Skocz do zawartości

Akwarium 546l - pierwsze kroki


Arcicha

Rekomendowane odpowiedzi

37 minut temu, Arcicha napisał:

Dzięki, sprawdzę. A przy okazji - czy warto robić front i boki OW czy wystarczy float (gdzieś był temat na forum i wszyscy twierdzili że nie warto przepłacać).

A ja mówię że warto i nikt mnie nie przekona, bo to widać, chyba że masz niedoświetloną ciemną norę z symulacją wycinka zbiornika na granicy docierania światła (czyt. 40m głębokości). Ale jeśli chcesz mieć prawdziwie wierne kolory ryb, a akwarium kupujesz raz na 10 lat to warto. Tym bardziej że szyba będzie 12mm. Różnica przy takim akwa to 500zł? Dajcie spokój, jaki to koszt przy całości, jeśli już sam wymiar wymusza niestandardowe ceny?

Co innego takie rozważania przy standardowej 240-tce ze sklepu za 300zł. Wtedy nie warto.

23 minuty temu, Arcicha napisał:

Edytuję tytuł postu - 546l :) (120x70x65)

Zacny wymiar, ja miałem 120x70x45h cm z opti i jest do zobaczenia na tych filmach:

Opti klejone przezroczystym bez spoiny pachwinowej po prostu wygląda. Jak obok tego postawisz floata z czarną spoiną 2cm to różnice widać. No bądźcie żesz obiektywni wszyscy którzy zazdrościcie. :P Sorry ale źle znoszę opinie osób które porządnego opti nawet nie widziały na żywo tylko czytały w internetach. :mrgreen: A niedowiarkom polecam przewinąć do 2:40 min. ;) I nadal nie widać? :P

Edytowane przez makok
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten temat był już tutaj nie raz wałkowany. Mieliśmy na WDA próbki szkieł od Pilkingtona i Guardiana. Próbki, o ile pamiętam, miały 10mm.. Przy tej grubości różnica była minimalna. Większy wpływ na wygląd ryb ma oświetlenie (jego natężenie i barwa) i przejrzystość wody. Może przy dużo grubszej szybie byłoby widać różnicę, ale nie w tym wypadku. Jak ktoś chce wydać więcej kasy tylko po to, żeby mieć świadomość, że ma bielsze (bardziej przezroczyste) szkło (bo przecież nie będzie miał porównania), to proszę bardzo. Moim zdaniem nie warto.

Edytowane przez pozner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, pozner napisał:

Mieliśmy na WDA próbki szkieł od Pilkingtona i Guardiana. Próbki, o ile pamiętam, miały 10mm.. Przy tej grubości różnica była minimalna.

Ale co to znaczy próbki? Kawałek szyby trzymany w ręku jest niemiarodajny i ok, bo chodzi jeszcze o szlif, silikon, spoiny itp. Jednak jeśli widać bardziej zielonkawą szybę w porównaniu do mniej to wiadomo, że będzie to miało wpływ na kolor ryb, bo fizyki nie oszukasz. 

Zupełnie inną sprawą jest wlaśnie złe oświetlenie z którego malawiści, szczególnie tu na forum słyną. Mam na myśli właśnie niedoświetlone baniaki, z grotami itp. Dlatego, że jak walniesz na 400l baniakiem 400W HQI to nie ważne jaką masz szybę, przyznaję, bo baniak eksploduje kolorem. Natomiast jak to samo szkło oświetlisz 30W ledów w barwie białej zimnej, to masz wyblakłe kolory ryb, schowane za zielonkawym filtrem szyby float.

Skoro float taki nieważny, to dlaczego wszystkie zbiorniki roślinne czy iwagumi robi się z opti? Bo już o morskim nie wspomnę, ale zaraz mnie napadniecie że tam inna gęstość wody itp.

Za mało tu kobiet, które mają głos. Jakby przed Waszymi żonami postawić dwa te same akwaria jedno opti drugie float z tymi samymi rybami pod tym samym oświetleniem i kazać im wybrać ładniejsze to bez mrugnięcia wybrałyby opti. Ale i wy i ja nie pozwalamy naszym żonom dojść w tej materii do głosu. :P Niestety Panowie, jesteśmy daltonistami i pogódźmy się z tym, ale w takim razie nie powielajmy nieprawdziwych, niezgodnych z fizyką faktów.

Edytowane przez makok
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, makok napisał:

Jakby przed Waszymi żonami postawić dwa te same akwaria jedno opti drugie float z tymi samymi rybami pod tym samym oświetleniem i kazać im wybrać ładniejsze to bez mrugnięcia wybrałyby opti.

Pewnie by tak było, tą różnicę by pewnie zauważyły, ale nikt tego nie robił i nie zrobi. Równie dobrze możnaby postawić przed żonami akwarium i spytać z jakiego szkła jest zrobione. Pewnie by strzelały. Różnica nie jest na tyle duża, żeby to stwierdziły.

22 minuty temu, makok napisał:

Zupełnie inną sprawą jest wlaśnie złe oświetlenie z którego malawiści, szczególnie tu na forum słyną. Mam na myśli właśnie niedoświetlone baniaki, z grotami itp. Dlatego, że jak walniesz na 400l baniakiem 400W HQI to nie ważne jaką masz szybę, przyznaję, bo baniak eksploduje kolorem. Natomiast jak to samo szkło oświetlisz 30W ledów w barwie białej zimnej, to masz wyblakłe kolory ryb, schowane za zielonkawym filtrem szyby float.

Takie są realia, akwaria biotopowe są inaczej oświetlane, niż dekoracyjne. Nie chodzi tylko o akwaria z Malawi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, pozner napisał:

Takie są realia, akwaria biotopowe są inaczej oświetlane, niż dekoracyjne. Nie chodzi tylko o akwaria z Malawi. 

Święte słowa i dlatego w takich akwariach stosowanie opti tym bardziej ma sens, żeby właśnie nie mieć miernego efektu.

Ale ostatecznie i tak o wszystkim decyduje portfel. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze widzę że dyskusja nt ow przeważa nad innymi tematami. Powiedzmy że w zależności od wyceny będzie albo opcja z ow na froncie i bokach albo cały float. Mam tylko nadziejęże ten baniak można zrobić w grubosci ścian 10mm a nie 12. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zrobić w 10, ale ja bym robił w 12, bo w 10 będzie soczewka. Nic niebezpiecznego ale też widoczna. Miałem raz przednią szybę 180x55h z 10mm i była soczewka, ale akwa było i stało bez stresów. Niemniej było ją widać. Ty masz 1/3 krótszą szybę więc nawet przy 65h i porządnych wzmocnieniach będzie ok, ale 12 byłaby lepsza. Można nawet pomieszać szyby. Boki i dno z 10 a długie z 12. Taniej ale lepiej niż to na co masz nadzieję.

Edytowane przez makok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co rozumiesz przez soczewkę? Zniekształcenie wnętrza? U mnie przednia szyba to 120x65 - do tego mnie dzisiaj przekonano i będę się tego trzymał :) Czy przy 12mm daje się jakieś wzmocnienia / pogrubienia / poprzeczki? Zresztą to pytanie do producentów - zapytania poszły poczekam na wycenę.

To wracając do pierwszych postów w tym temacie - skoro zbiornik będzie (a będzie) 120x70x65 to co z filtracją - tak jak pisałem główny cel to brak hałasu, fajnie byłoby żeby była jak najbardziej bezobsługowa. Na pewno kubełki na zewnątrz. Czy filtr z UK / ChRL polecany przez Henryka do takiego litrażu się nada?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, makok napisał:

Jak obok tego postawisz floata z czarną spoiną 2cm to różnice widać. No bądźcie żesz obiektywni wszyscy którzy zazdrościcie. :P Sorry ale źle znoszę opinie osób które porządnego opti nawet nie widziały na żywo tylko czytały w internetach. :mrgreen: A niedowiarkom polecam przewinąć do 2:40 min. ;) I nadal nie widać? :P

Tak zazdroszczę sam sobie, mam Ultra Clear od Guardiana front i nie ma absolutnie żadnej różnicy pomiędzy szybą Float a Ultra Clear, obok stało akwarium Float klejone na czaro i nie było różnicy.

30 minut temu, makok napisał:

Ale co to znaczy próbki? Kawałek szyby trzymany w ręku jest niemiarodajny i ok, bo chodzi jeszcze o szlif, silikon, spoiny itp. Jednak jeśli widać bardziej zielonkawą szybę w porównaniu do mniej to wiadomo, że będzie to miało wpływ na kolor ryb, bo fizyki nie oszukasz. 

Tak jest, mam wszystkie 5 próbek jednakowej wielkości i można je położyć na białej kartce, wtedy widać, że Float jest zielonkawy, Opti jest przezroczysty a najczystszym szkłem jest Ultra Clear od Guardiana, tylko w normalnych warunkach wystrój naszego biotopu jest raczej stonowany, nie posiadamy za wiele roślin, lub nie ma ich wcale, kamienie są pokryte ciemnymi krasnorostami, mało kto ma zielenice. Wszystko to sprawia, że te 500zł o których mówisz jest wyrzucone w błoto, chyba że ktoś się pałuje nad krawędzią akwarium tak jak jest to w 2:40 powyższego filmu :) bo normalny akwarysta patrzy na ryby a nie na kant akwarium. No ale kto bogatemu zabroni ;) .

37 minut temu, makok napisał:

Zupełnie inną sprawą jest wlaśnie złe oświetlenie z którego malawiści, szczególnie tu na forum słyną. Mam na myśli właśnie niedoświetlone baniaki, z grotami itp. Dlatego, że jak walniesz na 400l baniakiem 400W HQI to nie ważne jaką masz szybę, przyznaję, bo baniak eksploduje kolorem. Natomiast jak to samo szkło oświetlisz 30W ledów w barwie białej zimnej, to masz wyblakłe kolory ryb, schowane za zielonkawym filtrem szyby float.

To słynne świecenie malawistów ma na celu między innymi dobro ryb, są mniej spłoszone jeśli mają te swoje groty i mniejszą intensywność światła. Jesteśmy pasjonatami, dla nas liczy się nie tylko wygląd, choć jak popatrzę w galerię to chyba można zaryzykować, że mamy też pasjonatów estetów, pomimo iż ich baniaki nie są oświetlone na wzór morszczyzny.

 

41 minut temu, makok napisał:

Za mało tu kobiet, które mają głos. Jakby przed Waszymi żonami postawić dwa te same akwaria jedno opti drugie float z tymi samymi rybami pod tym samym oświetleniem i kazać im wybrać ładniejsze to bez mrugnięcia wybrałyby opti. Ale i wy i ja nie pozwalamy naszym żonom dojść w tej materii do głosu. :P

I znowu snujesz jakieś teorie spiskowe, otóż moja żona także nie widziała różnicy pomiędzy Ultra Clear a Float a w przeciwieństwie do Ciebie, większość moich kolegów z forum konsultuje z żonami wszelkie posunięcia w akwariach, łącznie z doborem obsady. No ale nie każdy jest taki sam :).

Na koniec poproszę moderatora o wyodrębnienie tematu, bo poszliśmy w mega OT. a wszystkim zdrowo myślącym proponuję spojrzeć na film w którym prezentuję dwa boki akwarium Float i Ultra Clear.
Ale nie z góry tylko tak jak się obserwuje akwarium.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.