Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zgadzam się. Standardowa 240l ma juz to 45x50. Nie wyobrażam sobie swojej węższej choć moje tło ma w najgrubszym miejscy 2 cm. Już nie mówiąc o wysokości. To naprawde strasznie mało jeszcze przy takiej długości. Tak czy siak tam większych ryb się nie wsadzi...

Opublikowano

Jeśli nie chcesz budowac „szkieletu” to przynajmniej narysuj ten zbiornik na kartce papieru w jakiejs skali, zobaczysz ze zbiornik będzie nieproporcjonalny…

Mam dopiero 17lat za rok matura po maturze chce isc na aranżacje wnętrz, troche się tym interesuje i mam już na ten temat pewną wiedzę…

Tak z zakresu aranżacji własnie:

Poziome pasy na scianie optycznie pomniejszaja jej wysokość wysokość powiększają jej długość, pasy pionowe na pewno optycznie zwiększa wysokość sciany…


Dłuuuga szafka, dłuuugie akwarium, dłuuuga pokrywa, patrzac z przodu to wszystko podzieli ci sciane na pasy i ja wydłuży…

Dodatkowo jeśli chcesz powiększyć optycznie sciane możesz za akwarium narysowac pionowy pas na scinie (np. z cemniejszego koloru niż sciana)


W wielkim skrocie nie zgodze się z twoim zdaniem „Dodam jeszcze że mieszkanie jest stosunkowo niskie (220cm) więc mała wysokość akwarium bedzie mniej razić (tak mi się wydaje)” im dłuższe akwa tym bardziej wydłużysz sciane a zmniejszysz jej wysokość…


Mam wrazenie ze napisałem to tak ze nikt nic z tego nie zrozumie :/

Ale jak cos to pytac :D

Opublikowano

Myślę, że faktycznie bez modelu się nie obędzie - to najlepszy chyba sposób wizualizacji. Potem dodatkowo, do wnętrza takiego kartonu możesz powrzucać pomięte kartki papieru imitujące skały i zoabaczysz ile odejdzie Ci z szerokości.

Ogólnie z szerokości bym nie schodził, bo bardzo ograniczasz sobie aranżację. No chyba że planujesz non-mbuna i bez tła strukturalnego, a z otoczakami (zob. w galerii), ale jest to dość duże ograniczenie się od samego początku. Tak jak pisali koledzy odejdzie Ci z wysokości jeszcze 3-4 cm na obudowę, na szerokości stracisz też, bo gdzieś będziesz musiał upchnąć sprzęt.

Ja osobiście następne akwa jakie będę stawiał, będę opierał o jak największą pow. dna - nie sama długość, ale właśnie jego szerokość/głębokość, bo takie niestandardowo szerokie akwa daje wspaniałe możliwości zagospodarowania dna. A w Malawi to b. ważne, bo możesz wtedy fantastyczne formy skalne tworzyć. To taka dygresja, ale przytoczona tylko po to, by przekonać Cię, że nie warto oszczędzać na pow. dna.


Dlatego zbuduj model, przeprowadź wizualizację i podejmij właściwą decyzję. Lepiej teraz nawet coś tam przemeblować, niż potem stweirdzić, że źle wydało się kasę. To przecież 30 min roboty max - skleić dwa kartony, zakleić paskiem od góry na obudowę, namalować ryby, wrzucić do środka imitacje skał - i już będzie jaśniej.


Powoddzenia

Opublikowano

nie no jasne, po to drąże temat żeby to wszystko obmyślić i przetestować przed zakupem zbiornika. Jak przebrnę przez sesja to wykleję sobie odpowiedni model

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam! Cóż dla mnie temat jak najbardziej na czasie, choć na zastanawianie się nad wielkością zbiornika już zbyt późno. Stelaż z aluminium już jest u stolarza. Szkoda, że nie poszperałem na forum wcześniej. Jednak jeśli można to zadam sznownym koleżankom i kolegom jedno pytanko. Co Państwo myślicie o wymiarach 250x50x50? Nie zrobiłem modelu 1:1 :oops: , ale mam nadzieję, że to właśnie niezbędne minimum. No i oczywiście czy ktoś może polecić dobrego i taniego szklarza? Szukam w tej chwili najlepszej oferty. Pozdrawiam!

Opublikowano
Witam! Cóż dla mnie temat jak najbardziej na czasie, choć na zastanawianie się nad wielkością zbiornika już zbyt późno. Stelaż z aluminium już jest u stolarza. Szkoda, że nie poszperałem na forum wcześniej. Jednak jeśli można to zadam sznownym koleżankom i kolegom jedno pytanko. Co Państwo myślicie o wymiarach 250x50x50? Nie zrobiłem modelu 1:1 :oops: , ale mam nadzieję, że to właśnie niezbędne minimum. No i oczywiście czy ktoś może polecić dobrego i taniego szklarza? Szukam w tej chwili najlepszej oferty. Pozdrawiam!


Ja zaproponował bym przy tej długości 250x60x60 - aby nie wyglądało to jak długa kiszka.

Starał bym się szybo dzwonić do stolarza aby zmienił wymiary stelaża

Opublikowano

Myślę, że dobrze byłoby dołożyć z 10cm na szer. jeśli nawet masz już zbudowany stelarz jestem przekonany, że można do neigo dospawać dodatkowy kątownik z przodu czy z tyły, na którym oprze sie to 10 cm więcej. Wydatek zapewne już nieduży, a zysk pow. znaczny. Dzwoń więc szybko ;) !

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.