Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Powoli krystalizują się moje potrzeby i wizja baniaka :) ale mam parę pytań.

Układ będzie trochę nietypowy, bo nie dość, że zamiast kaseciaka jak pierwotnie zakładałem będzie narurowiec, to będzie jeszcze umieszczony w piwnicy. Tak więc pompa będzie musiała pokonać jakieś 2-3m - to raczej nie problem.

I teraz po kolei tak jak idzie woda:

1. Zasys 32mm

2. 2 (lub 3) mechaniki równolegle

3. pompa IBO BETA25 ale łamaniec 45 czy 60? skłaniam się do 60.

4. Spust wody (z elektrozaworem)

5. Rownolegle:

 - 1 x korpus z Matrixem (750ml wg instrucji) - przepływ 200-300

- 1 x korpus TMBT lub jakaś inna żywica - przepływ 1000

-  może 1 x korpus Puro (tylko jako krystalizator wody, bo duży poziom siarczanów) minimalny przepływ - albo pusty jako rezerwa

- grzałka 300W lub bypass i grzałka - tutaj dorzucę dolewkę wody przez korpus z węglem (ustrojstwo ver. 1)

6. Wszystko razem i do góry do baniaka.

 

I teraz wątpliwości - oczywistym jest, że chcę uzyskać dobrą filtrację i wodę kryształ :) ale nie chcę mieć w baniaku pralki. Na paru filmikach z forum widziałem, że rybki są skierowane zawsze w jedną stronę, bo prąd jest taki, że jak się zaczną odwracać to je po prostu porywa... trzeba gdzieś znaleźć złoty środek. Poradźcie jak...

Z jednej strony cała instalacja na rurach 32 by bardziej jednolita, ale pójdę chyba w zasys 32mm i potem przed albo po mechanikach 25mm. Ewentualnie będę dławił przepływ na zaworach.

Jeżeli się uda to wystartuję bez dodatkowego cyrkulatora ale może rozdzielę wodę na część podwodną duży przepływ i mniejszą nad powierzchnią. 

Do całego układu dam trochę automatyki - takie zboczenie zawodowe :) ale to w innym wątku. 

 

Opublikowano

Ja mam 25/60 w 240L (120cm) i nie ma żadnej pralki, ryby pływają swobodnie. Musisz wziąć pod uwagę, że wraz z wzrostem wysokości na którą pompa musi wypchać wodę, spada jej sprawność. Owszem, ta pompa wypcha wodę na 6 metrów, ale wypływ wody na tej wysokości nie będzie tak samo silny co na poziomie 0. Jeśli Twoja pompa ma pracować w piwnicy to rozważ zakup pompy 25/80 lepiej mieć zapas mocy i w razie czego stłumić ją na wylocie zaworem niż miałbyś się rozczarować. Instalację rób w całości z jednej średnicy rur (rób z 32), to nie centralne ogrzewanie żeby przy każdym grzejniku uzyskać jednakowe ciśnienie, tu chodzi o jak najlepszy i nie stłumiony przepływ. 2 mechaniki wystarczą na Twój litraż. Co do biologii to do jednego korpusu nie wejdzie Ci 750ml Matrixa (tak myślę), daj 2 korpusy równolegle, a TMBT czy puro zrób na oddzielnej nitce, ważne żeby była za pompą.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 godziny temu, Bartek_De napisał:

Co do biologii to do jednego korpusu nie wejdzie Ci 750ml Matrixa (tak myślę), daj 2 korpusy równolegle, a TMBT czy puro zrób na oddzielnej nitce, 

 Wyczytałem, że do zasypu  powinno wejść 700-800ml, więc na styk. Ale gdybym chciał zapas to korpusy biologii równolegle? Myślałem, że w jednej nitce, bo potrzebują stosunkowo niewielkiego przepływu w odróżnieniu od TMBT.

 

 

Opublikowano
 Wyczytałem, że do zasypu  powinno wejść 700-800ml, więc na styk. Ale gdybym chciał zapas to korpusy biologii równolegle? Myślałem, że w jednej nitce, bo potrzebują stosunkowo niewielkiego przepływu w odróżnieniu od TMBT.

 

 

No chyba, że dasz bajpas, bo korpusami w linii stłumisz sobie cały przepływ. Obejrzyj film Stana na temat filtracji narurowej, fajnie tam wszystko tłumaczy. U siebie mam biologię równolegle, bez bajpasu i biologia daje radę.

 

 

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Opublikowano
13 minutes ago, wędrowycz said:

 Wyczytałem, że do zasypu  powinno wejść 700-800ml, więc na styk. Ale gdybym chciał zapas to korpusy biologii równolegle? Myślałem, że w jednej nitce, bo potrzebują stosunkowo niewielkiego przepływu w odróżnieniu od TMBT.

 

 

Na Twój litraż jeden korpus z matrixem wystarczy. Stosując puszkę zasypową wejdzie Ci jakieś 650ml matrixa. Zgodnie z informacjami od producenta 250ml matrixa ogarnia 200L wody. https://www.seachem.com/matrix.php (zakładka Directions).

Opublikowano (edytowane)
48 minut temu, Bartek_De napisał:

No chyba, że dasz bajpas, bo korpusami w linii stłumisz sobie cały przepływ. Obejrzyj film Stana na temat filtracji narurowej, fajnie tam wszystko tłumaczy. U siebie mam biologię równolegle, bez bajpasu i biologia daje radę.

Filmy Stana oczywiście widziałem. Ale to troche inna skala. Poza tym w pierwszym pokazuje w jednej nitce 3xżywice i z tyłu chyba bypass a w drugim 2x2 z matrixem. I rury 3/4.

Za dużo rzeczy się zmieniło.

Edytowane przez wędrowycz
Opublikowano
34 minuty temu, rekawiczka napisał:

Na Twój litraż jeden korpus z matrixem wystarczy. Stosując puszkę zasypową wejdzie Ci jakieś 650ml matrixa. Zgodnie z informacjami od producenta 250ml matrixa ogarnia 200L wody. https://www.seachem.com/matrix.php (zakładka Directions).

Na erybka zalecają dawkę dwa razy większą. 

W takim razie mój pierwotny pomysł może mieć sens czyli jeden Matrix, jedna żywica i bypass. Wszystko równolegle.

  • Lubię to 2
Opublikowano
Na erybka zalecają dawkę dwa razy większą. 
W takim razie mój pierwotny pomysł może mieć sens czyli jeden Matrix, jedna żywica i bypass. Wszystko równolegle.
Powinno być ok. Ja jednak zrezygnowałem z bajpasu i biologia śmiga. Pompa na II biegu, purolite przykręcony na 1/4, parametry: No2 - niewykrywalne, No3 - 5

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
7 hours ago, wędrowycz said:

Na erybka zalecają dawkę dwa razy większą. 

W takim razie mój pierwotny pomysł może mieć sens czyli jeden Matrix, jedna żywica i bypass. Wszystko równolegle.

To jest błędna informacja. Na polskiej stronie też kiedyś był ten błąd. Załączam foto opakowania 500ml które kupiłem. Popatrz na angielski opis oraz polskie tłumaczenie.

 

982FD0AA-EDC0-459D-99E5-DA876A168F6F.thumb.jpeg.635099d44ebfd8adf32afe7a0fa0307c.jpeg

 

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Czy ktoś używa elektrozaworów do wody i może podzielić się doświadczeniami?

Do wyboru są: 

- pralkowe  ~30-50zł
- zwykłe mosiężne >100zł
- do polewania w ogrodzie (np. HUNTER, Rain Bird)~50zł
 

Ogrodowe umożliwiają regulację przepływu i ręczne otwarcie. Mają przyłącze 1". Ku temu rozwiązaniu się skłaniam.

W moim przypadku będą dwa - do spuszczenia wody i dolania. Oba oczywiście zabezpieczone zwykłymi zaworami.

(Filtr się rysuje :))

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.