Skocz do zawartości

Przygotowania do startu akwarium 540l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

Jestem już w trakcie startu akwarium o wymiarach 180x50x60h. 

Stelaż zrobiony z profila 30x30x3mm i obity płytą meblową.

Wiem, że przy starcie z akwarium można narobić kilka głupich błędów, których zniwelowanie może kosztować później dużo pracy i nerwów stąd postanowiłem założyć ten temat i dopytać o kilka szczegółów.

1. Czy blat z płyty OSB 25mm wystarczy pod takie akwarium? Płyta jest podparta w 3 miejscach co 89cm i wzdłuż krawędzi.

Niestety tak szybko wszystko się dzieje u mnie, że nie mam zdjęcia samej ramy tylko już całość. Komoda.JPG.de0a8b5e179594c106cc874cf27136d1.JPG

W tym tygodniu również muszę zamówić pompę do filtra kasetowego i zrobić kasetę. Tutaj proszę o pomoc w temacie Filtra Kasetowego na str 143 :D co do wymiarów kasety przy pompie Jebao DCP 5000. :)
 

2. Pytanie nr 2 to o podłoże znalazłem piasek kwarcowy o granulacji 0,5-1,2mm czy jest ona odpowiednia czy lepiej dopłacić i kupić tą jak by najlepszą 0,8 - 1,2 mm?

W dalszym ciągu prac pewnie będą pojawiać się nowe pytania więc na pewno będę wrzucał postęp na bieżąco wraz z kolejnymi pytaniami :)

Edytowane przez Grz3si3k91
Opublikowano
1 minutę temu, Grz3si3k91 napisał:

Jestem już w trakcie startu akwarium o wymiarach 180x50x60h.

W trakcie startu akwarium to byś był, gdyby woda była w baniaku i czekałbyś aż biologia wystartuje, na razie zabierasz się do założenia ;)

 

2 minuty temu, Grz3si3k91 napisał:

1. Czy blat z płyty OSB 25mm wystarczy pod takie akwarium? Płyta jest podparta w 3 miejscach co 89cm i wzdłuż krawędzi.

Jak to jest na stelażu tak jak piszesz to spokojnie może być.

 

3 minuty temu, Grz3si3k91 napisał:

2. Pytanie nr 2 to o podłoże znalazłem piasek kwarcowy o granulacji 0,5-1,2mm czy jest ona odpowiednia czy lepiej dopłacić i kupić tą jak by najlepszą 0,8 - 1,2 mm?

Najlepiej to sobie samemu wybrać piach na jakimś składzie, albo ze zbiornika wodnego ;)  ale jeśli już chcesz przepłacać i brać z marketu to proponuję raczej tą grubszą mieszankę.

 

4 minuty temu, Grz3si3k91 napisał:

W dalszym ciągu prac pewnie będą pojawiać się nowe pytania więc na pewno będę wrzucał postęp na bieżąco wraz z kolejnymi pytaniami :)

A wrzucaj, grunt to zrobić wszystko tak, żeby nie robić tego dwa razy :P 

  • Lubię to 1
Opublikowano

w żadnym wypadku płyta OSB 25mm - chcesz zobaczyć jak wygląda taka spuchnięta - to nie dawno była taka fota.

A wiesz ile wtedy jest roboty by to wymienić - kompletna ro*********a baniaka z rybami aż do podłogi bo baniak stoi całym ciężarem na jednym rogu.

Wyłącznie sklejka wodoodporna i wystarczy 10-15mm bo jest o wiele sztywniejsza o tych wiórów i wystarcza pianka pod panele na to.

piasek jak pisze Mateusz - ma ci się podobać a jak cię stać to nawet złoty piasek może być.

Co do kaseciaka na pompie 5000l/h to  ten projekt Plezi jest moim zdaniem tylko dobry tak do 2000l/h .

Za mała komora śmieciowa, za mała powierzchnia czynna gąbki za mała komora pompy na złoże + cośik na NO3 .

Układ poprzeczny kasety jak planujesz też mi się ne podoba.

 

 

Opublikowano (edytowane)

Dzięki za informacje co do płyty. Już szukam tej wodoodpornej i zamawiam.

@deccorativo A zmieniając wymiary komór ta pompa ustawiona na 40/50% mocy będzie odpowiednia?
Czy lepiej kupić słabsza? 

Nie rozumiem o co chodzi z układem poprzecznym kasety. Miałem zamiar umieścić ją na tylnej szybie pod wzmocnieniem.
 

Edytowane przez Grz3si3k91
Opublikowano
Godzinę temu, Grz3si3k91 napisał:

Dzięki za informacje co do płyty. Już szukam tej wodoodpornej i zamawiam.

Co do płyt pod akwarium czy na stelaż czy na szafkę to proszę kolegę co ostatnio wkleił fotkę jak mu ciekło z pod pokrywy na taką płytę by tu wkleił tą fotkę- bo nie chce mi się szuka po tematach . Zdjęcie zachowam i gdziekolwiek pojawi się słowo  OSB lub płyta meblowa bez słowa będę wklejał jego zdjęcie jako przestroga.;)

Na prawdę czy nie możemy się już wyleczyć z tych OSB i pażdzierzówki okleinowanej. Na szafki tak - pod akwarium NIE!

Oczywiście możesz kupić DCP5000 za 360 zł bo to dobra pompa i  ci napisał @Kubeqże dla niego jest cicha - a dla ciebie też? nie wiem ale bezgłośna nie jest - jak wszystkie DC - zapewne gwiżdze.:lol: Jak zostawisz wokół pompy po 1cm odstępu to gwiżdze głośno a czym większy odstęp tym ciszej, a bo ja wiem jakie ucho masz ty a raczej twoja żona. ?

Ja 5000l/h z bezgłośnej pompy C.O IBO Beta 25/60 za 240 zł planuję do baniaka 1400l więc 3x większy niż twój i wiem że będzie dobrze i bezgłośnie .

@spiochu właśnie idzie podobną drogą po kilku kaseciakach i róznych pompach w tym Grech 3800 też robi kasetą na zewnętrznej pompie C.O.  więc każdy ma swoje preferencje i niech o nich pamięta .

Ten projekt Plezi chyba był pod  DCT4000 ale już nie pamiętam . Jak dla mnie pisałem ci co za małe . Na szczęście komplet nowych formatek to ok 50 zł więc można kilka razy optymalizować konstrukcję.:D więc nie słuchaj - rób swoje a potem poprawiaj.

  • Lubię to 1
Opublikowano

@deccorativo Dzięki za cierpliwość i odpowiedź. 
Akwarium będzie stało w  pokoju "wypoczynkowym" ani to sypialnia, ani to salon. Jest tam duży narożnik, barek, biblioteczka no i najważniejsze ma tam stanąć akwarium. Czy coś tam będzie słychać bardziej czy mniej - trudno. Co prawda obok mamy sypialnie ale zakładam, że na 5 - 6 metrach ten dźwięk będzie do zniesienia? :D
 
Widziałem Twój nowy projekt szybkowarowiec ale jak dla mnie to na razie technologia kosmiczna :D - powoli może też do tego dojdę ale póki co kaseciak podoba mi się ze względu na to, że wszystko dzieje się w środku.

A do 540l akwarium pompa Atman 306 lub Aqc2000 będzie wystarczająca? Różnica 260,00 zł... Więc czy jest sens kupować coś mocniejszego?
A wyżej wymienione pompy jak się mają do głośności? 
Mogę zrobić troszkę większą kasetę żeby nie buczała jak dzik przy szyszkach :D 

 

 

Opublikowano

Tak tylko dla pewności. Masz na myśli taką pompę:

http://allegro.pl/pompa-circulator-2000-akwarium-ponad-350l-aquael-i6863338689.html ?

Jeszcze wracając do podłoża. Wiem, że to już wychodzi z mody ale musi być biały (wybór przyszłej żonki).

Który będzie lepszy:

1. http://allegro.pl/bialy-jak-snieg-piasek-wapienny-do-akwarium-malawi-i5684903336.html

2. http://allegro.pl/bialy-piasek-kwarcowy-0-5-1-2-podloze-do-akwarium-i6668491151.html

3. http://allegro.pl/piasek-wapienny-do-malawi-tanganika-morskiego-akwa-i5728416844.html 

Poz. nr. 3 -> gr. 1.2mm - 1.8mm nie za duży? Może być wapienny czy lepiej jednak ten kwarcowy 0.5-1.2?

Opublikowano

AqC 2000 koniecznie z literką (N)

Piasek biały czym bielszy tym większe rozczarowanie już po kilku tygodniach.

Najlepszy jest  2 wiadra za dwie puszki piwa biały ze składu budowlanego.

Ja znalazłem w lesie jamę lisa i on mi wykopał taką górę białego lisiego.:D

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Ok to kupuje AqC2000 skoro ma dać radę to po co przepłacać.

Gdybyś mi powiedział tylko jeszcze jaką zrobić komorę na gąbkę żeby było wystarczająco.
Pod pompe dam 1 litr JBL MicroMec - wystarczy na biologie + to co w gąbkach?


Do tego jakiś falownik? Może znajdę u jednego sprzedawcy to nie będę 2x płacił za przesyłkę... :D

Spróbuje przegadać Babie, że będzie kupy widać i wezmę może ten 099 Kreisel o gr. 1mm z Castoramy. 

@deccorativodzięki jeszcze raz za pomoc! Jesteś Gość!

Edytowane przez Grz3si3k91

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.