Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Uruchomiłem 1000 litrowy zbiornik /263-60-65/ z SUMPEM około 220 litrów /130-50-35/ składa się z 4 komór :

1.filtr gąbkowy

2.złoże biologiczne - keramzyt

3.też keramzyt

4. komora techniczna - pompa eheim 1262 i grzałka 300 W


Jeden z akwamaniaków zasugerował aby w komerze 2 / największej/ złoże umieścic na plastikowym stelażu tak aby znajdował się 10 cm nad dnem sumpa. Zasugerował zainstalowanie pompy która mieszałaby wodę pod tym złożem, zasugerował dyfuzor - tak aby złoże było natleniane ?


Co o takim rozwiazaniu sądzicie ?

Co spowoduje umieszczenie pompy z natlenieniem pod tym złożem ?

Proszę o poparte doświadczeniem porady.

sump%20Mirona_550.jpg

Opublikowano

Niestety nie z praktyki, ale z teorii:

Im lepiej natleniona woda tym lepsza praca bakterii, efektywniejsze/szybsze usuwanie NH4/NO2. Stąd filtry zraszane i pulsacyjne.

  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

Doświadnzenia nie mam ale woda napowietrzy się w kominie troszke, przelewając się w sumpie też się ponapowietrza. Pozatym tlenu w wodzie nigdy nie zamało złoże filtracyjne w sumpie napewno będzie pracowało efektywniej.

Pomysł mi się podoba, sam się nad tym zastanawiam.

Opublikowano
zasugerował dyfuzor - tak aby złoże było natleniane ?
niech mnie ktoś poprawi jak się myle, ale do mieszania i napowietrzania takiej objętości wody jak w jednej komorze prezentowanego sumpa, w zupełności wystarczy brzęczyk 2W i 3-4 kamienie napowietrzające
Opublikowano

wysokie natlenienie wody sprzyja lepszej pracy bakterii nitryfikacyjnych, czyli lepszej filtracji do momentu kiedy związki azotowe przechodzą w NO3

Co do opisanego pomysłu ja mam akurat inne podejście do tematu, tzn wyskoie natlenienie woda uzyskuje podczas przelewania się do komina i to włąsnie komin mam zasypany biobalami które pracją praktycznie jako złoze zraszane i woda tam jest natleniona w sopsób bardzo wysoki, podzcas spływu z komina do sumpa następuje dalej natlenieni bo u mnie wodaz małej wysokości przelewa się na gąbki które wstępnie filtrują mechanicznie a następnie są złoza biologiczne. Biorąc pod uwagę wielkosc tego złoża to nigdy nie miałem problemu aby sump nie wyrabiał z filtracją, a więc jesli wyrabia to po co kombinować z dodatkowym napowietrzaniem itd, myśle ze jest to już przerost dziań. Jako że w tym momecie przy sprawnie działjącej filtracji pozostaje problem NO3 to ja kombinuje w przeciwnym kirunku niż opisałeś tzn w samym sumpie w ostatniej komorze secjalnie myślę o wydzieleniu części złoża aby część ta była niedotleniona i mogło tam dośc do denitryfikacji.

Pomysł opisany przez ciebie miałby uzasadnienie tylko kiedy sump by był malutki i istaniał by konieczność maxymalnego wykorzystania możliwości złoża

Opublikowano

A moim zdaniem facet coś słyszał , ale nie do końca:)

Wydaje mi się , że chodziło bardziej o budowę plenum , lub DSB w tej komorze , ale może się mylę?

Ale jeśli to ma być plenum , to żadnego tlenu pod złoże nie pakujemy , bo zarówno ono , jak i DSB pracują jako denitryfikatory.

Jeśli zaś ma być ten tlen transportowany pod złoże , to może się okazać , że równocześnie z wodą , podniesiony przez powietrze piasek , zawędruje do komory pompy i ją zatrze:(

no chyba , że masz bardzo wysoką przegrodę w sumpie , to wtedy opadnie z powrotem :D

Ale jeśli chcesz postawić taki filtr to czy nie łatwiej zbudować obok sumpa FBF ?

IHMO prościej.

Opublikowano

A ja tak patrze na tego sumpa, i tak sie dziwie ... żadna przegroda nie ma przepływu dołem, a ostatnie (lub pierwsza) ma zrobione jakiess szykany drastycznie zmniejszające jego przepływ. Czy możesz mi wyjaśnic jak przez tego sumpa ma przepływac woda?


kot.

Opublikowano

Teraz dopiero otwarte mam zdjęcie:)

Ten sump , to typowy sump do solniczki , z buble stopem , oraz DSB lub refugium z miracle mud:)

Do słodkiego to on raczej nie pasi :(

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.