Skocz do zawartości

Prośba o sprawdzenie karmienia


karolus

Rekomendowane odpowiedzi

Jak w tytule, proszę was o sprawdzenie tego co wymyśliłem odnośnie karmienia

Najpierw obsada:

9x pseudotropheus elongatus mphanga
10x labidochromis careuleus
1x cynotilapia afra jalo
6x Metriaclima Koningsi (membe deep)
6x Labidochromis Hongi Red
6x Pseudotropheus Redred

Wiem że za dużo, ale albo będzie redukcja, albo dobry argument do rozmów w domu o większym zbiorniku ("chciało się tylu kolorowych rybek to teraz trzeba im większy domek zapewnić" :))

Poniżej tabelka w której umieściłem pokarmy jakie mam i sposób karmienia jaki wymyśliłem, ogólna zasada: w miarę możliwości karmienie 3x dziennie (~11, ~15, ~19), a w sobotę dzień techniczny i w zasadzie głodówka (no właśnie tylko czy przy maluchach, wszystkie rybcie wielkości 4-5cm, też robić głodówkę?)

karmienie.thumb.jpg.5346e0c397e4151416ffc9d0d95e1cc9.jpg

Pokarmy poniżej mrożonek to próbki jakie udało mi się zadobyć przy okazji różnych zakupów, trochę się tego już uzbierało, więc jakby co mogę do diety te pokarm wprowadzić.

Druga moja wątpliwość to ilość pokarmu podawana za jednym razem, obecnie granulatu daję szczyptę, na zdjęciu poniżej, (moczę przed podaniem ~20min w wodzie z akwarium), płatków tak 4-5 większych lub podobną ilość mniejszych (powiedzmy jakieś 4-5 x więcej niż granulatu, jakby rozłożyć płatki równomiernie na kartce), mrożonki daje pól kostki.

IMG_20180414_123020.thumb.jpg.d36753a0ff1169c616c3b7d53cbd609c.jpg

Ma sens to co wymyśliłem, coś zmienić, dołożyć, odjąć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, karolus napisał:

(moczę przed podaniem ~20min w wodzie z akwarium),

..jeżeli się obawiasz ,że jest zbyt duży to zmień na mniejszy  i dawaj bez namaczania. A jak już to nie 20 minut.Wystarczy  3-4 minuty. Przy 20 minutach możesz wypłukać z niego to co wartościowe. Ja namaczałem pokarm tylko Hikari i to 3-4 minuty.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pokarm jest malutki, rybki pobierają go bardzo chętnie i bez problemu, namaczam raczej z obawy przed pęcznieniem granulatu w brzuchach ryb, chociaż z drugiej strony nie zauważyłem żeby jakoś drastycznie pokarm zmieniał rozmiar po namoczeniu, więc może przesadzam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, karolus napisał:

Wiem o tym że nie powinno mieszać się ryb o skrajnych preferencjach żywnościowych, ale chyba aż tak tragicznie z obsadą nie jest, nie licząc afra jalo która "wpadła" mi przez przypadek (nie mam wprawy w odławianiu tak "szybko bieżnych ryboli" więc pewnie zostanie u mnie). Jeśli chodzi o yellow to spora dyskusja nie tak dawno wywiązała się na naszym forum i wynikało z niej że całkiem dobrze sobie one radzą na diecie nastawionej na roślinożerne, dlatego z całą świadomością je kupiłem.

 

 

Coś chyba źle zrozumiałeś ten  wątek. Yellow żywi się głównie robactwem i ślimakami, natomiast dojada zielskiem. No, ale jeśli lubisz dużo kolorowych rybek, to ja w tym temacie nic nie poradzę. Bez urazy, ale to forum miłośników pielęgnic afrykańskich, a nie trzymaczy. Dla tego moja wypowiedź jest tak stanowcza. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@karolus ciężko będzie pogodzić dietę tej obsady co posiadasz,ale kierowałbym się w kierunku przewagi pokarmów roślinnych,przy niewiele większym udziale pokarmu mięsnego... 

Małe OT za co przepraszam.

 

Edytowane przez egon44
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, karolus napisał:

Właśnie tak starałem się dietę ustawić, ale może co warto by zmienić w zaplanowanym przeze mnie harmonogramem, no i przede wszystkim czy ilość granulek jaki pokazałem na zdjęciu będzie ok? 

Jeśli chodzi o ilość granulek to ciężko doradzić jaka dawka będzie ok dla Twoich ryb...

Do tego dojdziesz sam jak dawkować pokarmy,aby ryby nie miały zapadniętych brzuszków,jak i też zbyt napchanych...

Jeśli już chcesz namaczać pokarm w granulkach to starczy 2 minutowe moczenie...

Sam karmię ryby tylko granulatem i osobiście nie namaczam pokarmu przd podaniem go rybkom... 

9 godzin temu, karolus napisał:

Najpierw obsada:

9x pseudotropheus elongatus mphanga
10x labidochromis careuleus
1x cynotilapia afra jalo
6x Metriaclima Koningsi (membe deep)
6x Labidochromis Hongi Red
6x Pseudotropheus Redred

karmienie.thumb.jpg.5346e0c397e4151416ffc9d0d95e1cc9.jpg

Mając tyle pokarmów to osobiście z mrożonek bym zrezygnował...

2-3 razy w tygodniu zawsze z rana podawałbym te pokarmy oczywiście zmieniając ich kolejność podawania.

Naturefood Premium Cichlid S

Tropical Soft Africa S Carnivore

OSI HS Aqua Cichlid

           ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Resztę pokarmów roślinnych podawałbym jako codzienną dietę zmianiając kolejność podawania...

Naturefood Premium Cichlid Plant S

Tropical Spirulina Super Forte 36%

Tropical Malawi

Tropical Soft Africa S Herbivore

Tropical 3-algae

 

D-Allio plus raz w tygodniu...

Ja podaję go dzień przed podmianą wody z rana,a resztę dnia bez karmienia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli mniej więcej dobrze wymyśliłem,

TROPICAL SOFT i 3-Algae, chyba są ciut za duże dla moich rybek, bardzo nie chętnie go podejmują, a może nie tyle niechętnie co łapią go i nie mieści się do pyszczka więc plują nim  i szukają mniejszych kawałków), muszę przekrawać granulki na pół żeby chciały go jeść, więc raczej z nim poczekam aż podrosną.

Co do brzuszków,  na razie nie widzę żadnych objawów przekarmienia ani niedokarmienia, znaczy się że ilość dobra, albo.... nie wiem na co patrzeć (zdjęcia w necie nie raz widziałem, ale zazwyczaj tam są już skrajne przypadki, a takie nie wystąpią z dnia na dzień), natomiast jak dawałem trochę więcej (tak 1,5x może 2x więcej) i wlewałem namoczone jedzenie na 3-4razy (raz po razie) to miałem wrażenie że końcówkę podejmowały już mniej chętnie, dlatego zmniejszyłem.

Jeśli chodzi o namaczanie, prawdę mówiąc trochę zgłupiałem, wydawało mi się że granulat należy namoczyć żeby nie pęczniał w brzuszkach.... czy to tyczy się tylko gorszych jakościowo pokarmów, a takie jak NF czy SOFT tropicala nie pęcznieją i można odpuścić moczenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...pokarmy Hikari możesz namaczać. Reszty nie musisz ..no chyba ,że stosujesz leczenie i w ten sposób chcesz podać leki za pośrednictwem namoczonego pokarmu. Pamiętaj ,że pokarm granulowany powstaje w ten sposób ,że jest skondensowany pod ciśnieniem kilku atmosfer. Jego namoczenie powoduje wypłukanie witamin ,minerałów, mikroelementów . Dobierz odpowiedniej wielkości granulki i będzie ok. Poza tym wiele namoczonych pokarmów brudzi niestety wodę (Hikari).

48 minut temu, karolus napisał:

Co do brzuszków,  na razie nie widzę żadnych objawów przekarmienia ani niedokarmienia, znaczy się że ilość dobra, albo.... nie wiem na co patrzeć

...nie tylko brzuszki o tym świadczą. Zwracaj też uwagę na odchody..jeżeli ryba ciągnie długie "zdrowe" odchody to znaczy ,że jest przekarmiona albo ma źle dobrany pokarm pod względem białka. Przykład: jeżeli masz "saulosi" i jednak podajesz też pokarm mięsny bo masz inne ryby wszystkożerne czy mięsożerne to możesz  właśnie tego się spodziewać. Warto wtedy dodać do tego pokarmu spiruliny. To jest oczywiście przykład. Ale to też świadczy o tym ,ze należy umiejętnie łączyć obsady ze względu na żywienie.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
    • Narybek skalara już pływa w mauzerach. p.Darek wyprzedaje stada zarodowe mniej chodliwych gatunków. Jak mówił to bierze to zagranica bo u nas nie ma chętnych pomimo niskich cen. Brałem maluchy po 12-15 pln Niestety padło zainteresowanie malawi a tanga to już w ogóle wymiera po hodowlach jak mówił. Dobrze sprzedają się żyworódki i skalary stąd zmiana gatunków na hodowli. Cześć bardziej popularnych gatunków malawi zostanie. To co się sprzedaje po sklepach. Ja specjalnie pojechałem po M. gold kawanga a on mi mówi że na ten gatunek nie ma chętnych i stado zarodowe właśnie odjeżdża Hodowle ustawią się po prostu pod klienta masowego. Z rarytasami zostanie np tan-mal ALE oni nie są hodowcami więc ceny wyższe  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.