Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Słuchaj, purolite jest do zbijania NO3, przy podmianach powinieneś uzdatniać wodę, jeśli masz w niej chlor

Czyli np nalewać przez filtr węglowy. Prime też powinien być ok, nalewasz go do baniaka przed podmianą i lejesz wodę z kranu. Dawkę z tego co pamiętam przy tej metodzie ustala się tak jak na cały zbiornik świeżej wody.

Opublikowano
3 minuty temu, logralok napisał:

Słuchaj, purolite jest do zbijania NO3, przy podmianach powinieneś uzdatniać wodę, jeśli masz w niej chlor

Czyli np nalewać przez filtr węglowy. Prime też powinien być ok, nalewasz go do baniaka przed podmianą i lejesz wodę z kranu. Dawkę z tego co pamiętam przy tej metodzie ustala się tak jak na cały zbiornik świeżej wody.

Filtr węglowy też mam w ustrojstwie.

Opublikowano

Myślę, że nie ma co już dywagować co się tak naprawdę wydarzyło i dlaczego znalazłeś się w tej sytuacji, tylko trzeba działać. Mleczna woda o której wspomniałeś to najprawdopodobniej zakwit pierwotniaków, to standard w niestabilnym zbiorniku. Gdybym był na Twoim miejscu, raczej bym nie panikował a starał się nie pogorszyć sytuacji. Proponuję zatem. Ograniczyć karmienie do absolutnego minimum, jeśli to możliwe. Podmiany wody na poziomie 15% co 3 dni (przez filtr węglowy i purolite) i tak do momentu kiedy nh4 i no2 będzie niewykrywalne ;) 

A ty zrób jak uważasz kolego. 

Opublikowano (edytowane)
30 minut temu, pavlofico napisał:

Podmiany dopiero gdy no3 przekracza ponad 25 albo 50 .... A tak to zaburzyleś start biologi

Dokładnie tak jak piszesz. Z tym ,że kolega od początku przekłamuje wynik  używając na starcie purolite  nie znając jego prawdziwej wartości w wodzie . Szacunkowo powinno (?) stosować się tę żywicę jak wartość NO3 przekroczy 20-30. Mało ,że zaburza   biologię robiąc takie podmiany to przekłamuje parametr NO3. Warto pamiętać ,że  stosowanie  purolite a520e  nie jest wskazane na starcie..to ma być alternatywa dla podmian a nie zasada.

5 minut temu, logralok napisał:

najprawdopodobniej zakwit pierwotniaków, to standard w niestabilnym zbiorniku.

..też tak uważam.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano
2 minuty temu, logralok napisał:

Myślę, że nie ma co już dywagować co się tak naprawdę wydarzyło i dlaczego znalazłeś się w tej sytuacji, tylko trzeba działać. Mleczna woda o której wspomniałeś to najprawdopodobniej zakwit pierwotniaków, to standard w niestabilnym zbiorniku. Gdybym był na Twoim miejscu, raczej bym nie panikował a starał się nie pogorszyć sytuacji. Proponuję zatem. Ograniczyć karmienie do absolutnego minimum, jeśli to możliwe. Podmiany wody na poziomie 15% co 3 dni (przez filtr węglowy i purolite) i tak do momentu kiedy nh4 i no2 będzie niewykrywalne ;) 

Czy poza tymi zaleceniami dodawać jakieś środki do wody? Jeśli chodzi o podmiany, to mam piecyk gazowy i aby uzyskać odpowiednią temperaturę wody musi być duże ciśnienie. Czy ma to wpływ na gorsze uzdatnienie tej wody przez filtry? 

1 minutę temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Dokładnie tak jak piszesz. Z tym ,że kolega od początku przekłamuje wynik  używając na starcie purolite  nie znając jego prawdziwej wartości w wodzie . Szacunkowo powinno (?) stosować się tę żywicę jak wartość NO3 przekroczy 20-30. Mało ,że zaburza   biologię robiąc takie podmiany to przekłamuje parametr NO3. Warto pamiętać ,że  stosowanie  purolite a520e  nie jest wskazane na starcie..to ma być alternatywa dla podmian a nie zasada.

..też taka uważam.

W takim razie przy podmianach stosować tylko filtr węglowy?

Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, kuki36 napisał:

mam piecyk gazowy i aby uzyskać odpowiednią temperaturę wody musi być duże ciśnienie. Czy ma to wpływ na gorsze uzdatnienie tej wody przez filtry? 

Nie wiem czemu tak masz ale to kwestia techniczna samego pieca jeżeli chodzi o ciśnienie. U mnie przy malym ciśnieniu piecyk się odpala. Jeżeli byś używał np. wkładu  sedymentacyjnego to ma  bo jest tam określony max. przepływ. Przy węglu też lepszy jest dosyć wolny przepływ.

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano

Im woda leci wolniej przez filtr węglowy tym lepiej. Osobiście nie korzystam z żywic (purolite a520e), ale to nie temat na ten wątek, więc ja bym jej w ogóle nie używal.

Musisz robić podmiany, żeby jakoś zbijać no2 i nh4, ale nie panikuj, jak podajedziesz do tematu z głową to rybom nic się nie powinno stać ;) A na przyszłość nie spiesz się, pośpiech to nieżadko śmiertelny wróg w tym hobby (dla ryb oczywiście)

Opublikowano
6 minut temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Jeżeli masz niskie NO3 w kranie i w akwa to nie ma sensu póki co stosować purolite. Węgiel jak najbardziej.

 

Parametry Kielce-Białogon.

SKŁAD CHEMICZNY
Nazwa
składnika
Symbol Zawartość średnia
[mg/dm3]
Wartość dopuszczalna
[mg/dm3]
Kielce-
Białogon
Zagnańsk Polska Unia
Europejska
Wapń Ca+2 90,19 62,20 n.n. n.n.
Magnez Mg+2 8,53 12,20 50 50
Sód Na+ 10,00 5,00 200 175
Potas K+ 1,20 2,00 n.n. n.n.
Żelazo ogólne Fe 0,01 0,04 0,2 0,2
Siarczany SO4 -2 41,60 45,30 250 250
Chlorki Cl- 27,90 15,40 250 200
Azotany NO3- 22,0 17,30 50,0  50,0 
Fluorki F < 0,10 < 0,10 1,5 1,5

n.n. - nie normowane



 

TWARDOŚĆ OGÓLNA WODY KIELECKIEJ
Wskaźnik Stopień Norma wg Rozp
MZ z dn. 13.11.2015
Białogon Zagnańsk Dyminy
Twardość
ogólna
mmol 0,6-5,0 2,58 2,02  3,00
mval 1,20-9,99 5,15  4,04  5,99 
mgCaCO3 60-500 258 202  300 
stopień
niemiecki
dH
3,36-27,97  14,42 11,31 16,77
stopień
angielski
Clarka
4,20-34,97  18,03 14,14 20,97
stopień
francuski
dF
5,99-49,85  25,7 20,16  29,89
jednostka
używana
w USA
ppm
59,89-498,60 257,04 201,64  298,96 
Opublikowano

Mimo dodania 0.3l dojrzałej ceramiki cykl azotowy nie został zakończony a Ty już rybki wpuściłeś?

Hmm...

Obyś za kilka dni nie napisał że rybki padają(czego Tobie nie życzę)...

Ratuj rybki kolego póki nie jest za późno...

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.