Skocz do zawartości

Baniak obniża sobie pH


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Od kilku tygodni załoga zrobiła się płochliwa, uciekają za kamienie kiedy tylko ktoś wejdzie do pokoju. Myślałem, że to nowy kot bo regularnie czyszczę z baniaka odciski łap ale to chyba jednak tylko jego polowanie na muchy, rybkami się nie interesuje wcale.

Sprawdziłem pH w akwarium testem wysokiego zakresu, poniżej skali. Sprawdziłem kranówkę, jak zawsze 7.9.  Kupiłem test niższego zakresu, kranówka poza górną skalą, baniak 6.6.  ?

Co weekend podmieniam dwia wiadra wody, ca 30 litrów czyli jakieś 15% wody netto.  Ostatnio mamy falę upałów (nawet do 24C!), klomby na balkonie piją więcej wody, więc dwa razy w tygodniu odlewam z baniaka po wiadrze i dodaję kranówki. Wychodzi 30%  tygodniowo a pH spada... ? 

Co się dokładnie dzieje to dopiero ustalę, teraz ważniejsze jest pytanie: jak zacząć podnosić pH, żeby wyjśc na prostą zanim się ryby pochorują? Znalazłem temat o podnoszeniu pH sodą oczyszczoną ale tam kolega miał za niskie pH w kranie, ja mam optymalne. Wie ktoś ile sody sypać przy powyższych podmianach, żeby bezpiecznie podnieść pH w zbiorniku zanim znajdę przyczynę? 

EDIT: Nie mam testu do KH, które mogłoby obniżyć pH, ale wątpię, żeby to było to bo baniak nie jest przerybiony, podmianki regularne a gąbki z kaseciaka czyszczone codziennie. 

Edytowane przez hilux
Opublikowano

KH nie obniża PH tylko je stabilizuje-buforuje. Kh w akwarium spada pod wpływem różnych, naturalnych czynników, jeżeli w kranie masz niskie to w akwarium jeszcze spada i PH nie może się utrzymać na stałym poziomie.

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 godzin temu, hilux napisał:

Wie ktoś ile sody sypać przy powyższych podmianach, żeby bezpiecznie podnieść pH w zbiorniku zanim znajdę przyczynę?

Na początek zacznij od 5 gram na 100l (faktyczne) wody, po 12 h pomiar pH, w zależności od wielkości wzrostu dawkę utrzymasz albo zmniejszysz, tak aby zmiany nie były większe niż 0,2-0,3 na 12h. Jednocześnie ze wzrostem pH od sody zacznie rosnąć KH, ale tym się nie przejmuj, najważniejsze to podnieść pH i ustalić co je tak bardzo zbija. A może dodawałeś do wody jakieś preparaty albo absorber, których skutkiem ubocznym jest zakwaszenie wody ?

Opublikowano

Czy obsada jest w komplecie? Możliwe, że masz trupa gdzieś pod kamieniami i już zaczął się rozkładać. Zrób pomiary nh4, no2, no3 jeśli rosną to szukał bym w tym kierunku, a sody się nie bój, nie zrobisz rybom krzywdy. 3-4 łyżeczki od herbaty możesz dodać. Weź do szklanki trochę wody z akwarium, rozpuść w niej sodę i lej śmiało do zbiornika, ale rób to tylko przy okazji podmiany

Opublikowano

Wstrzymaj się z podawaniem sody oczyszczonej do czasu sprawdzenia stężenia nh4!! Jak przeskoczysz magiczną barierę ph 7.0 Amon (nh4) przekształca się w 100 razy bardziej toksyczny nh3. 

Opublikowano

Przeliczyłem obsadę, wszyscy obecni.

NH4 < 0.05

NO2 gdzieś między 0.025 a 0.050

NO3 30 

pH 6.7

Na testy KH jeszcze czekam. Podmieniłem 30L wody (bo NO3), do każdego z dwóch wiader dodałem po dwie łyżeczki sody, jutro po kieracie sprawdzę poziom pH.

@darkonDwa tygodnie temu walczyłem z zieloną wodą, dodałem Seachem Stability i Prime,  żeby pomóc podduszonej biologii. Glony wyłapałem w dwa dni zapasowym AC2000 z kuchennymi ściereczkami w prefiltrze, wątpię żeby to te ścierki zakwasiły wodę. Oprócz tego nic nowego do baniaka nie trafiło od restartu wystroju w kwietniu. 

Dzięki za rady kochani, będę raportował postępy.  

Opublikowano

Cztery łyżeczki sody podniosły pH z 6.7 do 7.4... Ciut drastyczna zmiana ale na szczęście nie widzę żadnych negatywnych objawów po rybkach, jeśli już to ich zachowanie wróciło do normy i nie boją się więcej własnego cienia. Kolejne operacje z sodą będą bardziej zachowawcze. ;)

 

Opublikowano
25 minut temu, hilux napisał:

Ciut drastyczna zmiana ale na szczęście nie widzę żadnych negatywnych objawów po rybkach, jeśli już to ich zachowanie wróciło do norm

Drastycznie to by było gdyby spadło z tej wartości do dolnej którą podajesz. Już ponad 7 - 8 lat podaję sodę wbrew temu co tu się pisze ryby mają się dobrze.

Opublikowano
Drastycznie to by było gdyby spadło z tej wartości do dolnej którą podajesz. Już ponad 7 - 8 lat podaję sodę wbrew temu co tu się pisze ryby mają się dobrze.
Potwierdzam. Wsypanie nawet całej torebeczki sody nie wyrządzi rybom szkody. Natomiast nie ulega wątpliwości, że musisz znaleźć przyczynę zakwaszania wody, na razie tylko przypudrowałeś syfa. Być może Twój kocur, świetnie się bawiąc, moczy swoje łapska w baniaku...?
Polecam stosowanie żwiru koralowego. Posłuży jako złożę filtracyjne i jednocześnie jako bufor ph. Jeśli nie masz miejsca w kuble to można go wsypać do siatki i schować gdzieś w baniaku za kamieniami, też będzie działać

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.