Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie.
Znów potrzebuje pomocy. Jak wiecie czy nie musiałam na szybko znaleźć nowe lokum dla moich rybek.
Kupiłam wczoraj używane akwarium.
I zastanawiam się jak przerobić filtrację. Nie mam pomysłu.
Akwarium ma rurki wystające z dna. Czyli mogę tam podłączyć któryś filter?
Czy w ogóle kupić jakiś nowy ?
Jest jeszcze opcja z pustym miejscem w prawym rogu akwa. Tam jest wycięte dno. Chyba na węże ? Są zrobione dziurki wstyropianie. Jednak nie wiem co wykorzystać z tych dostępnych opcji. Szczerze - nie znam się na sumpach itp.
Może warto wykorzystać to , żeby nie było rur.

Ps/ proszę nie krytykować odgryzionego styropianu, wolałam dobre lokum dla rybek.


Tu zdjęcia.
Tak narazie wyglada moje akwa. a8a9956f6a9188b9000e41abcd51a03b.jpg14cc5b36dc5ea0ee989d6e03fda85e49.jpg5f8375d3d266d04c2bf36b933a89cfb1.jpg


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano (edytowane)

Szczerze powiedziawszy to sam już nie wiem gdzie pisać - wszędzie podobne tematy no ale do rzeczy.

Według mnie dokonałaś najgorszego z możliwych zakupów a sprzedawca po Twoim wyjściu chyba skakał pod niebiosa. Wiem, że była niedziela itd. ale wszystko śmiało mogło chodzić w wiadrze. A tak to masz kłopotów co niemiara. No ale nic już nie zrobimy - to był Twój wybór. A w każdym poście piszę do Ciebie, że najważniejszy jest spokój i działania przemyślane. Dobra. Przede wszystkim to nie napisałaś jakie fi rurek tam są. Na 90% było to akwarium morskie a zatem albo 25mm tudzież 32mm. Przy takich średnicach to żadna z nich Ci się nie przyda jeśli myślisz o podłączeniu swoich Eheimów.  No chyba, że idziesz w narurowca bo w takim rozwiązaniu upatruję Twój ratunek. Wtedy to dwie rury zasysające przy dnie to idealne rozwiązanie. Nie wiem co tam jest w kominie ale jeżeli jest również rura 25 albo 32 to można dać powrót. Inna opcja to sump ale tego nie rób. Robić sumpa tylko na biologię to raczej przerost formy nad treścią. Odpowiedź krótka. Zakładaj temat w dziale DIY o narurowcu i po sprawie. Coś wspominałaś, że planujesz większe. To co kupiłaś to wymiar jaki chcesz mieć docelowo? Jeżeli nie to klej dziury i zostaw tak jak jest. Jeżeli tak to tylko narurowiec.

A na czym ten basen postawiłaś? Akwa kupiłaś ze stelażem?

Edytowane przez Gość
Opublikowano

Opisz dokladniej zakupione akwarium. Przydadza się tez dokladne wymiary i zdjecia.

Na początek uszczelnilabym poprzednie akwarium, po przecieku. Zawsze warto mieć jakieś rezerwowe szkło .

Opublikowano

Witaj
Pierwsze co pomyślałem patrząc na to akwarium to podłączenie dwóch filtrów do otworów w dnie zbiornika, wyloty węży umieścił bym w kwadratowym tunelu. Druga opcja to sump. Sporo zależy od średnicy otworów w dnie zbiornika.

  • Lubię to 1
Opublikowano
Szczerze powiedziawszy to sam już nie wiem gdzie pisać - wszędzie podobne tematy no ale do rzeczy.
Według mnie dokonałaś najgorszego z możliwych zakupów a sprzedawca po Twoim wyjściu chyba skakał pod niebiosa. Wiem, że była niedziela itd. ale wszystko śmiało mogło chodzić w wiadrze. A tak to masz kłopotów co niemiara. No ale nic już nie zrobimy - to był Twój wybór. A w każdym poście piszę do Ciebie, że najważniejszy jest spokój i działania przemyślane. Dobra. Przede wszystkim to nie napisałaś jakie fi rurek tam są. Na 90% było to akwarium morskie a zatem albo 25mm tudzież 32mm. Przy takich średnicach to żadna z nich Ci się nie przyda jeśli myślisz o podłączeniu swoich Eheimów.  No chyba, że idziesz w narurowca bo w takim rozwiązaniu upatruję Twój ratunek. Wtedy to dwie rury zasysające przy dnie to idealne rozwiązanie. Nie wiem co tam jest w kominie ale jeżeli jest również rura 25 albo 32 to można dać powrót. Inna opcja to sump ale tego nie rób. Robić sumpa tylko na biologię to raczej przerost formy nad treścią. Odpowiedź krótka. Zakładaj temat w dziale DIY o narurowcu i po sprawie. Coś wspominałaś, że planujesz większe. To co kupiłaś to wymiar jaki chcesz mieć docelowo? Jeżeli nie to klej dziury i zostaw tak jak jest. Jeżeli tak to tylko narurowiec.
A na czym ten basen postawiłaś? Akwa kupiłaś ze stelażem?

To było akwarium roślinne. Nie wiem co było wcześniej.
Do tych rur w podłodze to trzeba mieć jakąś redukcje. Widzisz, nie wiedziałam ze to są ruty zasysającą. Myślałam ze podłącza się wlot i wylot, dlatego nie wyobrażałam sobie takiego działania.
Czy Wogole można podłączyć eheima? Nie wyobrażam sobie takiej filtrach.
To akwarium kupiłam dlatego, aby nie trzymać ryb we wiadrze.
Mój facet po to jechał a on zielony
Nie było stelażu. Komoda została wzmocniona a facet przykleił jakaś płytę do akwarium.
Czyli mówisz , ze kupiłam g...no ? w czerwcu będę miała nowe. Myśle , ze 2m mi stuknie, a ile w górę nie wiem jeszcze. Czy to problem gdyby robić narurowca ?



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Będę w domu to opisze wszystko.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
33 minuty temu, cyganeczka napisał:

Do tych rur w podłodze to trzeba mieć jakąś redukcje. Widzisz, nie wiedziałam ze to są ruty zasysającą. Myślałam ze podłącza się wlot i wylot, dlatego nie wyobrażałam sobie takiego działania.

Jeżeli dysponujesz jednym filtrem możesz jedno wejście w dnie zbiornika użyć jako wlot a drugie jako wylot, z tym że wylot powinien być w poziomie aby woda z filtra nie wylatywała pionowo w górę. Nie znamy średnicy redukcji w dnie ,  ale przy zastosowaniu odpowiedniej redukcji jest takie rozwiązanie możliwe. W takim układzie musisz zastosować dodatkowe zawory odcinające kubeł, w chwili odłączenia filtra musisz odciąć wodę z akwarium.
Jak dobrze widzę na zdjęciu to jedna z końcówek jest skierowana w poziomie, może posłużyć jako wylot z filtra. ;)

  • Lubię to 1
Opublikowano
może zrobić z tym co tylko chce, nie wiem skąd wzialeś takie informacje, że ten zbiornik się do niczego nie nadaje :
1. można wywalić przepusty i nakleić łaty ze szkła i zrobić z tego klasyczne akwarium bez otworów w dnie
2.można podłączyć kubełek poprzez dno i nie ma wtedy węży wkoło akwarium (wystarczy zmierzyć średnicę przepustów i dać za nimi odpowiednie kształtki z zaworami) miałem tak jeszcze w zeszłym tygodniu (http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Filtration.html#canister_plumbed)
3. można zrobić sumpa skoro już był
4. można wykorzystać otwory i zrobić narurowca zasilanego właśnie przez nie (mam tak w tej chwili)

Pod spodem są zawory żeby się nie lala woda.
Mogę kupić jakieś przejścia żeby pasowało do dwóch wlotów. Mam 2 filtry i falownik.
Tylko nie wyobrażam sobie piasku obok tego ☹️
Nie chce dużo inwestować tylko przeczekać do czerwca na nowe akwa. Ten styropian z tylu mnie przeraża
Potem zobaczę Twoja filtrację



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Na sumpa nie mam miejsca. Imię chciałabym.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, cyganeczka napisał:

Czyli mówisz , ze kupiłam g...no ?

Nigdzie nie napisałem, że kupiłaś guano. Skoro nie cieknie to ok.

2 godziny temu, raiders napisał:

gąbki 20 ,35,45 ppi

Częste wyciąganie i czyszczenie nie będzie przyjemnością. Gdy nie będzie regularnego czyszczenie to zaczną się problemy z parametrami. Już kilka takich tematów na forum powstało i jak się później okazała to był wynik zbyt rzadkiego usuwania wszelkich nieczystości.

 

44 minuty temu, michal_j napisał:

może zrobić z tym co tylko chce, nie wiem skąd wzialeś takie informacje, że ten zbiornik się do niczego nie nadaje :

1. można wywalić przepusty i nakleić łaty ze szkła i zrobić z tego klasyczne akwarium bez otworów w dnie

2.można podłączyć kubełek poprzez dno i nie ma wtedy węży wkoło akwarium (wystarczy zmierzyć średnicę przepustów i dać za nimi odpowiednie kształtki z zaworami) miałem tak jeszcze w zeszłym tygodniu (http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Filtration.html#canister_plumbed)

3. można zrobić sumpa skoro już był

4. można wykorzystać otwory i zrobić narurowca zasilanego właśnie przez nie (mam tak w tej chwili)

Koleżanka może zrobić z tym akwarium co tylko sobie życzy. Nawet postawić do góry nogami. ;)

1. Łaty pomysł zacny.

2. Można podłączyć kubły jednak jeżeli w środku siedzą rury 25 lub 32 to podłączenie ich pod wlot 16mm będzie bardzo problemowe.

3. Sumpa można podłączyć tylko pod komin. Jednak wtedy woda będzie się przelewała do sumpa a kupy będą zalegać na dnie. Nie ma możliwości aby cyrkulatorami podnieść wszystko do przelewu. Pod żadnym pozorem nie można podpiąć rur w dnie pod sumpa. Po pierwsze brak rewizji a po drugie wiesz co się stanie gdy wlot się zapcha? Cała woda będzie na podłodze. A co z zapasem gdyby nastąpiła awaria pompy? Wiesz, że cała woda leci do sumpa a później po mieszkaniu.

Tak jak pisałem jedyna opcja to narurowiec.

Edytowane przez Gość
Opublikowano
5 minut temu, Jerry_jerry napisał:

Tak jak pisałem jedyna opcja to narurowiec.

To nie jest jedyna opcja,

Pierwsza opcja - zakleić otwory.

Druga opcja wkleić komin

Trzecia opcja do otworu w dnie dołożyć rurkę do wysokości na jakiej będziemy chcieli mieć poziom wody - na tyle nisko, aby w razie zatkania woda z sumpa zmieściła się w akwarium i się nie przelała.

Czwarta opcja dopasować redukcje i podpiąć kubełek - przy tej opcji ja bym został, skoro to ma być akwarium tylko na pół roku, nie wchodził bym w żadne większe koszty - patrząc na to że podłączam pod to biologa to nawet nie inwestował bym w zawory - przez te pół roku nie czyścił bym filtra biologicznego, więc zawory nie były by mi potrzebne.

  • Lubię to 1
Opublikowano
Teraz, yaro napisał:

To nie jest jedyna opcja,

Pierwsza opcja - zakleić otwory.

Druga opcja wkleić komin

Trzecia opcja do otworu w dnie dołożyć rurkę do wysokości na jakiej będziemy chcieli mieć poziom wody - na tyle nisko, aby w razie zatkania woda z sumpa zmieściła się w akwarium i się nie przelała.

Czwarta opcja dopasować redukcje i podpiąć kubełek - przy tej opcji ja bym został, skoro to ma być akwarium tylko na pół roku, nie wchodził bym w żadne większe koszty - patrząc na to że podłączam pod to biologa to nawet nie inwestował bym w zawory - przez te pół roku nie czyścił bym filtra biologicznego, więc zawory nie były by mi potrzebne.

Faktycznie nie jedyna. ;)

Trzecia opcja na tyle ryzykowna, że zbyt wysoki umieszczenie rury nie zassie nieczystości. Umieszczenie jej za nisko przeleje wodę.

Jeżeli ma to być prowizorka i low cost to albo łata albo biolog pod rury w dnie. Ciekawe tylko jak z redukcjami. Aby nie zasysało nieczystości trzeba jednak wykorzystać Twój pomysł z przedłużeniem rury.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.