Skocz do zawartości

Akwarium 546l - pierwsze kroki


Arcicha

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Na wstępie bardzo przepraszam za ubogi profil - na razie nie mam się czym pochwalić, jak uda mi się założyć wymarzone akwarium to na pewno rozbuduję opis.

Przesiadam się z małego akwarium 75l na "potwora" - przynajmniej dla mnie. Jedyny wymiar który mnie ogranicza to długość - 120 cm. Reszta dowolna, ale w granicach rozsądku. Na początku myślałem o standardowym 120x50x50, ale po lekturze tego forum skłaniam się ku 120x65x60. I tu pierwsze pytanie - czy jest sens (większość pewnie powie że jest :)) dodać te 5 cm do częściej spotykanego 120x60x60? Czy nie będę miał trudności np. przy doborze pokrywy? Na 120x70x60 żona raczej się nie zgodzi - chyba że postawię ją przed faktem.

Druga sprawa - filtracja. Mieszkam pod Warszawą (okolice Nadarzyna) - woda z wodociągu, ale uwaga przepuszczona przez zmiękczacz obsługujący cały dom. Mam też RO7 w kuchni ale już wiem (również dzięki temu forum) że nie dam rady logistycznie ani finansowo użyć go do podmiany tak dużego baniaka. Za akwarium mam zarówno zawór doprowadzający wodę (zimną) jak i odpływ (na wys. ok 45 cm od podłogi - nie wiem czy to ważne). Czytając forum zacząłem napalać się na narurowca, ale na razie jednak odpuszczę ten temat - nie mam niestety czasu (małe dziecko) ani cierpliwości do tej pracy manualnej, co więcej te 120 cm długości pod akwarium chyba jest dosyć skromne aby całą aparaturę zmieścić. W moim przypadku jedynym rozwiązaniem są kubełki - wolałbym mieć jak najmniej sprzętu w akwarium. Najważniejsze dla mnie przy filtracji - sprzęt powinien być bezgłośny (w moim obecnym zbiorniku chodzi malutki fluval - brzmi jak traktor). Budżet mam ograniczony, ale akurat przy tej pozycji wolę zapłacić więcej a mieć błogą ciszę.

Czytając o filtracji myślałem o Eheim Classic/Professional np. 2078 (czy wtedy działa on zarówno jako biolog jak i mechanik)? Podajecie również tańszą kombinację tj. HW-304A + HW -603B - tylko czy taki zestaw nie działa zbyt głośno?

Do tego w samym akwarium falownik np. Jebao RW-8 a z ogrzewania grzałka przepływowa Hydor ETH 300W.

Nie ukrywam że powyższy sprzęt wylistowałem na podstawie innych postów, więc może tu być pomieszanie z poplątaniem.

Oświetlenie - to kolejny temat do zastanowienia - jeszcze go nie zgłębiłem na forum - muszę więcej poczytać. Raczej większość wypowiedzi które czytałem skłania się ku lampom led + sterownikowi Palabrasa.

Będę wdzięczny za wszelkie porady dla świeżaka - nawet takie, aby jeszcze raz przeczytać FAQ (już to wielokrotnie zrobiłem :))

pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....przede wszystkim  witaj Artur na naszym forum. Widzę ,że bardzo pragmatycznie podchodzisz do naszego hobby i to się chwali. Co do wody to jest tu sporo kolegów  z Twoich okolic i im łatwiej ze swoim doświadczeniem będzie się w tym zakresie wypowiedzieć.

5 minut temu, Arcicha napisał:

I tu pierwsze pytanie - czy jest sens (większość pewnie powie że jest :)) dodać te 5 cm do częściej spotykanego 120x60x60? Czy nie będę miał trudności np. przy doborze pokrywy? Na 120x70x60 żona raczej się nie zgodzi - chyba że postawię ją przed faktem.

..jest sens większego akwa:) Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące pokrywy to owszem..możesz mieć kłopot z kupnem pod taki wymiar nietypowy..Rozwiązaniem jest pokrywa DIY ze spienionego PCV . Znajdziesz tutaj wiele opisów wykonania takich pokryw i wielu kolegów szczegółowo Ci poradzi jej wykonanie razem z oświetleniem. Dlatego uważam ,że ten "problem" nie będzie aktualny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też witam serdecznie,

Widać że odrabiasz lekcje i podchodzisz do tematu poważnie.

ad-1 Wymiary akwarium.

Co do wymiarów akwarium to nie wiem na czym będzie stało a to często od razu ogranicza że np FX6 nie wchodzi do szafki a szafka blat ma 120x50cm.

Tak na prawdę to kobieta nie musi wiedzieć o jakich wymiarach zamówiłeś szkiełko  bo kobiety przeraża zawsze ten litraż większy od 99l

Napisz na czym będzie stało i zamawiaj największe jakie tam wejdzie i każde  5 cm się liczy , z opisu optuję  za 120x 70 x h65 cm by nie iść w grubszą szybę. Miejsce zamówienia szkiełka też ma wpływ na cenę.

ad-2 Na czym będzie stało - temat do rozwinięcia

ad-3 Filtracja.

Jak podasz jaka szafka i nieprzekraczalne wymiary filtra to coś tam podpowiem.:D

Ostatnio zerkam na nowości kubłowe i widzę parę ciekawostek.

Z kubłami ten kłopot że nigdy nie wiadomo czy trafi się na cichy czy na głośny egzemplarz i jak czytam forum to bez znaczenia firma , i Eheim i HW i Fluval i Aquael potrafią buczeć - często przez dotyk węzy do  szafki o czym akwarysta nie pomyśli by sprawdzić tylko wypisuje od razu nowy temat na forum a do sklepu reklamacje..

Eheim Professionel 3e 2078 to drogi nabytek choć z elektronicznie sterowaną pompą eco ale 1400zł to dużo za papierowe 1850l/h a w praktyce będzie na pusto sikał 1300l/h .

Ostatnio przykuł moją uwagę kubeł Odyssea CFS500  z pompą 36W  500GPH czyli w galonach a to po naszemu 1900l/h  ze wszystkim co potrzeba by mógł być i mechanikiem i biologie w jednym.

Kubeł niby powered by UK  ale  coś mi pachnie chińskim wykonem jak większość tych markowych,.

Ktoś wreszcie pomyślał  o częstym otwieraniu bo  dał luk czyli klapę z łodzi podwodnych i pompę na dnie kubła a nie na górze w głowicy co rokuje błogą ciszę ale nie daje sobie nic uciąć. Po prostu czym pompa głębiej tym cichsza. Brakuje tylko kółek by sam wyjeżdzał z szafki ale takie podstawki mają kubły z mopem Vileda

No i kosztuje sensownie , nie wiem czy w Polsce dostaniesz a z ebaya jakoś nie wysyłają do Polski więc pozostaje prosto od producenta kupić - Haha ;) z przesyłką do ciebie za całe 425 zł 36W i sikiem też 1400l/h a może więcej bo zawory wielkie i węże grubsze.

HTB1DXPbXHWi31JjSZJiq6zRspXaG.thumb.jpg.98a561f61f09a92d18703a80ba44222d.jpg

Wychodzi całkiem fajny tani kubeł powered by UK i całkiem solidny przemyślany kubeł bez zbędnych upiększaczy i masy koszy jak wystarczy na prawdę  1-2 kosze a nawet zupełnie bez koszy tylko złoża w siatkach . Tylko nie pisz że do szafki nie wejdzie tylko od razu piłuj wyrzynarką.

https://pl.aliexpress.com/item/36-W-ODYSSEA-CFS500-Tropical-500GPH-Morskich-Akwarium-Akwarium-Filtr-Zewn-trzny-Kanister-Filtr-Auto-Sk/32837155660.html?spm=a2g17.search0104.3.221.iOpqQW&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_4_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10171_10541_10540_10084_10083_5370020_10304_10307_10301_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10538_10537_10312_10536_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_5590020_5640020_10142_10107%2Csearchweb201603_24%2CppcSwitch_4&btsid=77cb20a2-ba02-479b-abdc-8a66a3616405&algo_expid=4b13dfe7-fb01-4ef8-8efa-b23ac96ea340-29&algo_pvid=4b13dfe7-fb01-4ef8-8efa-b23ac96ea340

reszta potem.

 

 

 

 

Edytowane przez deccorativo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za przywitanie.

Czekam na wycenę baniaka z erybka (wszyscy na forum polecacie), i do tego poprosiłem o wycenę stelaża od nich. No chyba że gdzieś bliżej ktoś również może go zrobić solidnie.

Kurcze te 120x70x65 jest ogromne. Zostańmy przy 120x65x60 - bo za chwilę doszedłbym w planach do 1000l :)

skoro stelaż to można powiedzieć że nie jestem ograniczony wysokością szafki (w granicach rozsądku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

Jeśli nie możesz, lub się obawiasz 120x70 dna (takie by było najlepsze), to rób 120x60. Pisałeś, że nie masz czasu ani cierpliwości do majsterkowanie, więc te 5cm. przy 120x65 nie ma istotnego znaczenia. Jeśli faktycznie będziesz mógł łatwiej dobrać pokrywę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Arcicha napisał:

Kurcze te 120x70x65 jest ogromne. Zostańmy przy 120x65x60 - bo za chwilę doszedłbym w planach do 1000l

.....zastanów się czy nie będziesz miał możliwości właśnie iść w 1000l  oczywiście jeżeli   tak jak piszesz nie przeszkodzi Ci budżet ,żona i możliwości z miejscem. Bo jeżeli dojdziesz do takiego wniosku za pół roku to tylko skompensujesz koszty. Przemyśl to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Arcicha zmienił(a) tytuł na Akwarium 468l - pierwsze kroki

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.