Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zgadzam się. Standardowa 240l ma juz to 45x50. Nie wyobrażam sobie swojej węższej choć moje tło ma w najgrubszym miejscy 2 cm. Już nie mówiąc o wysokości. To naprawde strasznie mało jeszcze przy takiej długości. Tak czy siak tam większych ryb się nie wsadzi...

Opublikowano

Jeśli nie chcesz budowac „szkieletu” to przynajmniej narysuj ten zbiornik na kartce papieru w jakiejs skali, zobaczysz ze zbiornik będzie nieproporcjonalny…

Mam dopiero 17lat za rok matura po maturze chce isc na aranżacje wnętrz, troche się tym interesuje i mam już na ten temat pewną wiedzę…

Tak z zakresu aranżacji własnie:

Poziome pasy na scianie optycznie pomniejszaja jej wysokość wysokość powiększają jej długość, pasy pionowe na pewno optycznie zwiększa wysokość sciany…


Dłuuuga szafka, dłuuugie akwarium, dłuuuga pokrywa, patrzac z przodu to wszystko podzieli ci sciane na pasy i ja wydłuży…

Dodatkowo jeśli chcesz powiększyć optycznie sciane możesz za akwarium narysowac pionowy pas na scinie (np. z cemniejszego koloru niż sciana)


W wielkim skrocie nie zgodze się z twoim zdaniem „Dodam jeszcze że mieszkanie jest stosunkowo niskie (220cm) więc mała wysokość akwarium bedzie mniej razić (tak mi się wydaje)” im dłuższe akwa tym bardziej wydłużysz sciane a zmniejszysz jej wysokość…


Mam wrazenie ze napisałem to tak ze nikt nic z tego nie zrozumie :/

Ale jak cos to pytac :D

Opublikowano

Myślę, że faktycznie bez modelu się nie obędzie - to najlepszy chyba sposób wizualizacji. Potem dodatkowo, do wnętrza takiego kartonu możesz powrzucać pomięte kartki papieru imitujące skały i zoabaczysz ile odejdzie Ci z szerokości.

Ogólnie z szerokości bym nie schodził, bo bardzo ograniczasz sobie aranżację. No chyba że planujesz non-mbuna i bez tła strukturalnego, a z otoczakami (zob. w galerii), ale jest to dość duże ograniczenie się od samego początku. Tak jak pisali koledzy odejdzie Ci z wysokości jeszcze 3-4 cm na obudowę, na szerokości stracisz też, bo gdzieś będziesz musiał upchnąć sprzęt.

Ja osobiście następne akwa jakie będę stawiał, będę opierał o jak największą pow. dna - nie sama długość, ale właśnie jego szerokość/głębokość, bo takie niestandardowo szerokie akwa daje wspaniałe możliwości zagospodarowania dna. A w Malawi to b. ważne, bo możesz wtedy fantastyczne formy skalne tworzyć. To taka dygresja, ale przytoczona tylko po to, by przekonać Cię, że nie warto oszczędzać na pow. dna.


Dlatego zbuduj model, przeprowadź wizualizację i podejmij właściwą decyzję. Lepiej teraz nawet coś tam przemeblować, niż potem stweirdzić, że źle wydało się kasę. To przecież 30 min roboty max - skleić dwa kartony, zakleić paskiem od góry na obudowę, namalować ryby, wrzucić do środka imitacje skał - i już będzie jaśniej.


Powoddzenia

Opublikowano

nie no jasne, po to drąże temat żeby to wszystko obmyślić i przetestować przed zakupem zbiornika. Jak przebrnę przez sesja to wykleję sobie odpowiedni model

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam! Cóż dla mnie temat jak najbardziej na czasie, choć na zastanawianie się nad wielkością zbiornika już zbyt późno. Stelaż z aluminium już jest u stolarza. Szkoda, że nie poszperałem na forum wcześniej. Jednak jeśli można to zadam sznownym koleżankom i kolegom jedno pytanko. Co Państwo myślicie o wymiarach 250x50x50? Nie zrobiłem modelu 1:1 :oops: , ale mam nadzieję, że to właśnie niezbędne minimum. No i oczywiście czy ktoś może polecić dobrego i taniego szklarza? Szukam w tej chwili najlepszej oferty. Pozdrawiam!

Opublikowano
Witam! Cóż dla mnie temat jak najbardziej na czasie, choć na zastanawianie się nad wielkością zbiornika już zbyt późno. Stelaż z aluminium już jest u stolarza. Szkoda, że nie poszperałem na forum wcześniej. Jednak jeśli można to zadam sznownym koleżankom i kolegom jedno pytanko. Co Państwo myślicie o wymiarach 250x50x50? Nie zrobiłem modelu 1:1 :oops: , ale mam nadzieję, że to właśnie niezbędne minimum. No i oczywiście czy ktoś może polecić dobrego i taniego szklarza? Szukam w tej chwili najlepszej oferty. Pozdrawiam!


Ja zaproponował bym przy tej długości 250x60x60 - aby nie wyglądało to jak długa kiszka.

Starał bym się szybo dzwonić do stolarza aby zmienił wymiary stelaża

Opublikowano

Myślę, że dobrze byłoby dołożyć z 10cm na szer. jeśli nawet masz już zbudowany stelarz jestem przekonany, że można do neigo dospawać dodatkowy kątownik z przodu czy z tyły, na którym oprze sie to 10 cm więcej. Wydatek zapewne już nieduży, a zysk pow. znaczny. Dzwoń więc szybko ;) !

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.