Skocz do zawartości

Przygotowania oraz funkcjonowanie 180x60x60 + sump


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Trochę czasu minęło a u mnie prace małymi kroczkami posuwają się do przodu. Z jednej strony to kilka spraw technicznych miałem do rozwiązania a z drugiej to finanse :(.

A więc tak: odebrałem płytę na szafkę i okazało się że kolory sklejki i okleiny są różne. Sklejka była jakaś szara więc oddałem ją do pomalowania i tak minęło kolejne dwa tygodnie w oczekiwaniu na płytę.

A w między czasie dojechało do mnie akwarium, przyznam że wykonanie jest pierwsza klasa naprawdę jestem zadowolony :biggrin:. Pan Jacek z Kolna Jest godny polecenia.

5a9071156220c_Akwarium1.thumb.jpg.9ada32e055cb49982662c3ef4312144e.jpg

Trzeba było podjąć teraz decyzję jaki rodzaj filtracji ma u mnie być. Po kilku dniowych rozmyślaniach doszedłem do wniosku że skoro nigdy nie miałem sumpa to czas najwyższy go mieć :). Więc filtrację oprze na sumpie  nie tak jak wcześniej planowałem z łączeniem filtracji narurowej i sumpa.

Skutecznie mi to wyperswadowaliście z głowy :).

Ponad to akwarium miało już komin i zaplanowałem takie wynalazki jak ogrzewanie z centralnego ogrzewania i automatyczna podmiankę.

W tym miejscu chcę podziękować dla kolegi lukas1987  za pomoc w zaprojektowaniu sumpa. 5a830d8dc6130_Sump(2).thumb.jpg.e81c31f98d9b8f22de7da124537f718c.jpg

I w końcu po długim oczekiwaniu odebrałem płytę. Dodam że wszystkie płyty u mnie w szafce są ze sklejki wodo-odpornej.

Grubość blatu to 36 mm. Dodatkowo tylna ścianka to sklejka 18 mm co jeszcze zwiększa stabilność (szafa pancerna:lol:)

Udało mi się załatwić ją w drugim gatunku przez co była o 50% tańsza, ale miała kilka wad i rys które trzeba było ominąć podczas cięcia.

A tak wygląda efekt końcowy  :)

5a90717c72429_szafka(4).thumb.jpg.1132d28a985b87b5a0848d672d38bb73.jpg5a90713a15e06_Szafka(2).thumb.jpg.c67ac885423f1b6e46ad79d9c720edce.jpg

Zdjęcia z postępu prac w środku

5a90715aa84a9_szafka(3).thumb.jpg.1a6fc698c0a69426758d6d1025a17e68.jpgszafka.thumb.jpg.b7e5e59373fc2870bd4ac73880427e46.jpg

Trochę opiszę by uniknąć niepotrzebnych pytań :)

Ta srebrna rura z lewej jest ze stali nierdzewnej i jest podpięta pod C.O. na powrocie będzie zamontowany zawór RTL z kapilarą. Robiłem już wstępne testy i działa spoko. Zobaczymy jak się sprawdzi w działającym już akwarium.

Czarny wentylator komputerowy 12V jest do wypchnięcia wilgoci z szafki do wentylacji.

Wykonałem też instalację elektryczną 8 gniazdek z czego 4 są normalnie wpięte w sieć, to te z tyłu.

4 kolejne (na zdjęciach nie widoczne bo są podwieszone na blacie za włącznikami) wykonałem w taki sposób że można je włączać tymi przełącznikami z przodu szafki pod nie planuję podłączyć: 1-oświetlenie szafki(już jest), 2-pompę obiegową , 3-cyrkulator, 4-zapas.

Wyjaśnię też że otwory w sumpie miały być 2 ale szklarz się pomylił i wykonał 3 :). Oczywiście zadzwonił i spytał czy może tak zostać, bo wymiana szyby wymagała rozklejenia całego sumpa.  Najprościej było zakleić jeden otwór.

Fajną i praktyczną sprawą też okazało się dodanie zawiasów z kątem otwarcia 170 st. poruszanie się przy szafce jest bardzo wygodne.

Teraz planuję zamówić rury i kształtki do instalacji. Możecie podesłać jakieś linki do sklepów z taką instalacją. Wchodziłem na stronę eRybki i wydaje mi się że mają wysokie ceny. Zwłaszcza przeloty przez szkło jakie brać droższe czy tańsze ?.

 

 

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 2
Opublikowano

 

W dniu 24.02.2018 o 00:30, aurban6 napisał:

Hej
Rury i kształtki kupuję tu https://www.pvcu.pl taniej chyba już nie ma.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
 

Poszukałem po internecie i znalazłem sklep z tańszą armaturą  http://www.ksztaltki.com/

Przynajmniej tak mi się wydaje ciekaw jestem czy w związku z niższą ceną nie oszczędzili na jakość ? Co sądzisz o tej armaturze?

Proszę też o podpowiedz czy warto zakupić tańsze czy droższe przeloty przez szkło  http://allegro.pl/przelot-przez-szkło-vdl-32mm-wys24h-i6792092817.html

lub http://allegro.pl/przelot-przez-szkło-aqua-medic-32-mm-coralhouse-i5678403622.html

Między nimi jest spora różnica w cenie a ja mam kilka tych przelotów do kupienia więc czy warto przepłacać ? jak u was to funkcjonuje?

 

 

Opublikowano

Ksztaltki.pl i pvcu.pl to ta sama firma. Na pvcu.pl zgodnie z regulaminem moga kupowac tylko firmy (ja kupowalem bez problemu aczkolwiek firmy nie mam) na ksztaltki.pl zwykli obywatele. Co do przelotow to nie pomige poniewaz nie mam w tym doswiadczenia.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
Teraz, czaro998 napisał:

 

 

Proszę też o podpowiedz czy warto zakupić tańsze czy droższe przeloty przez szkło  http://allegro.pl/przelot-przez-szkło-vdl-32mm-wys24h-i6792092817.html

lub http://allegro.pl/przelot-przez-szkło-aqua-medic-32-mm-coralhouse-i5678403622.html

Między nimi jest spora różnica w cenie a ja mam kilka tych przelotów do kupienia więc czy warto przepłacać ? jak u was to funkcjonuje?

 

 

Prawda jest taka ze nie wiesz jakiej jakosci sa te tanie, ale jak cos jest o polowe tansze to mozna by się zaczac zastanawiac dlaczego. Przeloty to taki dosc wazny element, ja się nad tym nie zastanawialem zbyt dlugo.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 23.02.2018 o 22:03, czaro998 napisał:

Teraz planuję zamówić rury i kształtki do instalacji. Możecie podesłać jakieś linki do sklepów z taką instalacją. Wchodziłem na stronę eRybki i wydaje mi się że mają wysokie ceny. Zwłaszcza przeloty przez szkło jakie brać droższe czy tańsze ?.

a może najprościej skoczyć do pobliskiego sklepu ? https://www.leroymerlin.pl/hydraulika/instalacje-wodne-i-gazowe/instalacje-pvc-i-cpvc-klejone,a545,strona-3.html Co prawda ja robiłem prostego narurowca do 300l na 3/4cala ale porównując ceny wyszło chyba taniej, w leroy kupiłem prawie wszystko, czego brakowało dostałem w castoramie, przy zamówieniu na stronie wyjdzie jeszcze taniej bo na niektóre elemnty jest promocja

55 minut temu, aurban6 napisał:

Ksztaltki.pl i pvcu.pl to ta sama firma. Na pvcu.pl zgodnie z regulaminem moga kupowac tylko firmy (ja kupowalem bez problemu aczkolwiek firmy nie mam) na ksztaltki.pl zwykli obywatele. Co do przelotow to nie pomige poniewaz nie mam w tym doswiadczenia.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
 

Z tego co pisze na stronie http://www.ksztaltki.com to ten sklep jest hurtownią z minimalną wartością zamówienia 1000zł, na http://www.pvcu.pl można robić zakupy detaliczne bez minimalnej wartości zamówienia stąd wyższe ceny

Edytowane przez radecki
Opublikowano

Dzięki za podpowiedzi.

Jakoś nie doczytałem tych minimalnych wartości zmówień, a raczej nie przekroczę 1000 zł. :)

Jutro jeszcze tak z ciekawości złoże zapytanie w firmie w której kupowałem materiały do instalacji na dom. Ponoć mam u nich duże rabaty zobaczymy !!!

Co do hipermarketów budowlanych to z miesiąc temu zrobiłem małe rozeznanie przy okazji jakiś zakupów i szału nie ma, jednak na internecie jest najtaniej.

Opublikowano

Jedyna różnica jest taka, że w castorama/leroy/obi nie znajdziesz nic innego tylko wielokrotność cala. W przypadku pvcu.pl o którym wspomina @aurban6masz pełny asortyment jezeli chodzi o przekrój rurek.

Opublikowano (edytowane)

Dodatkowo musisz sprawdzić ogólną cenę, ponieważ jak patrzyłem na pvcu.pl i kształtki.pl choć ta sama firma to np zawory na kształtki.pl mieli tańsze, ale niektóre kształtki z kolei na pvcu.pl.
Nie mam pojęcia dlaczego taką politykę stosują i tak to podzielili. Na pvcu.pl kupowałem nie jako firma i w sumie nikt mnie o nic nie pytał po co na co, zamówiłem przysłali wszystko wg zamówienia a nie były to kwoty idące w tysiące.

Dokładnie jak pisze @rekawiczkaw marketach bodajże maja system nibco a on rozmiarami się różni od tego co pvc.

Edytowane przez aurban6
Opublikowano (edytowane)

Kontaktowałem się dziś z pvcu.pl i już nie chcą współpracować z indywidualnym klientem tylko firmy, taką dostałem odpowiedz.

Pan z firmy stwierdził że kiedyś owszem współpracowali ale za dużo im zachodu i papirologii w rozliczeniu VAT-u.

Więc spisałem całe zamówienie i złożyłem zapytania do 3 firm akwarystycznych z allegro , zobaczymy co odpowiedzą

Przy okazji wypisałem w zamówienie trochę osprzętu np:

- Grzebień przelewowy 42 cm regulowany

- Pompa JEBAO RW – 15 z kontrolerem

Edytowane przez czaro998

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.