Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
4 minuty temu, Bezprym napisał:

Heniu, Aquael w Unimaxie też podaje realny przepływ.

Tak też mi pisał Darek eljot ale nadal mam wątpliwości tym bardziej że nie widzę żadnego testu z pomiarem wytrysku poza ogólnikowym stwierdzeniem że sika doskonale..

Po pierwsze to ile pomp ma Unimax od tego 500 ?  bo producent raz podaje 2 pompy a raz nic nie podaje a tylko że np do baniaka 700l i wydajność 1700l/h ale tak samo podaje HW304A  - wydajność 2000l/h a tu wiem że tyle z węży nie sika.

Nie miałbym wątpliwości gdyby producent podał tak " pompa o wydajności 2500l/h a  max wydajność kubła  przy fabrycznym wyposażeniu1700l/h  - tak właśnie podaje Fluval  i nikt nie ma wątpliwości. np dla FX4

"

Maksymalna wydajność filtra bez wkładów : 2650l/h

Maksymalna wydajność filtra z wkładami i wężykami  : 1750l/h  ( ładne mi wężyki)

"

Nikt o zdrowych zmysłach nie używa kubła bez węży i wkładów bo po co a różnica wychodzi 66%

Tak to nam pozostaje tylko test tego kubła jak producent go nam wypożyczy taki np Unimax700

Takie mijanie się z prawdą na ok 70% zauważam przy wszystkich kubłach poza Fluvalem gdzie jasno napisano ile ma pompa a ile max sik wychodzi.

Ale w Irlandii nie ma chyba ani Unimaxa700 ani HW 304A ani Ikoli 1200 natomiast podejrzewam że Fluval FX4 jest.:D

 

Opublikowano (edytowane)

Dorzuciłem kilka dużych kamieni, wyglądają na ciemniejsze bo są mokre ale targnąłem je z tego samego kamieniołomu. Tym razem zabrałem rower, więc poszło szybciej. :D Wszystkie są stabilne, czy ustawienie jest OK? Jeśli tak to idę płukać piasek.   

 

Zaczynam też rozglądać się za filtrem. UV w środku wskazane, czy wprost przeciwnie? 

20171001_142027.jpg

Edytowane przez hilux
Opublikowano

na początek dobrze jest:D

jak u nas okrzepniesz - popatrzysz na baniaki  co wygrywają konkursy - sam dojdziesz że trzeba przestawić ale to mając podkład po całości i taki co nie wypływa to betka tak jak wycięcie tego BioFlow było - wyjmij pierwszy z prawej i pierwszy z lewej bo w rogach g... będzie się zbierało  i płucz piasek i syp.:D lej wodę  przez ustrojstwo i  startuj biologie nitryfikacyjną - wsio masz na forum opisane.

powodzenia

Opublikowano

A swoją drogą  łatwo znajdujemy zasady kompozycji  akwariów roślinnych, iwagumi,  holenderskie , nawet mini rafka ale nikt nie pokusił się tu napisać o

ZASADACH  kompozycji akwariów Malawi a by się przydało  bo tylko galeria inspiruje a może być ktoś co fotografuje i ma pojęcie o złotym podziale , trójpodziale  jakiś przekątnych napisał by w podstawach takie abecadło układania kamieni .

Dalej tylko mur filipiński albo  garaże?

Gdzieś znalazłem takie podstawowe wskazówki jak komponować układ kamieni ale teraz nie widzę.

Czy tylko nas stać na to ? - nic nikomu nie ujmując oczywiście

Ja nie potrafię ułożyć co innego ocenić ale mamy tu wirtuozów układania kamieni i sam ich widziałem w akcji na WDA aż miło było jak sprawnie i szybko ułożyli - potem już było godzinami czy ten jeden ostateczny kamień tak czy tak.:D i wiecie że oni pamiętali gdzie i jak ten jeden leżał :D

 

Opublikowano

Nie ma złotej zasady w układaniu kamieni. Podstawowa zasada jest taka; dla non-mbuny mało kamieni, dla mbuny dużo kamieni. Ja jestem zwolennikiem jak największej (oczywiście w granicach rozsądku) ilości kamieni dla mbuny. Czym więcej zakamarków, grot, kryjówek, tym lepiej. Zmniejsza to agresję i daje schronienie słabszym rybom, tak samcom, jak i samicom. Przy takiej aranżacji na pewno rzadziej byśmy czytali o zabitych rybach. Reszta to kwestja gustu. Jeśli komuś podobają się garaże, to niech ma garaże. On będzie patrzył na to akwarium codziennie. Po sobie i temacie o początkach Malawi u forumowiczów widzę, że z czasem wizja domowego Malawi bardzo się zmienia.

@hiluxułożył fajną aranżację i jeśli mu się tylko podoba, to tak powinien zostawić.

Opublikowano

@hiluxidziesz w dobrym kierunku! Dobrze, że wywaliłeś to beznadziejne pudło?. Zaopatrz się w ten filtr z linku, zasypuj piachem i zalewaj. Aranż pod mbunę jest git. Duże kamole, które dodałeś poprawiły całokształt. Jak już wszystko będzie chulać z rybami i zauważysz gdzieś zalegające kupska, to ewentualnie kilka mniejszych kamieni odejmiesz. Druga sprawa to falownik, który w naszym biotopie jest mile widziany. Poprawia cyrkulację wody i wymiata kupska do filtra, ale to już z czasem będziesz wiedział czy potrzebujesz, czy nie. W razie problemów z doborem ryb pytaj w dziale OBSADY. Jednak przed tym niech baniak dojrzeje. 

Powodzenia! 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.