Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zbudowałem blok absorbera PO4 i NO3 na bazie filtru Aquael Multikani.
Posiadam filtr Unimax 500, który ma 2 wloty i 2 wyloty.
Na jeden z wylotów założyłem rozdzielacz typu Y (http://allegro.pl/trojnik-pneumatyczny-y-do-weza-16mm-pom-rozdzielac-i7110204489.html) , następnie za nim zaworek odcinający na wąż (LeroyMerlin zaworek do linii nawadniających na wąż 13-16mm).
Węże do Multikani mają średnicę 14mm ale zamiast nich wykorzystałem wąż silikonowy 12/16 - bez problemu udało się go nałożyć na zaworek i na wejście Multikani.
Ten sam wąż dałem na wylot z Multikani, przy czym przy pomocy łącznika 12mm (Castorama dział ogród) połączyłem go z silikonowym wężykiem 9/13, który puściłem do akwarium. 
Na wlocie do akwarium wężyk wcisnąłem pomiędzy rurki wlotowe Unimaxa i za pomocą kilku przyssawek ułożyłem go na wzmocnieniu do akwarium.

W Multikania mam ułożone od dołu następujące warstwy:
- absorber PO4 EcoSystem Phos Fe https://erybka.pl/product-pol-2991-EcoSystem-Phos-Fe-500-ml-2-4-mm.html,
- węgiel Aquael CarboMax Plus,
- 0,5l Purolite A520 https://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html
- gąbka.
Wszystkie złoża dałem w pończochach. 
Węgiel dałem właściwie tylko po to żeby absorber PO4 nie zabarwiał Purolite.
Purolite został wstępnie sformatowany.

Przy pełnym otwarciu zawora wejściowego i regulatora w Multikani uzyskałem sik na wlocie do akwarium na poziomie 30l/h.

Po 12 godzinach pracy bloku (przez całą noc) NO3 spadło z poziomu 20-40 do 5-10 (testy kropelkowe JBL), woda kryształowo przejrzysta, zniknął też żółty kolor po absorberze PO4. 

Poniżej fotki z budowy.

20180221_195718_resized.thumb.jpg.15f3e7c51139ea6b6056d989b75bec1a.jpg

20180224_174838_resized.thumb.jpg.c6b376fc405e48f0eee0419dae77fdd5.jpg     

20180224_174823_resized.thumb.jpg.37b4e1f6f303a2153283617ef3e449c8.jpg  

20180224_174942_resized.thumb.jpg.73374198922fee8deeacdb95883ac4e4.jpg    

20180224_175527_resized.thumb.jpg.b0729a7843785886f0ec2070713888f9.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

Bardzo ciekawa koncepcja mam nadzieję, że sprawdzi się w praktyce na dłuższą metę. Możliwe że i ja się pokuszę o coś takiego przyszłościowo. Mam pytanie odnośnie Multikani rozumiem że nie kupowałeś całego filtra tylko ograniczyłeś się do zakupu samego pojemnika z dnem i pokrywką?

Opublikowano
22 minuty temu, TOMEKSIEDLCE napisał:

projekt przemyślany gratki dla ciebie :)

Dzięki za uznanie :-)

19 minut temu, Ritter napisał:

Mam pytanie odnośnie Multikani rozumiem że nie kupowałeś całego filtra tylko ograniczyłeś się do zakupu samego pojemnika z dnem i pokrywką?

Kupiłem cały zestaw bo miałem do wykorzystania zniżkę w sklepie Aquael po zakupie akwarium :-)

Rozważałem zakup tylko pojemnika ale kupując całość i ewentualnie sprzedając pompę lepiej na tym wyjdziesz :-)

Opublikowano

Po tygodniu pracy bloku, parametry N03 utrzymują się na poziomie 5-10, czyli wszystko działa tak jak powinno :)

Woda krystalicznie czysta i w dzień i w nocy :)

 

20180303_145551.thumb.jpg.26de9648385fb3dcb7becd428c3f7a5f.jpg

20180226_223341.thumb.jpg.4aad75afd75e9daf10eae790a8db4590.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Brawo! :) 

Bardzo fajne praktyczne i co ważne sprawdzone rozwiązanie osobnego bloku purolite w module minikani...

 

Może sam kiedyś skorzystam z tego patentu ;) 

 

 

Opublikowano
59 minut temu, rafalniski napisał:

Po tygodniu pracy bloku, parametry N03 utrzymują się na poziomie 5-10, czyli wszystko działa tak jak powinno :)

Woda krystalicznie czysta i w dzień i w nocy :)

 

20180303_145551.thumb.jpg.26de9648385fb3dcb7becd428c3f7a5f.jpg

20180226_223341.thumb.jpg.4aad75afd75e9daf10eae790a8db4590.jpg

Nie wiem czy to wina zdjecia ale jak na moje widac tam i w dzien i w nocy minimalna mgielke. 

U mnie przy wieczornej minimalnej mgielce przez 2.3m dlugosci w dzien tak to wyglada. Tez w wiekszosci to zasluga purolite. 

IMG_6619.thumb.JPG.ee8c29281bec2a22ca1fb1b2ce74c55a.JPG

Opublikowano

Minęły 2 tygodnie od startu. 

Woda jeszcze bardziej krystaliczna. 

20180307_230406.thumb.jpg.e42696ac80fb4b610812c287f609b210.jpg

Poziom NO3 lekko podskoczył z 5-10 do 10.  

Natomiast PO4 od dłuższego czasu utrzymyje się na poziomie 0,25 -  możliwe że większa część absorbera się już wyczerpała. 

Zobaczę jak będzie w przyszłym tygodniu czy purolite nie będzie wymagało już regeneracji.

Jeżeli tak to planuję wywalić wegiel, wymienić obsorber PO4 na nowy i załadować pozostałe 0,5 litra purolite - tak żeby był cały litr.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dziś mija 3 tydzień od startu bloku i wygląda na to że włożone 0,5 litra Purolite wymaga już regeneracji. 

Zaraz po starcie NO3 było na poziomie 5-10 i tak się utrzymywało przez 2 tygodnie, potem wzrosło do 10 a teraz do 10-20.

Zanim zainstalowałem blok NO3 wzrastało właśnie o ok 5 tygodniowo. 

Absorber fosforanów też już chyba się wyczerpał bo poziom PO4 wzrósł z 0,25 do 0,5.

Przy okazji regeneracji planuję umieścić w bloku nowy absorber PO4 i cały litr Purolite a jak wejdzie to cienką warstwę węgla pomiędzy nimi.  

Zastanawiam się czy takie szybkie zapchanie Purolite to normalka? 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.