Skocz do zawartości

Przygotowania oraz funkcjonowanie 180x60x60 + sump


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
34 minuty temu, czaro998 napisał:

Uskok z prawej strony to odejście stelaża na komin bo takowy będzie w moim akwarium. Planuję połączyć filtrację narurową z sumpem oglądałem pewien filmik na YouTube  autorstwa Mario i podoba mi się jego projekt.

Nie to żebym wybrzydzał ale coraz mniej podoba mi się te arcydzieło. Połączenie razem dwu filtracji  czyli sumpa z kominem walącym po oczach oraz do tego  narurowca do baniaka 150x 60x60  to jak piszą - przerost formy nad treścią.

Każda z tych filtracji wystarcza sama na baniak 1000l  a podwójna nie da ci lepszej filtracji tylko zdecydowanie gorszą i może ci się taka podobać bo ma Mario ale to nie będzie super filtracja bo połączy także wady każdej z nich, a zalety każdej z nich się nie sumują :D  nie będzie ujemnego NO2 bo dwie filtracje :(

Sump co prawda nie wymaga płukania przez rok bo gąbek i grysu ze 100 itrów ale to w Malawi a przerybionym szczególnie gromadzi tak wielki ładunek g... że biologia słabo z tym sobie radzi i musi produkować  jak oczyszczalnia ścieków  w Białymstoku tyle samo NO3 i PO4 nie wymieniając reszty.

Sump wymaga zabudowy bo woda mocno paruje a to g... śmierdzi a pompa musi być dziarska czyli prądożerna by wodę podnieść na 120-150cm  więc będzie słyszala na pewno.

Za to narurowiec na pompie IBO Beta będzie odwrotnie - bezgłośny i energooszczędny i nie wymaga tych kominów kosztem baniaka i żadnych grzebieni i dziur w dnie akwarium . Ale mechanik w nim z racji małych wymiarów wymaga częstego płukania nawet 2 razy w tygodniu .

Jak rozumiem  baniak sam dla ryb ma 150cm a doklejony komin jako ozdoba akwarium coś pod 30cm.? czyli kosztem baniaka?  czy się mylę?

i do tego sump jak stodoła bo widzę ile zostawiłeś  z przodu bez podparcia akwarium by wszedł tam ten sump . Prawy róg baniaka będzie nie podparty  i to na długości cos ok 1m - i tak ma być?

To na ten narurowiec za mało miejsca zostawiłeś , ciężko będzie upchać.

No i błąd taktyczny - żona mogła być tylko raz zaskoczona wymiarami baniaka i nie pozwoli teraz na większy tak przez kilka lat  a mógł być od razu o wiele większy a zaskoczenie było by takie samo.

Jak cię moja upierdliwość irytuje to napisz a zamilknę:lol:

 

 

 

 

 

Opublikowano
1 minutę temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Henryku...w temacie jest 180x60x60.

widzę i wiem  Andrzeju :Dale i dla mnie i zapewne dla Ciebie liczy się jakie wymiary ma baniak ten dla ryb i nie ma znaczenia że wody wsystemie będzie 1000l  bo moim zdaniem to baniak  540l

i o to wszystko dopytuję autora absolutnie nie tykając spraw kosztu tego przedsięwzięcia.;).

Opublikowano (edytowane)

Trochę pszesada z łączeniem tych dwóch filtracji. Ten sam efekt uzyskasz tylko z sumpem lub narurowcem, a co lepsze... To rzecz gustu. Wszystko ma swoje plusy i minusy. Ja osobiście mam filtr panelowy na grzebieniu i w zbiorniku mam czyściutko przy stercie gruzu i strukturalnym tle. Na tafli nie ma śmieci,  korzucha i nie muszę chlupotania wody słuchać, więc grzebień też jest fajną sprawą.

Przemyśl sobie to wszystko dokładnie, bo z tego, co widziałem na tym wideo z YT, to trochę za dużo niepotrzebnych gratów. 

Edytowane przez przemo-h
Opublikowano
1 godzinę temu, deccorativo napisał:

Jak cię moja upierdliwość irytuje to napisz a zamilknę:lol:

Po to założyłem ten wątek aby koledzy coś podpowiedzieli a umiarkowana krytyka jest wskazana.

Akwarium ma wymiar 180x60x60 a komin ma być wewnętrzny prawy tylny róg. Wykonawca mówił ze powinien wyrobić się w wymiarach komina 20x20 cm. masz rację jakaś strata powierzchni dna to fakt ale akwarium już zamówione i tego nie zmienię.

Lepiej eksperymentować na mniejszym baniaku bo jak zona się zgodzi kiedyś na naprawdę duży np. 360x80x60 to błędów nie popełnię:D

No dobra ale poważnie filtracja ma być narurowa a ten sump to taki dodatek i planuje go naprawdę małego na rzeczy typu stała podmianka, grzałka i ewentualne jak zajdzie potrzeba jakieś media.

2 godziny temu, deccorativo napisał:

Prawy róg baniaka będzie nie podparty  i to na długości cos ok 1m - i tak ma być?

Wydaje mi się ze powinno wytrzymać ten stojak na żywo naprawdę robi wrażenie pancernego profil 5x5 na odległości 1,1 mb ma ściankę 3mm. Sklejka wodo odporna też 36mm grubości na blat.

Myślę że sporo się wyjaśni jak przyjedzie akwarium i płyty.

Opublikowano

No dobra kupiłeś mnie tą sklejką wodoodporną 36mm :D  Ok podparcie baniaka wytrzymie.

Ten narurowiec z mini sumpikiem też przeboleję choć znam tańsze rozwiązania by była grzałka i weszło 500ml ceramiki Xport Bio dokładnie na 760l baniak , i nie trzeba tam 100l grysu, Matrixa z biobalami bo tylko szambo się tam zbiera.

Aktualnie ćwiczymy na forum taki wątek kolegi z zakręconą automatyczną podmianką kropelkową i też ma kłopoty , też ma tylko podprowadzoną zimną wodę i grzeje , ale to daleko od Białegostoku.

Jak wodę masz z  SUW Jurowce to OK ale jak z Pietrasz to nie za zbytnio pod automatyczną podmiankę bo pH ma za niskie dla Malawi choć to się zmienia ale w obie strony :cry: Jak się bujnie w dół to wątpię byś wycisnął choć pH 7,4 w baniaku, ale będziemy się martwili jak baniak dojrzeje tylko test masz do d... by dokładnie zmierzyć te pH. By wiedzieć czy osiąga 7,4 ma być test o zakresie 7,4-9 bo ten ogólny nie jest dokładny ale może to i dobrze - nie będziesz się denerwował  że jest za nisko bo te ogólne jakoś zawsze pokazują więcej niż te nasze do Malawi i dokładne.

 

Opublikowano

Widzę że muszę sprostować jedna informację skoro poruszyłeś temat dostarczania wody!!!.

16 godzin temu, deccorativo napisał:

Jak wodę masz z  SUW Jurowce to OK ale jak z Pietrasz to nie za zbytnio pod automatyczną podmiankę bo pH ma za niskie dla Malawi choć to się zmienia ale w obie strony :cry: Jak się bujnie w dół to wątpię byś wycisnął choć pH 7,4 w baniaku, ale będziemy się martwili jak baniak dojrzeje tylko test masz do d... by dokładnie zmierzyć te pH. By wiedzieć czy osiąga 7,4 ma być test o zakresie 7,4-9 bo ten ogólny nie jest dokładny ale może to i dobrze - nie będziesz się denerwował  że jest za nisko bo te ogólne jakoś zawsze pokazują więcej niż te nasze do Malawi i dokładne.

 

Jak zakładałem konto to wpisałem ze jestem z Białegostoku (pole było wymagane a ja chciałem orientacyjnie podać rejon na którym mieszkam) ale w poście powitalnym już dodałem że z okolic Białegostoku.

Tak dokładniej to obecnie mieszkam w pod Białostockiej gm. Choroszczy. Na swoje usprawiedliwienie mam tylko tyle że urodziłem się w Białymstoku, uczyłem się tam i obecnie pracuję, ale nowy dom pobudowałem poza granicami miasta w małej wsi prawie niewidocznej na mapie :).

Jeśli kogoś wprowadziłem w błąd to przepraszam. Już poprawiłem wpis na profilu.

Wracając do tematu to woda dostarczana mi jest przez wodociągi gm. Choroszcz. I jutro podjadę do stacji i postaram się wyciągnąć parę informacje na temat parametrów wody, bo na stronie jakoś nie wszystko mogę znaleźć. Jest tylko twardość.

 

Opublikowano

Witamy na forum :)

Co do filtracji to w poprzednim zbiorniku 160x70x70 miałem sumpa napędzanego cichą pompą od C.O.

+ 2 korpusy narurowe z owatą (w celu wyłapania resztek i klarowania wody) 

+ blok absorbera No3 na purolite a520e

Sprawdzało się to idealnie, woda  kryształ ;)

 

Masz gdzieś plany tego sumpa? 

Jeśli chciałabyś użyć do napędu  pompy od C.O. to dobrze byłoby w komorze pompy (na bocznej ścianie, jak najniżej )  wywiercić dziurę na przelot... 

Dodatkowo mógłbyś wywiercić dziurę  dla odprowadzenia wody do ścieków i trzecią do zabezpieczenia przed przelaniem... 

Jeśli masz dobre pH w kranie i w miarę niskie No3, to zakładaj stałą podmianę a cała obsługa zbiornika będzie sprowadzała się do płukania gąbki lub podmieniania owaty :)

 

 

Opublikowano
33 minuty temu, lukas1987 napisał:

Masz gdzieś plany tego sumpa? 

Niestety jeszcze nie rozplanowałem dokładnie tego sumpa. A masz może jakieś zdjęcie lub plany jak to u Ciebie wyglądało to byś podesłał na prywatny?.

Sump planowałem mały a większość filtracji oprzeć na korpusach narurowych.

planowałem użycie pompy do C.O. bo nawet jedną kupiłem za dużo do instalacji w domu i nie wykorzystałem - GRUNDFOS UPS 25-40

Opublikowano
Godzinę temu, czaro998 napisał:

Niestety jeszcze nie rozplanowałem dokładnie tego sumpa. A masz może jakieś zdjęcie lub plany jak to u Ciebie wyglądało to byś podesłał na prywatny?.

Sump planowałem mały a większość filtracji oprzeć na korpusach narurowych.

planowałem użycie pompy do C.O. bo nawet jedną kupiłem za dużo do instalacji w domu i nie wykorzystałem - GRUNDFOS UPS 25-40

Sump nie może być zbyt mały bo musi przyjąć nadmiar wody która spiętrzy się nad wysokość komina... 

Wieczorem pogadamy na pw ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.