Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
30 minut temu, Kadango napisał:

Boki i tył mroczniejsze.

W takim razie starczy tak jak pisałem wcześniej,czyli około 30szt modułów.

zresztą gdybyś uznał że to jest niewystarczające,to zawsze można dołożyć :) 

31 minut temu, Kadango napisał:

Testowałeś jako radiator płytę ze spienionego pcv ?

Czy jednak aluminium do odprowadzenia ciepła z ledów ?

Wiesz moduły led nie grzeją się tak mocno jak np.diody power Led,więc możesz nawet moduły przykleić do belki z PCV(patrz niżej przykładowe foto belki) ,lub do belki aluminiowej.

38831458_1770325279729510_2557722938245644288_o.thumb.jpg.620d99a16dc63b037e719fc013e52915.jpg

Twój wybór,oraz to do czego masz dostęp ;) 

Nie polecałbym moduły przyklejać do spienionego PCV,bo z czasem się odkleją.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Wtrącę się nieco ;) 

Z modułami 9500 k ostatnio poszedłem na całość. W akawium 200x70x60 zamontowałem ich aż 70 szt i to tych mocniejszych 1.2W 135 lm, co daje w sumie ok 9500 lm na akwarium. I muszę powiedzieć, że jest ich za dużo. Na sterowniku ograniczyłem świecenie. Wniosek mój jest taki, że 50 szt to jest u mnie optymalna ilość. Oczywiście są gusta i guściki i to co się jednemu podoba drugiemu nie musi. Przy 3m akwarium dawałbym 70szt. z rozstawieniem dwa razy więcej na tylną belkę niż na przednią.

Kolejną sprawą jest oświetlenie akwarium jedynie modułami 9500k. Też zrobiłem eksperyment. Na dwóch belkach rozmieściłem równomiernie po 35szt. tych modułów. Myślałem, że ryby będą dobrze doświetlone i pięknie wybarwione. Otóż tak super nie jest. O ile akwarium jest fajnie mocno doświetlone to kolor jest taki jakiś żółtawy. Do optymalnego wybarwienia ryb potrzebne są dodatkowo moduły RGB. W dzień doświetlam czerwienią i różem. Wieczorem dodaję jeszcze niebieskie.

Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, iquitos68 napisał:

Wtrącę się nieco ;) 

Z modułami 9500 k ostatnio poszedłem na całość. W akawium 200x70x60 zamontowałem ich aż 70 szt i to tych mocniejszych 1.2W 135 lm, co daje w sumie ok 9500 lm na akwarium. I muszę powiedzieć, że jest ich za dużo. Na sterowniku ograniczyłem świecenie. Wniosek mój jest taki, że 50 szt to jest u mnie optymalna ilość. Oczywiście są gusta i guściki i to co się jednemu podoba drugiemu nie musi. Przy 3m akwarium dawałbym 70szt. z rozstawieniem dwa razy więcej na tylną belkę niż na przednią.

Kolejną sprawą jest oświetlenie akwarium jedynie modułami 9500k. Też zrobiłem eksperyment. Na dwóch belkach rozmieściłem równomiernie po 35szt. tych modułów. Myślałem, że ryby będą dobrze doświetlone i pięknie wybarwione. Otóż tak super nie jest. O ile akwarium jest fajnie mocno doświetlone to kolor jest taki jakiś żółtawy. Do optymalnego wybarwienia ryb potrzebne są dodatkowo moduły RGB. W dzień doświetlam czerwienią i różem. Wieczorem dodaję jeszcze niebieskie.

Widziałem Twój temat nieco niżej. Zastanawiam się jak to ogarnąć, chciałbym uniknąć zbytnich kosztów którym niewątpliwie jest sterownik od palabrasa.

Co ile rozłożyć ledy? akwarium ma 3 metry to pasuje belkę zrobić chociaż na dwa ? Myślę cały czas o jednej belce na środku, 50 szt ledów co 4 cm ?

Opcja druga to dwie belki, jedna na ledy 9500 k druga na ledy 6500 K, tak ma np stan zrobione światło.

Edytowane przez Kadango
Opublikowano

Masz 80 cm szerokie akwarium i obawiam się, że wersja z jedną belką to za mało. Na tył 6500 a na przód 9500. U siebie tez to testowałem i efekt jest fajny. Co do rozmieszczenia modułów led, to producent sprzedaje je już połączone przewodami. Najlepiej ich już nie ciąć tylko poprzyklejać do belki tak jak pozwala na to orginalny odstęp między modułami. Moim też zdaniem nie dawać belki 2m tylko 3m i moduły rozmieścić na całej długości. Ewentualny efekt niedoświetlonych boków możesz uzyskać przyklejając ledy nieco bardzie na środku belki. 3m belka będzie pewniej leżała na wzmocnieniach poprzecznych. Jak to ktoś kiedyś powiedział, łatwiej patyczek pocienić niż pogrubić ;) Na temat opcji bez sterownika nie wypowiem się, bo się nie znam na tym.

Na koniec dodam, że oczywiście koszty są ważne. Jednakże koszty tego, że próbowaliśmy coś tam przyoszczędzić na początku, mogą bardzo duże w końcowym rozrachunku :(

 

 

Opublikowano
3 godziny temu, iquitos68 napisał:

Masz 80 cm szerokie akwarium i obawiam się, że wersja z jedną belką to za mało. Na tył 6500 a na przód 9500. U siebie tez to testowałem i efekt jest fajny. Co do rozmieszczenia modułów led, to producent sprzedaje je już połączone przewodami. Najlepiej ich już nie ciąć tylko poprzyklejać do belki tak jak pozwala na to orginalny odstęp między modułami. Moim też zdaniem nie dawać belki 2m tylko 3m i moduły rozmieścić na całej długości. Ewentualny efekt niedoświetlonych boków możesz uzyskać przyklejając ledy nieco bardzie na środku belki. 3m belka będzie pewniej leżała na wzmocnieniach poprzecznych. Jak to ktoś kiedyś powiedział, łatwiej patyczek pocienić niż pogrubić ;) Na temat opcji bez sterownika nie wypowiem się, bo się nie znam na tym.

Na koniec dodam, że oczywiście koszty są ważne. Jednakże koszty tego, że próbowaliśmy coś tam przyoszczędzić na początku, mogą bardzo duże w końcowym rozrachunku :(

 

 

Zrobię dwie belki, jedną 9000 K na osobnym zasilaczu i ściemniaczu oraz drugą belkę 6500 K na tył na drugim zasilaczu i ściemniaczu. Będzie źle to będę korygował :) Dzięki za rady. Tylko teraz ile tych modułów, @egon44pisze o 30 a ty @iquitos68o 70 :D i przyklejać je tak jak egon pionowo czy poziomo ?

Opublikowano

To też pytanie, czy chcesz mieć zielone glony? Mi zaczęły rosnąć brązowe krasnorosty jak 25 modułów 11000k świeciło ok 14 godzin. Może kup zasilacz z zapasem mocy. (Ja zaczynałem od zasilacza 60W. Teraz mam 150W). Do tego kup 16 modułów 9000k i 16 modułów 6500k. jeśli odległość miedzy modułami wynosi 168mm (przykładowy odstęp między modułami Samsung 9500k) to jeden rodzaj modułów utworzy Tobie jeden rządek modułów jednego rodzaju na belce o długości 3m. Będzie mało to dasz drugi rządek.

 

Opublikowano
20 minut temu, iquitos68 napisał:

To też pytanie, czy chcesz mieć zielone glony? Mi zaczęły rosnąć brązowe krasnorosty jak 25 modułów 11000k świeciło ok 14 godzin. Może kup zasilacz z zapasem mocy. (Ja zaczynałem od zasilacza 60W. Teraz mam 150W). Do tego kup 16 modułów 9000k i 16 modułów 6500k. jeśli odległość miedzy modułami wynosi 168mm (przykładowy odstęp między modułami Samsung 9500k) to jeden rodzaj modułów utworzy Tobie jeden rządek modułów jednego rodzaju na belce o długości 3m. Będzie mało to dasz drugi rządek.

 

Na glonach akurat mi nie zależy, będzie predatorium :) ok tak zrobię, najwyżej dorobię 3cią belkę jak byłoby ciemno.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witajcie!

Mam małą prośbę do wszystkich osób które posiadają oświetlenie zrobione tylko i wyłącznie na modułach 9000K z tego tematu aby tutaj w temacie wstawiły zdjęcia swoich zbiorników,lub wysłały mi na priv .

Pozdrawiam  :) 

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Mam pytanie, które nie bardzo wiedziałem, gdzie zadać. Jeśli nie ten temat, zganić i odesłać :smile: 

Mianowicie - jak ustawiacie moduły led, żeby stworzyć wrażenie głębi przy tle z czarnego pcv ? Chodzi mi o efekt, gdy tła tak naprawdę nie widać. Zastanawiam się jeszcze nad fototapetą z myloview, ale jest ona mniej "bezpieczna" niż klasyka w postaci czerni. Zostaje tak pokombinować ze światłem, żeby to tło "zginęło".

Opublikowano (edytowane)

Musisz trochę pokombinować dać je z przodu i skupić bardziej na środku 😉Ja mam u siebie 8 cm od przedniej szyby i po 25 cm  od bocznych 

Edytowane przez admiral271

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.