepustowość w sumpie  z tygodnia na tydzień malała co powodowało spiętrzenie wody w danej komarze. Po około 8-9 miesiącach podziękowałem skarpetom za współpracę :)

Edytowane przez h2athor

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A ja chciałbym natomiast zwrócić uwagę na filtrację - czy jest ona dobra i wydajna to sprawdzi się dopiero w praniu 🙂  Po pierwsze filtr UV na starcie nie jest zalecany - niepotrzebnie wydłuży czas dojrzewania zbiornika. Po drugie podwodna deszczownica (tak jak każda inna) tylko spowalnia przepływ wody z filtra, tak samo jak każde kolanko - zdejmij deszczownie, kolanko z wylotu filtra wewnętrznego wtedy uzyskasz dużo lepszą cyrkulację. A jeżeli już o cyrkulacji mowa to zmorą białego piasku będą widoczne odchody, które albo będą zalegać (przy niewłaściwej cyrkulacji), albo będą widoczne w czasie ich przemieszczania się wraz z nurtem wody. Z kolie białe kamienie szybko obrosną glonami (zielonymi albo jak to zwykle zaraz po starcie brązowymi) - ryby to lubią, ale będzie wyglądało to słabo na białym tle - takie uroki Malawi 🙂 
    • @Tomash Wpisz w SZUKAJ słowo ŚMIERDZĄCA , zaznacz WSZĘDZIE . Z najdziesz parę tematów z podobnym problemem. Może tam znajdziesz podpowiedz.  Masz link do strony na wszelki wypadek:  https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=śmierdząca&quick=1  
    • Hej. Dobrze, że wrzuciłeś zdjęcie bo podpowiem Ci w innej kwestii niż pytasz. Nie o parametrach ale też o komforcie dla ryb. Śnieżno biały piasek plus białe kamienie to nie najlepszy pomysł. Każdemu podoba się coś innego, wiadomo gusta są różne ale niestety rybą to się na pewno nie spodoba. Takie kolory będą odbijały mocno światło co wywoła stres u ryb. Nie będą się wybarwiać i na pewno nie będą się czuły dobrze w takiej aranżacji. Kolejna  ważną kwestią jest ułożenie skał. Masz ich za mało i są ułożone zbyt płasko Ryby z grupy mbuna żyją pośród skał, w grotach i na dużych powierzchniach skalnych. Pooglądaj naszą galerię, może będzie dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś co będzie dla Ciebie ładne a dla ryb funkcjonalne i chociaż trochę będzie przypominać naturę w której żyją. Trzymam kciuki👍
    • Dzięki za odpowiedź, wstawiam zdjęcie dla lepszego oglądu sytuacji.   Jeżeli chodzi o parametry to NO2  i NO3 niewykrywalne w testach, GH*d około 14, KH*d około 10, ph bliżej 7,6 niż 7,8 i CL2 zero.   Jeżeli chodzi o dojrzewanie to cykl biologiczny raczej się zaczął, bo to o czym nie wspomniałem to na początku wrzuciłem dwa sumiki tymczasowo aby produkowały minimalne odchody i też były bakterie w płynie na początku. BTW sumiki się mają dobrze, ale wiadomo suma nic nie zajedzie i nie jest miarodajny.   Kamieni nie chciałbym usuwać raz, że mi się podobają, dwa że dojechałem do końca budżetu. Więc jeżeli nie będę pewien, że są toksyczne to wolałbym ich nie usuwać.   W sobotę jestem umówiony z hodowcą na odbiór gromadki saulosi. Jak oceniacie ryzyko, jeżeli mierzalne parametry wody są ok, węgiel aktywny zainstalowany w filtrze wewnętrznym działa i sumy wyglądają normalnie? Z góry dzięki za pomoc!        
    • Wieczorową porą: Od zalania zbiornika minęło niecałe 2 m-ce. Ryby pływają już miesiąc, nawet nie wiem kiedy to minęło...😉 Podopieczni rosną w oczach. Są żarłoczni jak piranie. Mam wrażenie, że zjadły by ile bym im nie dał... Ładnie się wybarwiają, pojawiają się już dominujące samce które zaczynają się stroszyć między sobą i samicami. Na chwilę obecną wszystko hula bez problemu🙂 jak widać na zdjęciach udało się wychodować zielony dywan z którego ryby są zachwycone🙂 mam nadzieję, że pokryje większą powierzchnię modułów, wtedy efekt będzie super. Oczywiście nie wszystko zawsze musi być kolorowo... Po zarybieniu i nauce karmienia, różnych próbach, lepszych i gorszych zdarzało się, że część karmy spływała do komina. Kilka razy i w różnych ilościach😕. Skutkiem czego niestety pojawiło się zachwianie parametrów. Testy Kropelkowe JBL. (wzrost NO2 do wartość ok. 0,3). Na szczęście sprawdzałem wyniki codziennie i szybko zareagowałem podkręceniem stałej podmiany wody. Potem wlałem bakterie Prodibio. Zwiększenie podmiany wody niestety spowodowało spadek temp. w zbiorniku do niecałych 20°C. Zasilanie mam bezpośrednio z sieci i w zimie ma ok 8°C. Nie chcąc już obniżać temperatury wody w akwarium, przy stanie N02 na poziomie 0,2 zastosowałem trzymane w pogotowiu Sachem Prime. N02 wróciło do niewykrywalnego poziomu (<0,01) Także, było stresu przez dwa dni ale udało się obyć bez żadnych strat w rybach.  Jeszcze jedną, rzeczą z którą się borykam to ocieranie się ryb. Po przeczytaniu kilku wątków i zastosowaniu chyba już wszystkiego.  Zmiana pokarmu, mocne ograniczenie karmienia, w końcu głodówka, zastosowanie soli akwarystycznej, miałem też preparat Preis Carely Coly-podejrzewajać pasożyty. Nic nie pomogło i ocierały się wszystkie gatunki. Co dziwne nie było to od razu po wpuszczeniu do zbiornika (do nowych parametrów wody) lecz po jakimś czasie. Już teraz nie pamiętam ale pewnie zbiegło się to z wahaniem N02, obniżeniem temp i prawdopodobnie mogło to wywołać u nich stres i rozwój pasożytów. Nie chciałem od razu wlewać lekarstw, więc próbowałem wszystkie lżejszego co tylko wyczytałem w innych wątkach. Jednak pomimo poprawnych odchodów ryb, idąc w stronę pasożytów kończę leczenie Capisolem/Protosolem podawanym w karmie naprzemiennie rano/wieczór. Z tego co obserwuje to pomogło. Odbieranie występuje już rzadziej i nie z taką "natarczywość" jak wcześniej.  Oprócz w/w problemów wszystko śmiga, żyje, rośnie i ma się dobrze. Gratuluję dotarcia do końca lektury😉
    • Cześć kupiłem rybki pod tą nazwą z hodowli od Pana z czech jest ktoś mi wstanie powiedzieć czy jest to rzeczywiście ten gatunek ? Wiem że zdjęcie nie jest najlepsze spróbuję wieczorem przy innym świetle zrobić lepsze. Kupiłem 15 maluchów z myślą o redukcji ale teraz się zastanawiam czy to w ogóle będzie to 😅
    • Czyli jeszcze start biologiczny mógł się nie zacząć. Co to znaczy w normie? Podaj konkretne wyniki bo samo pH akurat jest OK.  Błąd. W trakcie dojrzewania wody w akwarium nie rób podmian. Może faktycznie te kamienie są przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Kamienie gipsowe faktycznie podnoszą pH  wody. Sprawdź pH wody w kranie.  Trudno mi to ocenić .  Może jednak warto dać inne kamienie  ? Choćby serpentynit ? Lub otoczaki?
    • Witam! Jestem w trakcie zakładania nowego malawi 100x40x40. Będzie tam dziesięć saulosi. Akwarium zalałem 2 tygodnie temu, wrzuciłem bakterie, mam dobrą filtrację (1400l/h kubełek z lampą UV, filtr kaskadowy jako mechaniczny + filtr wewnętrzny z węglem jako biolog). Chciałem za tydzień jechać po rybki, ale woda mimo, że kryształ to ma dosyć nieprzyjemny zapach. Podstawowe parametry NO2, NO3 w normie, pH 7,8. Zacząłem mieć podejrzenia co do kamieni czy to nie są one przypadkiem źródłem zapachu. Kamloty przywiozłem kiedyś z plaży z Chorwacji, są prawie białe. Może to głupie pytanie, ale czy kamienie mogą być źródłm zanieczyszczeń i czy mogą być groźne dla rybek? Zapach trochę przypomina gips. Kamienie przed włożeniem do baniaka wymyłem i odmoczyłem 24h. Wodę zmieniłem dwa razy po 30%. Proszę o radę bo nie chciał być wrzucić rybek w jakieś g...   Z góry dzięki za pomoc!!!
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.