Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja mam dosłownie kilka cm nad taflą. Im dasz niżej, tym bardziej punktowe światło będzie docierać i bliki będą mocniejsze. Jeśli wyżej, to będzie z tym słabiej, ale zbiornik też Ci oświetli. Zawsze można na sterowniku zwiększyć moc świecenia modułów. Po prostu jak komu pasuje. :) 

Opublikowano

Kolego @jesiotr tytuł tematu jest jednoznaczny i dotyczy naświetlaczy - nie dotyczy modułów Samsunga IP68 ani innych diod LED, ani belek wyżej lub niżej.

Pytanie czy iść w LEDy jest pytaniem retorycznym - już masz LEDy a zawsze możesz wywalić  oba naświetlacze , wiercić nowe mocowania i zrobić zupełnie nową belkę wiszącą nad otwartym baniakiem ale wtedy temat jest nie aktualny.:D więc się zdecyduj - bo nie można pisać o obu w tym temacie.

Sam cię namówiłem do tego tematu więc będę się trzymał naświetlaczy - sprawę modułów czy power LEDów pozostawiam otwartą ale to nie ten temat - nie mam za złe że koledzy stosujący moduły Samsunga  od razu się uaktywnili  :D- sam mam takie moduły i wiem jak prosto je zastosować ale tu o tym nie będę pisał. Już ci pisałem a teraz widzę na fotce.

Najprościej jest pozostawić wszystko tak jak jest i te naświetlacze i ich mocowanie i nic nie przerabiać tylko jeden naprawić a drugi przerobić lub przy okazji naprawy przerobić na naświetlacze Mercedesy.:D

Teraz mamy tyle opcji że sam będziesz miał problem które wybrać.

Handlowe tanie chińskie naświetlacze są produkowane na ostatnim sorcie diod led najczęściej COB 10 W   27-36V 300mA. 35mils - montowane tak szybko że nawet farby z pod COBów nie zdrapią dokładnie - to najgorsze świecenie z możliwych i z góry skazane na przepalenie przy codziennym po 12h - ale co żądać za kilkanaście zł.

Podam ci kolejno  propozycje rozwiązań na twoich naświetlaczach  od najprostszego i najtańszego aż do Naświetlaczy Mercedesów.

1/ Najprostsze i najtańsze - kupić nowe 2 diody 6500K COB 10W  27-32V 300mA i wymienić obie ale dokładnie oczyścić miejsce mocowania i dać nową dobrą pastę termoprzewodzącą.  Niestety wadą tego rozwiązania jest nadal praca diod na 100% mocy bez możliwości jakiejkolwiek regulacji a jedynie włączania i wyłączania zwykłym timerem czyli świecenie od/do światłem w którym delikatnie mówiąc ryby nie wyglądają wybarwione jak należy - jak to ujął mój kolega dioda naświetlacza daje takie trupie światło.:(

koszt  2 diod i pasty ok 30-40zł i najmniej roboty.

 

2/ Ta propozycja to już znaczący krok do przodu i nowe możliwości.

- diody Full Spectrum dla Akwarystyki czyli FSA  COB 10W  White Full Spectrum 380nm -780nm  9V 900mA  45 mils niestety nie spotkałem w Polsce ale też i nie szukałem dokładnie.  To zupełnie inne świecenie - kilka razy silniejsze od tego co miałeś ale już z możliwością ściemniania i rozjaśniania w zależności od użytego sterownika od takiego IR44  za 17 zł do sterownika Romka za 144 zł ale to już pełna automatyka cyklu dobowego programowana przez ciebie i do zastosowania do wszystkich innych następnych oświetleń nawet baniaka 2000l. Świeci całym spektrum widma widzialnego dokładnie jak słoneczko w baniaku. Nie daje efektu trupa ale dokładnie wybarwia ryby z CRI >90. czyli bez przekłamań barw, ale i bez nocnego niebieskiego i bez podbicia kolorów ryb np czerwonego i niebieskiego - ot takie jakby ci słońce świeciło w baniak.

kupujesz dwie takie diody  https://www.aliexpress.com/item/High-Power-LED-COB-chip-1W-3W-5W-10W-20W-30W-50W-100W-380-840nm-Plant/32803357608.html?spm=2114.search0104.3.87.Los59e&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10065_10151_10068_10304_10307_10301_10137_10060_10155_10154_10056_10055_10054_5470020_10059_100031_10099_5460020_10338_10103_10102_440_10052_10053_10142_10107_10050_10051_5380020_10171_10326_10084_10083_10080_10082_10081_10110_10111_10112_10113_10114_143_10312_10313_10314_10078_10079_10073,searchweb201603_2,ppcSwitch_4&btsid=11164e70-443d-4e60-b55c-0209e8a6716d&algo_expid=ac1b48e2-e39b-4bca-850e-dd0329d178c9-12&algo_pvid=ac1b48e2-e39b-4bca-850e-dd0329d178c9

10Wx1pcs  45 mils  i zamieniasz je z tą spaloną i tą jeszcze działającą.

oba naświetlacze równolegle podłączasz do zasilacza 12V  50W montażowego koniecznie z regulacją napięcia  np taki

http://allegro.pl/zasilacz-do-tasm-led-12v-50w-4-16a-montazowy-4y-i6832034189.html

albo z kontrolerem IR44

http://allegro.pl/sterownik-kontroler-do-tasma-led-rgb-pilot-ir44-i6780427468.html

i wtedy masz ściemnianie niezależne każdego naświetlacza i on/off  zdalne ale ręczne.

koszt 2x 9$ + 9,60 zł sterownik i zasilacz 24 zł razem  - ok 100 zł

 

3. Full wypas to zastosowanie 2x diod RGBW 12W po 1 szt na naświetlacz i   sterownik Romka oraz zasilacz też 12V 50W  naświetlacze połączone równolegle .

Tu już masz doskonałe regulowane wybarwienie ryb, pełną regulacja barwy światła , świt i zmierzch oraz nocne niebieskie i wszystko przez ciebie zaprogramowane w cyklu dobowym więc po uzyskaniu zadowolenia  zapominasz o oświetleniu - ono działa samo bez twojego udziału.

taka dioda 2x

HTB1ooplOVXXXXXYXXXXq6xXFXXXC.thumb.jpg.dd6dc9d8dfc8ec48caf2f42db37b1533.jpg

https://www.aliexpress.com/item/2pcs-lot-High-Power-LED-Chip-12W-RGBW-COB-Red-Green-Blue-White-45mil-Light-Beads/32783291891.html?spm=2114.search0104.3.18.FeTuVd&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10065_10151_10068_10304_10307_10301_10137_10060_10155_10154_10056_10055_10054_5470020_10059_100031_10099_9912_5460020_10338_10103_10102_440_10052_10053_10142_10107_10050_10051_5380020_10171_10326_10084_10083_10080_10082_10081_10110_10111_10112_10113_10114_143_10312_10313_10314_10078_10079_10073-9912,searchweb201603_2,ppcSwitch_4&btsid=31153890-62da-40f1-a147-d50b5c700332&algo_expid=fc5db43b-b087-4b28-842a-047aabf7ef88-2&algo_pvid=fc5db43b-b087-4b28-842a-047aabf7ef88

diody wymieniasz w miejsce dotychczasowych tylko na R rezystor i nowe przewody 5cio żyłowe.

koszt 74 zł diody + sterownik Romka 144 zł + ten sam zasilacz 12V 50W  za 24 zł + przewód razem - ok  250zł.

Masz dodatkowe pytania - to pytaj ale to ty musisz zdecydować.

 

 

 

Opublikowano

Takie mam jeszcze techniczne pytanie powiedzmy ze wybieram opcje 3 czy da się gdzieś w kraju zamówić potrzebne elementy bo teraz czekać miesiąc na części to średnio tak akwarium bez światła. Szukałem trochę w necie ale nic nie mogłem znaleźć 

Opublikowano
19 godzin temu, jesiotr napisał:

powiedzmy ze wybieram opcje 3 czy da się gdzieś w kraju zamówić potrzebne elementy bo teraz czekać miesiąc na części to średnio tak akwarium bez światła.

Po pierwsze masz dalej jeden świecący naświetlacz więc nie pisz że bez światła.

Po drugie nigdy nie czekałem na dostawę miesiąc chyba że w okresie świątecznym i Nowym Rokiem.

Po trzecie nawet jak coś znajdziesz to cena zaporowa ale to co podaję to nowości więc będą w Polsce dopiero tak za rok.

Najpierw to ty zostań klubowiczem bo wtedy upust jaki dostaniesz u Romka za sterownik pokryje połowę składki rocznej, a potem szybko zamawiaj najpierw to z ali a potem u Romka.

14 godzin temu, egon44 napisał:

@deccorativo a ta dioda nada się dla kolegi @jesiotr ?

To jest RGB 36V  ale 35 mils a ja widzę u niego diodę RGBW  10V 45mils - ta wskazana przez ciebie będzie świeciła bardzo słabo. Ta z ali jak ta którą miał do czasu aż się przepaliła.

 

 

Opublikowano

Autor tematu się zastanawia a może poczynił już jakieś kroki.

A u mnie na podwórku padł właśnie taki naświetlacz slim 10W więc go rozebrałem i potwierdza się słowo w słowo co pisałem o tych chinolach.:cry:

Poświecił chyba ze 2miesiące :( a jak odkręciłem pokrywę bryzgoszczelną to sam chip ma 8 x8 mm  gdy diody COB 10W obecnie mają chip czyli to co świeci o wymiarach 25x25mm lub nawet 28x28mm.

20170912_150021.thumb.jpg.743d2731bf5a7ac230b45ffcfaf9c163.jpg

 

ale to jeszcze nic jak odkręciłem ten niby odbłyśnik i diodę LED 10W - widok dla elektronika szokujący.:(

Kwadratowe pole pomiędzy otworami na śrubki mocujące diody całe pokryte taką warstwą napylonej czarnej farby a pasta tylko na 50% powierzchni diody.

To musiało się przegrzać i spalić.

20170912_150434.thumb.jpg.009f3c3deb72b5d03f161c636a902050.jpg

 

Otwierałem wiele chińskich naświetlaczy różnej mocy i zawsze było tak samo  - jak nie farba pod diodą, to brak na całej powierzchni pasty termoprzewodzącej i zawsze tylko 2 śrubki na 4 którymi dioda powinna być przykręcona -  w tym moim widzę te wszystkie trzy wady montażowe na raz.:angry:

Mam jeszcze drugi taki sam naświetlacz tylko z PIR i coś czuję że za chwilę też padnie - różnica taka że ten z czujnikiem ruchu gaśnie szybko więc się tak nie przegrzewa dioda jak w takim co świeci stale a jakby miał świecić po 12-16 godzin codziennie nad akwarium to d.. blada - co chwila trzeba by wymieniać.

Ponieważ dalej jest sprawny driver  38V 300mA czyli inaczej zasilacz stałoprądowy na 300mA to zamówiłem sobie dwie wersje diod na aliexpress

1/ moduł 220V ~ 10W ColdWhite  i wtedy wywalam też ten driver

https://www.aliexpress.com/item/LAN-MU-COB-LED-Lamp-Chip-110V-220V-High-Power-10W-20W-30W-50W-70W-100W/32818621927.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5IpURU

za całe 83 centy  amerykańskie czyli z przesyłką do mnie za 3 zł

2/  Diodę COB 10W na 36V oraz prąd 300mA czyli wtedy ten driver pozostaje ale dioda ma chip 45x45mils i wymiary tego co świeci nie 8x8mm ale 25x25mm więc odbłyśnik albo wywalam albo wycinam większą dziurę.

https://www.aliexpress.com/item/Full-Watt-LED-COB-Bulb-Lamp-10W-20W-30W-50W-LED-Chip-DC-27-36V-Outdoor/32795032048.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5IpURU

tu koszt znacznie większy;) 1,19$ czyli  4,30 zł z przesyłką do Polski.

Czyli za 7,30 zł mam 2 diody do obu tych naświetlaczy.

sorki za lekkie OT bo to nie dotyczy samego naświetlacza do akwarium ale naświetlacza na podwórko- ale chyba warto wiedzieć co w trawie piszczy.

Jak kupujesz naświetlacz do akwarium to najpierw go otwórz i napraw błędy chinola.:(

 

 

 

 

 

 

 

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Wracamy do tematu bo dwie nowe sprawy się pojawiły.

Pierwsza to to że zgodnie z przewidywaniami spalił się drugi naświetlacz ten z PIR :( więc średnio 2 szt na pół roku.

Druga to że równo po 2 tygodniach a nie po miesiącu od zamówienia otrzymałem dziś  2 szt  modułów LED na 220V  takie 10W białe zimne po 3 zl szt z przesyłką.:D

Aż dusza elektronika się śmieje. Sami zobaczcie  jak duża powierzchnia świecenia , jak duża płytka chłodzenia w porównaniu do tej diody LED COB 10W co się przepaliła.

20170929_110051.thumb.jpg.6dcc83b3ba5d085094768ab1b3bc5c69.jpg

 

Ponieważ z dwu rodzai  pierwsze przyszły te na 220V ~ to z naświetlacza wywalam ten driver na 300mA przedłużam jeden przewód i dokładnie oczyszczam dużą powierzchnię gdzie będzie klejony a nie na pastę ten moduł LED 220V  10W . biały zimny. Nie pasują teraz otwory na śruby do przykręcenia diody oraz wywalam ten odbłyśnik bo ma wycięcie na 1/4  nowego modułu.

20170929_112148_001.thumb.jpg.76efbb0378b956f387dac959e7bdb042.jpg

 

po przyklejeniu i przylutowaniu dwu przewodów do L i N   gotowe do odpalenia i zamknięcia obudowy.

Ten moduł LED  220V ~  jest wodoodporny  więc nie musi byćw takiej obudowie można go kleić do szerokiego profila aluminiowego bez żadnej osłony tylko koniecznie zamalować silikonem te 2 punkty lutowania  te L i N  i można długą belkę zrobić z kilkoma takimi modułami.

20170929_114157.thumb.jpg.5e1c8062db50fa22861fb829ade9096c.jpg

 

Całość wygląda tak i świeci jak naświetlacz 20W :D mimo że podają  papierowo 10W .

20170929_115411.thumb.jpg.976c404458faf04b147871a972d12c82.jpg

Ten moduł to już nie tylko sama dioda 10W 4x większa od tych naświetlaczowych badziewiastych  ale cały kompiuter:D świetlny. Nie tylko ma wewnątrz driver stałoprądowy 220V ale ma także układ ujemnej kompensacji temperatury. Bo każda dioda LED w miarę nagrzewania puszcza większy prąd co powoduje większe nagrzewanie co powoduje dalszy wzrost prądu i aż tak do spalenia. Ten moduł jak go włączasz ma moc 14,1 W ale jak się nagrzewa to jego moc nie rośnie lecz spada i tak po 4h pracy jak się wszystko ustabilizowało to obudowa ma temperaturę  już nie rosnącą 48 C a moc tego modułu spadła do 11,6 W i tak już zostało.

Co dobrze rokuje na przyszłość .

Pytacie jak świeci ? 

20170929_133714.thumb.jpg.82be717d461b8829aad854d4641c9726.jpg

no nie mam komory świetlnej czyli miernika by zmierzyć strumień świetlny albo porównać do  tej spalonej diody ale na moje oko świeci jak naświetlacz 20W a pobiera 11,6W  daje światło ok 6000K  ale są już takie moduły  220V ~  10W Full Spectrum  White  dla Akwarystyki 380nm-780nm z pełnym spektrum widma widzialnego czyli takie FSA ale mnie do oświetlenia podwórka te wystarczą.

Ten montuję już na podwórku a zdejmuje ten drugi przepalony PIR nad garażem i też tak przerabiam.

 

Edytowane przez deccorativo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.