Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
30 minut temu, Kadango napisał:

Boki i tył mroczniejsze.

W takim razie starczy tak jak pisałem wcześniej,czyli około 30szt modułów.

zresztą gdybyś uznał że to jest niewystarczające,to zawsze można dołożyć :) 

31 minut temu, Kadango napisał:

Testowałeś jako radiator płytę ze spienionego pcv ?

Czy jednak aluminium do odprowadzenia ciepła z ledów ?

Wiesz moduły led nie grzeją się tak mocno jak np.diody power Led,więc możesz nawet moduły przykleić do belki z PCV(patrz niżej przykładowe foto belki) ,lub do belki aluminiowej.

38831458_1770325279729510_2557722938245644288_o.thumb.jpg.620d99a16dc63b037e719fc013e52915.jpg

Twój wybór,oraz to do czego masz dostęp ;) 

Nie polecałbym moduły przyklejać do spienionego PCV,bo z czasem się odkleją.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Wtrącę się nieco ;) 

Z modułami 9500 k ostatnio poszedłem na całość. W akawium 200x70x60 zamontowałem ich aż 70 szt i to tych mocniejszych 1.2W 135 lm, co daje w sumie ok 9500 lm na akwarium. I muszę powiedzieć, że jest ich za dużo. Na sterowniku ograniczyłem świecenie. Wniosek mój jest taki, że 50 szt to jest u mnie optymalna ilość. Oczywiście są gusta i guściki i to co się jednemu podoba drugiemu nie musi. Przy 3m akwarium dawałbym 70szt. z rozstawieniem dwa razy więcej na tylną belkę niż na przednią.

Kolejną sprawą jest oświetlenie akwarium jedynie modułami 9500k. Też zrobiłem eksperyment. Na dwóch belkach rozmieściłem równomiernie po 35szt. tych modułów. Myślałem, że ryby będą dobrze doświetlone i pięknie wybarwione. Otóż tak super nie jest. O ile akwarium jest fajnie mocno doświetlone to kolor jest taki jakiś żółtawy. Do optymalnego wybarwienia ryb potrzebne są dodatkowo moduły RGB. W dzień doświetlam czerwienią i różem. Wieczorem dodaję jeszcze niebieskie.

Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, iquitos68 napisał:

Wtrącę się nieco ;) 

Z modułami 9500 k ostatnio poszedłem na całość. W akawium 200x70x60 zamontowałem ich aż 70 szt i to tych mocniejszych 1.2W 135 lm, co daje w sumie ok 9500 lm na akwarium. I muszę powiedzieć, że jest ich za dużo. Na sterowniku ograniczyłem świecenie. Wniosek mój jest taki, że 50 szt to jest u mnie optymalna ilość. Oczywiście są gusta i guściki i to co się jednemu podoba drugiemu nie musi. Przy 3m akwarium dawałbym 70szt. z rozstawieniem dwa razy więcej na tylną belkę niż na przednią.

Kolejną sprawą jest oświetlenie akwarium jedynie modułami 9500k. Też zrobiłem eksperyment. Na dwóch belkach rozmieściłem równomiernie po 35szt. tych modułów. Myślałem, że ryby będą dobrze doświetlone i pięknie wybarwione. Otóż tak super nie jest. O ile akwarium jest fajnie mocno doświetlone to kolor jest taki jakiś żółtawy. Do optymalnego wybarwienia ryb potrzebne są dodatkowo moduły RGB. W dzień doświetlam czerwienią i różem. Wieczorem dodaję jeszcze niebieskie.

Widziałem Twój temat nieco niżej. Zastanawiam się jak to ogarnąć, chciałbym uniknąć zbytnich kosztów którym niewątpliwie jest sterownik od palabrasa.

Co ile rozłożyć ledy? akwarium ma 3 metry to pasuje belkę zrobić chociaż na dwa ? Myślę cały czas o jednej belce na środku, 50 szt ledów co 4 cm ?

Opcja druga to dwie belki, jedna na ledy 9500 k druga na ledy 6500 K, tak ma np stan zrobione światło.

Edytowane przez Kadango
Opublikowano

Masz 80 cm szerokie akwarium i obawiam się, że wersja z jedną belką to za mało. Na tył 6500 a na przód 9500. U siebie tez to testowałem i efekt jest fajny. Co do rozmieszczenia modułów led, to producent sprzedaje je już połączone przewodami. Najlepiej ich już nie ciąć tylko poprzyklejać do belki tak jak pozwala na to orginalny odstęp między modułami. Moim też zdaniem nie dawać belki 2m tylko 3m i moduły rozmieścić na całej długości. Ewentualny efekt niedoświetlonych boków możesz uzyskać przyklejając ledy nieco bardzie na środku belki. 3m belka będzie pewniej leżała na wzmocnieniach poprzecznych. Jak to ktoś kiedyś powiedział, łatwiej patyczek pocienić niż pogrubić ;) Na temat opcji bez sterownika nie wypowiem się, bo się nie znam na tym.

Na koniec dodam, że oczywiście koszty są ważne. Jednakże koszty tego, że próbowaliśmy coś tam przyoszczędzić na początku, mogą bardzo duże w końcowym rozrachunku :(

 

 

Opublikowano
3 godziny temu, iquitos68 napisał:

Masz 80 cm szerokie akwarium i obawiam się, że wersja z jedną belką to za mało. Na tył 6500 a na przód 9500. U siebie tez to testowałem i efekt jest fajny. Co do rozmieszczenia modułów led, to producent sprzedaje je już połączone przewodami. Najlepiej ich już nie ciąć tylko poprzyklejać do belki tak jak pozwala na to orginalny odstęp między modułami. Moim też zdaniem nie dawać belki 2m tylko 3m i moduły rozmieścić na całej długości. Ewentualny efekt niedoświetlonych boków możesz uzyskać przyklejając ledy nieco bardzie na środku belki. 3m belka będzie pewniej leżała na wzmocnieniach poprzecznych. Jak to ktoś kiedyś powiedział, łatwiej patyczek pocienić niż pogrubić ;) Na temat opcji bez sterownika nie wypowiem się, bo się nie znam na tym.

Na koniec dodam, że oczywiście koszty są ważne. Jednakże koszty tego, że próbowaliśmy coś tam przyoszczędzić na początku, mogą bardzo duże w końcowym rozrachunku :(

 

 

Zrobię dwie belki, jedną 9000 K na osobnym zasilaczu i ściemniaczu oraz drugą belkę 6500 K na tył na drugim zasilaczu i ściemniaczu. Będzie źle to będę korygował :) Dzięki za rady. Tylko teraz ile tych modułów, @egon44pisze o 30 a ty @iquitos68o 70 :D i przyklejać je tak jak egon pionowo czy poziomo ?

Opublikowano

To też pytanie, czy chcesz mieć zielone glony? Mi zaczęły rosnąć brązowe krasnorosty jak 25 modułów 11000k świeciło ok 14 godzin. Może kup zasilacz z zapasem mocy. (Ja zaczynałem od zasilacza 60W. Teraz mam 150W). Do tego kup 16 modułów 9000k i 16 modułów 6500k. jeśli odległość miedzy modułami wynosi 168mm (przykładowy odstęp między modułami Samsung 9500k) to jeden rodzaj modułów utworzy Tobie jeden rządek modułów jednego rodzaju na belce o długości 3m. Będzie mało to dasz drugi rządek.

 

Opublikowano
20 minut temu, iquitos68 napisał:

To też pytanie, czy chcesz mieć zielone glony? Mi zaczęły rosnąć brązowe krasnorosty jak 25 modułów 11000k świeciło ok 14 godzin. Może kup zasilacz z zapasem mocy. (Ja zaczynałem od zasilacza 60W. Teraz mam 150W). Do tego kup 16 modułów 9000k i 16 modułów 6500k. jeśli odległość miedzy modułami wynosi 168mm (przykładowy odstęp między modułami Samsung 9500k) to jeden rodzaj modułów utworzy Tobie jeden rządek modułów jednego rodzaju na belce o długości 3m. Będzie mało to dasz drugi rządek.

 

Na glonach akurat mi nie zależy, będzie predatorium :) ok tak zrobię, najwyżej dorobię 3cią belkę jak byłoby ciemno.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witajcie!

Mam małą prośbę do wszystkich osób które posiadają oświetlenie zrobione tylko i wyłącznie na modułach 9000K z tego tematu aby tutaj w temacie wstawiły zdjęcia swoich zbiorników,lub wysłały mi na priv .

Pozdrawiam  :) 

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Mam pytanie, które nie bardzo wiedziałem, gdzie zadać. Jeśli nie ten temat, zganić i odesłać :smile: 

Mianowicie - jak ustawiacie moduły led, żeby stworzyć wrażenie głębi przy tle z czarnego pcv ? Chodzi mi o efekt, gdy tła tak naprawdę nie widać. Zastanawiam się jeszcze nad fototapetą z myloview, ale jest ona mniej "bezpieczna" niż klasyka w postaci czerni. Zostaje tak pokombinować ze światłem, żeby to tło "zginęło".

Opublikowano (edytowane)

Musisz trochę pokombinować dać je z przodu i skupić bardziej na środku 😉Ja mam u siebie 8 cm od przedniej szyby i po 25 cm  od bocznych 

Edytowane przez admiral271

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.