Skocz do zawartości

Przygotowania oraz funkcjonowanie 180x60x60 + sump


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z tym nie dolewaj to chodzi o różne wynalazki czyniące cuda, czystą wodę bez związków chloru możesz dolać, dobrze by było żeby i NO3 miała jak najniższe, najlepiej zerowe.

Wytapatalkowane

  • Dziękuję 1
Opublikowano
11 godzin temu, czaro998 napisał:

Temperatura wody 30 st. a przy takiej temp. woda paruję że strach.

Zupełnie nie potrzebna tak wysoka temperatura. Przy 25-27'C nitryfikacja jest równie skuteczna.

Dolewaj ubytki jak przy podmiance, dla biologii to nie ma znaczenia (bakterie nie wyliczają litrów wody;))

Opublikowano

Dolałem jakieś 100 L. przepuszczone przez węgiel.

52 minuty temu, pozner napisał:

Zupełnie nie potrzebna tak wysoka temperatura. Przy 25-27'C nitryfikacja jest równie skuteczna.

Oczywiście wyczytałem na forum żeby ustawić temp. 30 C.

Na szczęście dużo mi grzałka nie pracuje, więc koszty prądu do utrzymania temp. 30 st. są niewielkie - dogrzewam akwarium z C.O. :)

Opublikowano
31 minut temu, czaro998 napisał:

Oczywiście wyczytałem na forum żeby ustawić temp. 30 C.

Optymalna temperatura dla nitryfimacji to ok. 30'C, ale to nie oznacza że potrzebna. Nitryfikacja wychamowuje przy temp. ok. 4'C, więc 25 czy 30'C nie ma znaczenia. Nitryfikacja jest równie skuteczna.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 22.04.2018 o 16:41, darkon napisał:

Poczekaj teraz cierpliwie 7-9 dni i dopiero zrób ponownie pomiar NO2, powinno zacząć spadać a No3 rosnąć.

Zgodnie z zaleceniem poczekałem 10 dni i zrobiłem pomiary:

A więc tak w dniach:

       25.04              29.04             02.05

NO2 - 1,0                  0,8          0,025 - możliwe że tak szybko spadło?

NO3 -                         10          10

NH4 -                        0,05      0,05

Co myślicie zbiornik już dojrzał?

Ale NO3 ogólnie nie wzrosło, Przez cały okres dojrzewania było prawie na takim samym poziomie.

I jeszcze jedno na kamieniach pojawił się brązowy nalot na kamieniach od strony okien

 

Edytowane przez czaro998
Opublikowano
Godzinę temu, czaro998 napisał:

Zgodnie z zaleceniem poczekałem 10 dni i zrobiłem pomiary:

A więc tak w dniach:

       25.04              29.04             02.05

NO2 - 1,0                  0,8          0,025 - możliwe że tak szybko spadło?

Tak to normalne zjawisko.

Godzinę temu, czaro998 napisał:

Co myślicie zbiornik już dojrzał?

Ale NO3 ogólnie nie wzrosło, Przez cały okres dojrzewania było prawie na takim samym poziomie.

Zbiornik masz już dojrzały. Co do NO3 to nie wiem dlaczego, ale coraz częściej przy dojrzewaniu zbiorników kolegów forumowiczów nie występuje duży przyrost azotanów, nie mam pojęcia dlaczego.  

Godzinę temu, czaro998 napisał:

I jeszcze jedno na kamieniach pojawił się brązowy nalot na kamieniach od strony okien

Normalne zjawisko, pojawiły się okrzemki, z czasem powinny zniknąć i zostać zastąpione innymi glonami, zielenicami albo brunatnicami. Mogą też pozostać na stałe i nic im nie zrobisz, wszystko zależy od zbiornika.

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
17 minut temu, darkon napisał:

Zbiornik masz już dojrzały. Co do NO3 to nie wiem dlaczego, ale coraz częściej przy dojrzewaniu zbiorników kolegów forumowiczów nie występuje duży przyrost azotanów, nie mam pojęcia dlaczego.  

Wydaje mi się że przestają "nawozić" zbiornik po wystartowaniu cyklu. Zawsze jakiś czynnik produkujący amoniak jest wskazany. 

Edytowane przez bobanr
Opublikowano
7 godzin temu, darkon napisał:

Zbiornik masz już dojrzały.

Skoro zbiornik już dojrzał to czas na ryby :)

 

Chcę dorzucić film z aktualnym wyglądem zbiornika, ale nie mogę przesłać pliku filmowego cały czas coś się zawiesza może ktoś mi doradzić czy trzeba jakoś pliki filmowe przetwarzać przed wysłaniem? Problem pojawia się na etapie przesyłania pliku

 

 

Opublikowano
2 minuty temu, czaro998 napisał:

ale nie mogę przesłać pliku filmowego cały czas coś się zawiesza może ktoś mi doradzić czy trzeba jakoś pliki filmowe przetwarzać przed wysłaniem? Problem pojawia się na etapie przesyłania pliku

Zamieść na You Tube  jako publiczny. Potem po skopiowaniu linka filmik będzie tutaj widoczny.

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.