Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie skonczylem budowy, bo okazalo sie ze czyszczenie nie jest klopotliwe na tyle, zeby z niej korzystac. W planach miala ona chwilowo przejac role sumpa i kilkakrotnie przerzucic wode z akwarium przez umieszczona w srodku wloknine.


tak wyglada moja:

beczkaka6.jpg

Opublikowano

Niedawno miałem w planach budowac zbiornik 325l chciałem do niego zbudowac filtr z beczki (niestety plany się porujnowały zbiornik stanie dopiero w okolicach czerwca)

Wymysliłem pewne unowocześnienie tego filtra, pozwala ono na bezproblemowe dostanie się do pompy i wkładów (szczególnie tego górnego jakim jest gąbka)

Wiadomo w twoim przypadku kiedy pompa się zapcha zapsuje czy cos w podobie- musisz wyjmowac wszystkie wkłady (jest to czaso i pracochłonne)

Miałem opisac ten pomysł kiedy sam robiłbym fotorelacje z budowy ale pomyślałem ze ci się przyda :D

do rzeczy….

Ten pomysł polega na wsadzeniu do beczki rury kanalizacyjnej z jednej strony zakończonej grzebieniem a z drugiej strony zakończonej zaslepką z małym otworem do odpowietrzania.


Myśle ze rysunek wszystko wyjaśni

9bad44ab4387df46.jpg


Pozwala to nie tylko na łatwy dostep do pompy ale także(co mysle jest większym plusem) zmniejsza wysokość podnoszenia słupa cieczy a co za tym idzie pompa jest bardziej wydajna :D

Nie wiem co tu jeszcze pisac…

Oczywiście nie upieram się ze to rozwiązanie jest idealne, być może ma jakies ukryte wady i prosiłbym o zweryfikowanie tego, jeśli jednak wszystko będzie ok. a cos będzie nie jasne-będę obserwował wątek i odpowiem na pytania

Opublikowano

pfpp, dzięki za fotę...


chudy, Twoja koncepcja jest właśnie tym czego nie chciałem robić, czyli takim filtram raczej zraszanym niż kubełkiem... już piszę co mi tam nie leży...

- przepływ przez złoże z góry do dołu powoduje że złoże jest zraszane, a to nie zawsze musi oznaczac, ze będzie zraszane równomiernie

- ja mam pompę zewnętrzną od CO, nie można jej zastosować wewnątrz - więc nie przeszkadza mi ona w czyszczeniu beczki i nie zajmuje miesca - obawiam się że w Twoim projekcie nie wziąłeś pod uwagę rozmiarów pomp - bo żeby taka o dużym przepływie (np jakiś ataman - kwadratowa) zmieściła się do okrągłej rury, to ta będzie zajmować prawie całą beczkę - zbadaj tą sprawę

- jeśli Twoja rura w beczce będzie od góry otwarta, to widzę taki problem - woda wpada do beczki, przez zraszacz trafia na złoże, przesiąka, dołem przez kratkę do rury i w górę do pompy - teraz jeśli nie będzie zgrania przepływu pompy z przepływem grawitacyjnym do beczki to np może być tak że woda ominie pompę (bo ta np nie będzie dawać radę) i przeleje się znowu na złożę i będzie w beczce martwy przebieg - nawet jeśli ciśnienie wypchnie tyle samo wody co weszło - trudne do oszacowania zjawisko


jak mi się coś przypomni to napiszę - dzięki za projekt

Opublikowano

Co do pompy to faktyczni nie wziąłem pod uwage ich rozmiarów ale mysle ze ten problem da się jakos rozwiazać….

Skoro masz pompe CO to faktycznie nie ma o czym gadac, ale troche wykorzystam twój wątek dla innych DIY’owiczów:)

Co do zraszania to hmmm uwazam ze jak się zaleje beczke to nie będzie to złoze zraszane bo i tak cały czas będzie stac w wodzie….

Do beczki wleci tyle wody ile wyciągnie z niej pompa (działac będzie ciśnienie)

Rura ma być zamknieta od góry zaślepką wiec woda się nie przeleje powrotem, w zasslepce ma być mały otwor który ma za zadanie odpowietrzyc rure, w pewnych sytuacjach (kiedy pompa będzie zbyt silna) przez ten otwor może wlatywac nie przefiltrowana woda jednak mysle ze jej ilość będzie tak znikoma ze nie będzie to miało wpływu na całą prace filtra

Opublikowano

spoko wykorzystuj wątek... może być o beczkach w jednym miejscu :P

jak zrobisz zamkniętą rurę z dziurką to ok - tego nie pisałeś

natomiast ta pompa jak nie wejdzie to nic nie zrobisz i tego nie da się obejść - nie pasuje to trzeba zmniejszyć pompę albo zwiększyć rurę :wink:


ja natomiast mam inny gorący problem - wszyscy którzy to mogą policzyć, mają wiedzę, widzieli stosowali - bez teoretyzowania w stylu "a może..." proszę :P:wink:


jeżeli na dolocie do beczki chciałbym zamontować dwa węże igielitowe wchodzące w trójnik (wszystko 20mm), to czy przepływ będzie większy niż przez jeden wąż, czy zastosowanie trójnika 3x20mm (tym samym przewężenie dwóch rur 20mm do jednej) spowoduje spadek przepływu do wartości jak przy jednym wężu?


trójnik podobny do tego - o 1-2mm zmniejsza śred. wewn. węza dodatkowo:

143075399947ab00e0542a4.jpg

dane tu: http://grzejniki.bazarek.pl/opis/175571/trojnik-mos-skrecany-202020.html


inaczej - czy jest sens dawać ten trójnik czy zostawić jeden wąż?


+ jeszcze jedna paląca kwestia do właścicieli dużych kubłów:

jakie macie nastepujące parametry? wydajność pompy, długości węży, średnice wewn/zewn... help

Opublikowano

Witam


To ja jestem tym "wielbicielem reggae" :) Jeżeli tylko mogę, chętnie odpowiem na pytania. Budowa takiego filtru to naprawdę spore doświadczenie.

+ jeszcze jedna paląca kwestia do właścicieli dużych kubłów:

jakie macie nastepujące parametry? wydajność pompy, długości węży, średnice wewn/zewn... help


Pompa:

Wydajność: 2000l/h (przy wypełnieniach 1400l/h)

Moc: 38W

Węże mają wewnętrzną średnicę 23mm, zewnętrzną 27. Długości nie znam, ale tak na oko patrząc 120-130cm na wlocie i 100-110 na wylocie.

Opublikowano

wow, czuję sie bardzo miło zaskoczony... naprawdę zainspirowałeś mnie do tego... witaj na forum :P


zaraz kończę - dosycha uszczelnienie - porobię parę zdjęć i jako że dzisiaj w nocy stróżuję czy nie ma przecieków to będę dokładał...


EDIT: są zdjęcia


10. beczka widziana od tyłu - wszystkie rury w prostej linii, tak aby mogła stać przy tylnej ścianie szafki - od lewej: wlot do filtra (u góry), zalewajka świerząwodą (u góry), pompa - pod nią w lewo: trójnik, powrót do akwa (środek) i odpływ ścieków (lewy dół) - pasek tymczasowo do usztywnienia konstrukcji zanim nie wymyślę czegoś na stałe...

IMG_4613.JPG


11. niezadowalające klejenie klejem nibco - bo podciekało - zapomniałem na gwincie uszczelnić - wrrr

IMG_4614.JPG


12. zadowalający dodatkowe 100g silikonu :lol:

IMG_4624.JPG


13. wypełnienie od dołu - koszyczek pokazany na wcześniejszych zdjęciach otoczony włókniną i gąbkami w kawałkach - keramzyt dookoła i wyżej - na górze resztka gąbek w kawałkach

IMG_4615.JPG


14. szczegóły - widać jak rurka pobierająca wodę wystaje

IMG_4617.JPG


15. kratka kwadratowa - najprostrza konstrukcja - jedynie dla sztywności złożona na dwa i zagięte brzegi :P

IMG_4619.JPG


16. widać jak kwadratowa do kwadratowej beczki pasuje - na wcisk w rogach - prościej się nie dało :lol:

IMG_4621.JPG


17. a tu wsadzona - prawda że elegancko? :wink:

IMG_4622.JPG


18. na górę troche grysu w pończosze wyjętej z sumpa :) przygniata siatkę, bo inaczej keramzyt wypływa

IMG_4623.JPG


jutro będą zdjęcia jak już stoi pod szafką 8)

Opublikowano

Witam


Naprawdę profesjonalnie podchodzisz do sprawy. Mam tylko małe uwagi, które wynikaj z tego, że sam popełniłem na początku takie błędy :)

Po pierwsze. Klejenie czegokolwiek do tej beczki mija się z celem. Jedynie kleje takie jak cyjanopan, skutecznie trzymają. Dlatego każdy Twój manewr przy beczce (=ruszenie rur) może zakończyć się przeciekiem.

Po drugie. Jak już wyżej napisałem, żaden klej nie jest skuteczny w "walce" z tą beczką. Dlatego musiałem zastosować takie przyłącza, które juz same w sobie zapewnią szczelność. Dlatego wybrałem takie same śrubunki jak Ty, tyle że metalowe. Po dociągnięciu żabką, nie ma mowy o żadnym przecieku. Warto też zastosować taśmę teflonową.

Tyle, że ja ten filtr wykonywałem dla żółwi, te bestie są bardzo odporne, więc nie dbałem zbytnio o parametry ryb, nie mam pojęcie jak takie metalowe elementy wpływają na wodę w akwa.


Pozdrawiam, lipa

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.