Skocz do zawartości

Start - 200 litrów - Mart44 Warszawa


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich.

Jestem tutaj nowy i pierwszy raz będę zakładał akwarium Malawi. Mam zamiar wystartować ze zbiornikiem 200 litrów 100x40x50 . Trochę poczytałem, ale jak wiadomo
jest dużo opinii dlatego prosiłbym o małą pomoc aby nie popełnić na wstępie jakiegoś  znaczącego błędu. 

Pominę już proces układania kamieni i odpowiedniego piasku - zależy ma na poradach bardziej doświadczonych kolegów :-) w zakresie stricte biologicznego startu akwarium:

1. Nalewanie wody:
Przy nalewaniu wody dodam na 180 litrów wody
- Chichlid Lake Sald - 16,5 g
- Malawi Buffer - 15 g

Start zrobię za pomocą SEACHEM STABILITY (będę stosował według instrukcji przez tydzień). Piszą że po
tygodniu można wpuszczać rybki... czy może niech jeszcze pochodzi trochę, bo aż tak bardzo mi się nie spieszy (2-3 tygodnie???? czy to zbyteczne)

Teraz mam drugie pytanie odnośnie bakterii. Czy do SEACHEM STABILITY jako pożywki dodać wody amoniakalnej (jeśli tak to w jakiej ilości) czy jednak nie dodawać "pożywki" dla
bakterii? A może jest coś lepszego. Szkoda kupować butelkę wody jak potrzeba klika ml.

Testy
Przed zainicjowaniem startu cyklu azotowego zmierzę wartości początkowe parametry wody, aby wyniki były
punktem odniesienia do następnych pomiarów, czyli do nich będę porównywał kolejne wyniki pomiarów.
Pytanie: kiedy będę wiedział że biologia już jest OK do wpuszczenia ryb?

Filtracja:
Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina

Mam w związku z tym węglem (Matrix Carbon) kolejne pytanie. Gdzieś czytałem że przy starcie akwarium w filtrze biologicznym
nie powinno być węgla bo on wyczyści to co powinno się zalęgnąć i generalnie nie będzie startu, czy jednak
przedstawiony składa filtra biologicznego (ceramika +  PhosGuard + SEACHEM PURIGEN USUWA NO3
NO2 NH4 + Matrix Carbon + włóknina) będą OK.

Oczywiście mam jeszcze falownik VP-202 B.

Proszę o opinie czy nie robię gdzieś kardynalnego błędu co może spowodować brakiem startu lub jego
znacznym spowolnieniem.

Obsada jeszcze nie została finalnie dobrana - w trakcie dobierania.
Z góry dziękuję za wszelkie porady.

Opublikowano

Witaj na forum.

2 godziny temu, Mart44 napisał:

1. Nalewanie wody:
Przy nalewaniu wody dodam na 180 litrów wody
- Chichlid Lake Sald - 16,5 g
- Malawi Buffer - 15 g

Czy aby na pewno to jest potrzebne? Zrób podstawowe testy wody kranowej: PH, GH, NO2, NO3 (testy kroprlkowe JBL) i zaopatrz się w takie "ustrojstwo"

2 godziny temu, Mart44 napisał:

Start zrobię za pomocą SEACHEM STABILITY (będę stosował według instrukcji przez tydzień). Piszą że po
tygodniu można wpuszczać rybki... czy może niech jeszcze pochodzi trochę, bo aż tak bardzo mi się nie spieszy (2-3 tygodnie???? czy to zbyteczne)

Na Stability nie zrobisz startu, nie nadaje się niestety :( Polecę Ci przeczytanie dwóch w miarę świeżych tematów dotyczących startu, jeden tradycyjny, drugi na wodę amoniakalną. Sam zdecyduj, który bardziej Ci odpowiada.

Jeśli zdecydujesz się na start na WA to lektura obowiązkowa:

 

3 godziny temu, Mart44 napisał:

Szkoda kupować butelkę wody jak potrzeba klika ml

Sorry, nie obraź się, ale jeśli szkoda Ci wydać 8.50zł na butelkę WA, to nie zakładaj Malawi, bo wydasz jeszcze mnóstwo kasy zanim dojdziesz do zakupu ryb i staniesz przed dylematem czy kupić w polecanej hodowli za kilkanaście/kilkadziesiąt zł za sztukę czy może lepiej na Alledrogo za 8 zł za sztukę

2 godziny temu, Mart44 napisał:

Filtracja:
Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina

Prefiltr HW jak najbardziej, ale bez ceramiki, tylko gąbka i wata filtracyjna. Natomiast w biologu tylko ceramika (1 litr wystarczy) plus gąbka, ewentualnie włóknina, bez Phosguardu, Purigenu i węgla, dołożysz je sobie ewentualnie później, jak już będziesz miał ładnie ustabilizowany i zarybiony zbiornik

3 godziny temu, Mart44 napisał:

Oczywiście mam jeszcze falownik VP-202 B

Falownik na razie nie będzie potrzebny

3 godziny temu, Mart44 napisał:

Trochę poczytałem, ale jak wiadomo
jest dużo opinii dlatego prosiłbym o małą pomoc aby nie popełnić na wstępie jakiegoś  znaczącego błędu.

Trochę...?  w Twoim przypadku za mało. Nie chcę Cię zniechęcać wręcz przeciwnie, czytaj forum i pochłaniaj wiedzę. Znajdziesz tu odpowiedzi na wszystkie swoje pytania.

Powodzenia :)

  • Lubię to 5
Opublikowano
7 godzin temu, Mart44 napisał:

Filtracja:

Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina 

Jeżeli połączysz Tertrę o nominalnym przepływie 700 l/h z prefiltrem, przepływ spadnie do minimum. Po dodaniu wkładów przepływ wystarczy może jako filtracja biologiczna ale nie będziesz miła filtracji mechanicznej.

Sol/buffery nie są potrzebne przy wodzie kranowej.

Możesz wystartować na bakteriach seachem zgodnie z instrukcją. Ale wpuszczanie ryb po tygodniu jest zbyt ryzykowne. Trochę inaczej wygląda to w akwariach roślinnych z podłożem aktywnym i niskim PH, dlatego producent podaje o możliwości wpuszczenia ryb .

Przy starcie nie używasz purigenu. Czy PhosGuard będzie potrzebny ? Zwykle nie jest. Podobnie jak węgiel.

Polecam lekturę forum,są na nim odpowiedzi na większość pytań .

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Witaj!

11 godzin temu, Mart44 napisał:

1. Nalewanie wody:
Przy nalewaniu wody dodam na 180 litrów wody
- Chichlid Lake Sald - 16,5 g
- Malawi Buffer - 15 g

Tak jak kolega @Bartek_De napisał zrób podstawowe testy(oczywiście kropelkowe) wody kranowej (NO2,NO3,pH,KH,GH,NH3/4) i podaj tutaj wyniki,a powiemy czy sole/bufory będą potrzebne...W większości przypadków woda kranowa ma odpowiednie parametry wody dla naszych ryb,także czekamy na wyniki ;) 

Bartku zapomniałeś o KH ;) 

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Start zrobię za pomocą SEACHEM STABILITY (będę stosował według instrukcji przez tydzień). Piszą że po
tygodniu można wpuszczać rybki... czy może niech jeszcze pochodzi trochę, bo aż tak bardzo mi się nie spieszy (2-3 tygodnie???? czy to zbyteczne)

Teraz mam drugie pytanie odnośnie bakterii. Czy do SEACHEM STABILITY jako pożywki dodać wody amoniakalnej (jeśli tak to w jakiej ilości) czy jednak nie dodawać "pożywki" dla
bakterii? A może jest coś lepszego. Szkoda kupować butelkę wody jak potrzeba klika ml.

Jeśli już to z mojej strony polecam normalny start na bakteriach BactoActive(te bakterie są z pożywką) + bakterie bez pożywki Prodibio Biodigest...

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Pytanie: kiedy będę wiedział że biologia już jest OK do wpuszczenia ryb?

Poczytaj co to cykl azotowy w akwarium,wtedy dowiesz się kiedy można wpuścić ryby...

Dla ułatwienia podaję link - http://www.aquaforum.pl/viewtopic.php?t=34246

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Filtracja:
Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina

W kwestii filtracji obecny sprzęt który posiadasz wystarczy tylko na filtrację biologiczną...

Jeśli chcesz użyć prefiltra HW podpietego przed Tetrą EX700,to do samej Tetry wystarczy tylko dodać jako złoże biologiczne 1l ceramiki rozsypanego do wszystkich koszy po równo...Ewentualnie między dwie gąbki(w prefiltrze są trzy gąbki) w prefiltrze możesz umieścić cienką warstwę włókniny...

No i druga sprawa to będzie brakowało filtracji mechanicznej...Tu możesz zastosować wewnętrzny filtr np. Aquael 1500 lub 2000,albo drugi filtr zewnętrzny o przepływie minimum 1500l/h i tu poleciłbym np. Midikani 800 + pompa Unipump 1500...

 

Dla przykładu napiszę że również posiadam taki sam wymiar zbiornika jaki Ty masz i u mnie filtracja wygląda tak - 

Filtracja biologiczna - Midikani 800 (w nim 1 litr ceramiki,gąbka,cienką warstwa włókniny,oraz gąbka ppi 45 na zasysie jako prefiltr...

Filtracja mechaniczna - Ikola 600 maxx + prefiltr HW-603A(Ikola jest pusta bez złoży,a w prefiltrze HW-603A między dwoma gąbkami mam włożoną cienką warstwę włókniny(JBL Symec)...

Dodatkowo cyrkulację wody wspomagam falownikiem Jebao/Jecod RW-4 który skierowany w stronę tafli wody dostatecznie ją natlenia,oraz przy okazji zmiata zanieczyszczenia z podłoża wprost do zasysów filtracji mechanicznej...

Mam pytanko czy Tetra EX700 jest nowo zakupiona,czy pracowała w innym dojrzałym biologicznie zbiorniku?

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Obsada jeszcze nie została finalnie dobrana - w trakcie dobierania.
Z góry dziękuję za wszelkie porady.

Zapraszam do tego działu,bo może się okazać że tutaj też popełniasz błąd w wyborze obsady...

http://forum.klub-malawi.pl/forum/24-obsada-akwarium-z-pyszczakami/

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
24 minuty temu, Mart44 napisał:

Serdecznie dziękuję za wszystkie odpowiedzi i cenne uwagi. Pozdrawiam

I to wszystko? :D 

Nie odpowiesz na moje pytanko? ;) 

Edytowane przez egon44
Opublikowano

A przepraszam bo to tak na szybko odpowiedziałem aby nie było że brak jakiejkolwiek odpowiedzi a powoli się zapoznam ze wszystkimi zaleceniami. 

Odnośnie pytania od egon44, w kwestii EX700:

"Mam pytanko czy Tetra EX700 jest nowo zakupiona,czy pracowała w innym dojrzałym biologicznie zbiorniku?"

Tak filtr pracował jako jedyny w akwarium roślinnym, ale akwarium zostało z pewnych logistycznych przyczyn zlikwidowane i tak postało sobie około 1,5 roku a teraz ponownie będę je wykorzystywał.  

Tak myślałem sobie nad różnymi rodzajami startu i na wodę amoniakalną raczej nie brałem pod uwagę ale teraz po ponownym przeczytaniu tekstów o szablonie startu na wodę amoniakalną tyn bardziej że z tego co przeczytałem jest to najczęściej polecany rodzaj startu.

 

 

Opublikowano (edytowane)

Mart44, idź za poradami kolegów jak opisują powyżej. Odnieś się do tych wskazówek i przede wszystkim wchłaniaj wiedzę, bo jest jej tutaj naprawdę ogrom. Cierpliwość, cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość... Pośpiech nie jest dobrym doradcą. Na spokojnie i powoli, daj sobie czas, bo im więcej się dowiesz, tym większą radość i satysfakcję będziesz czerpał z przygody z Malawi. 

Edytowane przez Yogoo
Opublikowano (edytowane)

A jeszcze odnośnie testów. Rozumiem że egon44 miał na myśli zrobienie testu wody kranowej, potem co no 2 tygodnie podczas fazy startowej  i dopiero po zadziałaniu biologii podjęciu decyzji czy ewentualnie przed wpuszczeniem ryb będę musiał dodać Chichlid Lake Sald i Malawi Buffer? Tak czy inaczej zrobię testy i podzielę się wynikami.

Edytowane przez Mart44

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.