Skocz do zawartości

Wysokie NO3 i zablokowany Purolite A520E - przy wysokim poziomie Siarczanów - doświadczenia.


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

Jak wiemy z praktyki przy poziomie siarczanów w wodzie wodociągowej  ok 90 mg/l i więcej  przestają skutecznie działać żywice jonowymienne do usuwania azotanów NO3 typu Purolite A520E lub PA202.  Pozostaje nadal ich niezwykle skuteczne klarowanie wody i usuwanie humusu z DOC ale NO3 utrzymują na poziomie 30-40 ppm co nie spełnia obecnie oczekiwań akwarystów.

Rozwiązaniem problemu może być dwuetapowy blok adsorbera NO3 gdzie woda najpierw płynie przez ML Phos-Out 4 a następnie przez Purolite A520E lub dwa/trzy szeregowo połączone korpusy 10" w narurowcu gdzie w pierwszym jest Phos-Out 4 a w drugim i ewentualnie trzecim -   Purolite A520E lub PA202.

Zawsze w pierwszym dajemy nowy produkt Microbe Lift  Phos-Out 4  w dawce 50ml / 100l wody netto w systemie akwarium a więc bardzo wydajny preparat do usuwania siarczanów a przy okazji także fosforanów , krzemianów oraz humusu  z DOC ( garbników) czyli klarujący wodę.

pol_pl_Microbe-Lift-Phos-Out-4-1000-ml-14440_1.jpg.7e35d8b46f5bec664fe6e553918159ca.jpg

 

http://erybka.pl/product-pol-14440-Microbe-Lift-Phos-Out-4-1000-ml.html

Produkt ten minimalizuje więc możliwość powstania sinic oraz okrzemek jednocześnie klarując wodę  nawet w zupełnie nowym akwarium , a  usuwając siarczany po czasie odblokuje działanie żywicy jonowymiennej typu Purolite , PA202 która zacznie skutecznie usuwać NO3 .  Czyli prawdziwe 4in1 a nawet 5in1.

Wymaga to jednak ograniczenia podmian wody kranowej do minimum by nie zasilać systemu nowymi dawkami siarczanów z wody wodociągowej.

Preferuje więc nowe akwaria jeszcze przed wpuszczeniem ryb lub stare z rybami gdzie w wodzie po ustrojstwie  lanej do kubłów włożymy taki blok wcześniej usuwający te wysokie poziomy siarczanów. Dopiero taką wodę wlewamy do akwarium.

Po czasie jak ruszy Purolite można robić już  normalne co miesięczne podmiany odświeżające tylko wodę.

W moim przekonaniu także eliminuje wszystkie inne poza metodą WA sposoby startu nowego akwarium które dają wysokie poziomy NO3 na zakończenie cyklu dojrzewania, bo przed wpuszczeniem ryb wtedy wymagana jest częściowa ale zazwyczaj duża nawet 50% podmiana wody kranowej z dużą ilością siarczanów.

 

pol_pl_Microbe-Lift-Phos-Out-4-1000-ml-14440_1.jpg

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że może to być nawet niezły produkt dla osób bez wysokich siarczanów. Zasypując część puszki zasypowej z purolite tym produktem można zwalczać fosfor i blokować okrzemki. Chyba że jest jakiś lepszy produkt do takich celów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, deccorativo napisał:

Preferuje więc nowe akwaria jeszcze przed wpuszczeniem ryb lub stare z rybami gdzie w wodzie po ustrojstwie  lanej do kubłów włożymy taki blok wcześniej usuwający te wysokie poziomy siarczanów. Dopiero taką wodę wlewamy do akwarium.

A czy zasadna byłaby opcja włączenia tego do ustrojstwa (ustrojstwo wersja III ;) )..? Mam na myśli przykładowo wersję I (z węglem) uzupełnioną o dodatkowy korpus z Microbe Lift  Phos-Out 4. Skoro jest to również..

12 minut temu, deccorativo napisał:

bardzo wydajny preparat do usuwania siarczanów

.. to do zbiornika leciała by już woda z obniżonym ich poziomem, a purolite umieszczony w systemie filtracyjnym (np. narurowcu) mógłby działać jak należy, obniżając skutecznie poziom azotanów.

 

Coś źle kombinuję? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, michal_j napisał:

Deccorativo czy sprawdziłes lub znasz kogoś kto sprawdził ten preparat w praktyce?

Koledzy - nie sprawdziłem i nie znam nikogo kto by sprawdził, bo produkt jest zupełnie nowy na rynku, a ja nie mam problemu wysokich siarczanów w kranówie.  Ale jak zużyję Drak PhosReduc który zwala mi fosforany znakomicie tak znakomicie że i całą" trawę" straciłem -  to właśnie kupię ten Phos -Out 4 . Problem w tym że nie mamy testu do mierzenia siarczanów więc pozostaje tylko droga eksperymentowania praktycznego. Tylko użycie go przez wielu kolegów i wymiana spostrzeżeń pozwoli ocenić jego szybkość działania i skuteczność.

Natomiast bezgranicznie wierzę w firmę Microbe Lift bo nigdy się na ich produktach do akwarystyki nie zawiodłem.

Jeśli coś oferują to to robi co napisali że robi.. Z fotki wygląda na złoże absorbyjące fosforany oparte na chelatach żelaza  więc o ogromnej pojemności absorbcji a niezbyt szybkim działaniu w czasie wporównaniu do tych białych na tlenkach glinu ale co jeszcze dodali nikt nie wie.

Co do  wykorzystania  go jako wkład do ustrojstwa wersja III to jestem niemal pewien że nie zdąży nawet zadziałać bo tam przepływ 3-6l/min a kontakt wody z tym złożem sekundowy i tylko jednorazowy , ale czytając ulotkę mogę być w błędzie.

W jakich proporcjach i jak silnie pochłania te 4 składniki naszej wody w akwarium - nie wiem ale na pewno obniża siarczany a o to nam biega by odetkać Purolite.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, rozmawiałem z Panem z firmy Purolite Sp. z o.o. (jeśli ktoś już to czynił to przepraszam że dubluję temat) który to stwierdził że żywica Purolite również absorbuje Siarczany, dlatego przy wysokich Siarczanach ładuje się nimi a nie NO3, które po pewnym czasie wypuszcza na takim samym poziomie lub uwaga nawet na wyższym, gdyż istnieje ryzyko że może nagle wpuścić w obieg NO3, które wcześniej pochłonęła.

Jego rada była jedna zwiększyć ilość stosowanego purolite. Charakterystyka pracy tej żywicy będzie taka, że na przykład pierwszy korpus pochłonie Siarczany a drugi będzie walczył z NO3.

Co o tym sądzicie?

Edytowane przez eazeo83
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Cześć. Moim zdaniem filtracja z sumpem w tak małym akwarium -450l mija się z celem. Duże straty energii elektrycznej. Bo woda trafiając do sumpa będzie się wychładzała. Nie potrzeba w w takim zbiorniku 100l filtracji. Ale to moje zdanie. Ja mam u siebie filtrację kasetową. Zbiornik 230x70x65 więc trochę większy. Wymiary kasety filtrującej to 25x23. Gąbka przez całą wysokość kasety. Wysokość 55cm. O grubości 5cm + do tego nam Narurowca - 3 korpusy ze sznurkami. I to jest moja cala filtracja zbiornika 1047l. Wodę nam ładną i uważam, że bez Narurowca też by się obeszło. Plusy takiej filtracji - woda nie opuszcza akwarium, zatem nie ma strat ciepła. No i czyszczenie filtra- 5min i po robocie   
    • Po co Ci aż 4 komory w sumpie? 3 w zupełności wystarczą, 1 - gąbki, 2 - ceramika, K1 etc... 3 - pompa. Gąbki w pierwszej komorze wstaw odwrotnie niż na rysunku czyli od dołu 10ppi na nią 20ppi i na wierzch włóknina, 30ppi wylatuje bo będzie Ci się to szybko zapychać. W takiej konfiguracji jak napisałem filtracja mechaniczna odbywa się na włókninie i ją wymieniasz raz lub dwa razy w tygodniu. Gąbek nie musisz wtedy długo ruszać i gdy zbierze się w nich szlam będziesz miał dodatkowe medium biologiczne. Włóknina tylko poliestrowa, inne pylą https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499 Możesz oczywiście użyć JBL Symec (kto bogatemu zabroni) czy innych wat akwarystycznych, ale te tapicerskie wychodzą o niebo taniej i co najważniejsze sprawdzają się. Pod gąbki i media w 2 komorze koniecznie daj kratki rastrowe, są dostępne z dystansami lub bez, wtedy możesz do niej przymocować trytytkami kawałki rurek PVC. Chodzi o to żeby pod mediami zostawić przestrzeń dla swobodnego przepływu. Jak słusznie zauważył @darianus gąbka z przegrody wylatuje. I żadnych łączonych narurowców i dwóch pomp w sumpie, znudziła Ci się sucha podłoga w mieszkaniu? Teraz odnośnie budowy rurki przelewowej, nic nie wspomniałeś co to ma być, mam tylko nadzieję, że to będzie działać na zasadzie syfonu (jest tego sporo na necie). Niezależnie jaki rodzaj wybierzesz to i tak sugeruję zbudować komin. U mnie to działa, skleiłem ze spienionego PCV "pudełko" otwarte od góry z grzebieniem na dwóch krawędziach i umocowałem w rogu akwarium. Rura przelewowa ssie wodę z tego pudełka/komina i w przypadku braku prądu, do sumpa zrzuci Ci tylko to co ponad krawędzią grzebienia plus pojemność komina. Komina nie musisz robić do samego dna akwarium. Przelew zbudowałem taki jak na poniższym filmie. Zmieniłem tylko wymiary rur, dostosowując je do własnych potrzeb. Z tego co pamiętam to rura ssąca i dalej ta co wpada do sumpa to 25mm, a ta najszersza to 75mm. Wszystko bez problemu do kupienia na Allegro. Takie zwiększenie wymiarów dało mi dużo większy przepływ niż pokazany na filmie. Dokładnie jaki, nie wiem nie mierzyłem. W każdym razie pompa Jebao DCP-6500 pracuje na 70% to chyba nieźle. Działa to u mnie już 3 lata, bez przerwy i nie raz zdarzały się wyłączenia prądu. Mogę potwierdzić, że jest to bezpieczne tylko trzeba wszystko dobrze policzyć i wykonać z głową. Poniżej do obejrzenia mój film z testów. Wykorzystałem tam pompę DCP - 2500 bo akurat taką miałem pod ręką. Powodzenia  (film ma 1.3 GB i może się dość długo ładować, ale cierpliwość cnotą akwarysty☝️🤣) 20220814_184535.mp4    
    • No właśnie dlatego to wszystko tak nakreśliłem, choć i tak jest trochę po łebkach, żeby wyeliminować wszystkie błędy. Niekoniecznie musi to być 45. Trochę się kierowałem tym, żeby ta gąbka zbierała przed pompa ostatnie syfki. Ale może jej tam nie być albo jakaś większą gradacja. Nie pomyślałem, że kubełki działają pod sporym ciśnieniem to przepchać wodę przez 45 nie problem. Tu jest inaczej
    • Nie znam się na sumpach ale zaciekawiła mnie ta gąbka ppi 45 włożona pionowo między przegrody. Nie obawiasz się zbyt dużych oporów przepływu?
    • Mam tylko test6 6 in 1 niestety Kh 120 mg/L pH 7.8 Twardość 500 mg/L Chlor 0 - 0,5 NO3 - poniżej 25 NO2 - 0   
    • Zrób test wody i podaj tu go do tematu 
    • Witam, Mam akwarium (240L) z 10 młodymi Saulosi od około miesiąca. Od 2 dni zauważyłem większą aktywność ryb. Pływają ławicą wzdłuż frontowej ściany akwarium lub w górę i dół obok grzałki (znajduje się na bocznej ściance).  Dwa dni temu nic nie robiłem specjalnego z akwarium, pokarm też bez zmian (jedzą normalnie i są wiecznie głodne). Rybki są młode, dopiero dwa samce się przebarwiają.  Czy powinienem się martwić ? czego to może być oznaka ? 
    • Witam. Jestem nowy na forum i serdecznie wszystkich pozdrawiam. Przeglądałem sieć i natrafiłem na ten temat, a że jest u mnie bardzo świeży i w niedalekiej przyszłości szykują się u mnie zmiany, postanowiłem tutaj poszukać pomocy. Aktualnie mam zbiornik 300L brutto (klasyk 120x50x50) w wersji ogólnej. Czyli roślinki, skalary i kilka drobniejszych gatunków. Ale tak jak napisałem powyżej, szykują się u mnie zmiany i w wersji słodkowodnej poważnie rozważam opcje Malawi i w nieco większym rozmiarze 450L. Wtedy akwarium już będzie z kominem, ale w chwili obecnej nie ma i niżej wyjaśniam jaki jest plan co do aktualnego zbiornika. Chciałbym przerobić filtrację. Teraz mam dwa kubełki: Ultramax2000 z dwoma prefiltrami narurowymi i Ultra 900 z prefiltrem HW-603. Sprawdzają się super, ale biorąc pod uwagę plany, chciałbym pójść w stronę sumpa. Zdobyłem dodatkowy zbiornik 160L brutto, który włożę do szafki pod akwarium (mam stelaż z zabudową, więc jest wolna przestrzeń przez całą długość akwarium). Rozmiary 100x40x40. Pomyślałem, że zbiornik jest wystarczająco duży, że mogę sobie wydzielić ze 40L na "akwarium" a resztę poprzedzielać przegrodami na sumpa. Jeśli to zrobię to zostanie mi na sumpa mniej więcej 75x40x40 czyli jakies 120L brutto. Najchętniej bym zostawił moje narurowce, ale nie spotkałem się z hybrydą narurowca z sumpem, więc pójdą pewnie do likwidacji. Będzie to konieczne z jeszcze jednego powodu. Akwarium nie ma komina ani zewnętrznego ani wewnętrznego. Będę budował rurkę przelewową i tak wyprowadzę wodę z akwarium. Przy zostawionych narurowcach musiałbym zastosować dwie pompy w sumpie: na wlocie żeby pociągnąć wodę czy to przez narurowca, czy bez niego i na wylocie. Ale czy to się sprawdzi? Można na rurce wlotowej w akwarium na odpowiednim poziomie zrobić otwory, które zapowietrzą układ gdyby pompa na wylocie się wyłączyła lub obie. Ale czy układ dwóch pomp się sprawdzi? Są ze sterownikami i można ustawić na wlocie i na wylocie osobne przepływy. W budowie sumpa chciałbym się wzorować na poprawionym na niebiesko projekcie z postu #23. Tylko nie robiłbym osobnej wąskiej przegrody na wlot, tylko łącznie 4 komory po około 16cm oddzielone podwójnymi przegrodami dwoma 2cm i jedną ostatnią 3cm z gąbką(przepływ najpierw dół, potem góra). Sporo informacji, mam nadzieję w miarę wyczerpujących, ale czy wszystko co ważne zapisałem - nie wiem.  Bardzo Was proszę o pomoc i  pchnięcie w odpowiednim kierunku. Wiem, że sporo kombinacji i być może złego myślenia, ale gdzie mam szukać pomocy jak nie tutaj... pozdrawiam  
    • Hej Demasoni bym sobie odpuścił, ponieważ to nie jest łatwy gatunek. Ja bym Ci zaproponował Metriaclime ....... MC przysłowiowe "ciapki" Gdzie samiec jest niepowtarzalny a samiczki akceptowalne  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.