Skocz do zawartości

Zaczynamy przyogdę z Pyszczakami - moje pierwsze małe Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jeżeli zależy Ci na maksymalnym podciągnięciu przepływu| :

-  wszystkie " łamania " 2x45 zamiast 1x 90 stopni jeżeli chodzi o system nibco , lub też łuki przy  czarnej hydraulice

- ograniczenie liczby zaworów do niezbędnego minimum  , w Twoim przypadku byłoby to 4 szt.

- zawory  (przynajmniej na dolocie do pompy ) o rozmiar większe  od rur + redukcja , wtedy przelot w zaworze nie jest mniejszy niż w rurze

 

Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, KrisT napisał:

Masz akwarium 120x50x50 takie jak ja,  minimum realnego przepływu widzę 1500l/h, z jakiej pompy chcesz to uzyskać? 

Przepływ rzędu 800 do 1000l/h to nawet nie zauważysz w tym akwarium, a odchody będą zalegać,  i wymiecie je dobrze ustawiony falownik.

2 godziny temu, mlody.czub napisał:

Dobrze zbudowany narurowiec, pompa 24/40 i na drugim biegu przy 15W pradu na 100% ogarnia baniak bez falownika. Ja jak w 230cm wlaczalem obie pompy na 3 bieg to na upartego moglem się pozbyc falownika, ale potem zagruzowalem i już się nie dalo.

Pompa która ma odpowiadać za filtrację to ibo beta 25-60, według specyfikacji max przepływ to 3300l/h

 

22 minuty temu, podpiwniczy napisał:

Jeżeli zależy Ci na maksymalnym podciągnięciu przepływu| :

-  wszystkie " łamania " 2x45 zamiast 1x 90 stopni jeżeli chodzi o system nibco , lub też łuki przy  czarnej hydraulice

- ograniczenie liczby zaworów do niezbędnego minimum  , w Twoim przypadku byłoby to 4 szt.

- zawory  (przynajmniej na dolocie do pompy ) o rozmiar większe  od rur + redukcja , wtedy przelot w zaworze nie jest mniejszy niż w rurze

 

Miałem zamawiać nibco ale ostatecznie w leroy kupiłem wszystko co trzeba, zawory kulowe w tym sym rozmiarze co rury ale jest pełny przelot - zwróciłem na to uwagę Jedynie przejście z pvc na filtr miało zmniejszony przelot ale żeby tego uniknąć zrobiłem małą kombinację z 1" śrubunkiem i 1"/3/4" przejściem z gwintu na klejenie i pzelot jest pełny. Jedyne czego nie zmienię to kolanka, pozostaną 90stopni. Zawory mam 4szt i zamierzam je dać przed i za mechanikami oraz przed i za biologami tak że każdy z układów mogę odciąć od reszty i spokojnie rozebrać.

 

Zastanawiam się jeszcze w którym miejscu zamontować zawór spustowy (kranik), za czy przed pompą ?

Jeśli się uda to byłbym rad z uniknięcia falownika w zbiorniku ale z racji że sam robię pokrywę to ostatecznie mogę jakoś go ukryć.

20180221_203134.thumb.jpg.514692ab938f81fc7c5f0978a15944dc.jpg

 

20180221_203139.jpg

Edytowane przez radecki
Opublikowano
7 minut temu, radecki napisał:

Pompa która ma odpowiadać za filtrację to ibo beta 25-60, według specyfikacji max przepływ to 3300l/h

Bez sensu posuniecie jak dla mnie, chyba ze nie interesuje Cie pobor pradu wogole wiec wtedy ok.

 

Opublikowano
4 minuty temu, mlody.czub napisał:

Bez sensu posuniecie jak dla mnie, chyba ze nie interesuje Cie pobor pradu wogole wiec wtedy ok.

 

mam swoją elektrownie :) jeśli będzie za słaba to jej montaż na śrubunkach umożliwia szybką wymianę ;)

Opublikowano

Podpiwniczy dobrze radzi,  Radecki z ciekawości wyników końcowych tego układu będę obserwować ten temat, życzę powodzenia przy składaniu tej hydrauliki...

tez miałem podobną, rurki,węże, zawory,  kubełek, prefiltr, dodatkowa pompa grundfosa, ech.... fajne klocki lego...

Opublikowano
1 godzinę temu, radecki napisał:

Zastanawiam się jeszcze w którym miejscu zamontować zawór spustowy (kranik), za czy przed pompą ?

Ja mam za pompą  ,  przy takim układzie  możesz popchnąć  wodę  przy podmianie gdzie sobie  życzysz.

Opublikowano
24 minuty temu, KrisT napisał:

Podpiwniczy dobrze radzi,  Radecki z ciekawości wyników końcowych tego układu będę obserwować ten temat, życzę powodzenia przy składaniu tej hydrauliki...

tez miałem podobną, rurki,węże, zawory,  kubełek, prefiltr, dodatkowa pompa grundfosa, ech.... fajne klocki lego...

Jest trochę babrania, w sumie pierwszy raz będę kleił takie rurki więc sam nie wiem co z tego wyjdzie ale na pewno tutaj opiszę :) miałem dzisiaj trochę pokleić, dzieci szybko poszły spać więc było trochę czas ale wstawianie wzmocnień w szafkę i montaż blatu pod akwarium zabrały za dużo czasu, myślę że w weekend będzie już wszystko zrobione w oczekiwaniu na zbiornik

 

34 minuty temu, podpiwniczy napisał:

Ja mam za pompą  ,  przy takim układzie  możesz popchnąć  wodę  przy podmianie gdzie sobie  życzysz.

i też tak zrobię ;)

Opublikowano (edytowane)

Dzisiaj dotarł test zoolek ph 7.4-9 i ... nie wychodzi, chciałem zbadać kranówkę żeby wiedzieć czy będzie dobre ph, kolor nie odpowiada żadnemu z wzornika. Zoolek tak ma ? Mam zestaw jbl i jest tam test ph który wyszedł koło 7 ale że jest szeroki zakres i co za tym idzie mniejsza dokładność zamówiłem zooleka który nie wyszedł 

 

20180223_134024.jpg

20180223_134047.jpg

Edytowane przez radecki
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 23.02.2018 o 14:00, radecki napisał:

Dzisiaj dotarł test zoolek ph 7.4-9 i ... nie wychodzi, chciałem zbadać kranówkę żeby wiedzieć czy będzie dobre ph, kolor nie odpowiada żadnemu z wzornika. Zoolek tak ma ? Mam zestaw jbl i jest tam test ph który wyszedł koło 7 ale że jest szeroki zakres i co za tym idzie mniejsza dokładność zamówiłem zooleka który nie wyszedł 

Test Zooleka jest ok tylko Ty masz zbyt mały poziom pH w kranie i on tego nie wykrywa...

 

Zrób mały test...

Do szklanki z wodą kranową wsyp 1-2 łyżeczki sody oczyszczonej,dokładnie to wymieszaj i zmierz pH...

Powinno pokazać na teście Zooleka pomiędzy 8.6-9.0... 

Opublikowano
W dniu 7.03.2018 o 20:16, egon44 napisał:

Test Zooleka jest ok tylko Ty masz zbyt mały poziom pH w kranie i on tego nie wykrywa...

 

Zrób mały test...

Do szklanki z wodą kranową wsyp 1-2 łyżeczki sody oczyszczonej,dokładnie to wymieszaj i zmierz pH...

Powinno pokazać na teście Zooleka pomiędzy 8.6-9.0... 

Jak Pisałeś tak zrobiłem, owszem ph się zmienia ale kolor nie jest jednoznaczny a nawet bliski wzornikowi. Dodawałem również do czystej wody kranowej ocet, tutaj już bardziej można przyrównać ph do wzornika ale również barwa dość znacznie odbiega, dam sobie hyba spokój z tym zoolekiem i zamówię jbl

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.