Skocz do zawartości

Jak używać Purolite A520E?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

No u mnie w spożywczaku sól niejodowana czy jodowana po zeta z groszami, nie trzeba taszczyć 20kg worków ;].

Co do działania A520E - przymierzam się do zmiany podłoża. Sklep omyłkowo przysłał mi 0,5 i nie chciało mi się odsyłać. Teraz po roku pyski podrosły i jest trochę za drobny. Z jednej strony fajnie jak pływają i plują tym piaskiem z drugiej drobiny latają w toni. Podoba mi się piasek dolomitowy.

I teraz pytanie czy piasek dolomitowy (1-1,5) nie podniesie Ph tak że złoże nie będzie działać? Ph mam 7,4

Edytowane przez Rafał80
Opublikowano
W dniu 3.11.2021 o 21:52, Rafał80 napisał:

Przeczytałem polecony temat, ok. woda musi przepływać przez złoże, w sumie nie musi pod ciśnieniem

Pozwólcie, że wrócę jeszcze do zasady działania. Cytat z tematu Henryka:

Cytat

Warunek- Złoże musi pracować pod ciśnieniem, więc nie pytajcie czy może być w woreczku Tomaszr2005 już to sprawdził - nie może.

 

tak pracuje anionit w instalacjach domowych i tak musi pracować w akwarium - to jedna z dwu tajemnic skuteczności w absorbcji NO3.

Tu cały temat.

Ja do regeneracji zakupiłem sobie wór 25kg tabletek do przydomowych stacji uzdatniania wody, wystarczy do emerytury;)

https://www.leroymerlin.pl/hydraulika/uzdatnianie-wody/preparaty-do-uzdatniania-wody/sol-do-zmiekczacza-wody-25-kg-solaqua,p574909,l1000.html?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvgW4zFgoWSy43FPMK7CVCfDUxFEqDYz62jeM17-Bj1RwpKZbyiawkaAg10EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

  • Lubię to 1
Opublikowano

To zależy ile kto ma do emerytury😁. Mam taki sam wór. O ile się sytuacja akwarystyczna nie rozwinie,zapewnia mi półtora roku spokoju. A na bieżąco w piwnicy stoi 10szt. 5-cio litrowych baniaków z gotową solanką, bo do szału mnie doprowadzało czekanie aż się rozpuści jak potrzebne 😆. Jak się kończy, to rozrabiam hurtem i na parę miesięcy spokój.

 

53 minuty temu, Rafał80 napisał:

 

ps. co z podłożem z dolomitu?

Wg mnie raczej nie wpłynie w znaczącym stopniu na twardość i pH. Mam w 400 litrach ok 150 kilo skaly wapiennej i wpływ niezauważalny. Próbowałem piasku dolomitowego w filtrze i też bez mierzalnych efektów. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
6 godzin temu, Bartek_De napisał:

Pozwólcie, że wrócę jeszcze do zasady działania. Cytat z tematu Henryka:

Tu cały temat.

Ja do regeneracji zakupiłem sobie wór 25kg tabletek do przydomowych stacji uzdatniania wody, wystarczy do emerytury;)

https://www.leroymerlin.pl/hydraulika/uzdatnianie-wody/preparaty-do-uzdatniania-wody/sol-do-zmiekczacza-wody-25-kg-solaqua,p574909,l1000.html?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvgW4zFgoWSy43FPMK7CVCfDUxFEqDYz62jeM17-Bj1RwpKZbyiawkaAg10EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Temat dla mnie bardzo ciekawy i stresujący, bo jestem w trakcie planowania większego akwarium. 

Czytając instrukcję użycia nitratex nie było lub nie doczytałem o działaniu pod ciśnieniem. Mając roślinne, przy zbyt wysokich azotanach wrzuciłem do kubła. Przy malawi z lenistwa wrzuciłem do środka hmf. IMO działa. Widzę już drugi raz jak złoże w rajstopie zaczyna ciemnieć. 

@Bezprym jako pierwszy uświadomił mnie lub zasiał lęk, że ten sposób nie powinienen dawać efektów. 

Może u mnie działa, bo poniżej woreczków jest wlot do kubła, a powyżej woreczków jest wylot tzn falownik wyrzucający wodę ze środka hmf? Drugie co mi przychodzi do głowy, że nitratex jest inny niż purolite. Tylko wg wielu opinii nitratex jest jedynym z najdroższych i najsłabszych absorberów?

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, ziemniak napisał:

Temat dla mnie bardzo ciekawy i stresujący, bo jestem w trakcie planowania większego akwarium. 

Czytając instrukcję użycia nitratex nie było lub nie doczytałem o działaniu pod ciśnieniem. Mając roślinne, przy zbyt wysokich azotanach wrzuciłem do kubła. Przy malawi z lenistwa wrzuciłem do środka hmf. IMO działa. Widzę już drugi raz jak złoże w rajstopie zaczyna ciemnieć. 

@Bezprym jako pierwszy uświadomił mnie lub zasiał lęk, że ten sposób nie powinienen dawać efektów. 

Może u mnie działa, bo poniżej woreczków jest wlot do kubła, a powyżej woreczków jest wylot tzn falownik wyrzucający wodę ze środka hmf? Drugie co mi przychodzi do głowy, że nitratex jest inny niż purolite. Tylko wg wielu opinii nitratex jest jedynym z najdroższych i najsłabszych absorberów?

Ale temat jest o Purolite A520e, a nie o Nitratex:P

 

8 godzin temu, Rafał80 napisał:
"Popularne" skarpety raczej nie pracują pod ciśnieniem i podobno działają.

Właśnie, podobno

Wysłane z mojego SM-G770F przy użyciu Tapatalka
 

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Bartek_De napisał:

Właśnie, podobno

U mnie w  kubełku działało więc raczej ten sposób też się sprawdzał. No 3 stałe na poziomie 10 w moim poprzednim akwarium,ale tak jak pisałem dopiero zaczęło działać jak zabezpieczyłem przed zwijaniem się skarpety, kółkiem z wężyka. 

Edytowane przez Bezprym
  • Lubię to 1
Opublikowano

Z moich doświadczeń i dostępnych informacji na temat żywic jonowymiennych wynika, że nie potrzebują ciśnienia żeby prawidłowo działać. Przyłączanie i oddawanie jonów nie polega na wtłaczaniu ich do żywicy. Adsorbują wybrane aniony lub kationy z cieczy i uwalniają inne. Potrzebują do tego cyrkulacji wody, która pozwala na przeprowadzanie tego procesu.

Tutaj jest to fajnie zilustrowane. https://prowater.com.pl/informacje-dzialanie-zmiekczacza-wody.php

Żywic usuwających NO3 jest na rynku sporo także tych przeznaczonych do akwarystyki i nigdzie nie spotkałam w karcie charakterystyki informacji, że potrzebny jest do niej jakiś specjalny blok/filtr przepływowy itp.. Zadziwiające biorąc pod uwagę, że takie niewielkie urządzenie  z pompką byłoby dodatkowym źródłem dochodu dla producenta żywicy.

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Jedno jest pewne i sprawdzone przez nas praktycznie. Purolilte a520e wykorzystywane przez nas w akwarystyczne do obniżania NO3 nie musi znajdować się w oddzielnym bloku, pod specjalnym ciśnieniem.  Może znajdować się w kuble w skarpecie (  byle się nie zbrylało) i wystarczy to ciśnienie , które jest w kubełku. Jeżeli ktoś chce mieć bardziej finezyjne to buduje osobny blok. Jeżeli nie to trzyma w kuble jak chyba większość z nas . Jeden i drugi sposób jest skuteczny.

Edytowane przez Andrzej Głuszyca
  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Obsada zamówiona w następną sobotę dopiero będzie u mnie ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło przynajmniej zbiornik około 4 tygodni postoi zalany i popracuje, 
    • Testuję również w drugim akwarium pożywkę dla bakterii, tam nie ma DSB i poziomy NO3 są wyższe. Przyczyną może jednak być większa obsada i więcej wprowadzanego pokarmu do zbiornika. Zwiększę dawkę i zobaczę co się będzie działo. Tak czy inaczej, DSB raczej nie zaszkodzi, występuje w naturze w każdym naturalnym zbiorniku wodnym i pewnie jakąś funkcję spełnia jak wszystko w naturze.
    • @Rafał80  1. Wewnętrzna powierzchnia ceramik, nawet jeśli bardzo rozwinięta, nie ma żadnego znaczenia. Nie płynie przez nią woda (znacznie większy opór przez środek niż na zewnątrz; nawet jeśli coś przepłynie, to zarośnie i przestanie płynąć). Jak nie płynie, to nie ma filtracji. Pory mniejsze od komórek bakterii nie spowodują, że powstanie więcej biofilmu. Liczy się zewnętrzna powierzchnia. Im mniejsze kawałki medium, tym większa powierzchnia. Matrix (czyli pumeks) powinien być sporo lepszy od tych wynalazków z tego powodu, ale i tak kilka razy gorszy od gąbki... 2. Nie używałem czyścików, gąbki z portalu aukcyjnego docinałem z kawałków 50*50*5 cm. 3. Ostatni link z postu #184.
    • Tak oglądam te kaseciaki i widzę że gąbka zajmuje niewiele w stosunku do całości. Co myślicie o pomyśle by woda płynęła węższym bokiem nie przez jedną 5cm warstwę a przez kilka warstw gąbki (20-30cm) plus upchałbym też jeszcze nad pompą (dlatego myslę o transparentnej tylnej ściance by mieć podgląd). Przykładowe foto filtra z grubą wartswą gąbki ok. 15ppi. ps. ktoś kojarzy czy wymiary DCP3500 16x8x10,5 są podawane z koszyczkiem?        
    • Triamond - te porównania obejmowały też najnowsze "cuda" jak np. Maxspect (2376m2) czy NeoMedia (3600-4000m2), które niby biją Matrixa (700m2). W testach Matrix był podawany jako top ceramiki. Jeśli ufać producentom taki NeoMedia dorównywałby/przewyższały już gąbkę 30ppi?  Jeszcze pytania gąbka jakaś konkretna, konkretnego producenta? (zapodałem kiedyś gąbkę do mycia ciała, która rozpadła się w filtrze po 2 tygodniach), to samo czyściki możesz podać które się nadają? Co do denitryfikacji to jak rozumiem ma zachodzić w wybranych partiach akwa w podłożu czy wewnątrz ceramiki - inna sprawa mam chyba 5 róznych ceramiki i żadna nie daje efektu -NO3 jak reklamują na pudełkach.
    • @Lucjan23  Ceramiki mają kilka razy mniejszą efektywną powierzchnię w testach niż gąbki. Trzeba więc kilka razy więcej niż gąbek. Kwestia racjonalności i ekonomiki.  O mediach filtracyjnych i ich wydajności do poczytania:  https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/. Arkusz do liczenia/ porównywania:  https://forum.klub-malawi.pl/topic/25223-obliczanie-mediów-filtracyjnych/.  @darianus Denitryfikacja azotany-> azot gazowy, zachodzi w warunkach w których ryby nie przeżyją (poziom tlenu poniżej 1ppm), więc nic wlewanego do akwarium nie wywoła denitryfikacji. Dodawanie węgla organicznego (wódka, ocet, cukier, tapioka, biopolimery itd) działa - powoduje wzrost biomasy bakteryjnej ('denitryfikacja asymilacyjna' - ale spadają też fosforany;). Eksperyment w tym wątku od #95. W DSB też nie zachodzi do N2. To tylko magazyn biomasy. Mit DSB opisywany https://aquariumscience.org/index.php/14-2-4-anaerobic-myth/ i https://aquariumscience.org/index.php/14-2-4-1-anaerobic-science/. 
    • @triamond "Biologię robi tu gąbka i żywica. Ceramika marnuje miejsc"   Chcesz przez to powiedzieć ze w sumpie mając kilka KG różnych ceramik (zwykła, matrixa, jakieś obniżające PH itd) powinienem dorzucić gąbki... dużo gabki... albo jeszcze więcej gąbek??   Serio pytam, bo to ciekawe co piszesz, większość forów opiera się na ceramice jako biologii, a gąbki wszelkiej maści i gradacji jako mechanika wraz z owatą tapicerską (którą stosuje z powodzeniem od lat, nawet przy paletkach się sprawdzały znakomicie)
    • Są specjalne pożywki dla bakterii denitryfikacyjnych np. microbe lift no3 po4 control. Można również samemu zrobić tzw. pożywkę VSV czyli roztwór wódki, cukru i octu. Od jakiegoś czasu w jednym akwarium testuję Microbe lift No3 Po4 control w połączeniu ze złożem DSB i muszę przyznać że efekty są więcej niż zadowalające, No3 praktycznie niewykrywalne. 
    • Akryl, plexa, z tym że ta druga twarda i łamliwa, musiałbyś zamówić raczej gotowe formatki.  Kosz na pompie lepiej mieć, choć nie jest jakiś specjalnie drobny, a co do ustawienia pompy to niech inni się wypowiedzą, ja mam poziomo. Może wirnik jest tak przystosowany, a może nie ma to znaczenia. 😉
    • Ktoś podpowie jest jakiś odpowiednik spienionego PCV tyle że w miarę przeźroczysty - chciałbym na tylną ściankę kaseciaka. Co do pompy DCP to musi mieć założony kosz ochronny na wlot i musi być poziomo??
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.