Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie forumowiczów.

Krótki opis historii - prowadziłem przez kilka lat w firmie w której pracuje akwarium koedukacyjne. Bez większej wiedzy, po prostu robiłem to co musiałem i nic poza tematem. Przyszedł czas remontu w biurze i zostałem poproszony o "odnowienie akwarium". Tym samym trochę bardziej zagłębiłem się w temacie i szukałem czegoś z "większą klasą" pasujące do stylu firmy. Wpadłem więc na ślad Malawi i tak się tu znalazłem. W poprzednim zbiorniku udało mi się odchować kilka ładnych pyszczaków więc obsadę już miałem zagwarantowaną. Zakupiłem nowy zbiornik, wystrój i tak oto powstało akwa widoczne na zdjęciach.

49292677_2432114190151317_6185925878988406784_n.thumb.jpg.88f6e58fa05ed4c926646d2b26412826.jpg 49099486_2432114176817985_6191631021486637056_o.thumb.jpg.26b9d730f633850faf077d9382bff920.jpg 

Przyszedłem na to forum, ponieważ czytając Wasze posty, widzę ile pojawia się problemów po drodze. Wiem, że doświadczenia jeszcze nie mam, jednak wierzę, że szybko się ucząc dam radę. Dlatego też chciałem podzielić się swoim zbiornikiem z ludźmi, którzy na ten temat mają znacznie większe pojęcie niż ja. Póki co większych problemów nie posiadam, chociaż zbiornik stoi dopiero 2,5tyg, no chyba że czegoś nie zauważam. Na chwilę obecną posiadam dwie prośby:

1) Jakie gatunki pyszczaka, jako doświadczeni już w tym temacie, byście dorzucili?

2) Jak oceniacie moje akwa i jakie rady dla młodszego kolegi posiadacie? 

Opublikowano (edytowane)

Witam na forum. Przydałoby się kilka dodatkowych informacji:

-wymiary zbiornika

-fiiltracja

-parametry wody itp.

Od razu powiem, że to akwarium pod względem wystroju ale nie tylko wystroju, nie jest zgodne z aktualnymi trendami tego forum. :)

Na początek proponuję lekturę http://www.klub-malawi.pl/?page_id=146

Edytowane przez suricade
  • Lubię to 2
  • Haha 1
Opublikowano

@Jedrzej Witamy Ciebie na naszym forum i mam nadzieje , że będziesz w pełni z niego korzystał. Ale tak jak napisała wyżej koleżanka...napisz coś więcej  o akwa czyli rozmiar, litraż , obsadę , rodzaj filtracji itp. Napisz tez jak startowałeś akwa i czy ta obecna obsada była "przełożona" do już dojrzałego zbiornika  bo zastanawiam mnie to co poniżej zacytowałem:

2 godziny temu, Jedrzej napisał:

chociaż zbiornik stoi dopiero 2,5tyg, no chyba że czegoś nie zauważam.

Natomiast w sprawie obsady załóż nowy temat w dziale OBSADA, podaj wielkość akwa  a z pewnością koledzy Tobie pomogą:)

Opublikowano

Dziękuję za miłe przyjęcie. Akwarium zostało założone przy pomocy rad pracowników z firmy Plantica, a że mój gust zaakceptował wystrój, to działałem zgodnie z ich wskazówkami. Na forum dotarłem dopiero teraz, gdy zbiornik już stoi ale mam nadzieję, że nie skreśla to mojej osoby jak i tego awkarium. 

Więcej info o zbiorniku:

Wymiary - 200x50x60 (dł/szer/wys) co daje 600l. 

Filtracja - dwa filtry kubełkowe - TetraTec ex 1200 wyd. 1200l/h i Eheim Proffesionel 3 2075 wyd. 1250l/h. Obydwa mają zadania mechaniczno/biologiczne, chociaż zauważyłem że to również nie jest odpowiednie według zaleceń forum. W jednym i drugim używam Seachem Purigen 100ml w każdym. 

Oświetlenie - na chwilę obecną od 7-10 oświetlają akwarium 2x świetlówki LED po 20W każda, od 10-15 trzy naświetlacze LEDowe po 50W każdy i od 15-19 znowu świetlówki. 

Obsada to ok. 30szt Saulosi

Akwarium przez 2tyg było puste, bez ryb. Przez ten okres używałem minimalnego oświetlenia. Jeden z filtrów pozostał nieczyszczony z bakterii (przełożony z starego akwarium). Wspomagałem się preparatami takimi jak: Seachem stability, Seachem Prime Ultra, Seachem Malawi Buffer, Seachem Cichlid Lake Salt - wszystkie zgodnie z zaleceniami producenta. 

Aktualne parametry wody (taki test posiadam, innych parametrów nie znam)  - 

PH - 8-8,5

KH - 700 mg/l

GH - kolor przypomina 1000 mg/l

TC - 0-0,6 mg/l

NO2 - 0-0,5 mg/l

NO3 - 0-20 mg/l 

Temp wody 25 °C

49261866_319123955378847_2596148013483163648_n.thumb.jpg.b037fcc95b56282ecc1f294ea24b2b4c.jpg49167852_207186156897007_1185628582509019136_n.thumb.jpg.c619812694f7e675693e42eb31d9c72d.jpg

Chyba najważniejsze informacje podałem, jeżeli nie to postaram się dorzucić. :)

Opublikowano (edytowane)

Witaj @Jedrzej!

Na początku napiszę tak jak Yaro,że testy paskowe są bardzo niedokładne w pomiarach,więc też sugerowałbym zaopatrzyć się w testy kropelkowe (JBL,lub Salifert),bo jak to w życiu bywa wyniki będą inne niż te które podają testy paskowe.

Jako że Tobie już funkcjonuje zbiornik,to wystarczą te testy kropelkowe - 

pH z zakresu skali 7,4-9.0

NO2

NO3

Druga sprawa jest taka,że po co Tobie spece z Planticy doradzili bufory  Seachem Malawi Buffer, Seachem Cichlid Lake Salt skoro nawet nie wiesz,lub nie podałeś jakie masz pH w wodzie kranowej?

Jeśli pH w wodzie kranowej jest powyżej 7.4 to bufory są niepotrzebne.

O aranżacji z filipinków nie będę się wypowiadał,bo każdy wie jakie mają one wady ,bo zalet w tym kamieniu nie widzę ;)

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 1
Opublikowano



Witaj [mention=8384]Jedrzej[/mention]!
Druga sprawa jest taka,że po co Tobie spece z Planticy doradzili bufory  Seachem Malawi Buffer, Seachem Cichlid Lake Salt skoro nawet nie wiesz,lub nie podałeś jakie masz pH w wodzie kranowej?
Jeśli pH w wodzie kranowej jest powyżej 7.4 to bufory są niepotrzebne.
O aranżacji z filipinków nie będę się wypowiadał,bo każdy wie jakie mają one wady ,bo zalet w tym kamieniu nie widzę


Jak to po co, żeby klient kupił u nich te produkty i pewnie filipinka też

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, Jedrzej napisał:

Dziękuję za uwagę. Powinny być u mnie do końca tygodnia, jednak póki co mam tylko paski. 

W takim razie jak już będziesz miał te testy to zmierz nimi wodę w akwarium,oraz w kranie i podaj wyniki.

Chociaż jak już w filtrach masz Purigen to i tak nie będzie do końca wiadomo,jaki jest rzeczywisty wynik NO2,NO3...

1 godzinę temu, Bartek_De napisał:

Jak to po co, żeby klient kupił u nich te produkty i pewnie filipinka też emoji6.pngemoji39.png

 

No tak :) 

Zysk z sprzedaży musi być;) 

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.