Skocz do zawartości

Start - 200 litrów - Mart44 Warszawa


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich.

Jestem tutaj nowy i pierwszy raz będę zakładał akwarium Malawi. Mam zamiar wystartować ze zbiornikiem 200 litrów 100x40x50 . Trochę poczytałem, ale jak wiadomo
jest dużo opinii dlatego prosiłbym o małą pomoc aby nie popełnić na wstępie jakiegoś  znaczącego błędu. 

Pominę już proces układania kamieni i odpowiedniego piasku - zależy ma na poradach bardziej doświadczonych kolegów :-) w zakresie stricte biologicznego startu akwarium:

1. Nalewanie wody:
Przy nalewaniu wody dodam na 180 litrów wody
- Chichlid Lake Sald - 16,5 g
- Malawi Buffer - 15 g

Start zrobię za pomocą SEACHEM STABILITY (będę stosował według instrukcji przez tydzień). Piszą że po
tygodniu można wpuszczać rybki... czy może niech jeszcze pochodzi trochę, bo aż tak bardzo mi się nie spieszy (2-3 tygodnie???? czy to zbyteczne)

Teraz mam drugie pytanie odnośnie bakterii. Czy do SEACHEM STABILITY jako pożywki dodać wody amoniakalnej (jeśli tak to w jakiej ilości) czy jednak nie dodawać "pożywki" dla
bakterii? A może jest coś lepszego. Szkoda kupować butelkę wody jak potrzeba klika ml.

Testy
Przed zainicjowaniem startu cyklu azotowego zmierzę wartości początkowe parametry wody, aby wyniki były
punktem odniesienia do następnych pomiarów, czyli do nich będę porównywał kolejne wyniki pomiarów.
Pytanie: kiedy będę wiedział że biologia już jest OK do wpuszczenia ryb?

Filtracja:
Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina

Mam w związku z tym węglem (Matrix Carbon) kolejne pytanie. Gdzieś czytałem że przy starcie akwarium w filtrze biologicznym
nie powinno być węgla bo on wyczyści to co powinno się zalęgnąć i generalnie nie będzie startu, czy jednak
przedstawiony składa filtra biologicznego (ceramika +  PhosGuard + SEACHEM PURIGEN USUWA NO3
NO2 NH4 + Matrix Carbon + włóknina) będą OK.

Oczywiście mam jeszcze falownik VP-202 B.

Proszę o opinie czy nie robię gdzieś kardynalnego błędu co może spowodować brakiem startu lub jego
znacznym spowolnieniem.

Obsada jeszcze nie została finalnie dobrana - w trakcie dobierania.
Z góry dziękuję za wszelkie porady.

Opublikowano

Witaj na forum.

2 godziny temu, Mart44 napisał:

1. Nalewanie wody:
Przy nalewaniu wody dodam na 180 litrów wody
- Chichlid Lake Sald - 16,5 g
- Malawi Buffer - 15 g

Czy aby na pewno to jest potrzebne? Zrób podstawowe testy wody kranowej: PH, GH, NO2, NO3 (testy kroprlkowe JBL) i zaopatrz się w takie "ustrojstwo"

2 godziny temu, Mart44 napisał:

Start zrobię za pomocą SEACHEM STABILITY (będę stosował według instrukcji przez tydzień). Piszą że po
tygodniu można wpuszczać rybki... czy może niech jeszcze pochodzi trochę, bo aż tak bardzo mi się nie spieszy (2-3 tygodnie???? czy to zbyteczne)

Na Stability nie zrobisz startu, nie nadaje się niestety :( Polecę Ci przeczytanie dwóch w miarę świeżych tematów dotyczących startu, jeden tradycyjny, drugi na wodę amoniakalną. Sam zdecyduj, który bardziej Ci odpowiada.

Jeśli zdecydujesz się na start na WA to lektura obowiązkowa:

 

3 godziny temu, Mart44 napisał:

Szkoda kupować butelkę wody jak potrzeba klika ml

Sorry, nie obraź się, ale jeśli szkoda Ci wydać 8.50zł na butelkę WA, to nie zakładaj Malawi, bo wydasz jeszcze mnóstwo kasy zanim dojdziesz do zakupu ryb i staniesz przed dylematem czy kupić w polecanej hodowli za kilkanaście/kilkadziesiąt zł za sztukę czy może lepiej na Alledrogo za 8 zł za sztukę

2 godziny temu, Mart44 napisał:

Filtracja:
Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina

Prefiltr HW jak najbardziej, ale bez ceramiki, tylko gąbka i wata filtracyjna. Natomiast w biologu tylko ceramika (1 litr wystarczy) plus gąbka, ewentualnie włóknina, bez Phosguardu, Purigenu i węgla, dołożysz je sobie ewentualnie później, jak już będziesz miał ładnie ustabilizowany i zarybiony zbiornik

3 godziny temu, Mart44 napisał:

Oczywiście mam jeszcze falownik VP-202 B

Falownik na razie nie będzie potrzebny

3 godziny temu, Mart44 napisał:

Trochę poczytałem, ale jak wiadomo
jest dużo opinii dlatego prosiłbym o małą pomoc aby nie popełnić na wstępie jakiegoś  znaczącego błędu.

Trochę...?  w Twoim przypadku za mało. Nie chcę Cię zniechęcać wręcz przeciwnie, czytaj forum i pochłaniaj wiedzę. Znajdziesz tu odpowiedzi na wszystkie swoje pytania.

Powodzenia :)

  • Lubię to 5
Opublikowano
7 godzin temu, Mart44 napisał:

Filtracja:

Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina 

Jeżeli połączysz Tertrę o nominalnym przepływie 700 l/h z prefiltrem, przepływ spadnie do minimum. Po dodaniu wkładów przepływ wystarczy może jako filtracja biologiczna ale nie będziesz miła filtracji mechanicznej.

Sol/buffery nie są potrzebne przy wodzie kranowej.

Możesz wystartować na bakteriach seachem zgodnie z instrukcją. Ale wpuszczanie ryb po tygodniu jest zbyt ryzykowne. Trochę inaczej wygląda to w akwariach roślinnych z podłożem aktywnym i niskim PH, dlatego producent podaje o możliwości wpuszczenia ryb .

Przy starcie nie używasz purigenu. Czy PhosGuard będzie potrzebny ? Zwykle nie jest. Podobnie jak węgiel.

Polecam lekturę forum,są na nim odpowiedzi na większość pytań .

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Witaj!

11 godzin temu, Mart44 napisał:

1. Nalewanie wody:
Przy nalewaniu wody dodam na 180 litrów wody
- Chichlid Lake Sald - 16,5 g
- Malawi Buffer - 15 g

Tak jak kolega @Bartek_De napisał zrób podstawowe testy(oczywiście kropelkowe) wody kranowej (NO2,NO3,pH,KH,GH,NH3/4) i podaj tutaj wyniki,a powiemy czy sole/bufory będą potrzebne...W większości przypadków woda kranowa ma odpowiednie parametry wody dla naszych ryb,także czekamy na wyniki ;) 

Bartku zapomniałeś o KH ;) 

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Start zrobię za pomocą SEACHEM STABILITY (będę stosował według instrukcji przez tydzień). Piszą że po
tygodniu można wpuszczać rybki... czy może niech jeszcze pochodzi trochę, bo aż tak bardzo mi się nie spieszy (2-3 tygodnie???? czy to zbyteczne)

Teraz mam drugie pytanie odnośnie bakterii. Czy do SEACHEM STABILITY jako pożywki dodać wody amoniakalnej (jeśli tak to w jakiej ilości) czy jednak nie dodawać "pożywki" dla
bakterii? A może jest coś lepszego. Szkoda kupować butelkę wody jak potrzeba klika ml.

Jeśli już to z mojej strony polecam normalny start na bakteriach BactoActive(te bakterie są z pożywką) + bakterie bez pożywki Prodibio Biodigest...

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Pytanie: kiedy będę wiedział że biologia już jest OK do wpuszczenia ryb?

Poczytaj co to cykl azotowy w akwarium,wtedy dowiesz się kiedy można wpuścić ryby...

Dla ułatwienia podaję link - http://www.aquaforum.pl/viewtopic.php?t=34246

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Filtracja:
Zamierzam zastosować prefiltr: HW-603B, potrząc od góry w składzie:
- gąbki
- ceramika
oraz następnie filtr biologiczny EX700 z kolejno wkładami patrząc od dołu, czyli od strony wejścia wody:
- ceramika  - Od razu pytanko: Ile ceramiki powinno być na 200 litrowe akwarium?
- PhosGuard (do ściągania fosforów oraz krzemianów)
- SEACHEM PURIGEN (usuwa NO3 NO2 NH4)
- Matrix Carbon 
- włóknina

W kwestii filtracji obecny sprzęt który posiadasz wystarczy tylko na filtrację biologiczną...

Jeśli chcesz użyć prefiltra HW podpietego przed Tetrą EX700,to do samej Tetry wystarczy tylko dodać jako złoże biologiczne 1l ceramiki rozsypanego do wszystkich koszy po równo...Ewentualnie między dwie gąbki(w prefiltrze są trzy gąbki) w prefiltrze możesz umieścić cienką warstwę włókniny...

No i druga sprawa to będzie brakowało filtracji mechanicznej...Tu możesz zastosować wewnętrzny filtr np. Aquael 1500 lub 2000,albo drugi filtr zewnętrzny o przepływie minimum 1500l/h i tu poleciłbym np. Midikani 800 + pompa Unipump 1500...

 

Dla przykładu napiszę że również posiadam taki sam wymiar zbiornika jaki Ty masz i u mnie filtracja wygląda tak - 

Filtracja biologiczna - Midikani 800 (w nim 1 litr ceramiki,gąbka,cienką warstwa włókniny,oraz gąbka ppi 45 na zasysie jako prefiltr...

Filtracja mechaniczna - Ikola 600 maxx + prefiltr HW-603A(Ikola jest pusta bez złoży,a w prefiltrze HW-603A między dwoma gąbkami mam włożoną cienką warstwę włókniny(JBL Symec)...

Dodatkowo cyrkulację wody wspomagam falownikiem Jebao/Jecod RW-4 który skierowany w stronę tafli wody dostatecznie ją natlenia,oraz przy okazji zmiata zanieczyszczenia z podłoża wprost do zasysów filtracji mechanicznej...

Mam pytanko czy Tetra EX700 jest nowo zakupiona,czy pracowała w innym dojrzałym biologicznie zbiorniku?

11 godzin temu, Mart44 napisał:

Obsada jeszcze nie została finalnie dobrana - w trakcie dobierania.
Z góry dziękuję za wszelkie porady.

Zapraszam do tego działu,bo może się okazać że tutaj też popełniasz błąd w wyborze obsady...

http://forum.klub-malawi.pl/forum/24-obsada-akwarium-z-pyszczakami/

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
24 minuty temu, Mart44 napisał:

Serdecznie dziękuję za wszystkie odpowiedzi i cenne uwagi. Pozdrawiam

I to wszystko? :D 

Nie odpowiesz na moje pytanko? ;) 

Edytowane przez egon44
Opublikowano

A przepraszam bo to tak na szybko odpowiedziałem aby nie było że brak jakiejkolwiek odpowiedzi a powoli się zapoznam ze wszystkimi zaleceniami. 

Odnośnie pytania od egon44, w kwestii EX700:

"Mam pytanko czy Tetra EX700 jest nowo zakupiona,czy pracowała w innym dojrzałym biologicznie zbiorniku?"

Tak filtr pracował jako jedyny w akwarium roślinnym, ale akwarium zostało z pewnych logistycznych przyczyn zlikwidowane i tak postało sobie około 1,5 roku a teraz ponownie będę je wykorzystywał.  

Tak myślałem sobie nad różnymi rodzajami startu i na wodę amoniakalną raczej nie brałem pod uwagę ale teraz po ponownym przeczytaniu tekstów o szablonie startu na wodę amoniakalną tyn bardziej że z tego co przeczytałem jest to najczęściej polecany rodzaj startu.

 

 

Opublikowano (edytowane)

Mart44, idź za poradami kolegów jak opisują powyżej. Odnieś się do tych wskazówek i przede wszystkim wchłaniaj wiedzę, bo jest jej tutaj naprawdę ogrom. Cierpliwość, cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość... Pośpiech nie jest dobrym doradcą. Na spokojnie i powoli, daj sobie czas, bo im więcej się dowiesz, tym większą radość i satysfakcję będziesz czerpał z przygody z Malawi. 

Edytowane przez Yogoo
Opublikowano (edytowane)

A jeszcze odnośnie testów. Rozumiem że egon44 miał na myśli zrobienie testu wody kranowej, potem co no 2 tygodnie podczas fazy startowej  i dopiero po zadziałaniu biologii podjęciu decyzji czy ewentualnie przed wpuszczeniem ryb będę musiał dodać Chichlid Lake Sald i Malawi Buffer? Tak czy inaczej zrobię testy i podzielę się wynikami.

Edytowane przez Mart44

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.