Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Co zdecydowała, że przeprowadziłeś regenerację ? NO3 się podniosło czy były jakieś inne objawy?


NO3 było niezmiennie na niskim poziomie między 5 a 10mg/l, ale wyciągałem złoże bo przepływ spadł i stwierdziłem, że pomoczę w solance. Po 3 miesiącach purolite był już ciemny a regeneracje przeprowadziłem w sumie w celu eksperymentu czy zwykłe moczenie w garnku załatwi sprawę tak samo jak regeneracja pod ciśnieniem.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
W sumie dobrze gadasz,też mnie to zastanawiało po co wstępnie formatować nowe złoże...

Tak samo zrobiła suricade i jak widać działa doskonale,nawet bez wstępnego formatowania...



A mnie zastanawia dlaczego Polak musi zrobić inaczej jak wymaga tego producent Purolite.

Odpowiedz więc jest prosta - bo tak wymaga Purolite a producent tego innego chińskiego PA202 tego nie wymaga bo to jest już inna żywica na azotany - po tym pH to widać.


Dlaczego wymieniasz olej w samochodzie jak wymaga tego producent samochodu - przecież widać że działa doskonale nawet bez wymiany oleju:( a samochód jedzie:rolleyes:

Nie wiem po co Purolite dał takie wymaganie ale wiem że nie po to by dawać zbędne utrudnienia użytkownikowi.

Formatowanie wstępne Purolite robiłem zawsze a było to wiele razy i jakoś nie jest to trudne. Siup do gara z solanką 20minut i wypłukać 2x

Nie wiem po co producent tego wymaga ale zauważyłem za każdym razem że podczas formatowania wstępnego złoże wydziela bardzo ostrą woń nie podobną w zapachu do niczego mi znanego a to zawsze mnie niepokoi. Wylatują też te 3% drobinek poniżej 0,3mm czyli pył które Agnieszce poszły w baniak. Przy pierwszej i następnych regeneracjach tej woni już nie ma.

Sorry za OT bo to nie jest przedmiotem tematu Agnieszki ale każdemu nowemu użytkownikowi Purolite A520E do zastanowienia.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ja swój jak był nowy wsypałem do tych puszek 0.7l ;) i wodą z kranu płukałem aż leciała czysta woda. Fakt, że sporo białego pyłu wyleciało ale po włożeniu do akwarium nie zanotowałem żadnych negatywnych objawów. Oczywiście zrobiłem to bo pytałem Stana na priv i pisał, że robił to samo.

Opublikowano

W piątek zamierzam przetestować 0,5l purolite a520e w kuble i w związku z tym mam pytanie: w czym to najlepiej umieścić?

Wiem, że było już kilka propozycji ale jakbyście mogli podsumować albo zasugerować :)

Opublikowano
W piątek zamierzam przetestować 0,5l purolite a520e w kuble i w związku z tym mam pytanie: w czym to najlepiej umieścić?

Wiem, że było już kilka propozycji ale jakbyście mogli podsumować albo zasugerować :)


Chyba najlepszym sposobem będzie umieszczenie purolite w pończosze tak samo jak to zrobiła koleżanka suricade,możesz też użyć kratki w pończosze o której pisał Jargos ...

Ważne żebyś rozłożył w koszyku jak najcieńszą warstwę purolite,żeby woda swobodnie przez niego przeplywała...


Dziś mi przyszła przesyłka z purolite,więc dopiero jutro zaczynam test w swoim kubełku...

Wpierw myślałem nad kratką w pończosze,ale ze względu na koszyki w moim kubełku http://aquapond.cluster010.ovh.net/fotkiallegro/midikani_wklady_kpl muszę postawić na opcję z samą pończochą bez kratki...

Opublikowano

Czyli mam rozłożyć purolite na całej powierzchni koszyka? I najlepiej zastosować pojedynczą czy podwójną pończoche(rozumiem że chodzi o taką najzwyklejszą)?

Opublikowano
Czyli mam rozłożyć purolite na całej powierzchni koszyka?

Tak na całej powierzchni kosza,w jak najcieńszej warstwie(grubości) żeby woda przez niego swobodnie przepływała...

I najlepiej zastosować pojedynczą czy podwójną pończoche(rozumiem że chodzi o taką najzwyklejszą)?
Pojedyncza pończocha starczy,taka najzwyklejsza oczywiście nowa ;)...




Tak więc i Ja dziś włożyłem purolite do kubełka...

0,5l dałem do dwóch pończoch,i rozłożyłem je na całej powierzchni kosza...

Grubość warstwy miedzy 1-1,5 cm...

Przy pierwszym wsadzaniu kosza do kubełka (pończochy wcześniej namoczone z purolite,oraz ułożone na całej powierzchni kosza)nabrały powietrza i uniosły się na wodzie jak balon :D,mimo ostrożnego powolnego wkładania...

Tak więc po ponownym wyjęciu kosza i poprawieniu pończoch zrobiłem to samo co koleżanka suricade,czyli pończochy przysypałem z góry ceramiką,i przy następny wkładaniu kosza już wszystko było ok...

Dokładnie o 11 uruchomiłem kubełka,ale przedtem wcześniej zrobiłem pomiary wody(mimo sceptycznego nastawienia innych testem Zooleka ;)...


Oto wynik przed zabawą z purolite-

PH-7.8

NO2-0,025

NO3-miedzy 30-40


O 14 zrobiłem kolejny test tym razem z purolite w kubełku...Trzy godziny później wyniki są takie-

PH-7,8

NO2-0,025

NO3-20

Wiec coś się zaczyna dziać...Następne testy przeprowadzę jutro po pracy około 11...

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Dzisiejszy pomiar-

NO3-10

Nie wiem czy to jakaś iluzja itd ;),ale również zauważyłem że jest znaczna poprawa w klarowności wody...

  • Dziękuję 2
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.