Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

To proszę o podpowiedź jakie testy kupić żeby sprawdzić wodę z mojego ujęcia, może wtedy będzie łatwiej coś podpowiedzieć. Jak by się udało to teraz bym to jeszcze zakupił i w weekend wykonał pomiary.

Henryku, Ciebie jako specjalisty od wody prosze o informację jakie badania powinienem wykonać bo właśnie rozmawiałem z Panią z Laboratorium tutaj u mnie koło Zielonej Góry i jutro zawiózłbym im wodę do badania rano to na piatek miałbym wyniki tylko CO ja chcę zbadać dokładnie, czyli jakie pierwiastki czy związki oprócz oczywiście No2, No3

Edytowane przez GERWO73
Opublikowano

Firmy wiem i znam i mam standardową dla Malawi walizkę. Bardziej chodzi mi o dokupienie tylko na co: krzemiany, siarczany, potasy ... ??? Niestety nie jestem chemikiem. Chociaż nie wiem czy nie lepiej zbadać w laboratorium podstawowe parametry. A jak to dokładnie jakie Im zlecić.

Opublikowano (edytowane)
51 minut temu, GERWO73 napisał:

To proszę o podpowiedź jakie testy kupić żeby sprawdzić wodę z mojego ujęcia, może wtedy będzie łatwiej coś podpowiedzieć. Jak by się udało to teraz bym to jeszcze zakupił i w weekend wykonał pomiary.

Odczuwam dyskomfort pisania nie na temat ale pewno Andrzej jak zwykle jest na posterunku i wydzieli.:D

Napiszę jak ja bym się za ten temat dostosowania filtracji do warunków miejscowych zabrał.

Pierwsze to pomiary wody z kranu i wody z baniaka.

Kranówa - pomiar raz bezpośrednio po pobraniu i uprzednim spuszczeniu tak z 20-30l ( chodzi o wodę nie z rur i hydroforu i jego zbiornika ale taką z tych 40m głębokości bo wydaje się że podmieniasz ze 120l więc poleci bezpośrednio z tych 40m i taka zimna ?????  ) i drugi pomiar po odstaniu minimum doby w otwartym naczyniu  . To mam odpowie czy tylko woda beztlenowa z dużym poziomem CO2 czy jeszcze inne badziewia zawiera.

 Tu pomiar pH zakresem 3-10 i 7,4-9  , NO2 , NO3 , PO4

To samo woda z akwarium komplet pomiarów - wszystko testami kropelkowymi JBLa albo Saliferta.  Innych nie uznaję.

Zasadniczy problem że nie mamy testu na siarczany i nie dowiesz się ile tego masz chyba że zlecisz pomiar do sanepidu ale to droga impreza

Znacznie taniej jest pozostawić w jednym korpusie te 600ml Purolite A520E a w drugi korpus dać Microbe Lift Phos-Out4  - dlatego dobrze zmierzyć te PO4  bo ten absorber usuwa  sumaryczny poziom fosforany+krzemiany  + ale też siarczany  i powinien odetkać Purolite .

Nie mam aktualnej fotki baniaka ale na jedynej dostępnej widzę tak:

- wody nalane do wzmocnienia wdłużnego a nawet nad i na tym leżą te dwie plexy ze szparką po 2cm a między wodą i plexą chyba 1 cm przestrzeni - bez falowania wody zawsze powstanie tam poduszka dwutlenku węgla i niedotlenienie wody.

Radzę przykleić szeroką na 5cm taśmę z Lidla za 12zł 50m czarna lub srebrna i nalewać mniej wody wtedy nie widać falowania lustra wody na szybie przedniej i tlen atmosferyczny ma szansę się dostać pod plexę.  Jak chcesz a jesteś dociekliwy to masz do kupienia test kropelkowy JBLa na O2 i zmierzysz natlenienie wody w akwarium i w kranówie, ale to nie obowiązkowo.

To na początek by mieć punkt startu do optymalizacji twojego Malawi.

Te badania przez twoje wodociągi to wyjdzie kilka stów  lepiej odszukaj na allegro jest taki test za ponad 120 zł gdzie dostajesz od nich fiolkę i wysyłasz do nich próbkę swojej wody - ktoś tu na naszym forum kiedyś podesłał linka do tego ale nie mogę odszukać.

 

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano
13 minut temu, deccorativo napisał:

Te badania pzrez twoje wodociągi to wyjdzie kilka stów  lepiej odszukaj na alegro jes taki test za 120 zł gdzie wyssyłasz do nich próbkę swojej wody - ktoś tu podesłał linka do tego ale nie mogę odszukać.

Jeśli dobrze pamiętam to wodę do badania dawał kolega @crav 

Niestety nie mogę znaleźć tego tematu w którym podał linka do aukcji...

Opublikowano (edytowane)

http://allegro.pl/marinlab-test-wody-icp-oes-woda-akwariowa-i6692344170.html

dzięki Andrzejowi znalazłem

 

http://allegro.pl/marinlab-test-wody-icp-oes-woda-akwariowa-ro-i6692344109.html?reco_id=5a56d9e6-9792-11e7-ae10-6c3be5bb21e8&ars_rule_id=201

tu masz dwie fiolk jedna na wodę z 40m głebokości studni a druga z baniaka

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Podsumowanie po dobie:

Nie widać nic niepokojącego. Rybki zachowują się tak jak do niedzieli, reagują na wchodzącą osobę, widać, że są głodne, jest po prostu jak było oprócz tego, że dwie sztuki mniej.

Na 99,9% przyducha, brak tlenu ...

Ale nadal są rzeczy, których nie rozumiem. NO3 nie przekraczało nigdy 20, po podmianach 10, 10+. W niedzielę podmieniam wodę i nieszczęśliwie wyłączam cyrkulator. Po 21 godzinach ryby pływają przy powierzchni, dwie padają. O 16 wyłączam żywice i włączam cyrkulator.. O 19 pomiar NO3 i wychodzi 20-40 jest wieczór więc odczyt w takich widełkach. Podmieniam ok. 30% wody, dodaje dwie ampułki, cyrkulator oczywiście chodzi, włączam napowietrzanie i rurę z wylotu narurowca wyciągam ponad taflę wody.

Mija doba i teraz pomiar NO3 pokazuje 10, 10+. Włączam z powrotem korpusy z purolitem. 

Nawet jeśli ta wczorajsza podmiana zbiła NO3 z tych 20-40 na 10 i to by się zgadzało to skąd przez 20 godzin tak wzrosło, że wieczorem było takie duże? Tylko z powodu braku cyrkulacji , poruszania taflą wody, napowietrzania NO3 mogło tak podskoczyć?

Opublikowano

Nigdy nie mierz NO3 JBLa  wieczorem - nie pamiętam już kto też na tym forum tak się "pomylił " w odczycie. Potem sam napisał że jest w szoku jaka była różnica.

Zapewne NO3 było i jest 10-20 ppm.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.